Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketter: tvfilm
Läst 305 ggr
Carmarino
1

Bruce Willis slutar som skådespelare

Bruce Willis har drabbats av afasi och slutar därför som skådespelare.

Symtom för afasi är svårigheter att prata, till exempel att man inte kan hitta rätt ord eller byter ut ord. Andra symtom är att det är svårt att förstå vad andra säger, svårt att läsa, stava och formulera skriftliga meningar.

Vissa som drabbas av afasi blir helt återställda, men för andra går problemen inte över.

https://www.expressen.se/noje/bruce-willis-slutar-som-skadespelare/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Familjen berättar om beslutet efter diagnosen.
Maria
2

Mycket tråkigt.

Man undrar vad som orsakat hans afasi?

/Maria

Carmarino
0

Ja, det är tråkigt. Han är ju inte så gammal heller. Det framgick inte vad orsaken var men spekulerades om stroke, vilket väl är den vanligaste orsaken.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1

Ja jag tänker att afasi har en orsak bakom.

/Maria

Carmarino
1

#3: Ja, det är ju ingen egen sjukdom, utan en följdverkan av något annat.

Condor
0

För det mesta är det en stroke som är anledningen till afasi. Men jag läste i den här artikel en intressant sak:

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/Diagnose-Long-Covid-Ein-Leidensweg-mit-offenem-Ende,longcovid118.html

Jag översätter en mening med google:

"i afasicentret i Vechta. På rehabiliteringsmottagningen behandlas man vanligtvis för stroke eller kraniocerebralt trauma. Men "vi märkte relativt snabbt att de långvariga Covid-symtomen liknar de vid en stroke", säger Kathrin Billo från afasicentret. Sedan slutet av förra året har långa covid-patienter behandlats på rehabiliteringskliniken, som alla hade lindriga infektioner men lider av svåra långtidssymtom."

Bruce Willis vägrade att bära mask och blev kallad covidiot för det. Undrar om han hade covid och hans sjukdom är ett resultat av long covid?

Wer eine Infektion mit dem Coronavirus überstanden hat, ist nicht automatisch gesund. Für viele beginnt der Leidensweg erst. In einer Reha-Klinik in Vechta finden Long-Covid-Patienten Hilfe.
Carmarino
2

Orsaken kan även vara skada i huvudet eller en tumör. Eller en sjukdom i hjärnan. Varför Bruce Willis har drabbats av afasi är inte känt.

Lona
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för alla filmer, Bruce! Och för uttrycket Yippee ki yay, Motherfxcker! som blev episkt.
Afasi måste vara fruktansvärt frustrerande, jag har arbetat med en del drabbade (stroke).

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har inte sett Die Hard-filmerna faktiskt. Däremot tycker jag att Bruce Willis version av Under the Boardwalk, tillsammans med The Temptations, är den bästa versionen av alla. Lite ovant att se honom med så mycket hår. 😊

Köpte CD:n Classic Bruce Willis, där Under the Boardwalk är med, men även de andra 17 låtarna är bra - åtminstone de flesta av dem.

Brukade titta på Par i brott, där han spelade tillsammans med Cybill Shepherd. Den serien tyckte jag var bra. Annars tror jag bara jag har sett honom i Armageddon, och hans gästframträdande i Vänner. Gillar när han visar sin humorisktiska sida.

[GIKmio]
0

Han är nog mest känd för Die Hard-filmerna. Jag har sett några utöver dom. Den enda film jag äger med Bruce Willis är Gisslan.

Tarotstollan
0

Tråkigt! Tycker han har varit en bra och kul skådespelare. Jag har nog sett det mesta han gjort som visats på tv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

OberonsMatte
0

Jag tror att det är demens.

Sajtvärd Katter iFokus

Lona
1

Sjätte sinnet är en av de bästa med Bruce Willis, tycker jag! 👍

[GIKmio]
1

#12 Jag brukar köpa DVD-filmer hos en lokal filmhandlare som säljer filmer billigt. Noterar den filmen om den finns för den har jag inte sett.

Tarotstollan
0

#12. Ja, den är bra med ett oväntat slut.
#13. Då har du något att se fram emot.

Carmarino
0

#14: Har inte heller sett Sjätte sinnet, men många har avslöjat slutet så det blir ingen direkt överraskning för mig om jag ser den någon gång.

Tarotstollan
0

Det är en bra film, så se den ändå.

Carmarino
0

Får se om den dyker upp I någon kanal så småningom.

Maria
0

#11 Det verkar ju ha kommit ganska plötsligt då han höll på med någon inspelning så jag tror snarare på stroke eller något liknande.

/Maria

OberonsMatte
0

#18 Jag tycker tyvärr att det är mycket som pekar på att problemet inte är helt nytt. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/V9wqnp/bruce-willis-minnesproblem-har-oroat-hollywood-i-flera-ar

Sajtvärd Katter iFokus

Bruce Willis fick sina repliker via öronsnäcka – och avfyrade lösa skott så han skrämde slag på en motskådespelare. Den
OberonsMatte
0

"Sjätte sinnet" är också min favoritfilm med Bruce Willis.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
0

#19 Aj då…

/Maria

Vixxen
0

Tråkigt för honom oavsett orsak!

Cojimar
0

Å andra sidan: många andra skulle nog också glömma repliker om de medverkat i 22 filmer på två år.. 🤔

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ett 20-tal filmarbetare som arbetat med Bruce Willis de senaste åren har oroat sig för skådespelarens hälsa. Han har länge verkat desorienterad och haft svårt att minnas repliker. Trots detta har han medverkat i över 20 filmer sedan 2020.
  • Redigerat 2022-04-18 07:04 av Cojimar
OberonsMatte
0

#23 Det är ju något konstigt och desperat med det också att han skulle medverka i så många filmer som möjligt på så kort tid. Känns som att någon försökt få in så mycket pengar som möjligt medan det ännu var möjligt och innan det blev uppenbart att det inte fungerade längre..

Sajtvärd Katter iFokus

Carmarino
1

#24: Ja, det är en del som har kritiserat att man tillåtit honom göra så många filmer trots att han varit sjuk, för att mjölka ut så mycket pengar som möjligt innan det inte gick längre.

OberonsMatte
0

#25 Väldigt tragiskt när en världsberömd skådespelarkarriär slutar på det sättet. Man vet ju inte hur mycket han styrde själv och om det var han som envisades, men det känns som att han borde ha stoppats långt tidigare.

Sajtvärd Katter iFokus

Carmarino
0

#26: Ja, verkligen. Av vad jag har läst att döma så verkar det inte vara han själv som styrde. Han visste ju ibland knappt var han befann sig och varför.

OberonsMatte
0

#27 Ja precis, det gör det ännu sorgligare.. Och det blir svårt att inte tänka på det oavsett hur mycket man gillade hans tidigare filmer.

Sajtvärd Katter iFokus

GikMio
1

Det finns massa filmer på Viaplay med "Brucarn".Out of Death, Red och uppföljaren Red 2, och Hard Kill.

GikMio
1

#29 Det enda felet med dom filmerna är att dom inte är nostalgiska. Men kommer att bli 😁👍

OberonsMatte
1

Nu är det bekräftat att det är demens han drabbats av. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/MoErAr/bruce-willis-har-demens

Sajtvärd Katter iFokus

I fjol bekräftade Bruce Willis familj att han drabbats av afasi. Nu meddelar hustrun Emma Heming Willis att tillståndet
GikMio
1

#31 Tråkigt när svår sjukdom drabbar skådespelare och artister som tvingas sluta i förhand. Finns en svensk skådespelare Carl Kjellgren som jag tyckte var bra som varit med i några filmer av Colin Nutley. Han tvingades sluta som skådespelare då han drabbades av Parkinsons sjukdom.

Fornöga
1

#32 Nina Gunke (som fick sitt genombrott i Hedebyborna som det skrivs om i en färsk tråd), har diagnosticerats med Alzheimers och är öppen med det, bland annat genom att vara ambassadör för Alzheimerfonden och med boken "Innan jag glömmer".

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Lona
2

Demens och Alzheimers är verkligen hemska sjukdomar, både för den sjuka och anhöriga. Det är väl alltid svårt att släppa taget om någon men det är otroligt smärtsamt att förlora någon den vägen. ❤️

Fornöga
1

Bitte Assarmo hyllar Bruce Willis tidiga filmer.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Jag läste just en notis om att Bruce Willis diagnosticerats med demens. Det var inte helt oväntat, för det är bara något år sen han drog sig tillbaka på grund av svårigheter med att minnas repliker och liknande, men det känns ändå sorgligt på något sätt. Bruce Willis har varit något av en institution inom…
Maria
1

Frontallobsdemens är ju vidrig. Påverkar hela ens personlighet.

/Maria