Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: övrigt
Läst 181 ggr
GikMio
2

Midsommar i nostalgins tecken

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Midsommar är här. Vi har haft trådar om minnen från jul, påsk, och nyår från förr.. Men jag tror inte vi haft något sådant med midsommar. Och har vi det så skippa den gamla. Jag har inga minnen om blommor under kudden, tillverkat en midsommarstång eller sett "skogsråa" under den magiska midsommarnatten. Men jag har stora minnen av Tommy Körberg. Inte han personligen, men det var många som drog denna låt han sjöng in på dragspel..

Fornöga
0

#0 Nedanstående tråd om midsommarminnen kan väl kännas aktuell så här års, även om den är rätt kort och inte har uppdaterats under senare år. Låser den på din begäran, eftersom du själv startade den.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-06-22 14:09 av Fornöga
kamera0710
1

En midsommar som "sticker ut" är 1993. Då firade vi i regnväder vid en rekonstruerad vikingagård på Island.

Fornöga
2

tlf014.jpg

Mina midsommaraftnar bestod förr endera av arbete eller samvaro med något glatt gäng på festplatsen. Den allra finaste midsommarnatten kanske jag har berättat om på annan plats. Det är många år sedan nu, men då tog jag med mig kaffe i termos och mackor och begav mig ensam till Hållsundsudde längst ut på Onsalahalvön och njöt av stillhet, vågskvalp och ejderkutter hela natten i väntan på gryningen. Tyvärr har jag bara oskannade diabilder från det tillfället, men den här bilden tagen vid Råö inte så långt därifrån får duga som illustration.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

GikMio
1

Min favorit är midsommar 1994. Alla var berusade, men jag var nykter då. Sverige klart för semifinal i fotbolls-VM borta i USA.. Det var stort..

Fornöga
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild från Bing Image Creator.

Vår tids berättande om midsommar handlar nog främst om sammankomster med släkt och vänner, vad vi hade på faten och, kanske inte minst, i glasen. För bara några generationer var det annorlunda, visst festades det även då, men där fanns även inslag av saga, sägen och naturmysticism. Idag finns ingen som traderar de historierna vidare, men de finns i uppteckningar på arkiven. Här finns mer att läsa.

Ritualer, tydor, mystiska blommor och eftertraktad dagg... Om folktro kopplad till midsommar.
  • Redigerat 2023-06-22 15:30 av Fornöga
Carmarino
2

På midsommaraftons förmiddag, när jag var barn, samlades alla som bodde i sommarstugorna i området på ängen nedanför stugorna. Alla hjälpte till att samla in växter. och sedan klädde vi midsommarstången. På eftermiddagen samlades vi igen, och då för att dansa runt midsommarstången. De äldre släktingarna satt bekvämt i fällstolar och tittade på när de som orkade dansade. Sedan gick var och en tillbaka till sitt och åt midsommarmat.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#5 Mer midsommarmagi- men våra troll är snälla…😉

Trevlig midsommar!

I folktron var naturen fylld av magiska krafter och väsen i midsommarnatten. Det gällde att skydda sig och ta tillvara magin. Få tips på hur!
Carmarino
2

Glad midsommar till alla här på Nostalgi.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
1

#7 Eller så kan man se skräckfilmen Midsommar om några amerikanska ungdomar som reser till Sverige. Ett svenskt midsommarfirande jag aldrig firat eller som jag kommer fira 😎

Glad midsommar alla 💐

GikMio
1

Fornöga
1

#9 Började att se den filmen men jag gav upp, jag tyckte att den var obehaglig. Fast en del verkar ha gillat den. 🤷‍♂️

FILMRECENSION. Glöm skräckdockor och hemsökta hus. Regissören Ari Aster vet vad du egentligen är rädd för.
GikMio
2

En sak som är roligt är att jag i barndomen var på en av två stora midsommarfiranden varje år i kommunen. Dom lever kvar än idag och är lika populära för alla.. Även för dom som är ensamma och vill vara med och fira midsommar också.

Fornöga
1

Böcklingrätter och kall inkokt lax börjar bli sällsynta på midsommarfaten, enligt mathistorikern. "Tack för det", skulle jag vilja tillägga. 😏

Midsommarmaten må vara klassisk. Men faktum är att vissa rätter som räknats som midsommarmat är utrotningshotade i dag. I stället är energidrycker på väg in.
  • Redigerat 2025-06-12 08:45 av Fornöga
Carmarino
1

#13: Håller helt och hållet med dig om det. 😊

GikMio
3

Midsommarveckan 1986. Det var Maradona, Det var fotbolls-VM i Mexiko. Det var tältläger, det var äventyr och lek. Det var sommartorpet. Det var sommarlov.. En tid av glädje som man minns som barn, och en tid som dom som var vuxna redan då minns, men inte känner igen sig i numera.

GikMio
2

Föräldrarna kunde själva välja ut semesterperioden så dom startade den till midsommar. Så drog vi iväg till torpet och planerade vårt eget lilla midsommarfirande. Det var aldrig något firande med släkt och vänner. Lugnt och skönt där ute utan bråk och fylla.

Fornöga
1

Ill. Theodor Kittelsen (1857-1914).

Trevlig midsommar!

• Redigerat 2025-06-18 09:48 av Fornöga
Carmarino
1

Glad midsommar!

Fornöga
1

En maning från midsommarmyndigheten: glöm för allt i världen inte mössebrödet i morgon!

Fornöga
1

Jussi Björling är obligatorisk för avlyssning vid två tillfällen på året för min del. Det vid jul, då det förstås är O helga natt (Adams julsång) som gäller, och till midsommar, då Sommarnatt (Midsommarnätter) av dansken Mogens Schrader och med svensk text av Gösta Stevens likaså måste spelas.

• Redigerat 2025-06-20 13:54 av Fornöga