Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettermusikjubilarer
Läst 127 ggr
Fornöga
2

"Främling" fyller fyrtio

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fyrtio år sedan den då 16-åriga Carola Häggkvist fick sitt genombrott med "Främling" av Lasse Holm (musik) och Monica Forsberg (text). Det firar hon med en konsertserie i olika musikstilar.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Den 26 februari är det 40 år sedan Carola Häggkvist uppträdde med låten “Främling” i Melodifestivalen på Palladium i Malmö. Nu firar hon sina fyra decennier som artist genom en rad konserter med olika musikstilar. – Jag känner mig som en överlevare och är så tacksam för att min publik har fått följa med, säger hon.
  • Redigerat 2023-02-21 10:06 av Fornöga
Fornöga
2

Så här lät det när låten fyllde 30.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Fornöga
1

#1 Den som tittar på Melodifestivalen kan nog räkna med att Främling dyker upp i en mellanakt i sändningen även till det här jubileet. Detta i sändningen från Malmö.

Carola Häggkvist dyker upp som mellanakt i Melodifestivalen på lördag.
  • Redigerat 2023-02-21 10:03 av Fornöga
Mandra
1

#1: Tycker bättre om den ursprungliga versionen. :)

Lona
3

Nä, jag kan inte vara så gammal, jag minns ju när hon vann - helt klart så är det inte 40 år sen! 😉😁

(Det var på den tiden som "Mello" var "Melodifestivalen" som man verkligen såg fram emot, inte ett söndertjatat jippo.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mandra
1

#4: 1983 var väl 40 år sedan? :)

Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Var inte hemma den kvällen, men hade spelat in programmet. Tyckte hon helt klart förtjänade att vinna. Köpte hennes första LP, för det var många bra låtar på den. Numera tycker jag inte hon sjunger lika bra, så några fler skivor blev det inte.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2

Något som väckte stor uppmärksamhet var Carolas religiösa bekännelse i den svenska finalen, något som sedan ledde till en långvarig "Livets Ord-hajp" hos många av hennes fans.

#6 Tycker också att Carola stagnerat. Rösten har aldrig mognat- det låter onaturligt när en mogen kvinna (55+) låter som en tonåring anser jag.

• Redigerat 2023-02-21 12:57 av Fornöga
Lona
2

#5: Ja, alltså, jag skämtade men det kanske var lite luddigt. 😄
(Såvida inte du också gjorde det och jag inte fattade!😁)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
1

#7: Ja, just den religiösa bekännelsen hade jag svårt för - men låten var bra (och är fortfarande bra).

Tyckte hennes röst förändrades till det sämre när hon började skola den. Numera tycker jag hon låter rätt tillgjord när hon pratar och det hörs spår av det i sången också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
1

Jag har aldrig varit något fan av Carola. Minns mer bröderna Herrey och deras Diggi loo Diggi ley som kom året efteråt.

Fornöga
1

I ESC- finalen som arrangerades i München kom Carola trea med 126 poäng. Vann gjorde Luxemburg och Corinne Hermès med "Si la vie est cadeau", som fick 142 poäng.

• Redigerat 2023-02-21 16:19 av Fornöga
Fornöga
1

Carola drog Främling som gäst hos Bergfeldt igår.

Fornöga
1

#12 Och hon fick stort utrymme i mellanakten i Malmö, inklusive "Främling".

Deltävling 4Gästartist: CarolaLåtar: Evighet (2006), Fångad av en stormvind (1991) & Främling (1983) av Carola.Det är 40 år sedan Carola slog igenom med dund...
GikMio
2

#13 Jag missade igår att det var "mellolördag" Mitt stora intresse kring Melodifestivalen är fortfarande glödhett 🙂

Mandra
0

#14: ;) jag tittade inte.

Carmarino
0

#14: Jag tittade inte heller. Lyssnade på de korta "snuttarna" (30 sekunder) av bidragen och det räckte. Tycker det känns som om vi hört låtarna tidigare. Nästan alla verkar vara gjorda efter "melloformulär 1A". Loreens låt lät ungefär som Euphoria, men inte lika bra - även om jag läst att många tycker den är bättre. Jag tyckte den lät ungefär som en omarbetad version bara.

Kommer förmodligen att titta på finalen, men risken är väl att jag somnar ifrån den. 😄

GikMio
0

#15 #16 Ni tittade inte med vänsterögat och blundade med högerögat och drog ned persiennerna?🙂 Skulle vara roligt att se tittarsiffror.. På 80-talet tittade ingen på Melodifestivalen fastän tittarsiffran låg på 2-3 miljoner.

Carmarino
0

#17: Nej, jag tittade på annat och somnade, så jag kollade inte ens röstningen i slutet av tävlingen (vilket jag gjorde första deltävlingen). 🥱😴😄

GikMio
0

#18 Upptäckte nu att vi inte diskuterar i tråden om Melodifestivalen.. Har inte koll på det ens 😁

Fornöga
1

#13 Gick in lagom till Loreen skulle framträda och fick se aktiviststormningen. Såg även Carolas pausframträdande. Pigg tant! 😉