Vangelis 1943-2022
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Musikern och kompositören Vangelis, eller Evánghelos Odysséas Papathanassíou som han föddes som, avled den 17 maj i en ålder av 79 år.
Vangelis var en föregångsman inom den elektroniska musiken, och känd bland annat för sitt samarbete med Demis Roussos i Aphrodite´s Child i slutet på 60-talet och senare med Jon Anderson under gruppnamnet Jon and Vangelis.
Men kanske är det som filmmusikskapare Vangelis kommer att bli mest ihågkommen, han fick bland annat en Oscar för bästa filmmusik 1982 för Chariot´s of Fire, som för övrigt blev signaturmusik för OS i Sarajevo 1984.
Det mäktiga temat till filmen "1492: Conquest of Paradise" är ett annat välkänt stycke av Vangelis.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2023-01-02 15:32 av Carmarino
- Redigerat 2022-05-19 19:42 av Cojimar
Det är filmmusiken jag minns. Hans tidigare karriär minns jag inte utan har läst om senare.
Älskar hans soundtrack till Bladerunner.
Mvh // Johan
Jag har några skivor med Vangelis, även utöver filmmusiken. Nu ligger de dock i slutförvaring sedan grammofonen ställts undan. Men YouTube finns ju…
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Så tråkigt! Fantastisk musik! 💚
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tråkigt. Har 1492 på CD. Chariots of fire har jag på en samlings-CD tror jag. Såg den filmen för många år sedan och nästan det enda jag minns av den är början när de löptränar på stranden i slowmotion till just den musiken.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Hymn är en perfekt melodi att starta dagen med.