Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: gamla-filmer
Läst 148 ggr
[snowy_]
4

En dag på stranden 1926

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker det är häftigt hur de kan förbättra så gamla videos så pass som i bifogade klippet😊

Carmarino
0

Ja tekniken går verkligen framåt. Redan nu finns det ju appar för att förvandla svartvita foton till färg, så det är väl bara en tidsfråga innan det finns möjlighet att göra samma med filmer. Har ett vagt minne av att jag sett ett exempel på det någonstans, men hittar det inte nu.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Condor
0

Men hur vet dom vilka färger som sakerna som visas i svartvit har? Klart, himlen är blå och växter är gröna, men hur vet dom vilka färger som kläderna som folk hade på sig har?

Carmarino
0

#2: Det vet de inte, de bara gissar, men det är ju ingen som kan bevisa att färgerna är fel om ingen som var med på bilderna längre lever. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[snowy_]
0

Funderade också på det, hur de får filmen i färg från svartvit. Tänkte om det fanns "spår" av färg även i det svartvita… Men det tror jag inte. De gissar säkert, eller så gissar datorn.

Carmarino
1

#4: Ja, det är nog snarare datorn som gissar. Tror inte det är någon som färglägger film manuellt numera.

Carmarino
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

På MyHeritage kan man färglägga gamla svartvita foton tämligen enkelt. Här är en bild på min farfar och hans storebror som jag testade med. Har ingen aning om ifall färgerna är korrekta, men de känns rätt tidstypiska åtminstone.

Condor
0

#6:

Det skulle vara intressant att lägga in ett svartvitt foto på en massa stenar och kristaller och se hur den gissar färgerna.

Carmarino
0

#7: Menar du att fotot skulle vara i färg, så att ett svartvitt foto låg på färgade stenar?
Det går säkert att fixa om du vill testa.

https://www.myheritage.se/incolor

MyHeritage In Color™ använder världens bästa teknologi för djupinlärning för att färgsätta svartvita bilder och för att återskapa färgerna i blekta bilder som ursprungligen framkallats i färg. Resultaten är exceptionella och ger nytt liv till hyllade släktbilder
Condor
0

#8:

Nej, jag menar att du tar foto på stenar i svartvitt och sen kollar du om datorn gissar färgerna rätt, t.ex. om ametister blir lila eller om datorn färgar dom rött. Tyvärr har jag inget svartvitt foto.

Carmarino
0

#9: Aha, det var så du menade. Har haft en hel del svartvita foton på mina kristaller, men jag tror inte jag har dem kvar. Åtminstone har jag inte hittat dem. Nej, jag tror inte att datorn hade gissat rätt på färgerna på kristallerna, men det hade varit intressant att testa.

[snowy_]
0

#6: Snyggt gjort av datorn. Undrar hur den fattar färgtyperna. Är väl nån "algoritm" hehe… Stod nåt om inlärning i din länk också, så kanske AI:n har gjort extremt många och "lärt" sig hur att färgsätta olika foton ganska riktigt. Men den kan ju omöjligt veta exakt riktiga färgerna, så säkert gör den något som i alla fall ser ut som om det kunde stämma… 😊

Carmarino
0

#11: Ja, det är förmodligen någon komplicerad algoritm som gör det. Har testat med ytterligare några foton och de ser också rätt verklighetstrogna ut. (Har för mig att man bara kan göra några stycken om man inte har betalkonto, men kanske är det ändrat nu.)

[snowy_]
1

#12: Okej. Får själv lust att prova med iaf ett svartvitt foto sen som jag har (på morfar som ung). Hade i alla fall varit intressant.

Carmarino
0

#13: Gör det. Även om färgerna förmodligen inte stämmer så är det ändå rätt kul att ha ett "färgfoto" på släktingarna.

Det går även att göra animeringar av ett foto man har i sitt släktträd på MyHeritage. Då får man en liten film på anan som berättar om sitt liv utifrån de uppgifter man skrivit in i släktträdet. Lite spookie faktiskt, men väldigt verklighetstroget. Det enda som stör är att min farfars far definitivt inte pratade rikssvenska, vilket han gör i filmen. 😊

[snowy_]
0

Så fotot blir animerat så att personen rör sig lite? Har för mig att jag sett det någon annanstans. Det kändes lite spookie, ja😅

Carmarino
1

#15: Ja, både ögon och huvudet rör sig. Det ser hyfsat naturtroget ut, och berättelsen är också ganska intressant. Fast det beror ju på hur mycket information man har lagt in om personen ifråga, och de närmaste släktingarna.

Här är lite information om animeringen:
https://www.myheritage.se/deep-nostalgia

MyHeritage Deep Nostalgia™ - en videoåterskapningsteknik för att animera ansikten i stillbilder och skapa realistiska videofilmer av hög kvalitet.
  • Redigerat 2022-09-18 11:34 av Carmarino
Carmarino
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

MyHeritage har animerat Abraham Lincoln.

[snowy_]
1

Ok, ja exempelfotot i #16 var ju läskigt verkligt😱

[Fredrika00]
1

Häftigt som sagt med ny teknik, och roligt att se hur folk rörde sig på stranden för nästan 100 år sedan. Det är ju deras egna rörelser, till skillnad från animeringen av Lincoln i #17.

Carmarino
1

#19: Ja verkligen. Dessutom är det trevligt att man numera saktar ner filmen till naturlig hastighet. Förr i tiden visades ju alla gamla filmer människor som nästan sprang hela tiden. 😊

[snowy_]
1

Tycker också det är häftigt att se och få känslan av att det kanske inte var så väldigt olikt då som nu ändå…. Som man kanske föreställer sig. Folk var väl folk på den tiden också 😄

GikMio
2

Jag lade ut en film från Stockholm 1912 här i våras. Alla glodde så ögonen höll på att trilla ut när dom såg en filmkamera för första gången som gav Lefvande Bilder. Idag går folk runt och filmar på gatorna på Youtube utan att någon bryr sig 🙂

[snowy_]
2

#22: Jo och privatpersoner som t o m livestreamar i städerna som jobb. Det gick inte 1912😉

GikMio
1

Det var väl någon diskussion om att färglägga alla gamla svartvita pilsnerfilmer för att hitta yngre tittare. Jag tror inte felet ligger i färgen i det fallet utan snarare uruselt manus 🙂

• Redigerat 2022-09-24 17:58 av GikMio
[snowy_]
1

Haha, tror inte jag sett en sådan😁 själv tycker jag det kan vara charmigt med äldre filmer (vet inte om pilsnerfilm dock). Ibland gillar jag filmer från 60- och 70-tal, och 80-talsfilmer verkar alltid ha en speciell känsla.
Men de får helst vara i färg då.
Blev visst lite off-topic.