Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: minnesboken
Läst 159 ggr
Fornöga
1

Tina Turner har avlidit

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tina Turner har avlidit i sitt hem i Schweiz, enligt artistens talesperson. Hon har varit sjuk en längre tid, och tog farväl av det offentliga livet för två år sedan.
Tina Turner blev 83 år.

Enligt The Telegraph sålde Tina Turner fler biljetter än någon annan soloartist genom tiderna. Nästan 200 miljoner skivalbum med henne såldes under hennes livstid, och fler lär väl följa. Vi minns bland många andra hits titlar som Proud Mary, What’s Love Got to Do With It, Private Dancer och Simply The Best. Hon erhöll tjugo Grammynomineringar, av vilka hon tog hem åtta.

Tina Turners liv blev 1993 till en film- ”Tina – What's love got to do with it”, som tog hem tre Oscars. Två år senare spelade hon in ledmotivet till Bondfilmen Golden Eye.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Rockartisten Tina Turner har dött. Det uppger hennes talesperson enligt Sky News. Tina Turner blev 83 år gammal.
  • Redigerat 2023-05-24 21:42 av Fornöga
GikMio
1

En hit jag minns med Tina Turner eller Anna Mae Bullock.. Stor från 60-talet fram till min tid på 80-talet.

Fornöga
1

Det bara flimrar förbi låtar man minns henne för- första gången jag hörde henne var för 57 år sedan. Jag tog körkort vid den tiden, och varje gång vi fikade på ett konditori i väntan på körning spelades "River deep mountain high" på jukeboxen med henne och maken Ike (en plågoande, skulle det visa sig).

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2023-05-24 21:24 av Fornöga
GikMio
1

Har inte hört så mycket av hennes musik från förr. Men hon var väl en soulsångerska som sin landsmaninna Aretha Franklin.. Motown? Verkar bosatt sig i Schweiz.

Tarotstollan
1

Så ledsamt! Vila i frid och fred!🕊️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
2

Tina Turner var verkligen en artist!
Proud Mary från Arnhem, Nederländerna 2019. Hon är alltså 80 år i videon, jädrans!😀
Jag önskar henne inte vila i frid utan att ge järnet - Simply the best!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2023-05-24 22:05 av Lona
Fornöga
1

#3 Enligt Tina Turner var Aretha Franklin souldrottningen och hon själv drottningen av rock'n'roll. De två verkar inte ha varit så såta vänner.

Tina Turner spelade in för flera skivbolag tidigare under karriären, dock inte Motown. River deep mountain high producerade Phil Spector för sitt eget skivbolag, men den blev faktiskt inte den succé de hade förväntat sig, och Tina Turner drog vidare. 1972 kom hon till United Artists efter att skivbolaget Liberty blivit uppköpta av dem, och det bolaget blev hon sedan trogen och där fick hon sin rockigare image. (Källa Wikipedia)

Vi har väntat på det länge. En catfight mellan überdivor. Aretha Franklin och Tina Turner är först ut.
Fornöga
2

#1 1985 spelade Tina Turner stamdrottningen "Aunty Entity" i den tredje Mad Maxfilmen Beyond Thunderdome, och från den kom "We Don't Need Another Hero" skriven av Graham Lyle och Terry Britten. Här är den officiella videon.

• Redigerat 2023-05-24 22:45 av Fornöga
GikMio
1

#7 Jag såg aldrig Mad Max-filmerna men hörde låten. Älskar soundet och låten. 80-talsnostalgi 👍

Fornöga
2

#7 ff Apropå film- här är trailern till Oscarsbelönade "Tina- What's Love Got to do with it", där Angela Bassett spelade rollen som den vuxna Tina och fick en Golden Globe för den.

• Redigerat 2023-05-24 23:02 av Fornöga
Carmarino
1

Tråkigt. Hon var en favorit. Och vilken energi hon hade. I den här videon var hon nära 70 år, men det märks inte.

Har för mig att min bror fick singeln "Proud Mary" i present när han tog realen. Det var den enda jag inte fick när han gav mig alla sina andra singlar en gång när jag fyllde år.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

#5: Den videon verkar vara från samma konsert som den i #10, och där står att konserten var 2009. 🤔

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

SVT Play har lagt ut en nära två timmar lång dokumentär om Tina. Kan ses till 20 november 2023.

Tina Turner har passerat de 80 och ser tillbaka på livet och karriären i den här brittisk/amerikanska dokumentären. Hon föddes som Anna Mae Bullock i Tennessee och debuterade med Ike Turner för 65 år sedan. Ett förhållande som har skildrats många gånger. På 1980-talet gjorde hon comeback och fick epitetet "The Queen of Rock'n'Roll". I filmen möter vi också Oprah, Angela Bassett och många andra.

https://www.svtplay.se/video/8ZDL5NA/tina

Tina Turner har passerat de 80 och ser tillbaka på livet och karriären i den här brittisk/amerikanska dokumentären. Hon föddes som Anna Mae Bullock i Tennessee och debuterade med Ike Turner för 65 år sedan. Ett förhållande som har skildrats många gånger. På 1980-talet gjorde hon comeback och fick epitetet "The Queen of Rock'n'Roll". I filmen möter vi också Oprah, Angela Bassett och många andra.
Fornöga
0

#12 👍

Fornöga
1

1982 hade Mark Knopfler skrivit en låt för Dire Straits album Love Over Gold. Musiken passade bra, men texten borde av uppenbara skäl framföras av en kvinna, menade kompositören. Så han ratade den, och istället plockades den upp 1984 av Tina Turners producent John Carter och spelades in med henne med medlemmar ur Dire Straits (dock ej Mark Knopfler själv) och med Jeff Beck på leadgitarr. Låten var Private Dancer.
Källa Wikipedia.

Fornöga
1

BBC berättar i korthet och i kronologisk ordning historierna bakom tio stora Turnerhits.

From her unhappy partnership with husband Ike to her 1980s comeback with a British synth pop group.
Sindri
3

Tina, Tina. Urkraft, urkvinna. Vilket ös och vilken kvinna. Är så lycklig att jag har fått se henne live. Det var mer än en konsert.
Hon har ibland betytt mer för enskilda kvinnor än vad feministrörelsen gjort. Hon lyckades på något sätt dela med sig av sin kraft, och jag har personligen vågat saker på grund av henne.
Hon kommer alltid att vara en förebild och inspirationskälla, och leva kvar länge, länge till.

Fornöga
2

On Silent Wings, en låt av från albumet Wildest Dreams (1996) med viss backup av Sting. Låtskrivare Tony Joe White (som också skrev Steamy Windows) och James Ralston. Videon är inspelad i Sydafrika. Låten blev ingen hit, men väl värd att lyssna på.

Lona
1

#11: Jag funderade faktiskt om den verkligen var från 2019, tydligen var det konserter både 2009 och 2019 i Arnhem.
Å andra sidan så har jag sett videor som jag är säker på är från 2009/2010 och där ser hon yngre ut än den i #5. 🤔
I vilket fall - ett krutpaket oavsett om hon är 70 eller 80 på videon!
Det är flera videor på Youtube som rimligtvis är från samma konsert som det uppges vara både 2009 och 2019. (Att flera av dem är upplagda 2019 är ju en annan sak, om någon tror att jag förväxlat datumen 🙃)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
0

#18: Ja, hon ser ungefär likadan ut oavsett vilket år det är. 😊

Fornöga
1

Inte oväntat toppar Tina Turner lyssningssajterna på nätet.

Beskedet om Tina Turners död skapade en enorm lyssningsboom för hennes musik. Rockikonens låtar dominerar på iTunes, Amazon och Spotify enligt TMZ.
Carmarino
1

Fler program om Tina på SVT Play. Bl.a. från Jacobs stege 1986 och Caramba 1989.

https://www.svtplay.se/sok?q=Tina+turner

Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.
Carmarino
2

Cher var väldigt god vän med Tina Turner sedan lång tid tillbaka, och de träffades bara någon vecka innan Tina dog. Här berättar Cher om deras vänskap (på engelska).

https://www.nme.com/news/music/cher-visited-tina-turner-before-her-death-3448344

Cher has revealed that she visited Tina Turner before the latter's death earlier this week, saying Turner was "really happy".
  • Redigerat 2023-05-26 14:42 av Carmarino