Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketter: övrigtoff-topicprathörnan
Läst 1046 ggr
Fornöga
0

Nostalgi blandat med med nutid- 3

Föregående tråd i ämnet började bli lite seg, så vi drar igång en fortsättning.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-10-19 11:47 av Carmarino
  • Redigerat 2023-05-20 10:27 av Fornöga
Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sverige har ju gästats av pensionärerna Jagger och Tom Jones nyligen, och i jämförelse med dem är förstås Tomas Ledin, 70, rena junioren (även om han minns tillbaka med nostalgi i låten ovan.)

Hur som helst har även Ledin begivit sig på turné, och han verkar ha gjort en hyllad spelning i finska Ekenäs.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Uppskattningsvis 6 200 personer såg Tomas Ledin ge järnet i två timmar i Stallörsparken i Ekenäs i lördags. Både han och publiken njöt: – Ekenäs var en av de platser han hade sett mest fram emot att besöka under turnén, säger den lokala arrangören Niklas Rosström.
  • Redigerat 2022-08-10 11:16 av Fornöga
Carmarino
1

#1: Gillar Ledin men tycker att hans låtar de senaste åren har börjat låta alltmer lika varandra. Har svårt att skilja dem åt när jag hör dem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
0

#2 Jag har väl kanske aldrig hört till de som räknar sig som Ledins fans, men jag tycker att han i alla år gjort ett rakryggat intryck som person och artist. Nu minns vi kanske inte längre hur han utsattes för något som liknande förakt från mera radikala delar av branschen, men idag står han fortfarande på fötterna medan många av kritikerna är uträknade. Fast en och annan ungtupp försöker ju fortfarande ta poäng på hans bekostnad…😉

I kväll kommer Oscar Zia att håna Tomas Ledin inte bara en, utan två gånger. Först en gång innan Rapport. Och sedan en g
  • Redigerat 2022-08-10 10:51 av Fornöga
Fornöga
0

"När nutiden känns skrämmande växer sig nostalgin allt starkare"- intressant analys på Svenska YLE. Ökar behovet av nostalgi när omvärlden känns allt mer osäker?

"Frågan är om nostalgin är en längtan efter det som varit eller en längtan efter det som kunde ha blivit. När man är ung har man många alternativ, som äldre något färre.

Vi är inte samma människor som vi var för tio år sedan, eller kanske ens för ett år sedan. Att resa tillbaka i tiden är en omöjlighet, att återskapa det förgångna kommer att bli något annat än det var då. Men vi kommer aldrig att sluta blicka bakåt, speciellt inte i tider av otrygghet och kris."

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#3: Jo, jag kommer ihåg hur han hånades av "alternativvänstern" på 1970-talet, men han stod fast ändå och det hedrar honom. Har fyra av hans LP-skivor i min samling, och däribland den allra första; Restless Mind.

Min favoritlåt med Tomas är dock från skivan Hjärtats Rytm, nämligen Blå Blå Känslor. Den är sommar för mig. De andra två skivorna är Knivhuggar-rock och Tomas Ledin, 71-73, som är en samlingsskiva.

Tycker hånet mot Tomas var onödigt. Han hade bokat Globen/Avicii arena långt innan det blev bestämt att Melodifestivalen samtliga deltävlingar skulle köras i Stockholm. Så varför skulle han flytta på sig. Folk hade ju köpt biljetter till Tomas spelning redan. Tror inte Melodifestivalen hade haft lust att flytta på sig om t.ex. Bruce Springsteen plötsligt hade bestämt sig för att ha en spelning i Stockholm när det var dags för en deltävling.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Se lugnetsvepa in i vikens famnLägga sig until rätta för nattenKänn dagensakta slå sig ner until roluta sitt huvud mot markenlyssna until sommarnattens sångD...
  • Redigerat 2022-08-10 11:09 av Carmarino
Carmarino
1

#4: Tror de flesta längtar efter en tid då de kände trygghet, och för många är det under barndomen. Inte för alla dock. Själv tänker jag med glädje på min barn- och ungdomstid, men jag vet ändå att det inte var så idylliskt alltid. Det var mycket som var plågsamt att uppleva, men det formade mig till den jag är idag - på gott och ont.

Fornöga
0

#6 Så är det ju, på våra personliga plan. Sedan är det intressant det som omnämns i YLE-artikeln om vår kollektiva nostalgi, som bland annat visar sig i retromode och "revivals" för vissa låtar och artister.

Carmarino
0

#7: Hoppas bara 70-talsmodet inte kommer tillbaka fullt ut. Det var gräsligt redan då. 😁

Fornöga
0

#8 På begäran. 😉😁

Twiggy, Jane Birkin, and more show how true '70s style is done.
  • Redigerat 2022-08-10 11:40 av Fornöga
Carmarino
0

#9: Det fanns väl en del kläder som var någorlunda snygga, men det mesta var rätt anskrämligt. 😊

Fornöga
0

#10 Jag vill minnas att det var mycket plast bland annat, vilket väl talar emot en återkomst. Fast med returplast kanske även det skulle fungera?

"Life in plastic, it's fantastic", för att citera Aqua.🙄

• Redigerat 2022-08-10 13:34 av Fornöga
Carmarino
0

#11: Ja, det var rätt plastigt, det mesta på 70-talet. 🙂

Fornöga
1

Britta Svensson på Aftonbladet livas upp av konstaterandet att "de coola 70-plussarna har regerat i sommar".

Fornöga
1

Elisabeth Andreassen, född Andreasson, tillbringade en del av sin barndom på Källö-Knippla i Göteborgs norra skärgård och har hörts tala nostalgiskt om åren på ön. Senare i livet spelade hon in "Killen nere på Konsum svär att han är Elvis". Sången handlade nog inte om Konsum (Coop) på ön, men igår brann den affären hur som helst och dessvärre ner till grunden.

Coop Källö-Knippla totalförstörd under nattens brand.
  • Redigerat 2022-08-17 13:10 av Fornöga
Carmarino
2

#14: Tråkigt. Det är ju alltid lite värre när det är en liten butik som många människor är beroende av.

Fornöga
1

#15 Ja, det var enda butiken på ön. Öborna kommer säkert att lösa det, men det lär väl bli en jobbig situation till att börja med.

Invånarna på Källö-Knippla har förlorat sin enda matbutik och ett flertal andra viktiga serviceombud. Nu hyllar kommunen hur invånarna ställt upp för varandra
Carmarino
1

#16: Säkerligen, men öbor brukar vara ett tufft släkte, så de löser det nog. 👍

Fornöga
1

Bert-Åke Varg, 90, är Sommarvärd idag och berättar om när han drack whisky med Calle Jularbo och om sitt unika möte med Jussi Björling.

Tror faktiskt att det är dags att lyssna på mitt första hela Sommar den här säsongen!

"Tänk att ha levt närmare ett sekel, och kunna berätta om Sverige som det var då.

Det gör "Sommar"-debuterande skådespelaren Bert-Åke Varg, 90 – och det är en minnenas resa med skyhög charmfaktor," skriver Aftonbladets tjänstelyssnare.

Skådespelaren om allt från Åsa-Nisse och Nils Poppe till hundar och papegojor.
  • Redigerat 2022-08-20 15:08 av Fornöga
Fornöga
1

#18 Lyssnade på reprisen igår kväll och blev inte besviken! Det var komprimerade memoarer från ett långt artistliv med hyllningar av kollegor som nästan alla nu är borta, många för decennier sedan. Ett positivt program med en varm nostalgi och fritt från problematiseringar av nutiden.

Carmarino
1

#19: Trevligt. Sådana program behövs. 👍

GikMio
2

Jag har mått dåligt större delen av sommaren. Mycket aktivitet och frisk luft gör gott för själen. Försöker att få till någon timme varje dag då jag kommer ut och rör på mig. En annan fördel att gå ut och se sig om är att man upptäcker nya saker. Tog en bild av en "travbana" häromdagen jag inte känt till tidigare. Nu är det ingen riktig bana där man spelar på hästar utan mer för träning.

Carmarino
0

#21: Naturen är läkande. Fin bild.

Fornöga
1

Ett nästan två timmar långt program om Tina Turner på SVT ikväll. Finns även på SVT Play, där det kan ses till den 23 februari 2023.

Tina Turner har passerat de 80 och ser tillbaka på livet och karriären i den här brittisk/amerikanska dokumentären. Hon föddes som Anna Mae Bullock i Tennessee och debuterade med Ike Turner för 65 år sedan. Ett förhållande som har skildrats många gånger. På 1980-talet gjorde hon comeback och fick epitetet "The Queen of Rock'n'Roll". I filmen möter vi också Oprah, Angela Bassett och många andra.
  • Redigerat 2022-08-27 13:52 av Fornöga
Carmarino
1

#23: Ska kolla vid tillfälle. Den krockar med "En akustisk konsert med Per Gessle", som sänds på SVT1 samtidigt (20.00-21.00), men även den går att se på SVT Play.

https://www.svtplay.se/video/36311065/en-akustisk-konsert-med-per-gessle

En av Sveriges mest framgångsrika och älskade artister och låtskrivare bjuder på varm och avslappnad spelning från Karlskrona konserthus. Tillsammans med sitt band framför Per Gessle akustiska versioner av låtar från sin solokarriär och bjuder även något örhänge från Gyllene Tider. Vi får bl.a. höra hits som Kung av sand, Flickan i en Cole Porter-sång och Det hjärta som brinner. Mellan sångerna berättar Per anekdoter från de dryga 40 år som gått sedan han slog igenom som artist.
  • Redigerat 2022-08-27 14:35 av Carmarino
Carmarino
1

På SVT Play finns även musikdokumentären "James Brown, Mr. Dynamite", nära två timmar lång.

https://www.svtplay.se/video/25973756/james-brown-mr-dynamite

Han kallades "soulens gudfader". Hans musik förändrade USA. Alla som såg hans intensiva utspel på scen, kunde konstatera att James Brown dominerade R&B, soul och funk. En älskad artist, men en ofta förbluffande dålig chef och äkta man. Den här dokumentären av Alex Gibney speglar alla sidor av James Brown. På och utanför scenen. Ett stöd för afrikanska amerikaners frigörelse, men också för president Nixon. I filmen ser vi bland många andra Mick Jagger, den kontroversielle pastorn Al Sharpton och James Browns kompmusiker.
Carmarino
0

#25: Upptäckte nu att den bara visas t.o.m. 31 augusti, så passa på att titta nu om du vill se den.

Fornöga
0

#26 Programmet sändes 2020 första gången, det kanske är därför det är kortare visningstid på SVT Play.

Jag gillade James Brown när han slog igenom, han var ett salt i "det snälla" poputbudet som rådde i övrigt på den tiden. Fast med tiden blev jag rätt trött på honom, det blev mest upprepningar. Här är en låt som jag tycker håller måttet fortfarande.

James Brown - "Don't Be A Dropout"
  • Redigerat 2022-08-29 07:46 av Fornöga
Carmarino
0

#27: Ja, jag glömde kolla sista visningsdag. Programmet dök upp i listan när jag kollade SVT Play på datorn. Idag såg jag i appen på teven att det hade hamnat bland de som snart försvinner.

GikMio
2

Göran Gabrielsson imiterar Ulf Schenkmanis. Den mannen är suverän på att imitera. Precis som vi minns Schenkmanis som var värd för Livslust på TV och höll i något trädgårdsprogram.. Schenkmanis var verksam i Karlstad även om han inte var härifrån från början..

Fornöga
1

Suzi Quatro, 72, gästar Sverige. Hon säger att någon "Wild One", det har hon aldrig varit.

Suzi Quatro, 72, brukar kallas den första kvinnliga rockstjärnan med eget band. På onsdag och torsdag spelar hon i Stock
  • Redigerat 2022-10-04 13:52 av Fornöga
Fornöga
1

#30 1974.

Top Of The Pops - November 14th 1974
Fornöga
1

Queen släpper snart en tidigare outgiven låt, "Face it alone", inspelad 1988 med Freddie Mercury (1946-1991).

Det brittiska rockbandet Queen har på torsdagen släppt en ny låt med den bortgångne sångaren Freddie Mercury. Låten som heter "Face it alone" är den första med
Fornöga
1

"The only man on the Island" som Tommy Steele en gång i tiden spelade in gjorde Sven-Erik Magnusson en cover på som 15-åring 1958. Därefter har tejpen varit försvunnen i femtio år, men dök upp på Antikrundan förra året. Idag släpptes den på skiva, som en hyllning till Sven-Erik som föddes för åttio år sedan idag.

Torsdag 13 oktober skulle Sven-Erik Magnusson fyllt åttio år och för att hylla honom släpptes denna dag en sen tidigare helt outgiven låt där Sven-Erik ...
  • Redigerat 2022-10-13 20:55 av Fornöga
Carmarino
0

#33: Grattis på födelsedagen Sven-Erik. 💐❤️

Innan de slog igenom ordentligt sjöng de en del engelska covers, som man sällan hör. Roligt att de börjar dyka upp igen. (Några av dem har jag dock hört på P4 Plus.)

• Redigerat 2022-10-14 04:28 av Carmarino
Fornöga
1

#34 Ja, jag har ju vuxit upp i de där krokarna och hörde dem redan när de tog de första stapplande stegen mot berömmelsen. Om jag förstår det hela rätt var det Göte Wilhelmsson som kom med lyckträffen med förslaget de skulle spela in "Te dans mä Kallstatösera", hade de fortsatt att sjunga engelska covers så vet man inte hur många chanser de hade fått. Det hade i alla fall blivit en betydligt tuffare väg.

Provided to YouTube by Universal Music GroupDiana · Sven IngvarsMusik vi minns℗ 1971 Universal Music ABReleased on: 2003-01-01Producer: Olle FurbergComposer ...
Carmarino
1

#35: Troligtvis. Tur att de började sjunga på svenska istället.

GikMio
2

En hyllning till Sven-Erik Magnusson ett dygn efter 80-årsdagen i form av en bild jag tog härom veckan av det konstverk som finns till hans minne på "mammas gata ". Det vill säga Strandgatan i Slottsbron.

Carmarino
1

Vid min lådstädning idag så upptäckte jag att jag hade väldigt många sådana här. Man skulle ju kunna tro att jag köper trisslotter i parti och minut, men så är inte fallet. Minns inte när jag köpte en senast.

Tror att största anledningen till att jag har så många är att när min kompis och jag brukade köra till Ullared förr i tiden så var det tradition att alltid köpa en trisslott på vägen ut från "det gula varuhuset". Då brukade jag ta med mig en sådan har "skrapa", eftersom vi oftast inte skrapade lotterna förrän vid det sedvanliga lunchbesöket på MacDonald's. 😁 Eftersom vi var där två gånger om året så hann det bli ett antal plastbitar.

Fornöga
0

Pernilla Wahlgren blir ledare för Allsång på Skansen 2023.

Artisten Pernilla Wahlgren blir ny programledare för ”Allsång på Skansen”. Det meddelar hon i SVT:s Morgonstudion på tis
  • Redigerat 2022-10-25 10:05 av Fornöga
Carmarino
0

#39: Märkligt att det inte finns några andra artister än familjen Wahlgren att välja på. Trodde inte SVT ville anlita artister som har kontrakt med kommersiella kanaler, men heter man Wahlgren går det tydligen bra. 😉

GikMio
1

#40 Blir nog bra. Hon och hennes okända barn vissas ju så sällan på TV 😏🙂

Carmarino
0

#41: Ja, det är väl flera dagar sedan någon av dem syntes där. Kanske hon till och med kan få med dem på Skansen några gånger. 😁

Fornöga
0

#40 Jag brukar aldrig kolla allsången, och det här gör mig inte mer intresserad. Klanen Wahlgren/Ingrosso verkar ha ett järngrepp om svenska TV-produktioner- dessvärre är det väl för att de drar tittare…🤔

GikMio
0

Årets Så mycket bättre hade premiär på TV i lördags. Jag och Skara-Bert är långt ifrån överens ibland. Men en sak är vi överens om. Och det är att Så mycket bättre är bland dom bästa underhållningsprogram som sänts i Sverige.. Mycket skratt och tårar då glädje blandas med sorg. Både genom artisternas resa genom livet och tolkningarna av deras låtar… Häftig tatuering Olle Jönsson från Lasse Stefanz har.. Lite som Cornelis 🙂

GikMio
2

Sverige fick i början av oktober nyheten att den stora aktören och komiken Lars Ekborg gått bort efter en lång tids sjukdom.

https://rogerlindqvist.blogg.se/2020/april/lars-ekborgs-dod-1969.html

Expressen & Aftonbladet ¤ Tisdagen den 7 oktober 1969
GikMio
2

#45 Min mor blev lite förälskad i Lars Ekborg som många andra på den tiden då han spelade Valdemar i lilla Fridolf på 50-talet..

GikMio
2

Tre veckor innan Lars Ekborg gick bort så dog Åke Grönberg hastigt i en hjärtinfarkt 12 år äldre än Ekborg. Båda hade spelat komik tillsammans i programmet Estrad något år tidigare i den klassiska humorsketchen Skattkammarön med Margaretha Krook och Gunwer Bergkvist.

https://rogerlindqvist.blogg.se/2019/november/ake-gronberg-lars-ekborg-1969.html

Karl ÅKE Edvard Grönberg f. 26 mars 1914 d. 15 september 1969.    LARS ÅKE Rupert Ekborg f. 6 juni 1926 d. 7 oktober 1969.
Carmarino
1

Minns dem bägge, men kanske mest Lars Ekborg. Han var nog den störste artisten på 1960-talet. Har för mig att han sagt innan han dog att han ångrade monologen Bunta ihop dom, för han trodde att hans sjukdom var någon form av straff för den.

GikMio
0

#48 Jag minns när sonen Dan var med i Stjärnorna på slottet och berättade om sista mötet med sin far som han minns som något han i efterhand velat bli besparad. Han förstod inte hur illa ställt och hur sjuk pappan var.

Många komiker minns jag i efterhand genom att se dom från tv-arkivet då många redan var borta då jag växte upp.

Carmarino
0

#49: Det fanns ju inte så mycket att titta på under 60-talet, så det gick inte att undgå att se Lars Ekborg. Var nog lite för ung för att förstå allt han gjorde, men sketcherna förstod jag i alla fall.

GikMio
1

#50 När jag var barn så fanns ju två tv-kanaler, men underhållningsprogrammen tittade dom flesta på. Kanalerna slutade även sända sent på kvällen med att visa tv-tablån för morgondagen innan "Myrornas krig" satte igång.

Carmarino
0

#51: Större delen av 60-talet fanns det bara en kanal att titta på - fast vi här nere i syd hade förstås även dansk tv att titta på. 😊

GikMio
0

Norska NRK hade vi, men det var mycket svenskt som sändes där som man redan sett.

Fornöga
0

Lergrytan, även kallad romargryta, har uråldriga rötter. År 1967 började det tyska företaget Römertopf tillverka grytor av lera från Westerwald, och bara några år senare blev lergrytan högsta mode i köket. Den sentida lergrytematlagningen verkar ha kommit för att stanna även sedan nyhetens behag klingat av.

Lergrytans historia.

Varma mackor, fondue och frukt i maten. 70-talet var mer än bara utsvängda jeans och stora skjortkragar. Här är maträtterna vi minns!
  • Redigerat 2022-11-23 09:28 av Fornöga
Carmarino
1

#54: Köpte en lergryta för många år sedan. Tror jag använde den två gånger (kanske tre), så eftersom den bara stod och tog plats i skåpet lämnade jag den till Röda Korsets loppis. Hoppas någon annan fick glädje av den istället. 😊

Maria
1

Jag använder min emellanåt.

/Maria

Fornöga
1

Kim Wilde befinner sig just nu på Eoropaturné med sin ”Kim’s Greatest Hits Tour”, och har i dagarna besökt Göteborg där hennes framträdande verkar ha fått positiva betyg i media. 

Kim sings "Cambodia" during her Greatest Hits Tour 2022 at La Cigale in Paris, France (25.04.2022)--------------------------- GREATEST HITS TOUR 2022--------...
GikMio
2

Jag såg ett film-tips i dagens tidning om en film som sänds på tv i eftermiddag. Den har jag aldrig hört talas om tidigare.

Fornöga
0

#58 Den räknas nog till julens standardfilmer. Jag har sett den några gånger.

Jag tror att Livet är underbart, påminner amerikaner och egentligen kanske oss alla om livet och hur vi egentligen skulle vilja leva det.
Carmarino
1

#58: Det är en riktig klassiker - åtminstone i USA. Där är den nog i klass med vad Kalle Ankas jul är här i Sverige, nämligen obligatorisk att titta på till jul. 🤶🏻

GikMio
1

Idag sänds Ingmar Bergmans mästerverk Fanny och Alexander från 1982 på SVT2 med start klockan 15. Den finns på CMore också där man kan pausa emellanåt. Den är runt fem timmar lång. Apropå CMore så tänkte jag själv se nya Beckfilmen idag.

Fornöga
1

#61 Fem timmar är i mesta laget, men den finns antagligen på SVT Play för den som vill ha mindre portioner. Själv nöjer jag mig med att ha sett den tidigare. Sparar mig nog till spelfilmen om Karl-Bertil Jonssons julafton på SVT1 kl. 20.00. (Tror att den redan finns på SVT Play, så jag tittar kanske redan i eftermiddag.)

Maria
1

#61 Känns som jag är ganska ensam om att inte ha sett denna storfilm.
Jag vägrar konsekvent filmer av Ingmar Bergman 😉

/Maria

GikMio
1

Början av Fanny och Alexander när dom firar jul innehåller en del komedi, men sedan känns det som den bara blir mörkare. Jan Malmsjös roll är ihågkommen. Elak och obehaglig typ.

Fornöga
0

#62 Har tittat på filmatiseringen av Karl-Bertils jul nu på SVT Play. Ramberättelsen känner man igen, sedan har de broderat ut det lite. En trevlig film i tidstypisk miljö, väl värd att se.

GikMio
0

#65 Okej, det är spelfilm? Jag såg du skrev något om denna tidigare. Tänkte då på teaterföreställningen jag såg på jul ifjol eller om det var året innan.

Carmarino
1

#61: Finns även på SVT Play - även där är det femtimmarsversionen.
Såg den kortare versionen på bio när den kom ut. Har aldrig gillat Bergmans filmer, och vi skulle egentligen gått och sett ET men den var utsåld. Eftersom jag läst att Fanny och Alexander skulle vara "en positiv Ingmar Bergman-film" så gick jag dock med på att se den. Det är möjligt att den är positiv för att vara Bergman, men jag tyckte det mesta var negativt. Hade mest lust att resa mig och gå därifrån, men stannade kvar "to the bitter end". Så jag kommer definitivt inte att se den igen. 😊

https://www.svtplay.se/video/eEd3Rq8/fanny-och-alexander

Den långa versionen av Ingmar Bergmans klassiska familjedrama. Det är i början av 1900-talet och vi får följa familjen Ekdahl som domineras av den rika och begåvade änkan Helena. Hon har tre söner, teaterdirektören Oscar, den fryntlige kvinnokarlen Gustav Adolf och den excentriske Carl. Oscar och hans fru Emilie har två barn, Fanny och Alexander. När Oscar drabbas av en tidig död så gifter sig Emelie med biskopen i staden och flyttar med barnen till hans spartanska och stränga hem. Ett helt nytt liv väntar Fanny och Alexander och vi får följa dem och den övriga familjen genom sorg och glädje, ljus och mörker i denna fyrfaldigt Oscarbelönade långfilm. Regi: Ingmar Bergman. I rollerna: Bertil Guve, Pernilla Allwin, Jan Malmsjö, Ewa Fröling, Allan Edwall, Gunn Wållgren, Jarl Kulle, Börje Ahlstedt, Mona Malm, Christina Schollin m.fl.
Carmarino
0

#63: Det gör du rätt i. 😁

Carmarino
0

#66: Ja, det är en spelfilm, men har för mig att den är gjord med teaterversionen som förlaga. Har bara sett den tecknade versionen en gång, och känner inte att jag har något behov av att se filmen.

Känner mig lite som Grinchen här, som dissar alla julfilmer. 😂

https://www.svtplay.se/video/ePvVp1a/sagan-om-karl-bertil-jonssons-julafton-1

En dramakomedi om 14-årige Karl-Bertil som är son till den rike varuhusdirektören Tyko Jonsson. Karl-Bertils utstakade väg i livet är att följa i sin fars fotspår men den store idolen Robin Hood inspirerar honom istället att ta från de rika och ge till de fattiga. Under sitt uppdrag att se till att alla ska få julklappar träffar Karl-Bertil Vera som bor på ett barnhem tillsammans med sin lillasyster. Filmen bygger på en berättelse av Tage Danielsson. Regi: Hannes Holm. I rollerna: Simon Larsson, Jonas Karlsson, Jennie Silfverhjelm, Sonja Holm, Anna Bjelkerud, Claes Månsson, Adam Pålsson m.fl.
GikMio
1

#67 Det är mycket dystert och ibland svårt att förstå handling då det skenar iväg i Bergmans verk 🙂 Och sedan elakheter och ondska som i Fanny och Alexander med Jan Malmsjös biskop och Börje Ahlstedt som var så elak mot sin tyska hustru spelad av Christina Schollin. Dom två spelade mot varandra i såpan Tre Kronor senare. En betydligt trevligare upplevelse 🙂

Carmarino
0

#70: Ja, det är väl därför jag har så svårt att se Bergmans "geni". Tycker hans filmer är extremt jobbiga och tråkiga att se på.

GikMio
1

#71 Scener ur ett äktenskap med Erland Josephson och Liv Ullman tittade mina föräldrar på minns jag. Det var inget medeltiden eller 1800-tal utan utspelade sig i nutid när den spelades in. 1960- eller 1970-tal.. Men säkert djupa dialoger och mycket teaterspel på film och TV. Men det beror ju på att Bergman tog in praktiskt taget alla dåtidens Dramatenskådespelare i allt han gjorde.

Carmarino
0

#72: Såg delar av den men tyckte den var så enormt tråkig att jag inte orkade kolla hela. Den var så otroligt teatralisk.

Fornöga
1

I april släppte Pink Floyd välgörenhetssingeln "Hey Hey Rise Up" till förmån för Ukrainas folk. Hittills har den dragit in sex miljoner till krigets offer enligt TT.

Pink Floyds välgörenhetssingel ”Hey Hey Rise Up” har hittills dragit in cirka 500 000 pund, eller motsvarande drygt sex miljoner kronor, till krigets offer i Ukraina.
Carmarino
0

#74: 👍

GikMio
1

Årets stjärnorna på slottet på SVT (en tradition vid årsskiftet varje år) är nu i gång. Skådespelarna Pia Johansson och Anja Lundqvist, mångsysslaren Carolina Gynning, artisten Jon-Henrik Fjällgren, och konstnären Lars Lerin är årets stjärnor. Hoppas den gode Lerin inte svarar för en "riktig tavla" i programmet 🙂 Först ut med sin dag Pia Johansson som är en av Sveriges mest kända kvinnliga komiker som är känd från TV4:s Parlamentet och Göta Kanal 2- Kanalkampen.

• Redigerat 2022-12-30 15:19 av GikMio
Fornöga
1

#76 Till min förvåning gillar jag Stjärnorna på slottet. Jag har redan sett Pia Johanssons avsnitt på SVT Play och blev inte besviken.

GikMio
1

#77 Det handlar mycket om att berätta om sitt tidigare liv och det finns mycket mörkt att ta upp. Det handlar om sorg, växa upp i en familj med missbruk, mobbing, och utanförskap. Även många framstående kändisar som idag är kända, välmående och roliga har även dom någonstans stött på livets hårda väg, och jag tror att det gjort programmet så populärt. Man lär känna kändisarna på ett helt annat sätt.

GikMio
2

Drygt 3 timmar och 40 minuter kvar till tolvslaget. ABBA och Sverige står nog främst i dom nyårslåtar världens minns genom åren.

GikMio
1

Lena Olin läste in Tennysons nyårsdikt. Svårt att tro att hon är 67 år 🙂

• Redigerat 2023-01-01 00:04 av GikMio
Fornöga
1

#80 "Allting klär en skönhet." 😏

Lena Olin läste ”Nyårsklockan” på Skansen – iklädd en kappa för 700 000 kronor. – Om man räknar antalet timmar ett desig
  • Redigerat 2023-01-01 10:37 av Fornöga
Fornöga
1

SVT1 sänder en serie i fyra delar om Rolling Stones medlemmar med början den 8 januari. då det är Mick Jagger som kommer till tals. Kan redan nu ses på SVT Play och ända fram till den 7 januari 2025.

Rolling Stones fyller 60 år som rockband och i varsitt avsnitt berättar bandets medlemmar - Mick Jagger, Charlie Watts, Ronnie Wood och Keith Richards - hur allt började, om storhetstiden och vad det är som gör att de håller igång än idag.
  • Redigerat 2023-01-02 14:15 av Fornöga
Carmarino
1

#82: Har den på min "att-titta-på-lista", men har inte hunnit se den än.

Carmarino
1

På SVT Play visas en dokumentär om Cary Grant.

Med sin komiska timing och subtila charm blev Cary Grant en av Hollywoods största stjärnor. Hans framgångsrika karriär som skådespelare omfattade bland annat en rad screwballkomedier och flera roller i Alfred Hitchcocks filmer. I denna dokumentär får vi för första gången höra Cary Grants historia - med hans egna ord. Genom en opublicerad självbiografi och nyupptäckt privat filmmaterial får vi höra berättelsen om hans långa resa från den fattiga barndomen till livet som världskändis.

https://www.svtplay.se/video/jmLgQWB/cary-grant-en-varldsstjarna-fods

Med sin komiska timing och subtila charm blev Cary Grant en av Hollywoods största stjärnor. Hans framgångsrika karriär som skådespelare omfattade bland annat en rad screwballkomedier och flera roller i Alfred Hitchcocks filmer. I denna dokumentär får vi för första gången höra Cary Grants historia - med hans egna ord. Genom en opublicerad självbiografi och nyupptäckt privat filmmaterial får vi höra berättelsen om hans långa resa från den fattiga barndomen till livet som världskändis.
GikMio
1

Jag har sett Händelser vid vatten på SVT Play baserad av Kerstin Ekmans roman med samma namn från 1993. Inspirerad av dom kända tältmorden vid sjön Appojaure i Lappland sommaren 1984. Jag läste boken på gymnasiet när den var en nyutgåva.

https://www.svtplay.se/handelser-vid-vatten

Midsommarafton 1973. Annie och dottern Mia hittar två mördade turister vid älvkanten nära byn Svartvattnet. Dubbelmordet förblir olöst och kastar mörka skuggor över deras liv, tills en man återvänder till byn nästan 20 år efter morden. Händelser vid vatten är baserad på Kerstin Ekmans populära roman med samma namn.
Fornöga
1

#85 Första avsnittet av TV-serien lovar mer.

Fornöga
1

Reeperbahn minns Olle Ljungström i "Vi som älskade dig så".

Fornöga
1

#82 #83 Har sett första avsnittet av Stonesserien. Kanske inte så mycket nytt, men intressant att höra Jaggers egna ord. Han verkar med ålderns ganska fördragsam och gör ett rätt sympatiskt intryck.

Carmarino
0

#88: Läste en recension i en tv-tidning att det var trist att de tidigare bandmedlemmarna knappt nämndes (Brian Jones och Bill Wyman), trots att de varit med och satt sin prägel på bandet. Har inte själv hunnit se något av programmen än.

Fornöga
0

#88 Brian Jones nämndes några gånger i det avsnitt jag sett, men inte särskilt ingående. Jagger och Jones var nog inga polare, som det verkade. Wyman tror jag inte nämndes alls.

Carmarino
0

#90: Det var ungefär det recensenten sa, och tyckte det var lite trist att de inte nämnde dem, trots att de tydligen var med på en hel del bilder.

Fornöga
1

#88 Avsnittet om Charlie Watts gav fler aha-upplevelser om den blygsamme snobben och hans musik.

Fornöga
1

76 ff (OT?) Dagens avsnitt från stjärnslottet med Jon-Henrik Fjällgren var väldigt starkt, det var omöjligt att inte bli berörd.

Fornöga
1

”En mjuk, eftertänksam och empatisk stämma som tröstat och roat både barn och vuxna i flera generationer”- så sades det i motiveringen när Björn Gustafson, 88, tilldelades en hedersbagge på Guldbaggeutdelningen igår.

Grattis Björn Gustafson! Applåderna rungade när den 88-åriga skådespelaren tilldelades hedersguldbaggen på kvällens gala
Carmarino
0

#94: Det var han väl värd. 👍

Fornöga
1

#95 "Tror jag det", som Alfred kunde ha sagt. 😊

• Redigerat 2023-01-24 09:48 av Fornöga
Fornöga
1

#92 m.fl. Har avverkat avsnittet om Ron Wood, bohemen och konstnären. Han verkar ha varit det sammanhållande limmet i bandet, även när han själv var djupt nere i missbruk.

GikMio
1

#94 Jag gillar Björn Gustafsson och Mariestads stolthet Birgitta Andersson ihop i humorserien En fyra för tre där dom spelar ett äldre par som hyr ut övervåningen åt tre ungdomar 😁Sändes på TV4 en gång i tiden.

GikMio
1

Ruben Östlund. Många liknar honom med Bergman. Jag inte sett någon av hans filmer ännu. Men han är en mästerregissör. Född år 1974. Bara det är mästerligt 🙂

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ruben_%C3%96stlund

Fornöga
1

#99 Jag har sett hans film "Turist" med viss behållning. Fast den skiljer sig nog en del från de filmer han sedan gjort.

• Redigerat 2023-01-27 08:58 av Fornöga
GikMio
1

#100 Den har jag hört talas om. Såg att han var nominerad till Oscarsgalan och vann priser på Guldbaggegalan.

Fornöga
1

"Stad i ljus", svensk kampsång i handbolls-VM. Tommy Körberg dök upp och sjöng den från läktaren inför bronsmatchen.

Den över 30 år gamla låten “Stad i ljus” har fått en speciell mening i samband med pågående handbolls-VM i Sverige.Låten har nu blivit en slags inofficiell ...
  • Redigerat 2023-01-29 17:50 av Fornöga
Fornöga
1

#102 Tidigare har han stärkt fotbollslandslagets fans i "gula väggen" med Py Bäckmans låt.

Innan den rafflande EM-kvalmatchen mot Spanien hemma hade Gula Väggen utlovat en hemlig gäst på scenen inne på Harry B James. Jublet nådde inga gränser när l...
  • Redigerat 2023-01-29 17:55 av Fornöga
Fornöga
1

Nypremiär i kväll på femman för Magnus Härenstams gamla paradnummer Jeopardy. Nu är det Mikael Tornving som är programledare.

GikMio
1

Jag valde bort sporten igår kväll för att titta på den fjärde filmen av Göta Kanal som nu släppts på CMore. Några äldre kända skådespelare var med också som inte varit med i dom tidigare filmerna.

GikMio
1

#105 En skäggig Tomas von Brömssen. Det var ovanligt att se åtminstone för mig. Lär visas på TV4 och SVT framöver så det räcker och blir över 🙂

Fornöga
1

#97 Har avverkat sista avsnittet i serien om Rolling Stones, det bästa enligt min åsikt. Det handlade om den i grunden blyge gitarrnörden Keith, som blir en gitarrens Paganini när han får lira med andra på scen. Han skulle säkert trivas i Orsa Spelmanslag. 😉

• Redigerat 2023-02-02 08:07 av Fornöga
Carmarino
0

#107: Har inte hunnit titta på något av programmen ännu, men de verkar ju intressanta. 👍

• Redigerat 2023-02-04 02:58 av Carmarino
Fornöga
0

#108 #82ff Ja, det var intressant att se individerna i denna grupp som finns kvar ännu efter efter 60 år.

GikMio
1

Jag har i afton sett en av mina favoriter i kategorin svenska filmer i repris.Hets från 1944 med Stig Järrel (1910-98) som den djävulska läraren i latin Caligula. Regi Alf Sjöberg och manus Ingmar Bergman. Mästerverk.

GikMio
1

#110 En av dom största svenska skådespelarna genom tiderna. Han spelade både drama och komik. Järrel jordfästes inte vad jag hört utan hans aska ströddes i Medelhavet. Far till tv-personligheten och politikern Henrik S. Järrel.

Fornöga
1

Super Bowlfinalen är ett megaevent i USA utöver själva finaluppgörelsen. TV-reklamen är mer påkostad och inväntas med spänning av allmänheten och föder nostalgiska uppföljningar i åratal efteråt, och artistuppträdandena i halvtid (något som infördes 1957) blir bara allt mer mastodontliknande. I år står Rihanna för den showen, något som fått en samling NHL-fans att brista ut i sång(?) i en av hennes hits. De påminner om Egon Kjerrman- de sjunger hellre än

GikMio
1

#112 Samma som Färjestads kampsång Färjestad, Färjestad med Ulf Sterner, Conny Evensson, Nils Johansson och Björn Fagerlund från 70-talets början. Skönsång för tondöva 🙂

Fornöga
1

#104 Kollade på femmans Jeopardy igår kväll. Kändistävlande och vinsten till välgörande ändamål är det som gäller i varje avsnitt nu, i övrigt som på Härenstams tid. Tornving skötte programledarskapet med den äran, tycker jag.

GikMio
1

#114 Finns eller har funnits program av Jeopardy med Magnus Härenstam på Youtube. Jag minns en tävlande som var med en gång och svarade rätt men glömde formulera svaret som en fråga hela tiden 🙂

Fornöga
1

Efter tjugo års uppehåll planeras nu fler filmer i serien kring Sagan om ringen.

Det kommer att bli fler ”Sagen om ringen”-filmer. Warner Bros och New Line Cinema har köpt rättigheterna, men det är ännu oklart vem som ska regissera.
GikMio
1

Mattias Bärjed från Karlstad kallas som den stora stjärnan från SVT:s serie Händelser vid vatten. Om man står enbart för musiken kring en sådan stor och uppmärksammad tv-serie och får ett sådant betyg är det bara att sträcka på sig. Som Björn Isfält.. Alla minns och älskade filmen om Bröderna Lejonhjärta. Men hur många vet att det var Björn Isfält som gjorde musiken?

Fornöga
1

Efter 44 år återkommer Trolltider som julkalender, om än i moderniserad form.

44 år har gått sedan en av tv-historiens mest uppskattade julkalendrar ”Trolltider” visades för första gången. I år är d
GikMio
1

#118 En underbar julkalender med skådespelande och musik av Håkan Serner och Björn Isfält..Underbara människor som idag är borta..

GikMio
1

Jag var tvungen att ta denna bild från inspelningen av Trolltider från 1979 med Eva Rydberg och Birgitta Andersson. Dom roligaste kvinnor vi haft i humorsverige?

Fornöga
1

CajsaStina Åkerström som vi känner som framgångsrik sångerska satsar numera mer på konsten.

Den här helgen återvänder CajsaStina Åkerström till Karlskrona och visar sin konst på Skärva herrgård. – Det känns fantastiskt, säger hon.
Fornöga
1

Eldkvarn sätter efter dryga 50 år punkt (igen…) med en konsert i Norrköping i sommar.

Eldkvarn tar farväl med en sista spelning i sommar – på hemmaplan i Norrköping. – Jag trodde det aldrig, men det blir fa
Fornöga
1

Idag visar SVT Bo Widerbergs "Elvira Madigan" som matiné (finns även på SVT Play), filmen med Tommy Berggren som löjtnant Sparre och Pia Degermark som fick ett, som det skulle visa sig, förödande genombrott som Elvira.

Ulf Björlin hade skrivit musik till filmen, men denna ratades av Widerberg, som istället valde Wolfgang Amadeus Mozarts pianokonsert 21 som tema. Detta fick till följd att Mozart (1756-1791) fick en hit och hamnade på försäljningslistorna med vad som då och i många fall fortfarande kom att heta "Elvira Madigan Theme".

GikMio
1

#122 Plura har fullt upp med att skriva kokböcker 🙂

GikMio
1

#124 Tog en titt i boken.. Stekt fläsk med löksås är grejer det. Bruna bönor är inte dumt heller. Det är jag uppvuxen med.

GikMio
2

En 80-talsklassiker sänds på TV4 ikväll kl. 22. Den vilda jakten på stenen från 1984 med Michael Douglas, Kathleen Turner och Danny DeVito. Biosucce, få döda sekunder står i en recension.

https://tvtider.se/den-vilda-jakten-paa-stenen/tv4/20230324-2217

På TV - Den vilda jakten på stenen: Amerikanskt äventyr från 1984 med Michael Douglas och Kathleen Turner.
Fornöga
2

Trettioåtta år efter att A-ha toppade Billboards Top 100 med "Take on me" har låten fått en revival i USA efter att ha förekommit i succéserien "The last of us" på HBO.

I oktober 1985 toppade norska A-ha Billboard Hot 100-listan i USA med låten "Take on me". Nu är det dags igen. I februaris mätning ligger låten högst upp på
GikMio
1

#127 Jag har alltid trott att A-ha var från Drammen, men en norsk kvinna på sociala medier sa.. A-ha er fra Oslo, ikke fra Drammen.. oops da 😂

GikMio
1

#128 Lite som här i Sverige. Stockholm är den största staden och Uppsala som ligger i närheten och är en av dom största städerna. Konkurrens kallas det..Lika med Oslo och Drammen i Norge.

GikMio
1

Expedition Robinson ( namnet är hämtat från Daniel Defoes klassiska roman Robinson Crusoe ) har väl sänts varje år sedan 1997. Från att första säsongen varit rejält utskällt har det gått till att bli en publiksucce. En ny säsong startade nyligen. Jag följer inte dokusåpan slaviskt utan tittar in då och då. Anders Lundin tillbaka som programledare. En roll han är bra på. Bättre än allsångsledare på Skansen i alla fall. En favorit tillsammans med Micke Leijnegard.

Carmarino
0

I kväll klockan 18.00-19.00 kan man höra ett program från 1972 om Jimi Hendrix på P4 Plus, och därefter i 30 dagar på hemsidan eller i appen Sveriges Radio Play.

Två konserter spelades in av Sveriges Radio med Jimi Hendrix och vi får höra musik från båda konserterna. Dels den som är inspelad i Sveriges Radio 67 och dels i Konserthuset 69. Vi får också höra korta intervjusnuttar med Jimi Hendrix själv.

https://sverigesradio.se/avsnitt/p4-plus-favoritrepris-jimi-hendrix-ett-levande-tonportratt-1972

– Hello, this is Jimi Hendrix. Så börjar det här programmet om den stora gitarrlegenden Jimi Hendrix. Det finns två konserter bevarade från Stockholm, ...
Fornöga
1

1962 nådde The Orlons andraplatsen på amerikanska topplistan med The Wah Watusi. De två ursprungliga medlemmarna Jean Brickley och Stephen Caldwell (f. 1942) fortsätter framträda som The (Original) Orlons tillsammans med Caldwells kusiner Alberta Crump och Madeline Morris, och 2016 lät de så här.

GikMio
1

Malin Berghagen gästar Bytt är bytt på TV4 ikväll kl. 20 för att ta reda på vad en nostalgisk och folkkär nallebjörn är värd.

https://tv24.se/p/bytt-ar-bytt-sasong-9-avsnitt-2-x5l5v3

När sänds Bytt är bytt på TV? Här kan du se tiderna och kanalerna.
Fornöga
1

Den som har vägarna förbi Mölndal senare i vår och vill nostalgibada i 90-talsminnen kan kolla det här.

90-tal - Ingen beskrivning.
GikMio
1

En numera tradition. Eagle-Eye Cherry först ut i årets upplaga av Så mycket bättre. Inspelning på Gotland i sommar.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/O8mGBV/eagle-eye-cherry-till-sa-mycket-battre

Första artisten klar till succéprogrammet
Fornöga
1

Ingen kunde väl ana när Christina Schollin på sin tid dök upp på filmduken i roller och reklam att hennes ättlingar skulle bli dominanter i TV-tablåer och på nät? Ändå klagar klanen på de tillfällen när man går miste om sändningstid- och får förstås ytterligare spaltutrumme på kuppen...

16-årige Theo Wahlgren övertalades att tacka ja till ”Masked singer”. Men tio minuter minuter senare fick han nobben av
  • Redigerat 2023-04-21 09:01 av Fornöga
Fornöga
1

LAN-spelsnostalgi för deltagare över 25 år lockar spelsugna till Örkelljunga.

Trodde du att LAN bara var något för kidsen? Glöm det. Under lördagen var det dags för en sammankomst med åldersgräns i Örkelljunga. För att komma in och spela krävdes att man var minst 25 år.
Fornöga
1

Lasse Holm blir en av deltagarna i årets "Så mycket bättre", meddelar han själv.

Nu står det klart att låtskrivarlegenden Lasse Holm är en av de som kommer att medverka i årets säsong av ”Så mycket bättre”. – Jag tvekade länge, men jag är så gammal, så jag har inget att förlora länge, säger han i ”Nyhetsmorgon”. Han råkade även avslöja namnet på två andra deltagare.
Fornöga
1

En av de två vita kostymer John Travolta hade i dansscenerna i "Saturday night fever" har sålts med svettfläckar och allt på auktion för 2,6 miljoner.

Är du en sjuttiotalsnostalgiker med ett par miljoner över? Då kan chansen du väntat på gått om intet. John Travoltas vita tredelade kostym från ”Saturday night fever” såldes på söndagen för flera miljoner kronor.
GikMio
1

#138 Det är bättre att dom lägger ut samtliga deltagare istället för en och en med några dagars mellanrum. För alla borde vara klara sedan ett tag. Brukar vara någon veteran med. Holm blir då årets.

Carmarino
2

På SVT Play finns nu "Grattis Öppet arkiv 10 år!". Det är korta filmer om 1950-, 1960-, 1970-, 1980-, 1990- och 2000-talen, som kallas "Tio år på en minut". Har inte själv sett dem ännu, men ska försöka komma ihåg att titta på dem i kväll.

https://www.svtplay.se/lista/svtId_e95xwB4/grattis-oppet-arkiv-10-ar

Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.
GikMio
1

Jag såg att man uppmärksammade årsdagen av Tjernobylolyckan som inträffade 26 april 1986. Då var jag elva år och minns att man pratade på radio och tv om farligt nedfall.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjernobylolyckan

Carmarino
1

#141: Har tittat på programmen nu, och det var lite väl korta snuttar man fick se. Det var precis man hann komma på vad snutten handlade om innan nästa snutt dök upp.

GikMio
1

Den älskade satkärringen på svensk film Julia Caesar. Men även Hjördis Pettersson och Margaretha Krook. Ett riktigt rivjärn som läxade upp såväl make, son och svärson.

https://sverigesradio.se/artikel/5130154

1965 klev skådespelerskan Julia Caesar rakt in i svenska folkets hjärta när hon som nybliven 80-åring rev i med slagdängan Annie från Amörka i Hylands ...
GikMio
1

#144 Såg någon söndagsmatine som barn om Sveriges lataste man Kronblom där Julia Caesar spelade svärmor till Ludde Gentzel (farfar till Bosse Gentzel som var verksam inom SVT Sport en gång i tiden) och dom var lika gamla 🙂

• Redigerat 2023-04-28 17:55 av GikMio
Fornöga
1

Markoolio har gått en ny vår till mötes, och detta i sällskap med mamma Irma. Här är han i en yngre upplaga, med Hasse Aro i en biroll. (Visst låter det som en liten musikalisk gliring till Nordman? 😉)

Irma Lehtosalo charmar Sverige. Med all rätt. Finska mammor har något alldeles eget.
  • Redigerat 2023-05-01 19:06 av Fornöga
Fornöga
1

På lördag kröns Charles III, född 1948, till Storbritanniens kung. Samma år alltså som Carl XVI, född 1946, varit kung i 50 år. Och den 26 juli fyller Mick Jagger 80. Men Bob Wills, född 1905, är "still the king." 😉

Carmarino
1

#147: Det ska vara en 40-talist i år. 😁

Fornöga
1

#148 Ja, och då har vi ännu inte nämnt Joe... 😉

Alla vill leva längre. Men Joe Biden sägs vara för gammal för att vara president. Ålderisternas argument går inte ihop.
Carmarino
1

#149: 👍😁

GikMio
1

Sänds på SVT i eftermiddag, och en av i mitt tycke roligaste svenska filmer som gjorts 😁👍

Fornöga
0

#136 Då som nu var och är familjen Wahlgren (Ingrosso) en outsinlig källa till mediaintresse. Ett tonårshångel för ett halvsekel sedan ger stora rubriker i en av kvällstidningarna idag.

Pernilla Wahlgren berättar i det senaste avsnittet av ”Villa Wahlgren” att hon hånglat med ”Hampus” från ”Den vita stenen”. Skådespelaren minns inte hånglet
  • Redigerat 2023-05-05 09:12 av Fornöga
Maria
0

Jag fattar inte hur någon överhuvudtaget kan ha intresse för denna familjs privatliv.🥴

/Maria

Fornöga
0

#153 Nej, de är väl något slags ömsesidig affärsidé mellan familj och media á la Familjen Kardashian.

Maria
2

VVW

Våga vägra Wahlgren 😃

/Maria

GikMio
1

#155 Jag vägrar 👍
#147 Länge leve kung George 👍🙂.. Jag känner många äldre personer och ingen gillade Jagger och hans band.. Beatles regerar där..

Carmarino
0

#151: Den kan ses på SVT Play till 4 juni.

https://www.svtplay.se/video/edPgDGd/morrhar-och-artor

En komedi om Claes-Henrik, allmänt kallad "Håna", en ungkarl i 40-årsåldern som kämpar med att frigöra sig från sin rika och dominanta mamma. Hånas ansträngningar växlar från fumliga försök att leka entreprenör till att på olika sätt få loss pengar från mamman, som i sin tur lever på illusionen av att vara en betydelsefull kvinna. När Håna möter den charmiga och utåtriktade Boel blir han häftigt förälskad men hans snobbiga mamma tycker att hon är under hans värdighet. Regi: Gösta Ekman. I rollerna: Gösta Ekman, Lena Nyman, Margaretha Krook, Kent Andersson, Sten Ljunggren, Claes Jansson, Sanna Ekman m.fl.
GikMio
0

#157 Den kan ses i min skalle i all framtid annars 😂 Som Repmånad, Sällskapsresan, Strul, Tomten är far till alla barnen.. Filmreplikerna sitter fastklistrade 👍

Fornöga
1

I år är det 60 år sedan första boken om Emil i Lönneberga kom ut. Eftersom Emil då var en gosse i åldern 5-7 år innebär det att Emil Svensson numera är folkpensionär. Så grattis, gamle man!

I år fyller Emil i Lönneberga 60 år.Det firas med att flera Svenska artister tolkar musiken från Emil. En av artisterna är Jakob Hellman, som valt en av ...
  • Redigerat 2023-05-14 17:56 av Fornöga
Fornöga
1

Alla Pugacheva var en ständig gäst i Jacob Dahlins olika program på sin tid. Sedan har hon inte synts till här så ofta, men hemma i Ryssland är hon stor fortfarande, vid 74 års ålder. Nu har hon dock lämnat sitt hemland med sin man och två barn och slagit sig ner i Israel, och är därmed en i raden av "kändisar" som emigrerat från Ryssland..

Artisten Alla Pugacheva har sålt sitt sagoslott och med sin tjugoåtta år yngre man och två barn flyttat till Israel.
  • Redigerat 2023-05-17 16:14 av Fornöga
Fornöga
1

Två rutinerade artister återförenas på turné i Sverige och Norge i höst.

Lotta Engberg och Elisabeth ”Bettan” Andreassen gör comeback på scen tillsammans – 20 år efter succégenombrottet med ”Kikki Bettan & Lotta”. Och det märks att de trivs att både jobba ihop, men också att umgås med varandra privat. – Bettan har fått en morgonrock av Mikael (Sandström) som hänger hemma hos oss. Den glider hon runt i, berättar Lotta Engberg.
  • Redigerat 2023-05-19 21:32 av Fornöga
Fornöga
1

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer