Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettminnesboken
Läst 120 ggr
[Göstage]
1

Svante Thuresson (1937-2021)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Svante Thuresson har avlidit efter en tids sjukdom. Han blev 84 år.

Jazzmusikern Svante Thuresson har avlidit. Han dog 84 år gammal. Den folkkäre artisten Svante Thuresson har bland annat medverkat i Melodifestivalen.
  • Redigerat 2023-01-02 15:37 av Carmarino
  • Redigerat 2021-05-13 18:09 av [Göstage]
[Göstage]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske ett passande låtval just nu?

Carmarino
1

#0: Tråkigt. Han var ju fortfarande rätt aktiv.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2

De första minnena jag har av honom är från Gals and Pals. Ett inslag var där han framträdde som "Hip Man", och det var lätt att blanda ihop honom med den dryga figuren. Men det visade sig vara fel, hans vänlighet är omvittnad inom branschen och av andra som träffat honom.

En liten idrottsklubb som jag hade kontakter med brukade arrangera en årlig barncancergala. Ett år bjöd dom in Svante Thuresson. "Jag kommer direkt om jag inte har något inbokat då", lovade han. Och när det var dags satte han sig i bilen och åkte de fyrtio milen från Stockholm och medverkade i galan. När han skulle åka hem nästa dag frågade man vad han skulle ha, men han ville inget ha betalt, inte ens för bensinen. "Jo förresten, ge mig några tior till en korv och mos på vägen", plirade han.

Så han var nog den vänliga skäl som så många vittnar om denna dag.

ANDERS BJÖRKMAN: Svante ”Hip man” Thuresson. Det år så jag alltid kommer att tänka på honom.
Carmarino
2

#3: Då vet man att det är en riktigt stor artist - och människa. De är alltid ödmjuka och vänliga. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
0

Åh, sorgligt. Hörde hans sommarprogram för ett par år sedan.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1319507

Sångare, 82 år. Född och bosatt i Stockholm. Debuterar som Sommarvärd.
Vixxen
0

Vad tråkigt! Vila i frid. 🌹

[[eskils_]]
0

Ja, en förlust. Han var en bra musiker och verkar ha varit en sympatisk person.

[GIKmio]
0

Svante Thuresson sjöng tillsammans med Lill Lindfors Sveriges bidrag i ESC 1966 som kom tvåa. Det bidraget hade aldrig blivit tvåa idag, om ens gått vidare. En tid då det var svartvitt och levande orkester. Svante Thuresson till skillnad mot Owe Thörnqvist gjorde ingen come back i nutida ESC. Insåg väl att det gått överstyr .

[GIKmio]
0

Sista gången han medverkade i Melodifestivalen var för 14 år sedan.. En person på TV igår kallade honom som den största jazzsångaren i Sverige.