Annons:
Etikettprathörnan
Läst 122 ggr
Fornöga
11/29/23, 12:11 PM

Vem var du när du var 15?

"Vem var du som 15-åring? Vad drömde du? Vad hittade du på och vem hängde du med? Spelade du fotboll och drömde om en proffskarriär eller dansade du och siktade på balettscener? Kanske meckade du med moppar eller jagade kärleken? Och vad lyssnade du på? Vem var din idol? Massor med frågor helt enkelt och jag undrar så: Vem vad du som femtonåring , blyg eller tuff?"

Många frågor ställda av programledaren Madeleine Fritsch inför gårdagens Karlavagnen på SR.

Kan du se dig själv när du var 15, du som lagt ett antal år bakom dig sedan dess?


Re:tired.

I kväll vill jag Madeleine Fritsch lärka sätta igång tidsmaskinen och undrar helt enkelt: Vem var du som 15-åring? Vad drömde du? Vad hittade du på och ...
  • Redigerat 11/29/23, 12:11 PM av Fornöga
Annons:
Maria
11/29/23, 12:24 PM
#1

När jag var 15 så var jag precis tvärtemot vad mina föräldrar hade önskat. Jag gjorde rejäl revolt.

Jag körde moppe, testade alkohol, hade relationer med killar, rökade och använde även lite snus.

Gänget jag var med i rökade hasch också men det var jag för feg för att testa.

Jag var annars jättetuff och som sagt försökte finna min egen väg. Jag var nog väldigt jobbig för mina föräldrar. Lärare brukade ringa hem men jag hade höga betyg så mitt sätt påverkade inte resultaten så mycket.

Min bror stod alltid på min sida. Han är 13 år äldre än vad jag är men vi har alltid haft en tät kontakt. Han och jag höll ihop,

Idag är jag glad för min lilla egna revolt och ser jag i backspegeln så var den livsnödvändig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
11/29/23, 12:41 PM
#2

Var väldigt blyg som 15-åring och vågade knappt prata med folk jag inte kände.

Har för mig att det var ungefär då jag inte riktigt kunde bestämma mig för vilken kille jag skulle vara kär i, för det fanns så många att välja på. Så jag bestämde en kille för varje dag i veckan, utom en dag som två killar fick samsas om, och så var jag kär i just den (de) killen (killarna) den dagen. De var dock inte kära i mig, så det var inga problem att byta varje dag. 😁

Körde moppe och trots min blyghet så var mina kompisar och jag ute på en hel del äventyr. Minns det som en både rolig och jobbig tid, med alla hormoner som rusade runt i kroppen. Skolan skötte jag dock någorlunda, även om det var rätt jobbigt ibland.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
11/29/23, 1:55 PM
#3

Jag var nog rätt olycklig då. Vi hade nyligen flyttat från en mindre ort där jag smälte in i gänget till en småstad där jag kände mig utanför. Även om jag var i mopedåldern ville jag inte ha någon moppe, men min far köpte en begagnad hoj åt mig, och den lyste upp min tillvaro en del. Jag åkte runt till alla fågelsjöar inom några mils avstånd, och så småningom blev jag medlem i en biologisk förening där jag fick en del vänner. Men fortfarande vändas jag lite när jag tänker på den tiden, och den orten...


Re:tired.

Provided to YouTube by Redeye WorldwideMoped Och Eternit · Svenne RubinsSju Varv Runt Jorden℗ Start KlartReleased on: 2009-09-25Music Publisher: Start Klart...
GikMio
11/29/23, 2:31 PM
#4

Lång, gänglig, finnig konfirmand.

beem
11/29/23, 4:32 PM
#5

Jag var en glad och harmonisk 15-åring. Trivdes med livet och skolan gick bra och på fritiden var det kompisar som gällde.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Torparmor
12/2/23, 1:18 PM
#6

Rätt harmonisk, gillade plugget, representerade eleverna i klassen, ville bli lärare, jobbade som ungdomledare i en förening, sjöng i kör. Antagligen var jag väldigt snäll och skötsam, men var inte utan kompisar. Passade nog bra in i den miljön jag vistades.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Rickard77
12/9/23, 5:39 PM
#7

Jag var metalhead och sparade till långt hår. En del vuxna tyckte det såg bedrövligt ut och ville jag skulle klippa mig och gå i mer "normala" kläder. Inte förrän jag var runt 25 började jag förstå värdet i att inte se ut som ett drägg om man skulle bli accepterad på anställningsintervjuer, haha.

Upp till toppen
Annons: