Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketter: musikteater
Läst 119 ggr
Fornöga
2

Änglagård blir musikal

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"Änglagård" blir musikal med premiär på Oscarsteatern i september. Fredrik Kempe skriver musiken och Edward af Sillén regisserar samt skriver manus, tillsammans med Daniel Réhn, och rollerna som Fanny och Zack görs av Tuva B. Larsen och Lindy Larsson, uppger GP. Helen Sjöholm och Tommy Körberg kommer också att vara med i scenversionen.

Den omtyckta musiken i filmerna skapade Björn Isfält (1942-1997).

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Colin Nutleys svenska filmklassiker ”Änglagård” blir musikal. Rollerna som Fanny och Zack görs av Tuva B. Larsen och Lindy Larsson. Premiär på Oscarsteatern
  • Redigerat 2023-02-21 10:53 av Fornöga
Fornöga
2

Höga gärdet, filmmusik till "Änglagård: andra sommaren" av Björn Isfält. Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Anders Eljas.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Provided to YouTube by WM SwedenHöga gärdet · Sveriges Radios SymfoniorkesterÄnglagård: Andra sommaren (Original Motion Picture Soundtrack)℗ 1994 Parlophone ...
  • Redigerat 2023-02-21 10:57 av Fornöga
GikMio
1

#1 Det är ett vackert stycke.

Filmerna spelades in utanför Ulricehamn i Västergötland.. Den vackra sommarmiljön missar man med en scenuppsättning.

Fornöga
0

Expressens kritiker Anders Björkman är positiv till musikalen.

Ej pluslåst arikel i nuläget.

Så bra är musikalen Änglagård på Oscarsteatern – recension av Expressens Anders Björkman
Carmarino
0

Har ett vagt minne av att jag har sett filmen. Den kan dock inte ha lämnat något större intryck på mig eftersom jag inte kommer ihåg något av den. Men så hör inte varken Helena Bergström eller Rikard Wolff till mina favoritskådespelare heller.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#4 Jag har sett filmerna, och speciellt den första gillade jag. Har nog en del att göra med att jag är förtjust i miljön där merparten spelades in, Ulricehamnstrakten. Sedan var det kanske inte de två huvudrollerna som fastnade mest - jag gillade mer Ernst Günther, Per Oscarsson och Tord Petersson. Samt Björn Isfälts musik förstås!

GikMio
2

Även Sven Wollter och hans livspartner Viveka Seldahl som spelade emot varandra som äkta makar. Kan du inte raka av dig det där skägget, du ser ut som en j-vla Perry Mason 🙂 Suveränt skådespeleri.. Båda är idag borta, och en film som går att se när den sänds

• Redigerat 2023-10-07 20:55 av GikMio
GikMio
1

Ni är inte välkomna här! Ytterligare en svensk filmklassiker med klassiska filmcitat.

Fornöga
1

Sanna Nielsen har nyss ersatt Helen Sjöholm som Rut i musikalversionen av Änglagård, och i december lämnar Tommy Körberg rollen som Gottfrid och ersätts av Claes Malmberg.

Succémusikalen ”Änglagård” på Oscarsteatern i Stockholm fortsätter på ett tredje år. Men utan Tommy Körberg. Claes Malmberg tar över rollen som Gottfrid.
Fornöga
1

#8 Sjöholm blir Rut igen och Körberg åter Gottfrid när föreställningen drar ut på turné.

Både Helen Sjöholm och Tommy Körberg hade hoppat av ”Änglagård” och gått vidare. Men nu gör båda stjärnorna oväntad comeback när succémusikalen sätter punkt med en arenaturné i vår. – Det är musiken som håller mig vid liv på något sätt. Jag kör på så länge jag har rösten kvar, säger Tommy Körberg.
  • Redigerat 2024-11-20 13:43 av Fornöga
GikMio
1

Malmberg passar annars som Gottfrid sett till att han bär upp Ernst Gunthers kroppshydda.

Fornöga
1

Sista föreställningen av den här uppsättningen spelades på Scandinavium i Göteborg i lördags.

Länk.

Edward af Sillén tackade ensemblen: ”En väldigt speciell kväll för oss alla!”
Fornöga
1

Musikalen visas på SVT1 den 23 december samt förstås även på SVT Play, där den kommer att kunna ses till den 21 juni 2026.

Musikalen från 2023 är baserad på Colin Nutleys älskade film Änglagård. Musikalen som är skapad av Edward af Sillén, Fredrik Kempe och Daniel Réhn blev en stor publiksuccé. Den har hyllats, inte minst för sin fantastiska ensemble med bl.a. Helene Sjöholm, Tommy Körberg, Fredrik Lycke, Lindy Larsson och Tuva B. Larsen som fick ett bejublat genombrott i rollen som Fanny Zander. Inspelad på Oscarsteatern i Stockholm.
  • Redigerat 2025-12-15 13:03 av Fornöga
Fornöga
1

#12 Musikalen föregås av att den första Änglagårdsfilmen visas som matiné på SVT den 17 december. Kan ses på Svt Play till den 4 januari 2026.

I lilla västgötska byn Yxared känns det som att tiden stått stilla sedan 1950-talet. Men när bygdens dotter Fanny återvänder från Berlins nattklubbar, sittande bakpå läderklädde vännen Zacs motorcykel, blir ingenting sig likt längre. Fanny är barnbarn till nyligen avlidne Erik och därmed arvtagare till godset Änglagård. Byns starke man, skogsbonden Axel, är också intresserad av godset och han är beredd att gå långt för att lägga vantarna på det. Regi: Colin Nutley. I rollerna: Helena Bergström, Rikard Wolff, Sven Wollter, Reine Brynolfsson, Ernst Günther, Viveka Seldahl, Ing-Marie Carlsson, Jan Mybrand, Jakob Eklund m.fl.