Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterprylardatorer
Läst 157 ggr
GikMio
1

Datorn 1930-2021

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag lade in en video om TV:ns utveckling häromdagen. Här en om datorns utveckling. Min första dator fick jag 2001, och laptop skaffade jag inte förrän 2011. Idag äger jag ingen dator. Har min mobiltelefon istället.

Carmarino
1

Minns inte när jag fick min första egna dator, men det var någon gång i mitten på 90-talet tror jag. Började i alla fall göra hemsidor 1996, och då vet jag att jag hade en dator. 😊

Första jobbdatorn kom någon gång i början/mitten av 80-talet. Jobbade på en avdelning med många civilingenjörer så vi var rätt tidigt ute med datorer. Dock hade jag ordbehandlare i början, eftersom det inte fanns några bra skrivare till datorerna. Det var matrisskrivare som gällde då, och det funkade inte att skriva ut affärsdokument på dem.

Använde datorn ibland dock, men har för mig att jag inte ersatte ordbehandlaren med datorn förrän i mitten av 80-talet. I början var det separata program som gällde, och jag testade ett antal olika ordbehandlingsprogram, men sedan kom Windows. Såvitt jag minns använde jag då Word 1.0, så vi var verkligen med från början där. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

GikMio
1

Skrev i en annan datatråd om första datorn på 90-talet. Jag hade tillgång till dator då som mina föräldrar ägde. Min första egna dator fick jag 2001. Var mycket kritik från föräldrarna att jag satt hos dom på internet och bidrog till hög telefonräkning.

Carmarino
1

#2: Var vuxen och hade flyttat hemifrån när jag fick min första egna dator, så jag slapp tjat om höga telefonräkningar och att jag inte fick ockupera telefonlinjen för länge. Det bestämde jag själv och det var bara jag som blev lidande av telefonräkningen. Kompisarna hade däremot en del synpunkter på att det alltid tutade upptaget hos mig. Så det var skönt när jag äntligen fick ADSL-uppkoppling.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
1

Har en svag aning att min första dator var en som en tekniskt begåvad släkting plockat ihop. Jag har dåligt minne av tekniska prylar som den typiske användare jag är- jag knappar glatt på, utan att tänka på märken och modeller. Gäller allt från elvisp till mobiltelefon…

En annan av mina första datorer var en jag hyrde via jobbet- det var ju populärt med sådana lösningar då, det var rätt förmånligt även om man fick skatta för löneförmånen. När hyrtiden gått ut hade man möjlighet att köpa datorn till bra pris, men jag överlät det på en kollega.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Carmarino
1

#4: Vi kunde också hyra dator via jobbet, men jag gjorde aldrig det. Hade en kompis som byggde och sålde datorer och han plockade ihop en till mig.

GikMio
1

Dom första datorerna var ju extremt stora. Många tror att datorn kom för första gången på 70 och 80-talet. En del unga idag tror nog den kom på 90-talet när internet blev en självklarhet. Men historian är äldre än så.

Carmarino
1

#6: Ja, men innan 80-talet var det knappt några privatpersoner som kunde köpa en dator. Innan dess var datorerna så stora att de krävde ett eget rum med kylaggregat. Innan datorerna så kom ordbehandlarna, men även de var hiskeligt dyra, så det var nästan bara företag - och miljonärer - som kunde köpa dem. De kunde dock inte användas till mer än att skriva texter på.

Tant Grön
1

Hade ett jobb där vi använde en sådan där gammal stor dator med rullar, men den var sammankopplad med en mindre dator. Gick någon datorkurs i början på 80-talet, då var det MS-Dos som gällde. Min första dator köpte jag i slutet av 90-talet.

Carmarino
2

#8: Ja, vi körde också MS-DOS i början. Gick till och med en kurs i Basic-programmering. Kul, men inget jag hade någon direkt användning för, mer än möjligen som lite förberedelse för när jag ca 10 år senare läste C- och C++-programmering.

Fast Basic-programmeringskursen gjorde det faktiskt lättare att förstå hur man skrev bat-filer, som vi fick göra rätt mycket under utbildningen till PC-administratör. Skrev även en hel del bat-filer när jag jobbade som it-tekniker.

GikMio
1

#9 Första gången jag kom i kontakt med en dator var 1987 på högstadiet. Svart skärm och vit text. Gick bara att skriva text och skriva ut. Som kom ut på papper som var som skithuspapper som man fick rycka loss. Lät oerhört mycket också 🙂 På den tiden skrev jag på skrivmaskin. Ingen större skillnad.

GikMio
1

Senaste inläggen av dom äldre intygar att detta var deras första dator. En favorit i repris som jag skojat om i andra trådar om datorer 😁

https://illvet.se/teknik/datorer/hur-stor-plats-tog-den-forsta-datorn

Gamla datorer är enorma. Hur stor var världens första, och när byggdes den?
Carmarino
0

#11: Den datorn fick man inte använda om man inte hade en gedigen utbildning och var iklädd vit rock. Man fick inte ens gå in i rummet den stod i. 😁

• Redigerat 2024-02-10 01:21 av Carmarino
GikMio
1

#12 Fick man ens plats i rummet? 😁

Carmarino
1

#13: Ja, det var rätt gott om plats i mitten av rummet. 😊

Fornöga
1

Apropå datornostalgi: någon som minns skärmsläckaren Johnny Castaway?

Carmarino
1

#15: Ja, den hade jag. 😄

Emo
0

På tal om skrivare så rekommenderar jag att ni kollar min enkla hemsida och klickar på historik.

Där står bland annat detta:

"Någon klok person gav mig på åttiotalet det goda rådet att sälja NABBI-pärlor.
Jag gjorde några lätta figurer, som jag hängde upp vid disken.
Till min stora förvåning ville mina kunder ha mönster till mina figurer, så jag började trycka mönster på min 9-nålars skrivare. Sedan blev det en 24-nålars färgskrivare, föjd av två bläckstråleskrivare, och nu använder jag en färglaser till mina mönster."

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Fornöga
1

Idag när låtar både skrivs och framförs med AI kanske en sjungande dator inte imponerar, men 1961 var det en stor sensation.

• Redigerat 2025-08-10 14:14 av Fornöga