Quiz - Vad kan du om barn- och ungdomsböcker?
Hittade det här på tidningen Allas hemsida. Fick gissa på flera av dem men lyckades skrapa ihop 13 rätt av 15. Missade på Tove Jansson och Harry Potter, för dem har jag inte läst. Det är förvisso fler av böckerna jag inte heller känner till, men där lyckades jag gissa rätt. 🙂
https://www.allas.se/noje/quiz-vad-kan-du-om-barn--och-ungdomsbocker/244309
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
15/15 Woop-woop! 🥳
Gissade på 2-3 stycken men idag föll korten rätt.
// Harley
12 rätt😊
/Maria
Lysande Herveaux! 🏆
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jättebra Maria! 👍
Åtta rätt, många som jag inte hade den blekast aning om. Jag har exempelvis inte läst Harry Potter eller Fem-böckerna.
12/15.
Mer än hälften åtminstone kamera0710. 🙂
Bra jobbat RAotNB. 👍
Jag fick 10 rätt av 15 möjliga, och så här blev mina svar:
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige skrevs egentligen som läsebok i svensk geografi. Av vem?
Selma Lagerlöf
Vilken av karaktärerna i Enid Blytons Fem-böcker är ägare till hunden Tim?
Anne George
Vad heter lejonet som är en av de viktigaste figurerna i C.S. Lewis serier om landet Narnia?
Aslan
Maria Gripe författade böckerna om Elvis, som har svårt att leva upp till sin mammas förväntningar. Vilket är hans efternamn?
Karlsson
Vad för slags djur är Martin Krigaren i Brian Jacques Redwall-serie?
Grävling Mus
Tove Jansson är "mamma" till mumintrollen som bor i ett cylinderformat hus. Vilken färg har det?
Rosa Blått
Den första boken är Harry Potter och de vises sten. Men vilken är den fjärde romanen i J.K. Rowlings fantasyserie om den unge trollkarlen? Harry Potter och…
Den flammande bägaren
Arne Jacobsson och Sören Olsson har skrivit böckerna om Sune. Sunes pappa heter Rudolf, men vad heter hans mamma?
Susanne Karin
Alfons Åberg skapades av Gunilla…
Bergström
H.C. Andersens fula ankunge är egentligen en…
Svan
Vem har skrivit böckerna om Anne på Grönkulla?
Margaret Wise Brown Lucy Maud Montgomery
Bröderna Grimm har samlat in och bearbetat många folksagor. I vilket land verkade de?
Tyskland
Vilken stad är hemstad för Gösta Knutssons svanslösa kattkaraktär Pelle?
Uppsala
"Kära nån, jag är sen!" är en klassisk replik ur Lewis Carrolls Alice i Underlandet. Vem yttrar orden?
En vit kanin
Esmeralda heter katten i Elsa Beskows berättelser om tant Grön, tant Brun och tant Gredelin. Men vilket namn har hunden, en pudel?
Prick
#9 Tänk på att alla som ännu inte gjort quizen kan läsa dina svar. 🙂
11 av 15. Martin krigaren har jag aldrig hört talas om. Harry Potter, Mumin och Sune har jag aldrig läst så här blev det också miss.
"Hurra! Du fick 11 av 15 möjliga!" 🙂
Visste inte vem Martin krigaren var! Hurra! Du fick 14 av 15 möjliga!
Jättebra Vixxen! 🥳
Visste inte heller vem Martin krigaren var, men lyckades gissa rätt. 🙂
12/15
Mvh
Mig
Inte illa 91Marran. 👍
Hurra! Du fick 9 av 15 möjliga! Här har jag mycket att lära tydligen : )
Du kanske inte har läst så många barn- och ungdomsböcker Lillyrod? Bra ändå, för du hade ju mer än hälften rätt. 👍
En del av dem har jag läst men det är ett tag sen… ; )
Ja, det är samma här. 🙂