Era nostalgiska saker
Har ni några saker i form av leksaker, prydnadssaker, nallar och dockor som ni fortfarande har kvar? Ta gärna ett foto, men inget krav. Den här prydnadssaken fick jag i present någon gång för 30-35 år sedan. Den har hängt med i diverse flyttningar men är fortfarande Still going strong. Det enda felet är att metspöet tyvärr försvann.
- Redigerat 2022-05-01 11:35 av Carmarino
#0 Alla former av saker är välkomna ska tilläggas.
Har lagt ut bilder på några av mina gamla leksaker i den här tråden. Fast jag har en massa gamla nostalgisaker. Ska försöka komma ihåg att fotografera några av dem. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jättefin GIKmio. Nej, sockerskålen tillhör inte den servisen, det syns. Vet inte vad servisen heter, men jag har för mig att jag har sett den tidigare.
Om jag orkar någon dag ska jag ta mig ner i källaren och kolla vad jag har där. Vet att det ska finnas en gammal dockservis, som jag har för mig att jag fick i 3-årspresent. Den är lite trasig, för jag lekte rätt mycket med den.
Alla mina gamla dockor, dockhuset, dockvagnen och docksängen finns där också, men de är undanställda på de översta hyllorna så jag får nog ta med en stege också om jag ska fotografera dem. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Undrar om inte glasen har tillhört ett schatull eller liknande med plats för flaskor också. Eller också kanske det är souvenierer från en semesterresa (eller fler).
Sådana kinesiska tekoppar var rätt populära förr har jag för mig. Jultallrikarna också.
#6 Jag vet inte var glasen kommer från början. Dom har inte stått i något barskåp utan varit bevarade i ett skåp med glas och porslin. Ingen av mina föräldrar har rest speciellt mycket och långväga i sina dagar. Det mest troliga är att dom fått dom som present någon gång på 70-talet. Eventuellt tidigare någon av dom innan dom träffades.
#7 Ja, det är förmodligen så. Om de nu inte brukade gå på loppis och handla där.
#8 Men frågan är om det var lika "inne" att besöka loppis för snart 50 år sedan som det är idag. Men glasen står i prydnadshyllan utan att avslöja sin historia 🙂
Jag har massor bl.a. min första nalle som jag hade som bebis, ca 20 cm lång och den mesta av den gula pälsen bortskavd.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#10 Min första nalle finns också kvar. Men han är också sliten och trivs bäst i garderoben.
#9 Jodå, loppis och "bondauktioner" var poppis även då. 🙂
"Nicke Nyfiken" har hängt med så länge jag kan minnas. Brukade skjutsa honom i dockvagn (finns bildbevis på det), då han var favoriten av mina prylar och jag aldrig var speciellt intresserad av dockor och barbies som liten. Vilket också märktes av att han var den enda som faktiskt fick ett riktigt namn.
#15 Det ser ut att vara samma tillverkare. Stilen är väldigt lik i alla fall 😊
Den här står normalt i en "glasburk". Vet inte vem som gjort den eller varifrån den kommer. Tror att min mor fick den av min morbror, men jag är inte säker. Sedan har jag fått den av henne.
En annan sak som också betyder mycket för mig, även om jag inte längre har plats till att ha den på väggen (den är väldigt stor), är den här tavlan. Det är min farfars bror som har målat den och den har funnits med så länge jag kan minnas. Därför blev jag så glad när jag fick den av min far. Han hade ställt undan den, så jag frågade om jag kunde få den - och det fick jag.
#18 Det finns mycket tavlor på loppis har jag märkt. Folk bara skänker bort utan att ta reda på vilken historia som ligger bakom. Dom tavlor jag tagit över är sådana som min mor broderat. Dom ska bevaras. Men dom är inte nostalgiska ännu då hon tillbringade kvällarna för 5-10 år sedan med att brodera.
#19 Ja, jag har sett det också. Förhoppningsvis är det mest "IKEA-konst", men tyvärr lär det väl slinka med en del andra tavlor också.
Har ytterligare ett par tavlor som min farfars bror har målat, men allihop är av modell större och mina väggar räcker inte till för alla. Vill dock inte göra mig av med dem, fast vem som ska ta över dem när jag inte finns längre vet jag inte. De närmaste släktingarna är inte intresserade. 😕
Minns ni samlarbilderna i GB:s päronsplitt? De körde olika serier, ofta på djurtema. Här bilder från en serie som hette "Djur jorden runt", av naturfotografen Sven Gillsäter.
Sedan gick tydligen maskinen som lägger i dessa bilder sönder, då upphörde GB med dessa samlarbilder.
- Redigerat 2020-10-01 05:52 av kamera0710
#22: Har ett vagt minne av att ha sett dem, men jag samlade inte själv på dem.
Var hemma hos min bror idag, och passade då på att fotografera lite i hans nostalgiskåp.
Hade själv en likadan spargris som hans, men min hade annan färg på rosetten. Vill minnas att min hade grön rosett. Tror dock inte att jag hade målat rånarmask på min. 😊
Hunden var batteridriven och kunde både gå, sitta och skälla. Har ett vagt minne av att ögonen lyste också, men jag kan minnas fel. Tror dock inte att den fungerar längre. 🐶
Är rätt övertygad om att det lilla våffeljärnet har varit mitt, men jag är inte helt säker.
Roligt att se era saker som ni sparat. Ska ta mig tid att kolla lite i källaren någon gång. Det finns det nog en del intressant som följt med genom åren.
Fungerar den fortfarande?
#28 Jajamän.. Men den är inte använd på flera år.
#29: Då är den kanske lite ringrostig? 😊
#30 Behöver nog lite mer spel för att börja spela igen. Tetris har jag tröttnat på sedan länge och det kan man ladda ned i mobilen 🙂
#31: Saknar Tetris. Har inte hittat något som jag tycker är lika bra som det första jag hade.
Hade till och med ett som hette Welltris, som var "fyrdimensionellt Tetris", d.v.s. det var uppbyggt ungefär som ett hisschakt med fyra väggar. Det gällde att vara på alerten där, för bitarna kunde komma på vilken vägg som helst. 😊
#33: Bara den funkar så. 👍😊
#34 Funkar gör den nog för den tändes när jag tryckte igång den. Minns den nostalgiska inloggningen på internet i den 🙂 Nostalgisk, men dyr 😁
Var nere i källaren häromdagen för att leta efter en sak - som jag naturligtvis inte hittade. Däremot hittade jag en hel del andra nostalgisaker. Här är en av dem. Kan ni gissa vad det är? 😉
Det är inte så lätt att se när den ligger upp och ner i en korg, men det är en "Glook". Största anledningen till att jag köpte den var nog att Hep Stars gjorde reklam för den. Hade till och med en egen borste till den, och på den här bilden har jag borstat upp glooken så att han inte skulle se så lurvig ut. 😊
https://www.tillbakatill70talet.se/mjukdjuret-glook/
https://www.nybroextra.com/2020/03/23/nar-svenne-hedlund-var-med-och-skapade-nybrohistoria/
- Redigerat 2022-09-03 11:38 av Carmarino
Tankarna går till ZZ Top framför Hep Stars 🙂
#39: Vad jag vet så hade inte ZZ Top några glookar. 😄
#43 Söta 🙂
#44: Tack. De är bara ca 5 cm höga. Fast huvudet och håret är ju gigantiskt i förhållande till kroppen. 😊
#45 Det går ju ett program på TV4 som heter Återskaparna. Där folk lämnar in saker som dom växt upp med eller haft i decennier och som blivit slitna och vill få dom lagade. Det är rörande att se hur mycket saker betyder för vissa.
#46: Har inte sett det programmet faktiskt. Mest för att jag har så svårt för programledarna. Får kanske kolla ändå och snabbspola förbi avsnitten där de är med. 😁
De här rätt gräsliga kasperdockorna lekte jag nog med några gånger. Vet inte var de kommer ifrån eller när jag fick dem, så jag vet inte hur gamla de är. Tror inte de var nya när jag fick dem så de är nog från åtminstone 1950-talet, kanske äldre. Det är möjligt att de hade varit min mors eller fars leksaker, men jag är osäker på det.
Den här apparaten använde min far rätt mycket på 1950-talet. Har för mig att han köpte den när han var sjuk i TBC och var inlagd på sjukhuset. Detta för att ha något att göra.
Det är en "teknograf/teckningsapparat", som används för att avbilda olika saker. Minns inte hur den fungerade men såvitt jag vet så speglades bilden man ville rita av genom apparaten på något sätt.
- Redigerat 2021-03-29 12:06 av Carmarino
Tror inte min far ritade så väldigt mycket med den. Det enda jag har kvar är den här tavlan, som han tydligen var tillräckligt nöjd med för att rama in.
Länge trodde jag att han hade ritat av min mor, men senare fick jag veta att det var Anne Frank. 😊
Hittade faktiskt en beskrivning från en gammal Hobbexkatalog:
Genom att placera apparaten över teckningspapperet och se genom linsen på apparatens översida framträder motivet eller modellen på teckningsblocket liksom ett foto. Ni har bara att följa linjerna och på så sätt får Ni på kort tid en perfekt teckning klar.
Det är intressant med saker som man sparat på sig. Och alla saker har sin historia 👍
Den här gamla blunddockan har jag för mig att jag fick av min farmor, men jag är inte helt säker. Dockan jag fick av henne kan vara en annan, som jag tror ligger i dockvagnen i källaren.
Lite spooky känns den faktiskt, men jag kan inte komma ihåg att jag tyckte det när jag var barn. 😊
- Redigerat 2021-03-30 13:50 av Carmarino
Även de här manschettknapparna hittade jag i lådan i källaren. Har ingen aning om var de kommer ifrån, eller vems de har varit. Initialerna stämmer inte in på någon släkting jag kan komma på så det är ett mysterium varför jag har dem. Får kolla med min bror om han känner igen dem. 😊
#56 Jag har fullt av VHS-filmer i källaren. Både köpfilmer och inspelade blandfilmer med mycket från TV under 90-talet 😊
#56: Har också en massa kassettband och videoband kvar. Till skillnad från dig har jag däremot kvar både kassettbandspelare och videobandspelare, så jag kan lyssna och titta på dem om jag vill. 😊
- Redigerat 2021-03-31 17:15 av Carmarino
#58: Gör du det någon gång, lyssnar och tittar på dem?
Kassettbandspelare kan jag ha någon som funkar men det känns väldigt långt till att jag skulle lyssna på dem ändå! Men nu kanske min nostalgiska ådra har vaknat, så vem vet jag kanske poppar lös i påskhelgen! 😃🎵🎶
💖🧡💛💚💙💜
#59: Nej, det blir inte av. Viljan finns men har inte ro att sätta mig ner och titta på videobanden.
Har en apparat som jag kan använda till att digitalisera kassettbanden men har inte kommit igång med det än. Det finns en del intervjuer och vissa låtar som jag skulle vilja ha digitalt, men senast jag testade fick jag det inte att fungera, så jag gav upp.
allt snack om kassetter får mig nästan till att vilja lyssna på dem jag har kvar från barndomen.
Får nog ta och leta reda på min gamla freestyle.
#61: Det tycker jag du ska göra. 😊
#62: Hittade den! 😀
Freestyle hade jag också 😃 vet dock inte vart den är (om den finns kvar). Hörlurarna har jag sett!
💖🧡💛💚💙💜
#63: Funkar den fortfarande? 😊
- Redigerat 2021-04-04 08:38 av Carmarino
#64: Den dyker säkert upp när du letar efter något helt annat. Så brukar det vara för mig åtminstone. 😁
#66: Jo, så brukar det vara! Plötsligt står man där med massa minnen som väller över en! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#67: Det händer mig varje gång jag är nere i källaren. Det mesta där är gamla minnen som jag inte vill skiljas från. 😊
#64: kul med en till i gänget. 😊
#65: Jajamensan. 😎
Först "last christmas" men bandet är lite dåligt.
Och… haha, nu hör jag mig själv sjunga "Once upon a december" från anastasia. 😂
Minns faktiskt inte att jag brukade spela in på kassettband innan man skaffade dator.
Jag har en del kassettband och VHS med egna inspelningar också. En barndomsvän tror jag har kvar ett band med röstinspelning från när vi var 11-12 år. Själv har jag 25 år gamla klipp med semesterminnen på VHS från den tiden då jag hade en videokamera.
#70: Kul att ha sådant sparat! Minnen! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#71 Roligt att ha sånt bevarat. Men kan varken höra eller se på dom numera eftersom jag saknar både kassettspelare och video 😊
#70: Har inget inspelat med mig själv på kassettband vad jag minns. Det enda jag kommer ihåg att jag spelade in var när min dåvarande katt spinner. Han lät nämligen som han "kvittrade" när han spann. 😊
Däremot har jag en del gamla smalfilmer som min far och mor filmade när jag var barn. De är dock utan ljud. Har låtit föra över dem till digitalt format, så jag kan se dem på datorn om jag vill. Filmerna är nämligen rätt sköra, så jag ville inte riskera att de försvann helt och hållet.
Nu är det bara vissa bitar som är borta eftersom en del av filmen gick sönder i rätt små bitar. Det går säkert att sammanfoga dem, men jag vet inte hur man gör. Får kolla om min bror har lust att fixa det. Han har gjort det förr. 🙂
Jag försöker också att rädda så mycket som möjligt över till mer lätthanterligt. Jag har bett min son att skaffa en gammal (helst Tandberg) rullbandspelare, så vi kan ha glädje av de banden också. Han handlar en hel del på loppmarknader, så jag hyser stort hopp om att han fixar det också.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Har för mig att jag hade en låda med gamla rullband också, men jag vet inte om den finns kvar i källaren. Någon bandspelare har jag däremot inte kvar. Minns inte vad jag spelade in på dem, och jag är inte säker på att de fortfarande går att spela upp.
Det verkar som om en del saker har försvunnit därifrån och jag vet att jag inte har kastat dem, så jag undrar om det är någon som har varit inne och stulit några lådor i tron att det fanns något värdefullt i dem. Eller också har jag bara inte letat ordentligt. 😊
Filmerna har jag planer på att redigera så att jag antingen pratar in vem som syns på bilderna, eller lägger in en bildtext i filmen. Får bara lära mig lite mer om filmredigering först. 🙂
#75 Då hoppas jag att du startar en tråd här och/eller på Pyssel om dina erfarenheter, för jag vill också redigera de filmer jag scannar in från 8-mmfilm eller kopierar från VHS.
#76: Vet inte om jag kan berätta så mycket om det. Håller på och testar två olika redigeringsprogram; Olive och Openshot (bägge är gratis) och det tar tid att lära mig dem. Särskilt som jag inte jobbar med det så ofta just nu.
Det jag jobbat mest med är Olive och jag lär mig genom olika "Tutorials" på Youtube, samt förstås att testa själv.
Man kan även göra bildspel med foton, vilket jag också har testat. Det blev rätt bra faktiskt. 🙂
#77 Låter spännande. Jag får testa så småningom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så här ser bildspelet ut som jag gjorde med Olive.
#79 Mysiga bilder.
#80: Ja, det är en mysig gammal gård med många fina gamla saker.
- Redigerat 2021-04-05 13:59 av Carmarino
Här är ett avsnitt av filmen som är i färg. Har redigerat den också i Olive. Inga texter eller ljud är inlagt dock. Så långt har jag inte kommit än.
Roligt att ha sådana minnen. Visst är gamla hus mysiga. De har något visst, som känns bra.
#83: Ja, verkligen.
Det här klippet har jag gjort med OpenShot, och här har jag lagt in en förklarande text också.
Ser ju bra ut. Då kan det vara lämpligt att lägga in förklarande texter när det är stumfilm. Mina barn känner ju oftast igen människorna på filmerna, men barnbarnen vet ju mindre och inte ens mina barn vet riktigt hur min mormor och min morfar såg ut. Det ska bli spännande att redigera de inscannade filmerna - när jag får tid. 😀
#86: Har gjort några andra filmer, med namn på personerna som är med, men dem vill jag inte lägga ut här. 😊
Själv har jag VHS med gamla och nostalgiska minnen. Bland att konfirmationer och midsommarfirande. Även en film från ett julfirande för runt 30 år sedan. Kanske borde föra över detta till något annat. Jag vet en förr som förde över VHS och brände på DVD-skivor. Jag vet inte om den butiken existerar än. Och DVD blir också slitet och gå sönder
#88: När jag lät digitalisera smalfilmerna så fick jag dem på DVD, men sedan har jag lagt över dem på datorn så jag "sliter" inte på DVD:n. Uppsala bildteknik fixar även VHS, men de kostar en slant förstås. Å andra sidan blir kvalitén jättebra.
http://www.uppsalabildteknik.com/
Kolla vad en spelare kostar, en sådan där man själv kan kopiera. Det kan vara billigare att göra det själv om man har många filmer. Sen kan du ju dessutom använda den till att se köpta filmer. Det finns fortfarande många bra filmer att köpa på loppmarknad för en femma.
Jag gjorde en djupdykning i mitt smyckeskrin idag och hittade en del smått och gott! 🙂
Bild 1 Mina första smycken som jag fick som liten! Det övre är min månadssten, granat.
Bild 2 Stenen hade jag på mig som tonåring och ung vuxen. Fjärilen är den samma som i bild 1. Tennarmbandet har min mor gjort, minns inte riktigt när jag fick det, övre tonåren eller som ung vuxen. Min mor lever inte längre.
Bild 3 Ett armband av tagel från min häst som inte längre lever.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-04-07 18:57 av Sabah
#91: Fina smycken och roligt att ha minnen från dem som inte finns längre.
Fina minnessaker.
Jag har min gamla favoritnalle kvar. Han har hängt med i bortåt 50 år nu och mina år som barn tog hårt på honom. Han är illa tilltygad och sliten. Men inte så illa som på Återskaparna på TV4 där man var tvungen att sy fast kroppsdelarna..
#94 Roligt att läsa om gamla kära nallar.
När jag fyllde 3 år 24 juli 1944 fick jag en nalle, som var köpt på EPA och kom i en grön tunn papperspåse (kristidskvaité). Han sitter nu tillsammans med en annan nalle från Stockholm på översta hyllan i mitt rum. Det syns att han är och har varit mycket älskad.
#95 Då är du i samma ålder som min mamma. Hon bodde några år i Stockholm i början av 60-talet och fick en nalle med sig när hon flyttade tillbaka till Värmland. Den är i relativt gott skick fortfarande.
#94: Är inte helt säker, men jag tror att min gamla nalle finns kvar i källaren. Den är ganska stor, och röd vill jag minnas. 😊
#97: Nu dök det upp en minnesbild! En röd nalle med vitt i öronen och på magen men vart den är vet jag inte! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#98: Tror inte min nalle hade något vitt, men jag kommer inte riktigt ihåg hur den såg ut. Den var nog minst en halvmeter hög i alla fall. Har ju på "att-göra-listan" att jag ska fotografera mina gamla saker jag har i källaren, så jag får se om jag hittar den då.
#101 Snygg.
#101: Roligt att ha något från slöjden som är användbart. 😊
Städade i ett skåp, hittade då lite gamla saker som väckte minnen! 😊
En necessär som jag gjort i slöjden. Den har följt mig hela livet. Jag har fler necessärer som jag bla fått men det blir alltid denna jag använder om jag ska någon stans och sova över. Nu är det väldigt länge sedan jag använde den, är inte på resande fot så ofta numera.
En parfym-deo från min tonårstid. Populärt märke då!
Hårspännen från min barndom.
💖🧡💛💚💙💜
#104 Jag hade en necessär sparad som jag hade med första gången jag sov borta 🙂 Tyvärr försvann den härom året.
#105: Necessärer kan rymma så mycket nostalgi, tråkigt att din försvann!
💖🧡💛💚💙💜
#104: Date! Det var länge sedan man såg en sådan!
#107: Ah, en medsyster! Visst var det ett "måste"! 😃 Älskade den, nu vet jag inte om de finns längre, har i och för sig inte tittat efter dem. Olika dofter för olika tider i livet! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#108: Jo, date-serien var populär. Har inget doftminne av dem, minns bara bilderna av de snygga tjejerna. Tror inte produkten blivit lika poppis utan dem!
#109: Det är nog troligt, förpackar man det snyggt går allt att sälja! 😉😄
💖🧡💛💚💙💜
#111: Det är så fint med gamla plåtburkar! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#112 Har även en teburk som jag köpte på Åhlens på 80-talet till ett pris av 19:90. Hur jag vet det? Prislappen sitter kvar under burken efter alla dessa år 😊
#114: Fina. 😊
#114 Vi hade även flera större exemplar för kaffe, socker, salt och mjöl. Men dom gick sönder under en flytt.
- Redigerat 2021-09-11 11:44 av Carmarino
Har rätt många tomtar. De äldsta är nog de här tre, som min mor köpte någon gång på 1960-talet.
Ännu äldre är bocken. Min mor fick den av sin bror. Hon fick den dock i vuxen ålder, så därför vet jag inte hur gammal den är.
#118: Fina! 🙂 Roligt med gamla saker! 😊
💖🧡💛💚💙💜
#119: Tack. Mina julsaker är minst 15-20 år gamla, de flesta ännu äldre. Det är väl bara adventsljusstakarna och några få andra saker som är yngre än så tror jag.
Min kära tomte Julius glömde jag. Han är ännu äldre än trätomtarna. Tror mina föräldrar köpte honom i början eller mitten av 1950-talet. Bocken är av senare datum, men jag tror han är minst 10-15 år.
#120: Ett fint par! 🙂
Har inte heller skaffat mer julsaker på många år. Man köpte nog mest när man var yngre. Har så klart fått en del också.
Tycker det räcker, har inte fram allt numer. Jag var mer för sådant förr men det var trevligt att plocka fram dem nu, en del av dem! 😊
💖🧡💛💚💙💜
#121: Tack. Jag är väldigt förtjust i Julius måste jag säga. Han har funnits med i hela mitt liv, så jag gissar att mina föräldrar köpte honom i början av deras äktenskap. 😊
Tar inte heller fram allting numera. Det orkar jag inte längre - det ska ju plockas ner också. 😄 Ändå har jag mer julpyntat än de flesta jag känner.
- Redigerat 2023-09-21 14:46 av Carmarino
#117 Jag har en liknande. Har sett flera som har tomte med rensläp. Jag tror den jag äger är minst 50 år.
Mina gamla mobiltelefoner. Dock saknas den första jag hade, en Ericsson, men fodralet är kvar, läder med fönster för knappsatsen. Telefonen fick jag av mina föräldrar i julklapp, med tiden fick min styvpappa ärva den av mig! Han hade nämligen en telefon som gick på NMT-nätet och det lades ju ner. Då jag hade bytt telefon och den gamla fortfarande fungerade passade det bra.
Min nästa blev Nokia. Sedan ärvde jag den ihopvikbara, Samsung, av min styvpappa som ärvt den av min syster. Tror inte jag hade den speciellt länge, fungerade inte helt bra, tror det var ljudet.
Sedan blev jag med smartphone, den högra. Den knalliga färgen valdes för att lätt hitta igen den om den tappades i höet tex. Hade häst på den tiden. Nästa blev isblå med vitt fodral, den har hängt med 4-5 år, tills den gav upp före jul, då blev det en Samsung.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-01-23 09:10 av Sabah
#124 Jag hade en exakt likadan Nokia. Och en liknande ihopvikbar Samsung 🙂 Det byttes en och annan genom åren.
Konstaterade häromdagen att jag har fem mobiler "aktiva", d.v.s. som jag använder dagligen. 😱😳 Två av dem är gamla Nokia och tre är smartphones (två Samsung Galaxy och en Microsoft).
De gamla nokiatelefonerna använder jag som kalender med påminnelser (den ena är reserv eftersom den vanliga är gammal och lägger av ibland). Har nämligen konstaterat att kalendern i Samsung-telefonerna inte fungerar så som jag vill att de ska göra, plus att jag oftast inte hör larmsignalen. Microsofttelefonen använder jag som radio, och lyssnar på P4 Plus i den under dagen. Det är en Microsoft Lumia 650.
Har bara foton på nokiatelefonerna. Som synes är den första (ordinarie) väl använd. 😄 Den funkar dock fortfarande, trots att jag tappat den i golvet ett antal gånger, och en gång tappade jag den i tekoppen - full med te sötat med honung. Ett dygn i ris fixade det. 👍 Har bytt batteri i den en gång, och den brukar hålla laddningen i 2,5-3 dygn. Det är en Nokia 2760. Reservtelefonen håller laddningen i drygt en vecka. Det är en Nokia 2330.
De smarta telefonerna håller inte laddningen ett dygn ens. Jo, möjligen min nya Galaxy A52, men det beror lite på hur mycket jag använt den.
- Redigerat 2024-07-28 16:00 av Carmarino
#126: Storförbrukare på telefoner! 😄 📱📱📱📱📱
Men visst kan man använda dem, så länge de fungerar! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#124: älskade 3310:an.
Fick en sådan i 15-års present. 😊
#128: För en del blir det fler än för andra genom en livstid! 😄 Men de finns nog de som hinner med ännu fler också, har förstått att en del byter väldigt ofta!
Snygg blåfärg! Verkar inte vara så nött heller! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#129: Den tyckte jag också om, det var nog en poppismodell, många som hade den! 🙂📱
💖🧡💛💚💙💜
#131: jo. De flesta hade mobil redan i mellanstadiet, men jag fick min första (morsans gamla ericsson) när jag var 13. 😊
Jag minns också det att 3310:an var en av de populäraste modellerna.
#132: Den Ericsson jag hade var också en populär modell, det kanske var en sådan du också hade? Bild 2 https://www.nyteknik.se/digitalisering/har-ar-ericssons-vassaste-mobiler-6418690
💖🧡💛💚💙💜
#133: tycker Gh688 mest liknade den jag hade.
Men tror att det var en senare modell, från strax innan eller efter millenieskiftet.
#134: Okej! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#130: Ja, det var nog mest färgen jag föll för. Telefonen var inte någon höjdare, så därför är den rätt lite använd. Knapparna var obekväma att trycka på och den var bökig att hantera. Så sedan dess går jag mer på användarvänlighet än utseende när jag köper telefon. 😄
Kollade i lådan och insåg att nej, jag har inte fler telefoner liggande där. Vad jag däremot har är en otrolig massa skal till min nästa telefon, som var en Nokia 5110. 😊
Möjligen kan det ligga någon gammal telefon i en av hyllorna i arbetsrummet. Brukar spara alla originalkartonger, så det kan gömmas en telefon i någon av dem. Har bara inte orkat släpa fram alla och kolla. 😅
#136: Tror jag har en gammal VHS-spelare i källaren, men jag är inte helt säker. Däremot har jag en kombinerad VHS-/DVD-spelare i hyllan under teven. Den fungerar fortfarande, men sedan ComHem stängde ner de analoga kanalerna fungerar det inte att spela in på den. Men det funkar ju att spela upp gamla VHS-band och DVD-skivor på den. 😊
Har du testat om det funkar med en universalfjärrkontroll till den? Det finns en del som klarar även äldre spelare, även om inte alla funktioner finns med.
- Redigerat 2022-01-23 14:09 av Carmarino
Tog en titt i hyllan och hittade en Samsung Galaxy Y (Young), en Nokia 2650 och en Nokia Lumia 820 också. Fast lådan till Nokia Lumia 820 var tom. Vet inte var jag har gömt den telefonen. Den funkar dock inte. På något sätt "fastnade" bilden för avstängning halvvägs och hur jag än har försökt har det inte gått att få igång den. Så det var därför jag köpte en Lumia 650.
Vet inte heller var Samsung Galaxy Y-telefonen är. Den köpte jag billigt bara för att jag vill ha ett extra sim-kort. 😊
Kom även på att jag har två stycken Samsung Galaxy III liggande. Den ena köpte jag själv och den andra är en jobbtelefon jag fick behålla när jag slutade på det jobbet. Använder den ena som musikspelare till jul, för jag har lagt in en massa jullåtar på den. 🤶
- Redigerat 2022-01-23 14:35 av Carmarino
Nu har jag fotograferat de mobiltelefoner jag hittade. Det här är en av de äldsta och jag var väldigt förtjust i den. Det är en Nokia 2650. En av anledningarna var att den lyste i blått längs kanterna när man hade fått ett SMS eller om man hade ett missat samtal. Så det var omöjligt att missa.
Testade att sätta i batteriet och koppla in laddaren. Till min stora förvåning så startade telefonen. Har dock inte kunnat kolla om den fungerar, för den kräver ett SIM-kort för att man ska komma vidare. Får se om jag kan ta något av de jag har och testa tillfälligt. 😊
- Redigerat 2022-01-25 14:39 av Carmarino
Mina Samsung Galaxy-telefoner.
Bild 1: Samsung Galaxy III (den med röda kanter är den jag har julmusik på 🎅)
Bild 2: Samsung Galaxy A5
Bild 3-4: Samsung Galaxy A52
Bild 5-6: Samsung Galaxy Y (Young)
- Redigerat 2022-01-23 16:31 av Carmarino
#137: Man lär av sina misstag! 🙂
Oj, du kan ju öppna ett telefonmuseum! 😄📱
Det senaste inköpet du och jag gjorde lyckades vi inte bara pricka in samma modell, även färgen! 😃📱
💖🧡💛💚💙💜
#144: Ja, det är ju tur det. Annars hade man gjort dem om och om igen. 😊
Tror nog det finns många som har betydligt fler gamla telefoner än jag. Fast jag har förstås inte tagit med de gamla stationära telefonerna. Tror jag har 3-4 sådana också. 😄
Anledningen till att det blev den vita var att det var den enda som var på kampanj. De andra färgerna var slut. Annars hade jag nog valt en svart. Å andra sidan är det sällan som baksidan syns, så det spelar inte så stor roll. Dessutom är ju Microsoft-telefonen också vit, så de matchar varandra. 🙂
#142: Nu har jag testat min gamla Nokia 2650. Tog SIM-kortet från min Nokia 2760 och satte i det i 2650:an. Den funkade, men var lite trög och skärmen blev svart ibland. Kunde dock läsa gamla SMS och MMS och titta på gamla bilder. Jättekul. 😊
#146: Vilken nostalgitripp!😃📱
💖🧡💛💚💙💜
#147: Ja, verkligen. De flesta meddelandena var från 2007 har jag för mig, så det är ett tag sedan. 😊
Inventerade mitt smyckeskrin, för att rensa bort sådant man inte använder, det gick väl sådär, nostalgin och känslorna övermannade mig! Inte kunde jag göra mig av med smycken som jag haft mycket! 🥴 Men visst blev det en del som rensades bort i alla fall men inte så mycket som jag först tänkte! 😄
- Hittade bla en identitetsbricka, bilden visar baksidan. På framsidan står personnummer och namn. Gissar att man fick den när man föddes.
- Silversmycke från barndomen.
- Fjäril, månadssten, månadssten,, hjärta och dalahäst. Barnsmycken i silver, undantag andra månadsstenen som jag köpt sedan. (smyckena i översta raden har jag visat förut).
- De undre är mina läkproppar när jag tagit hål i öronen. Gick i klass 3.
- Brosch från när jag var barn.
- Örhängen i tenn med Kung Carl spira, fått av min mor
- Blandade örhängen. Silver.
- Halsband som jag tyckte mycket om, hade den glada solen på mig en sommar, färgen nöttes bort..
- Örhängen i silver.
- Örhängen i pärlemor.
- Örhängen i cernitlera och svart nät som jag haft mycket.
- Ring i silver.
- Fotlänkar gillade jag.
- Halsband, cernitlera. Fått av en kompis som gjorde sådant.
- Guldkedja, vitt och rött guld. Fått av min mor, när jag fyllde "jämnt" någon gång.
- Två halsband jag tyckt mycket om. Det vänstra är ben, den stora biten.
- Nyckelring av två 5-öringar!
Detta var en del av vad som finns i snycken.. Dessa och fler blir kvar. Lyckades också packa ner i två lådor/askar sådant jag ska försöka sälja.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-01-31 04:59 av Sabah
#149: Så många fina smycken. Förstår att det är svårt att skiljas från dem. Har också några smycken liggande, och jag har för mig att jag fotograferade dem för något år sedan. Är osäker på om jag visat dem här. Tror inte det, så det är kanske dags nu. 😊
#149 En sådan identitetsbricka har jag också. Ligger i en kista jag fått ärva tillsammans med fotoalbum, vykort och gamla jul- och påskkort.
Väl använd, men kameran använde jag inte, men det ser ut som det kan vara en kamera där, det har du rätt i! 🙂 Hade en separat digital kamera som jag använde mycket på den tiden, nu använder jag bara telefonen, skönt att slippa ha med sig båda! 📱📷
💖🧡💛💚💙💜
#154: Har också en separat digital kamera, men använder den inte så mycket numera. Mobilen tar bättre bilder - förutom om jag vill fotografera månen. Då blir det digitalkameran.
Jag hade en videokamera inköpt 1995, men jag kom på att jag gjorde mig av med den för några år sedan när jag skulle leta reda på den. Den höll säkert i runt tio år innan den började krångla. Det var små videoband i kameran som jag via en kabel förde över film till videobandet i VHS-spelaren.
#156: Önskade mig en sådan, men hade aldrig råd att köpa någon. Därför blev jag så glad när det började bli hyfsat bra resultat att filma med digitalkameran. Fast jag filmar inte så mycket ändå. 😄
#157 Beställde den ur en postorderkatalog. Ellos tror jag att det var. Jag tror aldrig jag har väntat på ett paket lika mycket som då 🙂
#158: Kan tänka mig det. Har också haft den känslan för vissa paket. 😊
#160: Har en hel hög sådana Fuji-videoband liggande. De flesta har jag skrivit på vad de innehåller. Tror till och med att jag har ganska många oinspelade också. 😊
#161 i mitt fall tror jag det är mycket inspelat från tv och radio. Program som man skulle se och lyssna på i efterhand. Dom VHS-band jag spelade in film på var jag noga med att skriva ned filmnamnet på ettiketen. Det hände ofta att man spelade in något över någon film man ville ha sparad.
#160: har en del disketter kvar också, bl.a ett som inehåller gamla fanfictions och början till manus på en deckare, som inte finns någon annanstans.
Kunde ju aldrig föreställa mig då att man skulle "råka ut för" ett samhälle som inte har datorer med uttag för disketter. 😂
#162: Ja, det är mest inspelade tv-program på mina också. Kassettbanden innehåller mest musik som jag spelat in från radion. Även där har jag skrivit vilka låtar som finns på vilket band.
Var tvungen att gräva fram min "minneskista", där jag i mitten av tonåren lade i grejor av personligt värde för mig.
"Innanmätet":

.

.
.
Detta vackra halssmycke fick jag av min farmor. 😊

.
Denna tillhörde tidigare min mor, men fick den av henne när jag var kanske 14 år.

.
Min älskade mp3spelare, när jag ville uppgradera ifrån freestyle (kassett):

.
Den blyertspenna som jag hade under hela åk9 och en bit in på 1:a ring.
Har vässats ett antal gånger. 😉

.
Det halsband jag fick till konfirmationen.
Gick av efter flera års användande, men finns kvar ändå:

Och om jag inte minns fel, så var ven asken en del av konfimationspresenterna.
Fanns även två foton däri.
Ett skolfoto på en av mina bästisar från skoltiden, och ett på min storasyster.
Suddigummet fick jag f.ö från samma bästis.
"Skräckkassettbandet" fick jag av min lillebror, eftersom jag gillade sådant. 😛
.
.
Ja, för mig var iallafall detta roligt, och att få minnas det som var. 😁
- Redigerat 2022-02-14 18:06 av [Moon AppleGrey]
#165: Så fin.
#166: Det är roligt med minneskistor. 😊
Och vilka fina smycken. 😍
#169: håller med. 😊
Och efter det har gått ett tag så vet msn ju aldrig vad för skatter man hittar däri.
Tack! 😄
#165: sidan hade hakat upp sig för mig så såg inte ditt din kommentar förrän nu.
Kaffe/tekannan är jättefin. Och roligt att ha kvar efter så lång tid. 😊
#170:
Min mormor ärvde den till mig på 80-talet, strax innan hon dog. Men den har gulnat lite.
#171: ah, så pass.
Ja, men då har den ju extra personligt värde kan jag tänka. 😄
#172:
Jovisst. Jag har fler gamla saker som jag tänkte ställa in, men idag har jag inte tid mer för nu ska jag laga mat.
#173: okej. Smaklig måltid. 🙂
På gott och ont utvecklas tekniken! Här finns det också en drös med oanvändbara disketter, kasettband och VHS-band. Finns också helt nya, oinspelade också, man hade ju alltid hemma så man inte skulle bli utan. Nä, man trodde ju inte då att de inte skulle gå att använda senare.. men mycket kanske skulle ha fallit i glömska ändå, man intresserar sig kanske inte för den musiken och filmerna längre. Men visst är det trist att saker blir oanvändbara! 😕
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-02-15 04:50 av Sabah
#165: #168 Fina minnessaker! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-02-15 04:49 av Sabah
#166: Kul med en minneskista! 🙂
Fina smycken! 🙂
Halsbandet som du fått av din farmor påminner om ett halsband jag har, det har jag köpt på loppis.
På din andra bild, uppe i högra hörnet har du ett halsband som jag också tycker påminner om ett halsband jag har, tror att jag har köpt det själv. Bifogar en bild på det också. (fotade alla mina smycken nyligen)
Man kan då inte anklaga dig för att ha slösat med skolans resurser! Måste ha varit svår att skriva med på slutet! 😄
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-02-15 04:43 av Sabah
#168: Jag hade (tror faktiskt jag har det kvar) ett Stellan Bengtsson bordtennisracket - fast jag spelade inte bordtennis. 😊
- Redigerat 2023-09-21 14:54 av Carmarino
#175: Har ingen diskettläsare, men jag har både skivspelare, kassettbandspelare, videobandspelare och DVD-spelare. 😊
#177: Har också en del gamla smycken. Tror jag har fotograferat åtminstone några av dem. Får se om jag hittar dem.
Bl.a. har jag några örhängen som min far gjorde när han hade TBC och var inlagd på sanatorium i mitten av 1950-talet. Min bror var inte så gammal då och jag var inte ens påtänkt. 😊
#177: ja verkligen.
Fint! 🙂
Ja, den andra liknar väl lite grann men inte riktigt. 😁
Fick den i present av min syster.
#178:
När jag köpte mitt bordtennesrack funderade jag om jag ska ta ett Stellan Bengtsson rack eller Kjell Johansonn rack. Jag valde Kjell Johansson för att handtaget låg bättre i handen.
#180: Förstår att det är ett fint minne av din far! Ser framemot att få se de örhängena! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#183: Visste inte ens hur racket låg i handen, för jag testade det inte. Ville bara ha det för att det var Stellan Bengtssons. Tror aldrig att jag använde det, mer än att jag studsade några bollar på det hemma i mitt rum. 😊
#184: Det verkar inte som om jag fotograferat dem, så jag undrar var jag har lagt dem. När jag kollade i mappen där jag har fotona på de andra sakerna som låg i smyckeskrinet så hittade jag de här - för att anknyta till diskussionen i vykortstråden. 😊
#186: 👍🏻
💖🧡💛💚💙💜
#184: Lyckades faktiskt hitta ett av paren örhängen. Har för mig att det ska finnas fler, men jag kan minnas fel, eller också har någon annan fått dem. Är inte riktigt van vid den nya mobilkameran, så bilderna blev lite suddiga. Tror de är gjorda av silver och ebenholz. Det är den silvriga sidan som är framsidan.
När min bror och jag var på nostalgitripp för några år sedan, och fick möjlighet att komma in i vår gamla lägenhet, så hittade vi en massa gamla dokument som vi missat när vi flyttade därifrån. Bland annat fanns ett papper som min far troligtvis ritat på sanatoriet. Mössen hade varit framme och gnagat på papperet, men det mesta finns kvar åtminstone. Gissar att han hade gjort alla de modeller han har satt en bock bredvid.
Far hade fått gjort askar till smyckena, och det låg även en sådan bland det vi hittade. (Har raderat hans namn på asken.)
- Redigerat 2022-02-15 15:54 av Carmarino
Det här halsbandet köpte min farmor och farfar när de var på resa i Tyskland på 1960-talet. Tror detta var min mors, för jag vill minnas att halsbandet jag fick var mindre, med bara några få stenar. Kan dock inte hitta det.
Fick det här emaljhalsbandet av min faster och farbror när jag föddes. Trodde att det var en doppresent, men när jag kollade i "Lillans bok" så stod det med som gåva när jag föddes. Vill minnas att jag fick en äggkopp i silver när jag döptes.
#185:
Jag antar att du var en Stellan Bengtsson anhängare, för att du köpte ett så dyrt rack utan att själv spela bordtennis. Speciellt dom med Mark V gummi var dyra, men dom där racken fanns även som en billigare version med ett cobra 3 stjärnor gummi. När jag tog med mitt rack til Österrike var folk avundsjuka för att jag spelade med samma material som världseliten och dom ville alltid låna mitt rack. 😁
- Redigerat 2022-02-15 17:52 av Condor
#191: Ja, jag var ett stort fan av Stellan Bengtsson. Tror dock inte det var den allra dyraste racketen jag hade utan förmodligen cobra 3 stjärnor gummi. Har åtminstone för mig att det var tre stjärnorpå racketen. Vill minnas att jag fick det och ett trepack bollar i födelsedagspresent. 😊
#188: Vad kul att ha kvar som minne! 😊 Han var duktig och det var företagsamt att ordna askar till örhängena! 🙂
Fina smycken och minnen de andra två också! 😊
💖🧡💛💚💙💜
#193: Ja, det är roligt att ha dem kvar. De har ju funnits med i hela mitt liv. Har för mig att min mor brukade använda dem ibland. Själv har jag bara provat dem. Lyckades inte få dem att sitta kvar ordentligt för det gör för ont att skruva fast dem ordentligt. 🙂
#188: En annan sak som min far sysselsatte sig med när han var sjuk var att rita med ritapparaten som visas i #49:. Det enda jag vet som finns kvar av det han ritade är tavlan som visas i #50.
- Redigerat 2022-02-16 14:41 av Carmarino
Har ni också kvar gamla pengar? På tiden som de här pengrna är ifrån fick man för:
1 krona, en Marabou mjölkchoklad
50 öre en kexchoklad
25 öre en påse salta jordnötter eller en tablettask, t.ex. domino, figaro, tenor, tutti frutti eller salta katten
10 öre var pand för en drickaflaska
5 öre fick man inte ens då mycket för, men man kunde lägga dom på en järnvägsräls och få den tillplattad när tåget körde över 😄
#196: Har också sparat gamla pengar.., men jag kommer inte på nu vart jag har dem.. 🤔Kommer heller inte ihåg vad saker kostade. Vilket bra minne du har! 😃 Har aldrig själv lagt 5-öringar på järnvägsrälsen men jag har hört talas om att man kunde göra så! 😃
💖🧡💛💚💙💜
#195: Kul manick! Det blev ju en jättefin tavla! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#197:
Vad godisen kostade när jag var barn kan man inte glömma. 😄 När vi inte hade pengar till godis gick vi och letade efter pantflaskor. 10 öre fick man för en vanlig drickaflaska, medan man fick hela 25 öre för en coca cola flaska.
När jag "fyllde moped" fanns det sådana där bensinmackar med pumpar som man kastar in en krona i och för en krona fick man en liter bensin. När jag just var pank och inte hade en krona, brukade jag fara till en gata med 4-5 bensimackar och tömde bensinen som fanns i slangen. På så vis fick man nästan ihop en liter. 😄
#196: Hittade "ett par hekto" mynt när jag letade efter örhängena i #188. Vissa av dem hade ärgat rätt mycket så jag vet inte hur mycket man kan se av valörerna. Ska ta fram dem vid tillfälle och fotografera av dem.
#198: Ja, den verkar rätt rolig. Har inte själv testat den - tror jag. Har ett väldigt vagt minne av jag någon gång som barn försökte mig på att rita med den, men det gick nog i så fall inte så bra, för jag har inga teckningar kvar. 😊
#199: Kommer också ihåg när moppebensinen kostade en krona litern. Det brukade räcka precis till att jag kunde ta mig från pumpen till min kompis, hem därifrån och sedan till pumpen igen. Det var drygt 3 mil.
- Redigerat 2022-02-19 14:42 av Carmarino
#202:
Det var tider det. 😄 Mopederna fick bara gå i 30 på den tiden. Jag hade en Puch Florida. För att den skulle bli snabbare köpte jag först ett ställbart munnstycke till förgasaren. Sen jackade jag kannan och till slut köpte jag en cylinder som inte hade en plugg och ett topplock för mer komprission. Den gick nog i 75. Sen åkte jag fast för polisen. 😁
- Redigerat 2022-02-19 15:09 av Condor
#203: Jag minns inte vilken modell jag hade, men det var en rätt gammal sort; en "håsebandare" som vi sa här i Skåne (håseband = strumpeband). D.v.s. den hade pedaler så att man kunde cykla igång den, och även cykla den om bensinen tog slut eller om det var en riktigt jobbig uppförsbacke så att motorn inte orkade med. 😄
Den gick bara i 30. En gång hade jag parkerat den i Vikens hamn. Var bara borta en liten stund, och när jag kom tillbaka så hade det samlats en gäng småkillar runt moppen. Tror att en av killarna satt på den också. På den tiden var man ju inte rädd för småkillar i gäng, och de gick snällt därifrån när jag kom. Fast av någon anledning så gick mopeden i 40 efter det. 🤔😊
#204:
Dom kan väl inte ha trimmat den? 😁
Det där var dom riktigt gamla mopederna som var jätteslöa. 😄 Man kunde cykla ikapp dom.
Kanske det var någonting som den här?
https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20180523/pedalerna-snurrar-nar-moppen-gar/
#205: Vet inte vad de gjorde med den, men det verkade nästan som om de hade varit på den och skruvat på något. 😄
Jodå, visst kunde man cykla ikapp - och cykla om - min moped. Glömmer aldrig när jag var på väg till min kompis en gång och blev omcyklad av en kille i hög fart. Fast han var förstås ingen vanlig cyklist utan extremt vältränad. Han cyklade från Kullabygden till sin tjej i Lund några gånger i veckan har jag för mig. Det gjorde att han senare fick vara med och segla Americas Cup med båten Sverige, där skotningen sköttes med cykelliknande pedaler.
Min moped var inte lika "klen" som den i din länk. Minns inte vilket fabrikat det var, men det här är den moped jag hittar, som är närmast i utseende. Det kan ha varit en Crescent, men jag är inte säker.

- Redigerat 2022-02-21 15:56 av Carmarino
Den här morteln är gjord av Höganäs Keramik. Har ytterligare en likadan, men där är min mors namn ingraverat (tror det var en födelsedagspresent) och mortelstöten är avbruten och ihoplimmad. Den här är dock hel, och jag använder den lite då och då när jag behöver mortla något.
En annan sak som jag haft länge utan att egentligen veta mer om den än att den hade varit min mormors, är detta fruktfat. För inte så länge sedan råkade jag se att det fanns en gravering på foten av fatet. Då insåg jag att fatet var äldre än jag trodde och att det tydligen var en födelsedagspresent till mormor på 21-årsdagen. Fruktfatet är alltså 110 år gammalt.
#206:
Kanske dom startade mopeden och skruvade på munstycket, om den hade ett ställbart munstyccke? Annars vet jag inget som kan få en moped att gå snabbare som inte kräver att man skruvar isär hela motorn.
#209: Tror inte de kunde starta mopeden. Har för mig att jag brukade låsa den. Vet inte om det var ställbart munstycke på den, eller om de lyckades skruva på det. Det enda jag vet är att mopeden gick lite snabbare efteråt. 😊
#211: Många bra låtar där.
#211 Jag ångrar jag gjorde mig av med alla vinylskivor när CD-skivan kom. Speciellt nu när det blivit "inne" igen. Samlingen var dock inte speciellt stor. Den mesta musiken hade jag på kassettband
#212:
Idag har nog min musiksmak förändrats, men det där är musiken från en tid som jag älskar och som jag tyckte om på den tiden. Den där Beatles skivan är från 1962 och det var den första Beatles låten som jag hörde.
#213:
Jag har alla mina vinylskivor kvar och även en skivspelare som inte finns längre, dvs. en Aiwa. Det var ett bra märke. Jag hade även en hel stereoanläggning från Aiwa, som jag inte använder längre pga tekniska problem. Men tonkvaliteten på den är bättre än på den nya som jag köpte efter den. Ett toppen märke som tyvärr inte finns längre.
Jag har säkert nästan 100 vinylskivor kvar, mest LP´s, t.ex. av Rolling Stones, Pinkf Floyd, Black Sabbath, Deep Purple, Ten Years After, Scorpions, Jimmy Hendrix, Birth Controll, Uriha Heep, Santana, Alice Cooper, Sex Pistols, Frank Zappa, Bob Marley, Tangerine Dreams osv.
- Redigerat 2022-02-27 12:16 av Condor
#215: Har också alla mina vinylskivor kvar. Vet inte hur många de är för jag har inte räknat dem, men det är både LP och singlar. Vill minnas att jag gjorde en tråd där jag visar vilka singlar jag har. Minns däremot inte om jag gjorde en tråd om LP-skivorna också, men jag tror inte det. Har dock fotograferat allihop.
För ca 10 år sedan köpte jag en skivspelare för att föra över mina skivor till digitalt format, men jag har inte riktigt kommit igång med det än.

#217: Ja, det är ju en modern skivspelare som kan kopplas till datorn för att det ska gå att föra över musiken från vinylskivor till digitalt format. 😊
Har en gammal skivspelare också - en sådan "allt-i-ett" som även har två kassettdäck, så att man kan kopiera kassettband. Plus att det finns en radio i den också. 😄
#218:
Jag hade en AIWA kombi med kassetspelare, CD player och radio som jag köpte 1999. Det var en fin grej med surround högtalare. Skivspelaren köpte jag extra till den.
Jag skulle fortfarande använda den pga att tonkvaliteten är toppen. Men den ena högtalaren knistrar och knappen för ljudet funkar inte riktigt. Oavsett åt vilket håll som man vrider den åt, blir ljudet bara högre. Sen tog den inte emot självinspelade CD´s heller. Men jag har den fortfarande kvar i källaren.
- Redigerat 2022-02-27 16:18 av Condor

Min skivspelare är en philips, har dock bara en högtalare ikopplad för att jag tycker stt det blir tillräckligt bra ljud med en.
(Den fick inte plats på bilden…)
Har dock fler stående i skrubben om jag skulle vilja få till "surroundljud". 🙂
Tycker f.ö att det är kul att det är fler än jag som lyssnar på vinylskivor.
Själv har jag visserligen ingen cd-spelare, men ändå. 😊
#221: Trodde det var en cd-spelare under skivspelaren i #220. Men det är tydligen något annat?
Lyssnar inte på mina vinylskivor, men jag vill ändå inte göra mig av med dem. Ska försöka ta mig i kragen och försöka få igång spelaren för att föra över dem till digitalt format. Måste bara lära mig Audacity först. 😄
#222: nej finns ingen sådan på den modellen.
Det är radiostation, och under den två stycken för kassettband. 🙂
Åhå, på så vis.
Ja, dumt att göra sig av med dem.
Själv har jag fortfarande min alla första LP kvar jag fick som 3-4-åring, Carolas "Främling".
Köper jag skivor nuförtiden så är det också enbart LP och EP.
I Tallin fick jag tag i soundtracket till Dirty Dancing, bl.a. 😎
blev riktigt förtjust, kan man lugnt säga.
#223: Har köpt de flesta av favoritskivorna som CD, och jag har digitaliserat samtliga av dem. Så det är egentligen bara de skivor jag inte hittat på CD som jag behöver digitalisera. Det tar ju rätt mycket tid eftersom digitaliseringen görs i realtid. Till skillnad från CD-skivorna, som bara tar 5-10 minuter.
#224: förstår det.
Väldig skillnad på tid.
Själv skulle jag i och för sig kunna spela upp cd-skivor i stationära datorn, men det blir ju aldrig att man startar upp den bara för det så streamar hellre via exempelvis Spotify om jag vill lyssna på något jag inte har på vinyl, eller om det är för sent/tidigt för att ha skivspelaren igång.
#225: Har inte Spotify, så jag har fört över mina favoritlåtar till mobilen, så kan jag lyssna på dem där om jag vill. Fast jag lyssnar mest på P4 Plus ändå. Där får man höra en massa gamla godingar. Men det är förstås inte alla som hör till favoriterna. 😊
#226: ah, ja det är härligt med nostalgiska låtar 😊👍
Tja, det är väl nackdelen med radio, att även "skit" spelas då och då. 😛
Min första egna vinyl-spelare fick jag 1985. Det fanns även dubbla kassettuttag. Tillbringade många helger med att låna skivor av kompisar och kopierade eller kopierade av kassettband. Köpte sedan en CD-spelare på 90-talet. Ingen av dom finns kvar i min ägo så inga fotobevis 😎
#229 Ingen lucka över spelaren eller var den bortspelad? 😄
#230: Minns faktiskt inte om det fanns någon lucka över. Det kan vara så att den var bortlyft medan vi spelade skivorna, eller också fanns det ingen. 😊
Den här tråden börjar bli lång, så vi fortsätter i nästa tråd.
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1539765/era-nostalgiska-saker-2
- Redigerat 2022-05-01 11:35 av Carmarino