Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettprylar
Läst 289 ggr
Carmarino
2022-05-01 11:34
3

Era nostalgiska saker #2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni några saker i form av leksaker, prydnadssaker, nallar och dockor som ni fortfarande har kvar? Ta gärna ett foto, men inget krav.

Det här berlockarmbandet fick jag i födelsedagspresent (tror jag; det han ha varit julklapp också). Vill minnas att det bara hade en berlock då, men jag minns inte vilken av dem det var. Sedan fick jag nya berlocker i födelsedagspresent och julklapp tills armbandet var fullt. Har ytterligare ett berlockarmband, men jag tror inte det hann bli så många berlocker i det innan det inte blev fler sådana presenter.

Den förra tråden finns här:
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1482223/era-nostalgiska-saker

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-05-01 11:42 av Carmarino
Carmarino
2022-05-01 11:54
1

Hittade även de här "broscherna" i en låda. De är ett bevis på att jag faktiskt är "CNA", d.v.s. Certified Novell Administrator. Som tur är så står det inget årtal på dem, för den certifieringen är inte gångbar längre. Det är nämligen 26 år sedan jag tog certifikatet, och då var det Novell 3.12 och Windows 3.1 vill jag minnas.

Har dessutom glömt det mesta av vad jag lärde mig, för jag har inte jobbat med det sedan dess. Det ingick i min utbildning till PC-administratör/tekniker. Diplomet jag fick har jag också kvar - inramat och upphängt på väggen bredvid datorn. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-05-17 16:06
3

Denna telefon är inte särskilt gammal. Minns inte exakt när jag köpte den, men tror att den är mellan 20 och 25 år gammal. Den såldes bara under en begränsad tid i Telias butiker, och jag fick köpa den billigt eftersom det var ett skyltexemplar som saknade ett öra. Tror dessutom det var den sista de hade och de skulle inte ta in den igen.

Den var rolig, eftersom Långben pratade när det ringde, men jag använde den inte så länge. Numera står den nerpackad i källaren, dels för att jag inte har plats till den och dels för att jag inte har något fast teleabonnemang längre.

[Moon AppleGrey]
2022-05-17 21:07
1

#2: nä, vad kul en! 😃
Inte sett en sådan förut.

Carmarino
2022-05-18 03:26
1

#3: Har för mig att det fanns tre olika figurer att välja på. Minns inte vilka men tror de andra var Kalle Anka och Musse Pigg. Sökte efter dem på Internet men hittade varken Långben eller Kalle Anka. Hittade en med Musse Pigg, men jag tror inte att det var den Telia sålde.

Glömde skriva att Långben "vaknar" och lyfter på huvudet när det ringer. Efter varje signal hörs hans röst. Han har 4 eller 5 olika repliker. Minns inte mer än den sista, som är "Guess you're not home". Efter det så "somnar" han igen. 😊

Det går att lyssna på honom även utan abonnemang. Man bara trycker på hans hatt (till vänster om honom) så spelas replikerna upp.

• Redigerat 2022-05-18 03:27 av Carmarino
[Moon AppleGrey]
2022-05-18 07:40
1

#4: väldigt kul iallafall. 😂

Carmarino
2022-05-18 11:05
1

#5: Ja, och rätt originell. Får kanske ta mig ner i källaren och leta upp den, så att jag kan filma när han "vaknar till liv". 😁

[Moon AppleGrey]
2022-05-18 11:46
0

#6: ja verkligen. Tror inte det är många som har en sådan.

Ja, det tycker jag. 😁

Cojimar
2022-05-18 12:11
1

Lite nostalgi över musikspelare på SR kultur med anledning av att Apple slutar tillverka sin mp3-spelare iPod.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Som sista mobila musikspelaren går iPoden i graven. SVT:s techkorrespondent Alexander Norén tittar i arkivet och minns andra musikspelare som varit häftiga på sin tid – för att sedan bli hopplöst ute.
Carmarino
2022-05-18 12:13
1

#7: Nej, det verkar inte så. Fast den finns tydligen att köpa på ebay. Den varierar en del i pris verkar det som. Där finns även en Musse Pigg-telefon, men inte någon Kalle Anka-telefon.

Det står att Långben har fem repliker, så jag mindes inte helt fel. 😊

Goofy's pants has small yellow discolorations. Box has few small wear and tear.
  • Redigerat 2022-05-18 12:15 av Carmarino
Carmarino
2022-05-18 12:17
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7: Behöver inte leta upp Långben. Det finns redan en video med honom. 😁

[Moon AppleGrey]
2022-05-18 12:20
0

#9: ja, där ser man.

#10: ska kika på videon när jag har kommit hem från jobbet. 😁

Carmarino
2022-05-18 12:22
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#11: Hittade även en med Musse Pigg.

Ingen Kalle dock, så den verkar vara ännu ovanligare.

• Redigerat 2022-05-18 12:23 av Carmarino
[Moon AppleGrey]
2022-05-18 12:27
0

#12: kul! 😁

Fornöga
2022-08-18 08:25
0

Magnus är nog inte medlem här, men han har fått ihop en imponerande samling av prylar med anknytning till Sagan om Ringen och Star Wars.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Allt började med de filmer om Star Wars och Sagan om ringen som kom i början på 2000-talet. Det var då, för två decennier sedan, som Magnus Andersson i Svaneholm började samla.
  • Redigerat 2022-08-18 08:26 av Fornöga
Carmarino
2022-08-18 11:22
0

#14: Förmodligen inte, men det hade varit roligt om han hade varit det. Hade gärna sett lite bilder från hans samling. 😊

Fornöga
2022-08-18 11:40
0

#15 Ja, samlingen ser imponerande ut.

GikMio
2022-08-26 16:34
2

#14 När jag var barn på 80-talet så fanns det ett stort sortiment av Star Wars-prylar på köpcentrumet på Bergvik i Karlstad. Men det kostade med den tidens mått en hel del pengar med alla figurer och rymdskepp. Men dom som hade råd och sparade alla saker har förmodligen en stor samling idag. Såg för övrigt på något ställe där dom auktionerade ut saker från Star Wars i original förpackning som bör vara runt 35 år om inte mer.

GikMio
2022-08-30 19:27
3

Jag har sett en del nostalgiska telefoner. Också jag har en som jag ärvt, men i form av sparbössa 🙂

Carmarino
2022-08-31 03:33
0

#18: Har sparat mina gamla telefoner. De flesta är bara 20-30 år gamla. Den äldsta jag har är från början av 1980-talet. Det är en grön Dialog. 🙂

GikMio
2022-09-03 13:27
1

Tyvärr försvann många saker från äldre generationer för mig. Hade ingen möjlighet att spara allt. Ibland dyker det upp saker jag minns som jag nog borde tagit reda på. Mycket gick till sopstationen och second hand..

GikMio
2023-09-27 13:23
1

Ängeln Marianne har hängt med i 30 år. Har en bekant inom loppisbranschen som oftast får frågan om han har änglar att sälja..Verkar populära.

Maria
2023-09-27 14:00
2

#0 Jag fick guldberlocker som skulle bli till ett armband. Jag tror jag har 9 stycken. Ligger fortfarande i en låda utan länk😉

/Maria

Carmarino
2023-09-27 14:21
1

#22: Det var nog inte helt ovanligt. 😊

Har för mig att jag fick armlänken och den första berlocken samtidigt. Minns dock inte om berlocken redan var monterad i länken eller inte. Min far var rätt händig, så det brukade inte ta särskilt lång tid innan de nya berlockerna fästes på länken.

I måndags tog jag faktiskt fram de två jag har, och kunde konstatera att mina armar numera växt lite för mycket för att jag ska kunna få på mig armbanden. 😁 Fast jag var inte så gammal när jag fick dem, så det är inte så konstigt. Armband nummer två är lite längre, men inte heller det går om min arm nu. Det sitter bara en enda berlock i det, och det är en nyckel. Det finns en sådan i det första armbandet också, så kanske mina föräldrar tyckte att det skulle vara en nyckel i bägge. 😊

Carmarino
2023-11-29 12:44
1

I den förra tråden nämndes disketter. Har rensat ut de flesta men tror jag har några kvar någonstans. En av dem har jag dock fullt synlig och det är den här gamla 8-tumsdisketten. Tror dock inte den går att använda längre. 😄

Carmarino
2024-10-19 12:12
2

Håller på och röjer lite här hemma och hittade då det här hornet. Det användes flitigt på somrarna när jag var barn och mor skulle kalla hem min bror och mig när det var dags att äta.

Alla barnfamiljerna i stugorna runt omkring hade också horn, och på något konstigt sätt kände vi igen ljudet från just "vårt" horn. Jodå, det fungerar fortfarande, men jag vågade inte blåsa så hårt i det. Tror inte grannarna hade uppskattat det. 😊

Fornöga
2024-10-19 14:11
1

#25 Testa- du kanske får kvarterets alla ungar som matgäster! 😁

Carmarino
2024-10-19 14:33
1

#26: Tror inte det finns så många ungar här i kvarteret. 😊

Carmarino
2024-10-20 10:43
1

Bar ner min gamla scanner i källaren igår. (Scannern funkar fortfarande, så jag har den som reserv.) Passade då på att titta lite på en del andra saker som finns där nere. Bland annat den här gamla skrivmaskinen. Har för mig att jag nämnt den i en annan tråd, men hittar den inte nu.

Tror att den kommer från banken min far jobbade i, och när den byttes ut till en modernare variant fick vi den. Hade den och övade maskinskrivning på under 1970-talet. Färgbandet har torkat, men jag tror nog att den fortfarande fungerar. Kanske behöver den en lätt rengöring ifall skrivarmarna har blivit smutsiga, men annars tror jag att den är färdig att använda. 😊

Hade glömt att den har en väldigt speciell doft, men när jag tog fram den ur påsen jag förvarar den i så kände jag direkt igen den. Vet inte varifrån doften kommer, men gissar att det är mekaniken blandat med färgbandet.

• Redigerat 2024-10-20 10:44 av Carmarino
Carmarino
2024-10-20 10:48
1

Hittade även de här miniaskfaten. Förr skulle det stå ett litet askfat vid varje kuvert på bordet när man hade gäster på middag. Tror att det har funnits några fler; åtminstone dussinet jämnt, men är inte säker. I så fall var det förmodligen tre gröna, tre blå, tre gula och tre röda.

De är stämplade "Höganäs" på baksidan, och det finns två olika signaturer på dem. Misstänker att det är min morbror och min far som har gjort dem, för signaturerna stämmer in på deras initialer. Vet att min morbror höll på en hel del med keramik, så förmodligen har far varit med där någon gång också.

Fornöga
2024-10-20 10:52
1

#28 #29 Vilken skattkammare! 😮

Carmarino
2024-10-20 10:55
1

#30: Det finns mycket mer där nere. 😁

Fornöga
2024-10-20 11:05
1

#31 Du får säga som Howard Carter sa när han stod inför Tutankhamons grav: "Jag ser underbara ting!" 😊

• Redigerat 2024-10-20 11:06 av Fornöga
Carmarino
2024-10-20 13:18
0

#32: 😁

Bo§e
2024-10-20 15:16
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Minns någon SF-tidskriften HÄPNA ?
En novellsamling i pocketbokformat, som bl.a. såldes hos Pressbyrån.
Den innehöll som regel bra noveller av namnkunniga författare.

Jag råkar ha ett exemplar från 1962 liggande, som lyckats överleva både flyttar och tidens tand… 🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
2024-10-20 18:00
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Denna Buddhafigur av mässing eller brons (?) har hängt med under hela mitt liv.
Den fanns ursprungligen i mina morföräldrars hem, och dess förhistoria och ålder är okänd.
Nu är den arvegods, och står i min hylla.
Figuren är isärtagbar, och tänkt att bränna rökelse i.

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
2024-10-20 22:52
1

#34: Det är möjligt att jag har läst någon av dem, men jag är inte säker. Har däremot en hel del andra gamla sci-fi-böcker. 😊