Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettmusik
Läst 823 ggr
Cojimar
3

I visans värld

tlf002.jpg

Hittade ingen tråd om visor, så då gjorde jag en.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

• Redigerat 2023-10-31 14:13 av Fornöga
Cojimar
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En gammal favorit har vandrat bort över Moloms hedar- Alf Hambe har avlidit i en ålder av 91 år.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den halländske vispoeten, kompositören och författaren Alf Hambe är död.
[GIKmio]
3

Olle Adolphson (1934-2004) är en av Sveriges genom tidernas mest kända visdiktare och vissångare. Det gåtfulla folket kom 1963. Så det är en klassiker.

Cojimar
2

#2 Verkligen- fast vi får inte glömma Beppe Wolgers, som skrev texten. Visan gick även på export - Cilla Black och Val Doonican spelade snabbt in den i engelsk version.

Provided to YouTube by Believe SASMysterious People · Val DoonicanHis Special Years℗ 1964 - Val DoonicanReleased on: 2018-06-15Composer: RrMusic Publisher: U...
  • Redigerat 2022-05-06 11:17 av Cojimar
Carmarino
2

#1: En kanske lite mindre känd visa av Alf Hambe - Orgeln på vinden.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4

En riktig sommarvisa: Visa vid vindens ängar med Mats Paulson

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2

"Den vackraste visan om kärleken" tillskrivs ofta Nils Ferlin, men det var Ture Nerman som skrev den. Lillebror Söderlundh tonsatte dikten, som skrevs 1918 när första världskriget var ett faktum. Den känns tyvärr inte mindre aktuell idag.

#1 Kajsas udde, som kanske blev mest känd i Fred Åkerströms version, ligger lite utanför Hambes Molomvärld, närmare bestämt i sjön Racken i Värmland.

#4 En favorit!

Provided to YouTube by The Orchard EnterprisesDen vackraste visan om kärleken · Gustaf TorrestadGustaf Torrestad, Vol. 2℗ 2013 Ling Music MediaReleased on: 2...
  • Redigerat 2022-05-06 11:10 av Cojimar
[GIKmio]
3

Hootennany Singers-Björkens Visa.
Populär på Svensktoppen och Kvällstoppen 1966.

Cojimar
3

tlf002.jpg

Thorstein Bergmans första LP med Dan Anderssons verk fick många att upptäcka visan. För min del inspirerade den skivan mig att senare göra två sommarresor till skaldens hembygd. På bilden ses trubaduren Nisse Munck framför Luossastugan.

• Redigerat 2022-05-06 11:36 av Cojimar
Carmarino
2

En av mina favoriter ända sedan barndomen; Beatrice Aurore med Sven-Bertil Taube.

Carmarino
2

Och när vi är inne på Taube kan vi ju inte missa Evert. Här med Brevet från Lillan.

Carmarino
1

Men jag tycker att Sven-Bertil sjunger bättre än sin far, så vi tar väl en av Everts visor, men sjungen av Sven-Bertil; Dansen på Sunnanö.

• Redigerat 2022-05-07 18:28 av Carmarino
Cojimar
2

#11 Dansen på Sunnanö påminner en del i texten om Cornelis Vreeswijks finstämda
"Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind", som känns så genuint svensk. Men i original heter den Monday Morning och melodin är traditionell engelsk. Den har bland annat spelats in av folksångsgruppen Peter, Paul and Mary.

"How old are you my fair young maid,*
Here in this valley this valley so green
How old are you my fair young maid,
I'm goin' to be sixteen next Monday mornin'."---

[GIKmio]
2

#8 En av min fars favoriter. Helgdagskväll i Timmerkojan.

[GIKmio]
2

Fred Åkerström med Luffarevisa som flera artister sjungit in. Fred Åkerström sjöng annars många dystra visor eftersom han både tolkade och var inspirerad av Carl Michael Bellman.

kamera0710
1

Linnea, av Evert Taube

Carmarino
1

#14: Min favorit med Fred Åkerström är Jag ger dig min morgon.

kamera0710
2

Omkring tiggarn från Luossa

Carmarino
1

Fred Åkerström var god vän med norske Finn Kalvik, som även har sjungit tillsammans med Freds dotter Cajsa Stina. Här är han dock solo och sjunger Måken.

• Redigerat 2022-05-06 15:02 av Carmarino
kamera0710
1

Vinden sjunger samma sång, Hootenanny Singers

Cojimar
2

"Vandring i ett gotländskt änge" av och med Elisabet Hermodsson (1927-2017) är en favorit.

• Redigerat 2022-05-06 19:06 av Cojimar
kamera0710
1

Värmlandsbrölloppet

[GIKmio]
1

Bengt Sändh-Snapsvisa i midsommartid. Som vanligt inte rädd för att provocera. Bengt Sändh och Finn Zetterholm anses väl som kult numera bland somliga.

Cojimar
2

Ma Bonny Lad är en skotsk folkmelodi som Olle Adolphson skrev en svensk text till och gjorde till sin. Då heter den "Österlensvisan" (eller "Ge mig en dag").

Provided to YouTube by NAXOS of AmericaGe mig en dag (Österlensvisan) · Olle AdolphsonGe Mig En Dag℗ 2000 ProphoneReleased on: 2000-01-01Artist: Olle Adolphs...
  • Redigerat 2022-05-06 20:04 av Cojimar
[GIKmio]
1

"Lasse liten" Den nästan två meter långa Lasse Berghagen har sjungit en del vackra visor. Till Stockholms skärgård är så vacker tycker jag.

Cojimar
2

På femtiotalet blev Lars Forssell svensk förmedlare av den franska vis- och cabarétraditionen och gjorde oss bekanta med namn som Leo Ferré, Boris Vian, Georges Brassens och Jaques Brel.

Ulla Sjöblom sjöng många av Forssells översättningar, som "Snurra min jord", De fattigas piano" och "Jag står här på ett torg". Den senare heter "Le Déserteur"i original och är en antikrigssång från 1954 med text av Boris Vian och musik av Vian och Harold B. Berg. Den TV-här inspelningen gjordes 1979, och texten känns lika aktuell idag som i mitten på 1950-talet.

• Redigerat 2022-05-06 20:27 av Cojimar
Cojimar
1

En annan tidigt inspirerad av fransk chanson var den tyvärr alltför tidigt bortgångna Barbro Hörberg. "Gamla älskade barn" skrev hon tillsammans med Lasse Berghagen, som gjorde musiken.

Musik: Lars BerghagenText: Barbro HörbergDär på en bänk har en gammal solstråle just somnat in. Vinden smeker hans kind som ingen har rört vid på länge, läng...
Cojimar
3

I mitten av 1980-talet uppfördes på initiativ och bekostnad av Ivar och Ebba Gustafsson Visans skepp i Storebro. Verket består av tjugo resta stenar mellan 1,8 och 3,4 meter höga, och på varje stenblock finns två vistexter inhuggna.

Rune Lindströms text till "Visa i midsommartid" kan läsas på sten nummer 15. Håkan Norlén har tonsatt den, och här sjunger Busk Margit Jonsson.

kamera0710
2

Drömmens skepp

Cojimar
2

#28 En riktigt bra sång! 👍 Finns även i en liveupptagning från 1979 på YouTube, där den på sin tid populäre bouzoukispelaren Gregoris medverkar. (Han flyttade senare till Tyskland.)

Från "Två och en flygel" med Bo Setterlind 1979. Medverkade gjorde även Hjördis Petterson, trubaduren Staffan Percy, bouzoukispelaren Gregoris Tzistoudis och...
  • Redigerat 2022-05-07 11:14 av Cojimar
Cojimar
1

"Si go´afton och go´kväll" är en gånglåt från Dalarna. Den kallas även Kungsmarschen, detta för att den uppges ha sjungits då sarkofagen avsedd för Karl XIV Johan forslades från Älvdalen till Gävle för vidare transport med båt till Stockholm.

Här är den i en ljuvlig version med en okänd grupp ("Klöcka?") som gör cover på den svenska sånggruppen Kraja.

• Redigerat 2022-05-07 12:04 av Cojimar
Cojimar
3

Den älskade Värmlandsvisans melodiska ursprung uppges av musikhistoriker vara den nederländska frihetsvisan "O, Nederland! Let op u saeck" från 1500-talet. I Sverige är den känd från Östergötland i det tidiga 1800-talet, möjligen medföljande valloner på de östgötska bruken dit. Källa

Men det är med Anders Fryxell och Fredrik August Dahlgrens text från 1822 vi känner den som "Ack Värmland du sköna", och den har senare gått på export som svensk folkvisa, omtyckt inte minst bland jazzmusiker, som Stan Getz "Dear Old Stockholm".

Melodin sägs också ha uppsnappats av Smetana under hans tid i Göteborg och ingår som en slinga i hans berömda komposition Die Moldau.

Här hör vi Sven-Ingvars och Oscar Magnussons version, till bilder från Borgvik.

• Redigerat 2022-05-07 13:52 av Cojimar
Carmarino
1

#31: En av de få sånger jag lärde mig spela på piano - med båda händerna. Skulle dock aldrig kunna göra det nu, varken med en eller två händer.

[GIKmio]
1

Wermlandica tolkar värmländska poeter och visor. Den här är skriven av Torleif Styffe som skrivit När solen färgar juninatten. Som Sven-Ingvars fick en hit med.

[GIKmio]
0

#33 Lite hjärnsläpp nu 🤪 Låten är inte speciellt gammal och nostalgisk. Men dikten av Torleif Styffe äldre förmodligen.

• Redigerat 2022-05-07 15:55 av [GIKmio]
[GIKmio]
1

Jeja Sundström och Stefan Demert- Ana Anaconda från 1975.

Cojimar
1

Nordmans "I midsommartid" (Backman/Wester) tycker jag är en fin representant för modern vispop. Rörande också att se den unga publiken stå som tända ljus.

• Redigerat 2022-05-07 17:56 av Cojimar
[GIKmio]
3

#36 Bra att du tog upp det. Även modernare visor är välkomna. Även äldre visor man minns som tolkas av yngre artister..

Evert Taube-Byssan lull publicerade jag ifjol i tråden om svensk nostalgi. En vaggvisa som dom flesta nog känner till och somnat till. Håller med Carmarino som tidigare i tråden skrev att sonen Sven-Bertil sjunger bättre än sin far. Men Evert skrev ju visorna och hans sångröst är speciell och ihågkommen.

Cojimar
1

Åsa Jinder skapar lysande exempel på närheten mellan traditionell folkmusik och modern vispop. Som i "Stilla ro och nära" som hon komponerat och skrivit texten till, och där hon spelar nyckelharpa medan Magnus Carlsson står för sången.

• Redigerat 2022-05-08 08:47 av Cojimar
Cojimar
3

Att Gustaf Frödings dikter lämpar sig väl för tonsättning även i vår tid har ju Sven-Ingvars inspelningar visat, och ännu senare fick Mando Diao en stor hit med "Strövtåg i hembygden" (Musik: B. Dixgård, G. Norén).

• Redigerat 2022-05-08 09:03 av Cojimar
Cojimar
1

Roffe Wikströms Ferlintolkningar gillar jag. Har såväl skivorna som sett honom framföra en del av dem live.

Provided to YouTube by Universal Music GroupEn skål i bröder · Rolf WikströmMitt hjärta är ditt℗ An MNW Music Release; ℗ 1989 Universal Music ABReleased on: ...
  • Redigerat 2022-05-09 13:00 av Cojimar
Cojimar
1

I min röda ungdom var "Sådan är kapitalismen" populär, och jag tycker fortfarande att den är rolig i all sin skabrositet. Ursprunget är en brittisk music hall-sång från slutet av 1800-talet, då hette den She Was Poor, But She Was Honest (finns på YouTube). Per Brich skrev en dansk version 1966, den blev sedan översatt av Per-Anders Boquist, 1967 sjöngs den in på skiva av Fred Åkerström och resten är vishistoria.

Provided to YouTube by WM SwedenKapitalismen · Fred ÅkerströmGuldkorn℗ 1997 Warner Music SwedenProducer: Anders BurmanLyricist: PatrikLyricist: Per DichCompo...
Carmarino
1

#41: Roligt med lite bakgrundshistoria. 👍

Cojimar
1

En visa är en visa, men som Institutet för språk och folkminnen visar (!) har definitionen skiftat genom tiderna, och det förtjänar även att uppmärksamma vilka olika kategorier av visor det finns.

"Begreppet visa har skiftat betydelse i olika tider och sammanhang. Ordet fanns redan i fornsvenskan och dess etymologiska härledning går till substantivet vis eller sätt, med innebörden ”vis eller sätt att framföra eller sjunga” (Jonsson 2001:8). I artikeln Visa och folkvisa definierar Bengt R Jonsson visan som ”en strofisk dikt med en strofisk melodi (…) präglad av en viss enkelhet i stilen” (aa:11), det handlar alltså om framsjungen poesi, som kan vara lyrisk, men som ofta har ett episkt, berättande, innehåll. I en rad tidigare definitioner har visan också förknippas med folklighet. Klart är att benämningen visa har brukats för en betydande del av den nordiska sångrepertoaren från medeltid och långt in på 1900-talet."---

Från balladen till ändlösa visor – här kan du läsa mer om några olika sorters visor.
Carmarino
0

Vi har ju tidigare i tråden nämnt både Cornelis Vreeswijk och Fred Åkerström - och också Cajsa-Stina Åkerström. Hon har även sjungit duett med Cornelis son Jack. Här i en av Freds Jag ger dig min morgon.

[GIKmio]
2

Gösta "Snoddas" Nordgren med Nidälven. Den hörde jag mycket som barn.

[GIKmio]
1

Gunde Johansson skrev Torparvisa 1948. Sedan tog Sven-Ingvars över visan och gjorde den till Torparrock. Som sedan Färjestads ishockeylag tog över..

[GIKmio]
1

#46 Lite kuriosa igen: Jag fick sitta i knät på Gunde Johansson när han sjöng under en allsångskväll jag och mina föräldrar var på. Bördig från Molkom i Värmland.

Carmarino
0

#46: En av mina favoriter med Sven-Ingvars. 🙂

#47: Kommer du ihåg det, eller var du för liten för att minnas det?

[GIKmio]
1

#48 Jo jag minns det. Var i slutet av 70-talet.

Carmarino
0

#49: Roligt minne. 🙂

[GIKmio]
3

Carl-Anton Axelsson hade många allsångskvällar från Vitabergsparken i Stockholm. Sändes även i TV som Carl-Anton i vita bergen.

Cojimar
4

Nils Ferlins texter har ju visat sig vara mycket populära att tonsätta. Att han kunde svara för den saken själv visade han prov på i "Kuckeliku", och som inte det skulle vara nog sjöng han den dessutom tillsammans med Anders Börje i filmen "Sången om Stockholm" från 1947.

• Redigerat 2022-05-14 10:24 av Cojimar
Carmarino
1

#52: Tror att jag faktiskt har en bok med Ferlins dikter. 😊

Cojimar
1

#53 Jag har nog rätt många band om och av Ferlin, de flesta har jag fått av en boksamlare som rensat hyllorna.

Cojimar
2

Olle Adolphsons Post Festum med hans mästerliga text från 1961 är en svensk visklassiker. Melodin är en traditionell engelska visa, känd sedan 1600-talet, då med några texter härledande till Homeros Odyssevs.

• Redigerat 2022-05-18 09:02 av Cojimar
Cojimar
3

#8 Ännu en gammal favorit har lämnat det jordiska: Thorstein Bergman har gått bort i en ålder av 79 år.

Visdiktaren Thorstein Bergman har avlidit, uppger SR Kulturnytt. Bergman debuterade 1965 i SVT:s ”Hylands hörna” och han
  • Redigerat 2022-05-26 18:41 av Cojimar
Carmarino
2

#56: Tråkigt. Här är en annan favorit men honom; Omkring tiggarn från Luossa.

• Redigerat 2022-05-26 18:35 av Carmarino
Cojimar
3

#57 Ja, det var ett sorgligt besked. Det var bara några veckor sedan vi skrev om honom här. (#8)

[GIKmio]
1

Jag har träffat Berghagen i verkligheten. Jag är lång men ändå såg han ner på mig. Då är man lång 😎 Hans visor är så vackra..

[GIKmio]
1

#59 Han har även skrivit en av dom bästa visor som finns. Nu är jag snart 50 år gillar den fortfarande sedan jag var ett barn och fyllde fyra år.

Carmarino
0

#59: Tyvärr verkar det som om hans röst inte har åldrats väl. Han var med på P4 Plus-galan för en tid sedan, och kanalen spelar ofta musik därifrån, särskilt Lasses sånger. Det är nästan plågsamt att lyssna på vissa av dem, för det låter verkligen inte bra. Ibland låter det som om han inte var nykter när han sjöng. Sorgligt. 😔

[GIKmio]
1

#61 varför ska " Lasse liten" sjunga nykter när hans fans är fulla 👍 Jag har inte hört Lasse på åratal. Kanske så långt tillbaka i tiden då han höll i allsången på Skansen.

Carmarino
0

#62: Tror knappast att fansen var fulla. Det var en galakonsert. Inget ställe man brukar vara full på. Sa dessutom inte att han var full, utan bara att han lät som om han var berusad.

Cojimar
1

#22 Bengt Sändh, sedan länge bosatt i Andalusien, är som sagt en provokatör. Som när han vanvördigt ledde allsång i sin visa om det heligaste vi har, sommaren, och detta dessutom i det somriga Allsång på Skansen. 😲😎

• Redigerat 2022-05-30 14:50 av Cojimar
Carmarino
0

#64: En av mina favoritsommarlåtar. 😁

[GIKmio]
0

#64 Han och Finn Zetterholm sjöng i filmen Badjävlar från början av 70-talet 😊

[GIKmio]
2

Ytterligare en Lasse Berghagen. Visorna från Bellman, Taube, Vreeswijk, Åkerström som artister som Lasse Berghagen med flera fört vidare inom den svenska vistraditionen i ett Sverige dom flesta idag inte känner igen sig i…

Cojimar
1

Ola Magnell (1946-2010) hör hemma i den här kategorin- bland annat. Han lämnade efter sig en text- och musikskatt som det känns bra att varligt botanisera i på YouTube.

"Att leva med sin tomhet blir en vana
till dess att man har glömt vad hjärtat vill
det goda livet kan man ändå ana
fast inget längre finns att längta till"---

Ola Magnell; "Elegi" (2010)

Provided to YouTube by Playground Music Scandinavia ABElegi · Ola MagnellRolös℗ National, a division of Playground Music Scandinavia ABReleased on: 2010-04-2...
[GIKmio]
1

Hootennany Singers från Västervik med hitvisan Gabrielle från 1964.

Fornöga
1

Många av oss har väl sett Bo Widerbergs klassiska film om Elvira Madigan. Äldre generationer fick istället stifta bekantskap med den tragiska berättelsen genom J.L. Saxons samtida skillingtryckstext "Sorgeliga saker hända" från 1889 till en ännu äldre melodi.

Nu aktualiseras historien genom en nyutkommen bok av Kathinka Lindhe. Hon säger om sin om sin släkting Sixten Sparre: ”Han var en kallblodig mördare”.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Kathinka Lindhe från Halmstad har skrivit en bok om sin farmors far Sixten Sparre – bedragaren som mördade den unga Elvira Madigan.
Carmarino
0

#70: Så särskilt nyutkommen är den väl inte. Den kom ut 2020 enligt faktarutan. 😉

Hon har även skrivit boken "Sorgeliga saker hände: Elvira Madigan, Sixten och mig". Den kom ut 2014.

Fornöga
0

#71 Fel av mig, jag läste nog en artikel i Hallandsposten (nu betallåst) lite slarvigt om att hon skall hålla föredrag på Hallands Släktforskarförenings 40-årsjubileum den 1 oktober om sin bok och tolkade det som om boken var nysläppt.

Strunt samma, i sak förändrar det inget.

Carmarino
1

#72: Nej den är ju rätt tidlös till innehållet. Har läst reportage om hennes böcker och de låter väldigt intressanta bägge två.

Fornöga
1

En fin Taubetolkning: Melissa Horn framför Sjösalavår.

GikMio
1

Eftersom det är 35 år sedan Cornelis lämnade oss så är all hans musik från igår. Jag har aldrig hört denna tidigare, men titeln låter rolig om en ballad från en soptipp. Kan liknas då hans karriär gick från toppen och rakt ned..

Fornöga
2

#75 Det var den första låt jag hörde med Cornelis, och också den han slog igenom med. På den tiden fanns det inte samma möjligheter till TV-exponering som idag, men jag minns att han fungerade som sidekick till "den förträfflige Herr Thorén", Ulf som han ju hette. Programmen var bara en kvart långa men var uppskattade, trots att det söps och röktes en hel del mellan filmsnuttarna.

Ballad på en soptipp var med på Cornelis debut-LP "Ballader och oförskämdheter" som kom 1964, och som jag var snabb att införskaffa och har kvar i skivhögen. På samma LP fanns också "Balladen om Fredrik Åkare" som ju numera hör till våra visskatter, trots att melodin är "ett lån".

GikMio
1

Visan att Angöra en Brygga med Hagforstösen Monica Zetterlund från humorklassikern hon själv var med i med namn som Hasse och Tage, Birgitta Andersson, Gösta Ekman, Lars Ekborg och några till…

GikMio
1

Märk hur vår skugga ( Fredmans epistel nr. 81 ) från 1790 av Carl Michael Bellman. Den största vissångaren och trubaduren av dom alla trots att han aldrig släppte någon live-platta 😁 I tolkning av Imperiet från 1985.

Carmarino
1

#78: Hade det funnits en platta med Carl Michael Bellman hade det varit tidernas sensation. 😁

GikMio
1

Lars Winnerbäck (född 1975) och Miss Li (Linda Karlsson född 1982) Lars Winnerbäck och Miss Li- Om du lämnade mig nu (2007)

GikMio
0

#80 Winnerbäck och Miss Li ♥️ Det finns god framtid bland alla visor 👍

GikMio
1

Mats Olin-En gång jag seglar i hamn. Mer visor från Norden. .

• Redigerat 2022-10-15 01:15 av GikMio
GikMio
0

Det finns visor inte bara i Sverige.. Och många i olika versioner. Vi har redan nämnt Finn Kalvik från Norge 🇧🇻 Ytterligare ett av våra kära grannländer. Det finns en visskatt i Skandinavien…

GikMio
0

#82 Nu blev jag dock osäker om det är Mats Olin eller han far Stig Olin som sjunger. Stig Olin är far och Mats Olin är bror till skådespelerskan Lena Olin..En visklassiker är det dock.

Carmarino
0

#84: Det är Stig som sjunger. Mats var nog knappt född när den spelades in. 😉

Carmarino
1

#83: I Danmark finns också många vissångare. Min favorit är Erik Grip, och då särskilt hans Grundtvig-sånger. Velkommen i den grønne lund är en av de bästa.

Fornöga
1

En visa där storheter möttes i komponerandet var "En visa om arton svanar" där Benny Andersson/Björn Ulvaeus stod för musiken och Cornelis Vreeswijk för texten. Då fanns fortfarande Hootenanny Singers, som förstås kom att framföra den.

Provided to YouTube by Universal Music GroupEn visa om arton svanar · Hootenanny SingersFör kärleks skull℗ 1982 Universal Music ABReleased on: 1982-01-01Asso...
GikMio
2

Harry Brandelius (1910-1994) En sjöman älskar havets våg. En blandning av visa och schlager. Farfars bror till nutidens kända Uje Brandelius.

GikMio
1

Stefan Sundström tolkar en klassiker av Evert Taube. Lite underskattad nutida vissångare och trubadur som hållit på ett bra tag. En bit över 60 är Sundström nu. Borde ha större popularitet.

GikMio
1

Norrlänningen som var en favorit hos Astrid Lindgren och Olle Hellbom. Tvingades spela smålänning i en Astridklassiker 🙂 Allan Edwall var även en bra vissångare

Carmarino
0

#90: Det var väl ingen som tvingade honom att ta rollen? 😉
Emil och hans familj - inklusive pappan - var ju smålänningar, så det var ju förutsättningen för rollen. 😊

GikMio
0

#91 Nej men dom ville nog ha Allan i den rollen.. Riktigt bra. Även känd som paradis-Oskar i Rasmus på luffen och som gamlingen i Ronja Rövardotter ( minns inte namnet nu )

• Redigerat 2023-05-27 16:15 av GikMio
Carmarino
1

#92: Skalle-Per hette han i Ronja Rövardotter.

Fornöga
1

#92 Förvånar mig att du inte nämner Edwalls glansroll som värmlänningen Karlsson i Hemsöborna, men den är det kanske mer vi gamlingar som minns. Och en personlig favorit är hans gestaltning av skomakaren i "Vem älskar Yngve Frej", där ju även Janne Carlsson var med.

Sedan ett litet tillägg till #90- han var inte bara vissångare, han komponerade i regel visorna själv dessutom.

• Redigerat 2023-05-27 16:19 av Fornöga
Fornöga
1

#92 Som en kuriositet kan nämnas att även en annan vissångare var med i Ronja Rövardotter, nämligen Rune Andersson som spelade den enögde Mattisrövaren Turre. Rune Andersson hade tidigare varit gift med Ronjas mamma Lovis, eller rättare sagt Lena Nyman som spelade rollen. De två har även uppträtt ihop och spelat in en skiva tillsammans.

SILVERRINGENav Rune Andersson / Lena Nymanur En refrängsångares själsliv (1977)Så fin du är min KäraDu bär ingen SilverringJag vill gå dig näraSen vill jag i...
  • Redigerat 2023-05-28 09:49 av Fornöga
Fornöga
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick strofen "i gullregnens månad" av Hjalmar Gullberg i tankarna inför den här anblicken på granntomten igår. Raderna finns i dikten "Kyssande vind", som jag tycker Susanne Alfvengren gjort en fin tolkning av.

Provided to YouTube by BMG Rights Management (UK) LimitedKyssande vind · Susanne AlfvengrenTidens hjul℗ 1988 Hawk Records, BMG Rights Management (Scandinavia...
  • Redigerat 2023-06-01 07:00 av Fornöga
Carmarino
2

På midsommarafton sänder SVT en Taubekonsert från Vinga.

"Midsommarkonsert från Taubes Vinga" sänds på fredag den 23 juni, midsommarafton, i SVT1 klockan 20.00 samt på SVT Play från klockan 02.00 samma dag.

Skådespelaren Tomas von Brömssen ska leda tittarna genom "idyllen och äventyren i Taubes värld", skriver SVT i ett pressmeddelande.

Dessutom tolkas Taubes alster av en rad artister och grupper: svensk-norska Eurovision-vinnaren Elisabeth "Bettan" Andreassen, folkrockbandet West of Eden, svenska countrysångaren David Ritschard, Slowgold-sångaren Amanda Werne, Taubetolkaren Päyam och vissångaren Martin Bagge.

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/taubekonsert-fr%C3%A5n-vinga-i-svt-p%C3%A5-midsommar-1.102118385

Evert Taube står i centrum när SVT på midsommarafton sänder en konsert från den svenske nationalskaldens uppväxtplats, ön Vinga i Göteborgs skärgård. Skådespelaren
Fornöga
1

#97 Låter lovande! 👍

Fornöga
1

Lasse Berghagen, Melissa Horn, Åsa Jinder och Lasse Tennander välkomnas till visans walk of fame.

Onsdagen den 13 juli invigs de nya skyltarna och artisterna är på plats i Västervik. – Det är väldigt roligt att samtliga tackade ja på stående fot, säger Henrik Johnsson, ordförande i föreningen Visan i Västervik.
Fornöga
1

#99 Redan medlem i denna församling.

Välkommen till Visvägen i Västervik. En hyllning till de människor som bidragit till visa och sång genom historien. De har alla visat vägen till Västervik. Gå Visvägen i appen Västervik Stories, finns att ladda ner på AppStore och Google Play. Visvägen 1 Hansi Schwartz Visvägen 2 Fred & CajsaStina Åkerström Visvägen 3 Povel Ramel Visvägen …
  • Redigerat 2023-07-05 07:43 av Fornöga
Fornöga
1

#99 Visans väg ej att förväxla med Visans skepp i Storebro.

Fornöga
2

Med Gustav Lindströms Visa visade Olle Adolphson att protestsånger kan ha glimten i ögat utan att mista bettet.

Fornöga
1

Ny Cornelisdokumentär att vänta i höst.

Senare i år kommer en ny dokumentär, Somliga går med trasiga skor, om trubaduren Cornelis Vreeswijk, i regi av Magnus Gertten som 2014 gjorde dokumentären Tusen bitar om Björn Afzelius. ”Teamet bakom filmen har grävt fram massor av ovisade arkivfilmer och opublicerade intervjuer. Jag är också glad att vi kan presentera så många fina musikaliska…
Fornöga
1

#35 Idag är det läge att hylla Jeja Sundström, 80 år ung. Hon har varit imponerande produktiv och bland annat återupplivat gamla visor som varit utrotningshotade. Men min favorit med henne är nog ändå hennes tolkning av Ulf Peder Olrogs "Violen från Flen".

Det är över 40 år sedan som ikoniska programmet ”Gäster med gester” hade premiär. Men folkkära Jeja Sundström, som fyller 80 år i dag, förstod inte då hur stort
GikMio
1

Stefan Sundström har jag sett live.. Inte släkt med #104 vad jag vet. En vistrubadur som jag plöjer genom en biografi med. Verkar gå i Cornelis fotspår och även deltagit i Kalle Linds Snedtänkt där man diskuterade Cornelis . Dom flesta som gillar svenska vissångare och trubadurer känner till honom.

Fornöga
2

Ingen Evert Ljusberg i tråden? Det får vi korrigera!

Sjung med!

Carmarino
1

#106: Vilken miss. Tur du upptäckte det. 👍

Fornöga
1

Lasse Berghagen förekommer på flera ställen i tråden, bl.a uppmärksammades att han blev invald i Visans Hall of Fame tidigare i år (#99). Nu har han ju avlidit efter en tids sjukdom, det finns en separat tråd om det.

Att ge sig in på att välja en absolut favorit ur hans rikhaltiga repertoar är nästan ogörligt, men jag minns när jag gjorde lumpen för mer än ett halvår sedan, och han han släppt låten "Lisa" så skruvade jag gärna upp volymen när den hördes i radion på luckan.

Carmarino
2

#108: En av mina favoriter är Blad faller tyst som tårar. Det är kanske inte så många som vet att han gjort den, för den spelas rätt mycket av dansband.

GikMio
1

Cajsa Stina Åkerström feat. Åsa Jinder. Precis som pappa och son Taube så sjunger Cajsa Stina bättre än sin far även om Fred Åkerström sjöng bättre än Evert Taube..

GikMio
1

#110 Fred Åkerström (1937-85) led av konstant ångest och för att bedöva den så tog han till alkoholen. Det värsta man kan göra…

GikMio
1

#111 Ingen vidare Fred Åkerström. Kör en annan version där han kör sin mest ihågkomna låt..

Fornöga
1

108 Har sett intervjun på Viasat med Lasse Berghagen nu, den som gjordes för att sändas efter hans död (som inträffade något år senare). Det var ett fin pratstund med Mark Levengood, som imponerade genom att låta gästen prata till slut och utan att ha något manus.

Trevligt att Lasse Berghagen själv gillade "Lisa", som jag valde här ovan. Sedan tyckte jag det var roligt när han berättade om när han kom in på Gyllene Freden för att träffa Cornelis och passerade Evert Taube, som frågade: "Skall du träffa amatörerna?" "Ja?", svarade Berghagen, och då nickade Taube mot andra sidan lokalen. "De sitter där", sa han lite avmätt, och där satt Cornelis och Fred Åkerström (och "Skepparn" Cervin). Vilket ögonblick i svensk vishistoria!

På frågan om vilken Berghagenlåt han ville skulle spelas på hans begravning valde han den här.

Carmarino
0

#113: Synd att den sänds på Viasat. Inte alla som kan se den då.

Vixxen
2

Sändes på TV 3 klockan 20.00 ikväll också.

• Redigerat 2023-10-30 03:22 av Vixxen
Carmarino
0

#115: 👍

Fornöga
0

Eftersom någon haft problem med att komma in i tråden påbörjas en ny här, så får vi se om det hjälper.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer