Vilka sporter testade ni som unga?
Jag testade på ishockey men fortsatte endast spela fotboll som barn. I tonåren gick jag över till kampsport (Judo). Detta under 80-talet. Senare innebandy på korpnivå.
Jag tyckte inte om att bli svettig när jag var ung så det enda jag gick på under några år var bågskytte
Spelade rätt mycket badminton och gick en termins grundkurs i konståkning. För övrigt blev det bara "vardagsmotion". Cykeln och apostlahästarna användes flitigt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Allt som de tvingade oss i skolan att göra. Privat var det bara cykel och gå.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3: Det var samma här. Vi fick spela basket bl.a. Lite jobbigt eftersom på den tiden delade man på killarna och tjejerna på gymnastiken, och vi var bara sex tjejer i klassen. Tre i varje lag alltså. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4 På låg- och mellanstadiet hade vi gymnastik och bad varannan vecka. På högstadiet blev det mer valfritt. En del spelade innebandy och pingis medan andra simmade eller styrketränade. Bara man aktiverade sig och befann sig i sim- och sporthallen.
Badminton, brännboll, cykling och gymnastik blev det. 🙂
#6 Badminton spelade man på någon Pröva-på-dag under sportlovet. Det blev en del klasskamper i friidrott i skolan också.
- Redigerat 2021-04-01 00:58 av [GIKmio]
Bandy Ishockey Fotboll
Man har hört i många debatter genom åren hur viktigt det är att barn och ungdomar provar på olika sporter och inte koncentrerar sig på en enda sport tidigt. Jag tror på det. Det finns ju en del framstående fotbollsspelare som i tonåren spelade TV-Pucken i ishockey till exempel.
Det är tack vare cykeln som inaveln stannade av i Sverige. Fordonet som med tiden blev folkets fortskaffningsmedel och en statuspryl – igen.
https://news55.se/livsstil/historia/alskade-cykel-sa-foddes-du/
#10 Något som inte fanns förr var att cykla i svår terräng. Kom en cyklist häromdagen när jag var ute i urskogen och letade checkpoints. Orientering och cykelsport möts..
#11: Nej, dåtidens cyklar var inte gjorda för terrängkörning. Som det står i artikeln:
1865 hölls den första cykeltävlingen. 200 höghjulingar startade men endast 28 nådde hela vägen fram till mål, vilket nog säger lika mycket om de tidiga konstruktionerna som om dåtidens vägar.
Fotboll, hockey och volleyboll.