Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 166 ggr
Lona
2

"Ros,ros-mannen" i Göteborg?

Är det möjligtvis fler än jag som var ute och festade på krogarna i Göteborg under 90-talet och som minns "Ros,ros-mannen"? 🌹😄
Kom att tänka på honom häromkvällen.
(Det var alltså en liten man som brukade dyka upp på fredags- och lördagskvällar för att sälja rosor, alltid med samma rop, "Ros-ros", "Ros-ros". De som minns honom vet säkerligen vem jag menar!)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[GIKmio]
1

#0 Jag har tittat runt lite på nätet, men det är mest folk som nämner honom och undrar var han är idag. Det fanns en del som stack ut lite i Karlstad också som man minns från den tiden man var ute på stan och hängde.

Cojimar
1

#0 Kollade i "Götebosska gubbs å gumms" av Bengt A. Öhnander där en massa Göteborgsoriginal finns katalogiserade, dock ej rosmannen.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[GIKmio]
1

Hittade ett inlägg från ett forum på nätet som postades för tio år sedan.

"Sedan fanns Ros Ros-mannen. Har inte sett till honom på länge dock. Cyklade runt i stan på helgkvällar och sålde rosor. Sades att han gjorde det för att få ihop pengar till sjuk familjemedlem"

Jag har varit mycket i Göteborg men aldrig upplevt Gothenburg by night varken i ungdomen eller senare 😎

Lona
0

Tack för svar! Jag vet faktiskt inte ens ungefär hur gammal han borde vara, han "var nog äldre än jag men inte lastgammal".
Med tanke på vilken åldersuppfattning man hade när man var runt 20 så är det nog inte så mycket att gå efter. 😚😁

#Åhå, lät som en intressant bok men inte den lättaste att få tag på. Nu kommer jag ju ihåg diverse andra original från uppväxten men frågan är om de var tillräckligt speciella för att hamna i Öhnanders publikationer.

Cojimar
1

#4 Nej, Öhnanders bok verkar slutsåld. Jag köpte den av honom i samband med ett föredrag och fick den signerad. Där finns många som jag själv minns, som Evald, fiolmannen, sheriffen med flera.

Kanske har jag fel, men jag upplever det som om det fanns fler original förr i tiden.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

UlrikaD
1

Ja han kommer jag ihåg. Bodde i Göteborg och han såg man ofta. Man hoppade högt ibland när han kom upp bakifrån och med sin ljusa stämma högt sa "ros, ros".🙂

Maria
3

Evald och jag har delat bänk många gånger och vi har haft lika många samtal.🙂

/Maria

Fornöga
2

#2 ff Många Göteborgsnostalgiker känner nog till Bengt A. Öhnander, inte minst för hans böcker om stadens original. Jag har några böcker av honom i min bokhylla, varav åtminstone en med författarens signatur.

Nu har Öhnander sällat sig till dem han skrivit om- han har gått bort i en ålder av 88 år.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

En stark göteborgsk röst har tystnat, skriver GP:s Kristian Wedel. Med höstregnens ingång över Göteborg kom det vemodiga beskedet att Bengt A Öhnander har gått
  • Redigerat 2022-10-17 14:16 av Fornöga
Lona
1

RIP!
Det har varit ett antal krönikor av honom under åren i GP. "Hans" namngivna spårvagn togs ur bruk förra året - även Evald hade en spårvagn uppkallad efter sig.

Pyttelite
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Lona
0

#10: 😅

Fornöga
2

#0 ff Här är han! 😊 (Tyvärr betalartikel.)

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Hussein El Sayed sålde rosor i över tio år. Många minns den blinkande kepsen, den spexiga cykeln och de bevingade orden: "Ros-ros!"
  • Redigerat 2024-05-10 09:43 av Fornöga
Lona
1

#12: Ja, se där ja! 😀🌹🌹🌹