Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettermusikövrigt
Läst 188 ggr
Fornöga
3

Klassiska skivomslag

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Amerikansk dokumentärfilm från 2022: "Skivomslagens historia"

Introtext: "Dokumentär om skivomslagen som blivit musikhistoria. Varifrån kommer den mun som blev The Rolling Stones logotyp, varför har Michael Jackson vita strumpor på sitt album "Off The Wall" och hur tog Nirvana bilden i en pool till sin skiva "Nevermind"? Om legendariska samarbeten med band som The Beatles, Pink Floyd och The Police mfl. I filmen berättar fotografer om arbetet med artister som Janet Jackson, Lenny Kravitz och Katy Perry och skivomslag som "Hotel California", "Dark Side of the Moon" och "Saturday Night Fever".

SVT2 4/3 och SVT2 8/3, SVT Play fram till 30 nov. 2025

Vinjettvideon är inte från programmet på SVT.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Dokumentär om skivomslagen som blivit musikhistoria. Varifrån kommer den mun som blev The Rolling Stones logotyp, varför har Michael Jackson vita strumpor på sitt album "Off The Wall" och hur tog Nirvana bilden i en pool till sin skiva "Nevermind"? Om legendariska samarbeten med band som The Beatles, Pink Floyd och The Police mfl. I filmen berättar fotografer om arbetet med artister som Janet Jackson, Lenny Kravitz och Katy Perry och skivomslag som "Hotel California", "Dark Side of the Moon" och "Saturday Night Fever". Amerikansk dokumentärfilm från 2022.
  • Redigerat 2023-02-27 17:09 av Fornöga
Fornöga
1

#0 Skulle jag rent spontant säga något mest ikoniskt skivomslag så får det bli Beatles Abbey Road.

Letade efter trådar med skivomslag med hittade inget, så jag startade denna.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

GikMio
1

Pink Floyd vet jag har gjort ett klassiskt skivomslag.

Carmarino
0

Kan inte komma på något särskilt skivomslag jag tyckte var bra, men det fanns nog en del. Får väl leta igenom skivhögen en dag. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2

För ett år sedan presenterade Billboards redaktion sitt förslag till omslagens topp 50.

From Elvis Presley to FKA Twigs, here are the 50 greatest album covers of all time.
Missfit
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2: Dessa tre från dem är verkligen ikoniska tycker jag

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

Fornöga
2

Vad gäller svenska skivomslag är det lite knepigare att hitta några topplistor- över snygga omslag vill säga. Fula svenska skivomslag skrivs det mer om, kanske finns det något symboliskt i det? 🤔

Men en intressant idé var Visit Swedens tips om semester på skivomslagsorter. Här presenteras de utvalda skivomslagen och platserna.

Ny Youtubeserie besöker platserna bakom svenska skivomslag
  • Redigerat 2023-02-27 21:03 av Fornöga
GikMio
2

Skivomslaget till Status Quo In the army now minns jag från ungdomen.

https://en.wikipedia.org/wiki/In_the_Army_Now_(album)

Missfit
1

#0: Även om de har lika många omslagsposer som de har ackord, så är de svåra att missta sig på. 😍

Missfit
1

#6: Underbara Törnell. Har hennes autograf efter att jag besvärade henne på ett café 1988.

GikMio
1

Van Halens 1984 minns jag också. Det skivomslaget blev omdiskuterat.

Fornöga
1

#0 Nirvanas poolbild är ett av inslagen i SVT-dokumentären. Bilden togs för trettio år sedan, men så sent som för ett år sedan försökte omslagspojken få ett väl tilltaget skadestånd för bilden, något som dock inte höll i rätten.

Som 4 månader gammal flöt han naken på ett skivomslag till Nirvanas klassiska album Nevermind. 30 år senare hävdade Spencer Elden att Nirvana utnyttjade honom sexuellt och krävde bandet på pengar. Kraven har gått i stöpet och Eldens stämningsansökan har förkastats.
  • Redigerat 2023-02-27 21:40 av Fornöga
Carmarino
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#3: Nu kom jag på ett, men jag vet inte riktigt om jag tycker det är bra eller bara kitschigt. Kontrasterna mellan framsidan och baksidan är dock rätt stora. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2

tlf021.jpg

Bildlänk.

"Sven-Ingvars i Carnegie Hall" vittnar om en stor dos självironi i en tid då gruppen inte stod särskilt högt i anseende (1970).

GikMio
1

Kiss-Destroyer från 1976 är nog en av dom mest klassiska skivomslagen också.

GikMio
2

Gillar när man har skivomslaget istället för en video. Och kan bjussa på en låt också. U2- The Joshua Tree (1987) Också ett skivomslag många minns

GikMio
5

Blue Öyster Cult nämndes tidigare i en tråd. Skivomslaget till plattan Agents of Fortune är välkänd. Likaså deras största hit som finns på den.

Fornöga
1

Grafiska designern Lasse Ermalm har signerat skivomslag för många av våra stora artister. Om detta berättar han i en nyutkommen bok.

I den strömmade musikens tid har skivomslagen ersatts med små tumnagelbilder. Men omslagen har fortfarande stor betydelse när den fysiska skivan återigen blivit populär, säger Lasse Ermalm som idag släpper en boken ”Omslag: Ermalms Egenart”.
  • Redigerat 2023-04-18 22:27 av Fornöga
Fornöga
1

"Dead flowers" var en av låtarna på Sticky Fingers. Ovan i ett liveframträdande.

Rolling Stones album "Sticky Fingers" från 1971 hade ett numera ikoniskt omslag skapat av Andy Warhol i samarbete med designern Craig Brown. Det visar överdelen på ett par jeans, där på originalutgåvan av albumet blixtlåset gick att dra upp och ned. Det var dock dyrt att framställa och kunde skada vinylen, så i senare upplagor togs det funktionella blixtlåset bort.

Bo§e
1

Ett omslag som jag betraktar som ikoniskt, är Sgt Pepper's Lonely Hearts Band med The Beatles. När det kom ut 1967, bröt det mot tidigare trender, och blev djupt analyserat och diskuterat, inte minst bland hardcore-fansen…

I mars 1968 släppte Frank Zappa albumet "We're Only In It For Money", vars omslag var en oblyg travestering av Sgt Pepper-albumet….

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)