Annons:
Etiketterövrigtprathörnan
Läst 485 ggr
Fornöga
6/4/23, 4:21 PM

Nostalgie Café

Den nya mötespunkten för alla nostalgiker där vi kan prata om allt möjligt, precis som vi gjorde i de gamla klotterplankstrådarna.


Re:tired.

  • Redigerat 6/4/23, 5:17 PM av Carmarino
  • Redigerat 2/28/24, 10:13 AM av Fornöga
Annons:
Fornöga
6/4/23, 4:29 PM
#1

Thomas ”Orup” Eriksson tilldelas Ramels karamelodiktstipendium 2023.


Re:tired.

Thomas ”Orup” Eriksson tilldelas årets karamelodiktstipendie för sina ”fyndiga låtar” och ett ”svängigt” sound. Det skriver TT.
Carmarino
6/4/23, 5:17 PM
#2

#1: Grattis Orup. 💐


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
6/4/23, 8:46 PM
#3

Grillsäsong igen- fast priserna är inte uppdaterade…😏


Re:tired.

Carmarino
6/5/23, 3:38 AM
#4

#3: Det är intressant att se den gamla ICA-reklamen. Då inser man verkligen hur priserna har skenat den senaste tiden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
6/5/23, 6:42 AM
#5

#4 Ja, man behöver inte gå tillbaka i människans historia som i just den här reklamsnutten…😏


Re:tired.

Fornöga
6/12/23, 9:05 AM
#6

I eftermiddag kl. 16.00 (repris 14/6) sänder SVT1 ett avsnitt av "Så skall det låta" från 1997 med Eva Rydberg, Annika Ljungberg, Sven Melander och Stefan Ljungqvist.


Re:tired.

Annons:
Fornöga
6/13/23, 10:36 PM
#7

Ser på rubrikerna att en TV-serie på Netflix som heter Barracuda Queens har skapat en 90-talsvåg i modesvängen. Bildlänk.


Re:tired.

  • Redigerat 6/13/23, 10:38 PM av Fornöga
GikMio
6/14/23, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En bok jag införskaffat för att läsa på balkongen. Gick som tv-serie på 70-talet och finns i en egen tråd.

Fornöga
6/21/23, 3:37 PM
#9

Detta blir lite OT eftersom det inte har nostalgiålder, men vi får ju snacka om allt möjligt i den här tråden! 😉

Måste bara få dela med mig av Excess Love med JJ Hairston & Mercy Chinwo och kör- vilken stämning, och vilket krutpaket Mercy Chinwo är- där hade jag gärna varit i publiken, trots att det är ett väckelsemöte…


Re:tired.

  • Redigerat 6/21/23, 3:38 PM av Fornöga
GikMio
6/22/23, 3:52 PM
#10

Magnus Härenstam ( 1941-2015 ) Född smålänning, men som hade Lagt kort ligger. Ett program man minns man minns. Blev senare programledare för Jeopardy..

GikMio
6/22/23, 9:58 PM
#11

Sammy Hagar är idag 75 år. Härlig pipa.Var under några år sångare i Van Halen

GikMio
6/24/23, 1:32 PM
#12

Saxon från England är nog för många det nostalgiska hårdrocksbandet.. Sångaren Peter Byford även kallad Biff har en speciell sångröst man inte glömmer och man hör det är han. Denna låt var först ut på deras debutalbum.

GikMio
6/24/23, 6:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Dom finns kvar ännu och dom utgör numera ingen nytta 😁

Annons:
Carmarino
6/24/23, 6:19 PM
#14

#13: Har också flera stycken - till ingen nytta. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
6/24/23, 6:22 PM
#15

#14 Fint att ha telefonjacket intill badrummet. Nog en och annan som halkat där genom åren då telefonen ringde när dom stod i duschen 😁

Carmarino
6/24/23, 6:24 PM
#16

#15: Har sett att det fanns de som hade ett telefonjack i duschen, med tillhörande telefon. Man får väl hoppas den var vattentät. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
6/24/23, 8:32 PM
#17

#16 Man kan ju undra vad syftet är att prata i telefon när man står intvålad i duschen. Jag har faktiskt ett eluttag kvar i mitt badrum.. För rakapparaten på badrumsskåpet ovanför tvättstället.. Om man vill ha lite spänning i livet kan ju sikta duschstrålen på den 😁

Fornöga
6/28/23, 10:40 PM
#18

Madonna ställer på grund av sjukdom in sin världsturné där hon bland annat skulle framträda i Stockholm i oktober.


Re:tired.

Madonna, som skulle ha spelat i Sverige i oktober, ställer in världsturnén på grund av sjukdom.
Fornöga
7/3/23, 7:41 PM
#19

#9 Vi har ju (ännu) ingen tråd för afrikansk musik, så då klämmer jag väl in även den här glädjehöjaren på diversehyllan! 😉

Jag lyssnar gärna på afrikansk musik, även kristen sådan, även om jag inte är religiös själv. Det finns mycket spännande musik sprungen ur missionskyrkor och liknande på den här kontinenten.

Siyahamba är en sång som uppges vara skriven 1950, och titeln lär betyda "vi marscherar". År 1978 var Anders Nyberg (Fjedur) i Kapstaden och han spelade in den med en lokal kör och arrangerade den för västerländsk fyrstämma, och därefter har den spridits i kyrkliga sammanhang i USA och Europa.

Jag är inte intresserad av budskapet, men tycker att glädjen smittar av sig rätt bra i den här kongolesiska inspelningen med en fenomenal försångare.


Re:tired.

  • Redigerat 7/3/23, 7:43 PM av Fornöga
GikMio
7/7/23, 4:05 PM
#20

#19 Jag startade trådar härom året från dom flesta länder i Europa, Nordamerika och Ocenianen. Startade en tråd om Västindien också.. om någon har en hel del att bjuda på från Afrika, Sydamerika och Asien så publicera det 👍

Annons:
Fornöga
7/7/23, 6:57 PM
#21

#20 Karibiska tråden är utökad med Latinamerika, så där finns det plats för sydamerikanska nostalgilåtar.

https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1539675/karibisk-och-latinamerikansk-nostalgi


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 7/7/23, 6:57 PM av Fornöga
Fornöga
7/9/23, 8:20 AM
#22

"Det här oerhörda utlämnandet av alla sina trauman fanns inte då, inte på det viset som i alla sommarprogram nu…

– Är det Camilla Läckberg ska det vara att hon blev ”fatshamad”. Vem det än är plockar man ut sådant. Sommarprogram var mer något kul förut. Det måste väl till så mycket för att det ska beröra nu, att vi alla lyssnare till sist blivit så avtrubbade."---

Cecilia Hagen (Expressen) om självutlämnanden i "Sommar i P1" och liknande sammanhang.


Re:tired.

Cecilia Hagen firar 50 år på Expressen. Expressen har träffat henne för ett samtal om tiden på tidningen och hennes framtid.
Carmarino
7/9/23, 9:30 AM
#23

#22: Ja, förr var sommarprogrammen mer inriktade på humor. Nu ska det helst vara elände och avslöjande av "djupa personliga hemligheter".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
7/28/23, 3:10 PM
#24

#23 Så är det även i tv-program som Stjärnorna på slottet och så mycket bättre också. Men när Robert Gustafsson var med i Stjärnorna på slottet och pratade om sorgen och saknaden över sin bortgångna bror så berörde det mig mycket. Han är känd för att vara rolig, och alla kräver att han ska vara rolig jämt så det kändes som att det var okej att han fick dela med sig av detta.

Fornöga
7/28/23, 5:20 PM
#25

#23 ff Ja, det är mycket grottande i kändisars privatliv i media, i regel i samverkan med offret. Rubriker som "XX:s stora sorg efter sin mamma" visar sig inte sällan vara efter någon som avlidit för tio år sedan (om man nu läser vidare). Kanske kan det vara till hjälp för någon, men i regel känns det lite solkigt bondfångeri, hur djupt känd sorgen än är. Vi mister alla anhöriga och kära på vägen, så även kändisar.


Re:tired.

GikMio
7/28/23, 5:40 PM
#26

#25 Men är inte dagens Sveriges Radio speciell.. Om någon fått strumpludd under tånageln som inte försvinner i duschen så skickar alla en hjärtformad hälsning via sociala att det ska lösa sig. Typ…

Fornöga
7/28/23, 6:23 PM
#27

#26 Sedan många år lyssnar jag inte på SR:s radiosändningar, bortsett från väderleksrapporten eller på P1 om jag vaknar mitt i natten och inte kan somna om. Det senare brukar hjälpa bort sömnlösheten.

Däremot hör jag på en del från SR i efterhand på nätet, då vet man i regel vad man får.


Re:tired.

  • Redigerat 7/28/23, 6:24 PM av Fornöga
Annons:
GikMio
7/29/23, 7:33 AM
#28

En annan sak med nutidens Sommar i P1 är att det efteråt ska skrivas en recension av någon journalist eller krönikor. Samma med Allsång på Skansen där artister ska betygsättas som det vore en tävling.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Mo2K2E/recension-av-christina-schollins-sommar-i-p1

Christina Schollin gläntar på dörren till sin långa och händelserika karriär. Det blir ett sommarprat där det antyds me
Fornöga
7/29/23, 10:37 AM
#29

Ja, det är en märklig tradition! Och vissa recensioner hade de kunnat skriva på förhand- vissa sommarpratare är "untouchable"…🤨


Re:tired.

GikMio
7/29/23, 6:00 PM
#30

Åren 1984-88 lyssnade jag på Sommar på sommartorpet nästan varje dag. Varje dag fanns en bild i tidningen på sommarprataren med en liten presentation, men inget om vad denne tänkte prata om. Föräldrarna ordnade ändring för post och tidning under semestermånaden. Vi fick ta en promenad på 20 minuter till brevlådan och lika lång väg tillbaka 🙂

Fornöga
8/3/23, 2:41 PM
#31

Leif samlar på nostalgiska prylar- men de skall vara från Piteå.😊


Re:tired.

En sprucken kanna från Svartuddens festplats var början på Leif Lidmans samling. 15 år senare har han tusentals föremål med en gemensam nämnare – allt är från Piteå.
  • Redigerat 8/3/23, 2:42 PM av Fornöga
Fornöga
8/4/23, 6:55 AM
#32

Stig Helmer trendar. 🙂


Re:tired.

Stig Helmer och trendig är ord vi aldrig trodde att vi skulle kombinera. Men nu är det faktiskt dags. Lasse Åbergs karaktär Stig Helmer är stekhet.
Fornöga
8/4/23, 8:26 PM
#33

#32 Även inom golfen…🏌️‍♂️


Re:tired.

Den 5 och 6 augusti anordnas SM i hickorygolf av Växjö golfklubb. Då kommer det spelas golf som det gjordes under “golfens gyllene era” i början av 1900-talet. Klubborna som är i trä får inte vara tillverkade efter 1935.
Carmarino
8/5/23, 3:53 AM
#34

#33: Allting kommer tillbaka efter några decennier. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fornöga
8/18/23, 10:13 AM
#35

Quizsugen? Svenska YLE har en återkommande musikquiz, den senaste har nummer 413. (Jag skrapade ihop 8 rätt av 10.)


Re:tired.

Svenska Yles Musiktest! Testa dina pop/rockkunskaper och briljera för dig själv eller tävla med kompisen och se vem som får flest poäng!
Carmarino
8/18/23, 10:44 AM
#36

#35: 9 av 10. Gissade rätt på en och fel på en. Övriga kunde jag. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
8/23/23, 11:15 AM
#37

Elis,14 år och redan loppisexpert. Nästas generations expert i Auktionssommar på TV? 😊


Re:tired.

Elis Modh från Kvänum är, för sin ålder, ganska ensam om sitt intresse. Han brinner för antika prylar och loppmarknader. Flera gånger i veckan besöker han de lokala antikbutikerna och letar efter nya fynd. – Man lever bara en gång, varför inte hålla på med saker man älskar, säger han.
  • Redigerat 8/23/23, 11:16 AM av Fornöga
Fornöga
8/26/23, 10:50 AM
#38

Ikväll är det premiär för artonde säsongen av Doobidoo. Har själv inte följt programmet på senare år, jag har lätt för att tröttna på "odödliga" koncept ("Landet runt" skall man bara inte prata om…).

Fast just ikväll skall jag nog titta på Doobidoo, eftersom det viskas om att det är ett roligt avsnitt. Eller eftersom det redan finns på SVT Play tittar jag nog där…


Re:tired.

Musikalisk frågelek med Lasse Kronér. Tre komiker och en skådis möts i ett lekfullt tävlingsprogram som blandar spontana sånginsatser, musikminnen och pärlor ur arkivet. Gäster: Ola Forssmed, Amanda Jansson, Annika Andersson och Tobias Persson. Del 1 av 10.
Carmarino
8/26/23, 10:51 AM
#39

#38: Har inte heller kollat på programmet på länge, även om det nog innehåller en hel del "gamla pärlor". Får kanske också ta en titt på det här avsnittet. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
8/26/23, 11:33 AM
#40

#38 Gillar Lasse. En go gubbe och glädjespridare. E du go eller hahaha. Var väl någon otrevlig händelse i samband med den där Me too- rörelsen, men förmodligen falskt anklagad.. Det glömmer vi

Fornöga
8/26/23, 12:23 PM
#41

#40 Jag och några arbetskamrater gick en improviserad husesyn på gamla Synvillan, det dåvarande TV-huset i Göteborg. När vi passerar sminket, vem står där om inte Lasse Kronér.

-Tjänare "Totte", vad gör du här?, säger Kronér och sträcker ut näven till en av mina arbetskamrater. Det visade sig att de var gamla barndomskamrater, och att Lasse Kronér fortfarande var en "en go´gubbe" intygade "Totte" efteråt.


Re:tired.

Annons:
GikMio
8/26/23, 12:27 PM
#42

#41 Har även en anhörig som råkat ut för en berusad Kroner i tjänsten.. Full men inte störig. Endast pratglad utöver det vanliga och jätterolig 🙂

Fornöga
8/26/23, 12:30 PM
#43

#42 En "Preppens" eller två kan få vem som helst att bli pratglad. 😉


Re:tired.

GikMio
8/26/23, 12:36 PM
#44

Har sett Lasse Kroner intervjua Lasse Berghagen. Två rolighetsministar. Det slutar nog i trams tänkte jag. Men ändå ganska djupa och seriösa diskussioner innan Berghagen drog upp massa fylleminnen med Cornelis Vreeswijk 😂

Fornöga
10/7/23, 12:22 PM
#45

De tio bästa filmerna någonsin enligt filmsajten IMDb:s betygsättning är dessa:

  1. Nyckeln till frihet
  2. Gudfadern
  3. The Dark Knight
  4. Schindler’s List
  5. Sagan om konungens återkomst
  6. Pulp Fiction
  7. Forrest Gump
  8. Den gode, den onde, den fule
  9. Inception
  10. Fight Club

Har sett de åtta första, men jag vet inte om min ranking skulle bli som ovan. Sedan saknar man ju en del, på rak arm kommer jag på Gökboet, Rain man, Diktatorn och Truman show, och då har jag förstås glömt flera favoriter.

Källa.


Re:tired.

Världens bästa filmer – i en och samma lista.
Carmarino
10/7/23, 12:52 PM
#46

#45: Har bara sett Forrest Gump - tror jag. Är lite osäker på om jag såg Schindler's list. I så fall såg jag den på tv. Övriga har jag inte varit särskilt intresserad av att titta på.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
10/7/23, 1:03 PM
#47

Har sett dom flesta. Gudfadern är ändå nummer ett för mig.

Fornöga
10/7/23, 3:10 PM
#48

#47 Ja, Gudfadern är nog etta även för mig. Dessutom var uppföljarna, till skillnad från många andra sådana, av hög klass.


Re:tired.

Annons:
GikMio
10/7/23, 3:24 PM
#49

#48 Jag hade samtliga tre filmer på DVD, men gjorde mig av med dom vid en flytt i våras. Har så mycket filmkanaler som filmerna finns på ändå om jag skulle ha 3-4 timmar till godo och se någon av dom 😏

Fornöga
10/7/23, 4:11 PM
#50

#49 Jag har Gudfadernfilmerna på DVD, men jag har inte öppnat omslagsplasten. Det var säkert mer än fem år sedan som jag såg en DVD-film senast, TV-utbud och streaming har gjort skivor i olika former och videobandspelare överflödiga- åtminstone hos mig.


Re:tired.

  • Redigerat 10/7/23, 4:11 PM av Fornöga
GikMio
10/7/23, 4:44 PM
#51

#50 Hum ,konstigt jag har ju en dvd-spelare men fodralet passar ju inte 😁🤪

GikMio
10/7/23, 4:47 PM
#52

Samma här. Gjorde mig av med 300 dvd-skivor till en barndomsvän, och det han inte var intresserad av körde han ned till en lokal dvd-försäljare som säljer retro.

GikMio
10/7/23, 4:51 PM
#53

Men jag har fortfarande samtliga Bondfilmer kvar. Samt ett tiotal favoritfilmer..

Fornöga
10/14/23, 1:16 PM
#54

Vad blev det av Steveland Judkins, Farrokh Bulsara och Anjezë Gonxhe Bojaxhiu egentligen? Expressen har svaret. Inte premiumlåst f.n.


Re:tired.

Här är 101 kända personer som egentligen heter något annat.
Carmarino
10/14/23, 3:01 PM
#55

#54: Den ende av de tre du nämner som jag visste direkt vem det var är Farrokh Bulsara. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 10/14/23, 3:20 PM av Carmarino
Annons:
GikMio
10/26/23, 6:51 PM
#56

#55 Han hette Farrokh Bulsara när Queen startade 1970. Inte så konstigt då det var det namn han döptes till. Blev sedan namnet Freddie Mercury. Varför det blev det vet jag inte 😏

Carmarino
10/26/23, 6:54 PM
#57

#56: Minns inte om de sade något om det i filmen om Queen. Har för mig att de tog upp det, men jag är inte säker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
10/26/23, 6:57 PM
#58

#57 En dokumentär om ett konstigt band, men gjort en hel mängd bra hits.. Ansåg sig ett tag vara ett hårdrocksband 😁

Fornöga
11/2/23, 8:23 PM
#59

Britta och Mick har ett liv ihop.


Re:tired.

Att återse gamla vänner är härligt. Det ger en särskild trygghet och glädje. Den senaste tiden är det Rolling Stones det handlar om.
Fornöga
11/10/23, 9:38 AM
#60

Vi närmar oss jul, och för flera artister är det dags att släppa sina julsinglar, skriver SVT Kultur.


Re:tired.

Den här veckan släpper flera svenska artister sina julsinglar. Måns Zelmerlöw är en av dem och han har valt att bygga majoriteten av sitt artisteri kring julen.
Carmarino
11/10/23, 1:49 PM
#61

#60: Det återstår att se om det blir några "nya evergreens" i år. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
11/10/23, 2:05 PM
#62

#61 En ny "White Christmas" skulle kanske inte sitta så dumt? 😉


Re:tired.

Annons:
Carmarino
11/10/23, 4:37 PM
#63

#62: Ja, varför inte. Fast den gamla duger fortfarande rätt bra. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
11/11/23, 1:55 PM
#64

En jacka som bars av Michael Jackson på 1980-talet har sålts för £250,000 ($306,000) på en auktion i London i fredags, där även ett stort antal andra prylar som tillhört klassiska stjärnor fick nya ägare.

Källa.


Re:tired.

The leather jacket went under the hammer alongside items previously owned by Amy Winehouse and George Michael.
  • Redigerat 11/11/23, 1:58 PM av Fornöga
Fornöga
11/14/23, 9:59 AM
#65

Frågan om vem som skall bli årets julvärd på SVT är nästan lika mycket uppmärksammad som vem som skall få nobelpriset i litteratur. I år gick utmärkelsen till David Batra. Som julvärd alltså. 😏


Re:tired.

Vem får uppgift att tända ljuset i direktsändning på julafton? På tisdagen presenteras årets julvärd.
  • Redigerat 11/14/23, 9:59 AM av Fornöga
Carmarino
11/14/23, 12:31 PM
#66

#65: Det var oväntat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
11/14/23, 1:24 PM
#67

#66 Ja, han förekom tydligen inte i förhandsspekulationerna.

(På julafton tittar jag för egen del på sin höjd på den svartvita klassikern Tomten och eventuellt midnattsmässan från Vatikanen på SVT.)


Re:tired.

Snart får svenska folket veta vem som blir årets julvärd i SVT. Enligt spelbolagens odds finns det ingen solklar favorit – men några kända namn toppar oddslisto
  • Redigerat 11/14/23, 1:52 PM av Fornöga
Carmarino
11/14/23, 2:06 PM
#68

#67: Nej, tror inte han var med på listan ens.

Tittar inte heller på julvärden på julafton, så för min del har det ingen betydelse vem det är.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
11/15/23, 8:22 AM
#69

"Vi blir allt mer nostalgiska på sociala medier, visar ny forskning från Göteborgs Universitet och Högskolan Väst", skriver SR.

Fast det visste vi ju redan…😉


Re:tired.

Vi blir allt mer nostalgiska på sociala medier, visar ny forskning från Göteborgs Universitet och Högskolan Väst.Utvecklingen hänger ihop med sociala mediers ...
Annons:
Carmarino
11/15/23, 9:37 AM
#70

#69: Ja, det har vi ju varit länge. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
11/16/23, 9:15 AM
#71

Magasinsprogrammet (eller "talk showen" som det heter numera) Go´kväll på SVT kommer de närmaste lördagarna att ägna sig åt en nostalgiresa. Man börjar nu på lördag med 90-talet, och sedan går man bakåt decennium för decennium och lördag för lördag, för att avsluta med 50-talet.

"Det finns ju en nostalgitrend just nu i samhället och det är väl den vi har tagit fasta på här", säger Beppe Starbrink, en av programledarna, till Aftonbladets TV-tidning.


Re:tired.

  • Redigerat 11/16/23, 9:16 AM av Fornöga
Carmarino
11/16/23, 10:57 AM
#72

#71: Trevligt. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
11/17/23, 7:21 AM
#73

Att sällskapsspel blivit utsedd till "årets julklapp" är väl känt att flera vid det här laget. I en intervju säger de som svarar för utnämningen att det är ett uttryck för vår nostalgilängtan. Ännu ett utslag av den nostalgitrend som är så tydlig i många sammanhang för tillfället.


Re:tired.

Årets julklapp blir sällskapsspelet, enligt analysföretaget HUI Research.En motivering till varför man valt just sällskapsspelet är enligt Michaela Dagher, ...
Fornöga
11/17/23, 7:24 AM
#74

#73 Då passar det väl bra att bjuda på det här länktipset. 😉


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
11/29/23, 12:25 PM
#75

"Att minnas det som varit är en viktig del av att vara människa. Speciellt när man blir äldre. Minnen berättar vad är det som har gjort oss till dem vi är. Och kan dessutom ge inspiration att hitta nya vägar framåt!" Tänkvärda rader ur Senioren den 30 oktober.

"På 1600-talet betraktades fenomenet som en sjukdom. Unga soldater utskickade i krig drabbades av ”nostalgia”, sjukligt stark hemlängtan. Idag anses det snarare hälsosamt med en liten lagom dos nostalgi. Det är nämligen klokt att inte bara titta framåt utan även blicka bakåt.

–Nostalgi kan ge oss både kraft och trygghet. Det kan vara lättare att hitta tillbaka till oss själva när vi tittar bakåt. Vi påminns om att vi kommer någonstans ifrån och att det betyder något för den vi är idag."---


Re:tired.

Att minnas det som varit är en viktig del av att vara människa. Speciellt när man blir äldre. Minnen berättar vad är det som har gjort oss till dem vi är. Och kan dessutom ge inspiration att hitta nya vägar framåt! Text Hanna Nolin
Carmarino
11/29/23, 1:24 PM
#76

#75: Då mår vi här på Nostalgi bra. Det var väl det jag visste. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fornöga
11/29/23, 1:34 PM
#77

Ja, vi håller lågan vid liv! 😉


Re:tired.

Fornöga
12/3/23, 7:58 PM
#78

AI-genererad julmusik- kan det vara något?


Re:tired.

Jul efter jul är det Mariah Carey, ”Last Christmas” och ”Tänd ett ljus”-Triad som svenska folket lyssnar på – frivilligt eller inte. Men är 2023 året då AI till slut kommit ikapp, och kan komponera en jullåt som står sig i konkurrensen?
Carmarino
12/4/23, 3:13 AM
#79

#78: Tror inte artisterna behöver oroa sig alltför mycket - än.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1/7/24, 9:51 AM
#80

För kännedom är jag inte disponibel just idag, men kontakta gärna mitt bokningskontor om tid för annat datum. 😁


Re:tired.

Nu ska julen ut och det nya året har inletts. Årets första söndag spenderas inte sällan i soffan scrollandes på telefonen, och kanske just på en dejtingapp.
  • Redigerat 1/7/24, 9:52 AM av Fornöga
Fornöga
4/9/24, 12:38 PM
#81

År 2011-2015 sände SVT serien "Tack för musiken", där Niklas Strömstedt talade med och spelade tillsammans med gästande kollegor (ett koncept lånat från Elvis Costello). Nu återkommer han, och programmets första gäst är Miss Li nu på lördag, och därefter kommer bland andra Per Gessle.


Re:tired.

Niklas Strömstedt får återigen uppgiften att programleda ”Tack för musiken”, som efter nio år nu återuppstår i SVT.
  • Redigerat 4/9/24, 12:39 PM av Fornöga
Fornöga
4/13/24, 12:53 PM
#82

#81 Åboj! Har sett första avsnittet av "Tack för musiken", och Miss Li måste vara en drömgäst i premiären - lättpratad, rolig och proffsig. När Niklas Strömstedt också är en utmärkt lyssnare och samtalspartner, musikerna bra och publiken verkligen med på noterna, då kan resultatet bara bli bra! Programmets version av "Love hurts" (nej, inte Nazareths!) kommer säkert att bli stor på You Tube, liksom duetten med Petter.


Re:tired.

Carmarino
4/13/24, 7:04 PM
#83

På SVT Play visas Cabaret Lill med Lill Lindfors till den 31 maj. Det verkar vara ungefär samma som på skivan En sång att ta hem (som jag har). Bland annat finns sketchen Mördartango med. En av mina favoriter. 😁

https://www.svtplay.se/video/ep3X2vp/cabaret-lill


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lill Lindfors scenshow i en inspelning från Berns i Stockholm. Dirigent: Anders Ekdahl. Övriga medverkande: Norma Ahlqvist, Susie Sulocki, Stephan Ahlquist och Kenneth Scherman.
Annons:
Carmarino
4/13/24, 7:30 PM
#84

#83: Har nu sett cabareten och den slutar med sången En sång att ta hem, så det är möjligt att showen hette det, och att SVT har döpt om den.

Om man har glömt att Lill faktiskt är en duktig komedienne också, så rekommenderar jag att titta på programmet. Det finns fler roliga inslag med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
4/20/24, 12:05 PM
#85

Tips_ det finns låtar om det mesta- det räcker med att gå in och söka på etiketten "låtar om" i rullmenyn för att bli varse om det; hittills är vi uppe i 25 trådar med ämnesrelaterade musiktrådar.


Re:tired.

Fornöga
4/21/24, 9:03 AM
#86

#81 Även andra avsnittet av "Tack för musiken" var klart sevärt, där Strömstedt fick Gessle, som påstås vara rätt skygg för den här typen av program, att bli rätt livad till sinnes. Gammal vänskap gjorde väl sitt till för den saken.


Re:tired.

Carmarino
4/21/24, 10:34 AM
#87

#86: Ja, det gör nog mycket att det blir ett "snack mellan kompisar". Har inte sett något av avsnitten än, men ska förhoppningsvis hinna göra det snart.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: