Fina gamla bilar-3
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-12-31 17:15 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I augusti flockas entusiaster av gamla racingveteranbilar på Nurburgring för att beskåda "Nurburgring Old Timer Grand Prix", där omkring 500 bilar tillverkade mellan sent 1920-tal och tidigt 80-tal finns på plats. Man beräknar att 60.000 personer kommer att bevista evenemanget.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
BMC 1100
"Hundkojans" något större syskon lanserades 1962
Här ägnade sig BMC åt ohämmad "badge engineering", och bilarna såldes under alla varumärken som man tillskansat sig vid företagsbildningen.
Austin 1100
Morris 1100
MG 1100
Princess Vanden Plas 1100
Wolseley 1100
(Har säkert glömt någon)
En kanske bortglömd innovation förknippad med denna bil, är "Hydrolastic"-fjädringen, där bilen vilar på vätska, och att hjulens rörelser samverkar med varandra, genom ett sinnrikt system.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
"Vårmönstring" i Lindesberg med bildreportage i Lindenytt på många uppvisade objekt.
Formel Vee
Med bilar baserade på VW-delar, fanns här en racing-klass som kunde utövas med en någorlunda måttlig budget.
Som jag minns, hade den sin storhetstid under 60-70-talen, men kanske finns det entusiaster som håller Formel Vee vid liv än i dag….?
Dock är nog VW-delar inte så billiga längre…
- Redigerat 2024-05-12 16:12 av Bo§e
#4 Verkar minsann som att den grytan hålls kokande.🙂
- Redigerat 2024-05-12 16:15 av Fornöga
#5: Ja, där ser man…….🙂
#4: Är det Ronnie Pettersson?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#7: Vet ej……och nu har jag glömt var jag hittade bilden…😮
Kanhända…?
//////Kollade…..och bilen verkar tillhöra Thomas Lundström, Burträsk….
- Redigerat 2024-05-12 16:37 av Bo§e
#7 Tror inte det, Ronnie tävlade i F3 innan F1. Om jag minns rätt.
#8: och #9: Tyckte bara det liknade honom.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2024-05-12 23:24 av Carmarino
#11 Vill minnas att jag försökte övertala min far att köpa en begagnad Singer någon gång omkring 1970. Det var en gammal präst som hade haft den. Bilförsörjaren försökte på alla vis avvärja köpet, jag tror att han hade andra planer för Singern och han lyckades behålla den.😊
Istället åkte far hem med en begagnad Dodge. Några raggare var på honom för att få köpa bilen, men den körde han i rätt många år.
- Redigerat 2024-05-13 00:45 av Fornöga
Apropå England och motorfordon: förr när man tittade på ligamatcher på Tipsextra så kunde man se små trehjuliga handikappfordon farligt nära sid- och kortlinjerna. Tydligen var det avsedda platser för rörelsenedsatta, inte minst de gamla veteraner som åkte i dessa fordon och inte kunde ta plats på läktaren med övriga ålderstigna krigshjältar i röda rockar som hade fri entré på matcherna.
Den vanligaste modellen hette Invacar och delades ut gratis till veteraner från 1948 till någon gång på sjuttiotalet. Med tiden försvann fordonen, jag gissar att det beror på att de gamla krigsveteranerna gick bort och 2003 drog åkdonen in av säkerhetsskäl.
#13: Även om Invacar drogs in av säkerhetsskäl, måste det ha funnits något kryphål.
Hur förklarar man annars Bond 3-hjulingar….?🥴🙂
På tal 3-hjuliga fordon:
https://uk.airfix.com/products/bond-bug-a02413v
En byggsats av ”Bond Bug” i skala 1/32.
Jag kan ha byggt den någon gång för väldigt länge sedan. Eller inte..😉
Märklig är den och troligen rätt usel.
The Persuaders, eller som serien döptes i Sverige: ”Snobbar som jobbar”.
Dino och Aston Martin. Nostalgi i sin sanna form, om någon frågar mig.
- Redigerat 2024-05-13 07:42 av [Hayabusa-0001]
#15: Bond Car Ltd köptes av Reliant Motor Company 1969.
Ett av resultaten blev denna "Bond Bug", som tydligen också blev en Airfix-byggsats……..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bond_Bug
Om vi för ett ögonblick bortser från trafiksäkerheten 💀, är den i alla fall snyggare än många av dagens kinesiska el-3-hjulingar…tycker jag….
- Redigerat 2024-05-13 14:56 av Bo§e
"17 Åjovars, men lite drag av robotgräsklippare tycker jag mig ändå skönja…😉
#18: Ja, när man designar plastprodukter, får de en tendens att likna varandra…..
Plast har ett eget formspråk…
Ja, den har onekligen en viss "gräsklipparfaktor"…🙂
- Redigerat 2024-05-13 15:29 av Bo§e
#18 Den är inte fager, minst sagt..
Standard Vanguard
En ganska vanlig bil i Sverige, en gång i tiden.
Förutom importerade exemplar, monterades även Standard-bilar hos ANA i Nyköping, under en tid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Standard_Vanguard
Jag har tidiga, diffusa barndomsminnen av att ha åkt i en Standard Vanguard, som min far ibland fick låna hem över helgerna, från sin arbetsgivare, som hade den som firmabil…
Härligt att bli påmind om alla dessa gamla bilmärken och -modeller! 👍
ANA i Nyköping har en intressant historia, de hade en sammansättningsfabrik inte enbart för Standard utan även Chryslerprodukter.
Plymouth Valiant användes en tid av Polisen t ex.
Delar av lokalerna är numera ett hotell, om jag minns rätt. Det var några år sedan sist, men ett antal nätter har spenderats där.
- Redigerat 2024-05-13 22:40 av [Hayabusa-0001]
Jadå, visst var det rätt - Hotell Kompaniet.
”År 1937 Bildades dotterbolaget ANA=Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabrik och man började montera bilar från Chrysler. Det var märkena Plymouth, Desoto, samt lastbilen Fargo man började med.”
- Redigerat 2024-05-13 22:39 av [Hayabusa-0001]
Hillman
De brittiska Hillmanbilarna var en ganska vanlig syn på våra gator och landsvägar.
Hillman Minx är nog den modell vi minns bäst.
Den mindre Hillman IMP (bild 3), hade såvitt jag minns (hörsägen) inte så gott rykte…..
Som märke (varumärke) hängde de med ganska länge, genom olika ägartransaktioner, men i Sverige har dock Hillman varit tämligen osynligt ganska länge.
- Redigerat 2024-05-17 13:32 av Bo§e
Bulbo
Nu beger vi oss in i den fiktiva världen, och det krävde litet googlande för att hitta en enda bild.
Jag minns den här tidningen och äventyret, om än diffust.
Handling:
Jag minns inte omständigheterna, men Musse och Långben kliver in i en sedan länge övergiven bilfabrik ute i ödemarken, och Långben (tror jag) råkar snubbla på en spak, och hela produktionsmaskineriet startar, och i "linans" andra ände spottas den allra sista bilen ut.
Det visar sig att bilen är vid liv, eller, om jag nu minns rätt, är bebodd av den gamle fabrikörens ande, varvid ett äventyr tar form….
Detta är ungefär vad jag minns (det är ju trots allt ganska länge sedan…🙂)
Bilen hatte Bulbo 🙂 i den svenska översättningen, och jag har (än) inte lyckats hitta Disney's originalnamn.
Volvo PV 800
"Droskan"
En vanlig taxibil i Sverige, under många år.
Som barn fick jag ibland åka i en sådan, och jag minns särskilt de fällbara, bakåtvända extrastolarna, som satt fästa på framsätets "baksida", och som förstås drog till sig en smågrabbs uppmärksamhet…🙂
Ford Taunus 17M 1961
17M genomgick en total "re-make", och lämnade definitivt 50-talet i och med denna modell.
Då ansågs den rent av som en aning futuristisk, med sina nya linjer, som var ganska djärva, med den tidens mått.. Ett stort designmässigt kliv för tyska Ford.
Jag har personliga minnen av den, eftersom min far till slut bytte vår gamla Volvo PV mot en sådan här, samma år som den började säljas i Sverige.
Jämfört med PV:n, uppfattade jag den som väldigt "plastig" invändigt, som jag minns…
Den blev så småningom ganska vanlig, och under lång tid blinkade 17M-ägare alltid (!) mot varandra när de möttes….🙂
- Redigerat 2024-05-18 23:21 av Bo§e
Håller på och skannar en massa gamla negativ (6x6 cm). Totalt är det ca 1100 negativ och jag är snart klar. Bland dem finns det en hel del foton jag aldrig har sett tidigare. De finns inte med i något av de fotoalbum jag har.
Till min glädje såg jag att vår gamla Morris faktiskt har lyckats komma med på en av bilderna. Det är inte så mycket man ser av den, men så här såg den ut. Vad jag minns var den mörkgrön.
#33: Kul att få se Morrisen, och grattis till att snart vara klar med negativen…!
Själv har jag en diger samling gammalt material att ta tag i. En del negativ, men det mesta är diabilder, från gissningsvis ca 1956-57 och framåt, eftersom min far anammade diatekniken ganska tidigt…
Dock måste jag först skaffa en lämplig scanner för ändamålet.
Men….en dag…..🙂
#34: Det är bara den första omgången negativ. Har några tusen fler att skanna in. 😁
Våra diabilderna har min bror redan skannat, men jag funderar på att skanna om dem eftersom min nyinköpta skanner förmodligen är bättre än hans. Det är en Epson Perfection V600 Photo som klarar både dia och en massa olika format på negativ - samt förstås vanliga foton och dokument.
När jag letade efter en skanner som klarar 6x6 och 6x9 bilder så var det den här som kom upp hela tiden, och det är många som är nöjda med den. Det är jag också, även om den har lite "egenheter" för sig. Fast det hade min gamla Epson Perfection 3490 Photo också, så jag är van. 😊
Tittade igenom några av bilderna och hittade en del andra gamla bilar där också. Här är faktiskt ytterligare en - bättre - bild på vår Morris, samt bakom den våra danska bekantas Morris.
Vet inte om det här är innan eller efter den förra bilden, men det verkar som om våra danska bekanta hade en Saab 95:a då.
Här är våra sommargrannars bilar. Den till höger är en folkabubbla men den till vänster vet jag inte vad det är för modell.
En lite bättre bild på den vänstra bilen.
#39: Det är en Opel Rekord P1, från sent 50-tal.
Nej, jag klarade det inte själv…….jag fuskade, och använde Google's bildsökningsfunktion…🙂

Apropå gamla familjebilar/bilder: här är min far med sin merca, som han körde 21.000 mil med och fick nål och diplom från Mercedes. Han sålde den därefter till norra Värmland, där den uppgavs ha gått som taxi.
#41: En fin Merca (typ 170, tror jag)
21000 mil var väldigt mycket på den tiden. Har för mig att VW-ägare fick något slags medalj vid 10000 mil…
Och framdörrarna öppnas åt det "bekväma" hållet…
#40: Ja, det låter väldigt troligt. Bilden är, såvitt jag vet, från 1961.
#41: Fin bil och elegant far. 👍
- Redigerat 2024-05-19 15:06 av Carmarino
#42 Ja, jag vill minnas att farsan (borta sedan länge) vid något tillfälle nämnde att det var något av ett "konceptexemplar", det hette nog inte så då, och att man från leverantörshåll (vet inte om Philipsson var med redan på den tiden) mest på skämt sagt att man måste försämra modellen för annars skulle det bli en dålig affär för dem…
Hittade diplomet, tyvärr i trasor, i källaren för något år sedan, nålen vet jag inte var den tog vägen.
#44 Ja, han var "i smöret" ett tag! 😉 Tyvärr var han en bättre innovatör än affärsman, så glansperioden varade inte i så många år.
En bild som jag gärna skulle vilja visa, men som troligen inte finns förevigad:
Parallellt med min Morris Minor, ägde jag också en kontrabas, som jag då och då transporterade på takräcket.
Basfiolen kändes nästan lika stor som bilen, och ekipaget var en ganska spektakulär syn….
Ni får försöka se det för er inre syn….🙂
#46: Den bilden hade varit rolig att se om den hade funnits. 😊
Hittade ytterligare en bild på en gammal bil, nämligen vår Opel Kadett - med den gamla nummerskylten. 😊
#47: Ja, kontrabasen och Morrisen hade dessutom en del gemensamt, stilmässigt….🙂
#50 Den har drag av en papperssvala också. 😊
- Redigerat 2024-05-19 19:36 av Fornöga
Citroens sega småttingar
Helt på tvärs mot Citroens välkända innovationsiver, tillverkades parallellt dessa enkla lågbudgetbilar, med den lilla 2-cylindriga motorn som visat så stor överlevnadsförmåga.
Ett annat kännetecken är den långslagiga, något gungande fjädringen….
#52: Vi brukade kalla Citroën för "sitt-å-träng". 😊
#53 Apropå Citroën och smeknamn så ryktas det att "Paddan" kan komma att återuppstå.
Mer om öknamn på gamla bilmodeller och -märken: den här artikeln från 2009 påminner om en del.
- Redigerat 2024-05-20 08:59 av Fornöga
#55 "Gubbräser" (-racer) har jag alltid förknippat med äldre modeller från Volvo, men googlar man runt lite är uttrycket använt lite bredare än så- BMW och SAAB hör till andra bilmärken som fått bära epitetet.
#56: Ja, epitetet "gubbracer" har nog använts ganska allmänt, och är absolut inte märkesbundet.
#55: Jag tror att många av dessa öknamn ursprungligen var av ganska lokal natur, men som fått sin stora spridning långt senare, kanske i och med Internet…
Men jag känner igen en del av dem.
En synpunkt:
De öknamn som i listan anges för Ford Anglia, gäller inte samma Ford Anglia…!
"Vinglia" och "korvståndet" kallades Anglian på bild 1 (1948-53), som också ibland kallades "ståplats för fyra", och det är lätt att förstå orsaken…
Den Anglia som kom 1959 (bild 2) kallades ibland, mycket riktigt, för "femdagarsveckan", och ibland också "bärplockaren", ett namn som den ärvt efter Austin A30. som var den första "bärplockaren"…
Anglia-modellen mellan de två var ganska slätstruken och trist, och fick mig veterligen inget särskilt öknamn….
- Redigerat 2024-05-20 10:31 av Bo§e
#57 Kärt barn har många namn. Och högt andrahandsvärde- åtminstone i något fall….
- Redigerat 2024-05-20 10:34 av Fornöga
#58: En bit in på 50-talet blev den förstås ett tacksamt skämtobjekt, med sin plötsligt väldigt ålderdomliga design, jämfört med allt nytt som presenterades…
Men jag kan inte låta bli att gilla den gamla Anglian….🙂
Den här detaljen från förr minns nog många, såväl bilentusiaster som serietidningsläsare.
#60: Ja, självklart…! 🙂
Har dock alltid undrat hur regntät luckan är när den är stängd….😬
Den här pärlan med svärmorslucka, gamla regskyltar och allt, var utbjuden på auktion 2017 med utropspris 400.000 kronor. Den förblev dock osåld (den gången).
#63: Magnifik..!
Som gjord för en förare i kritstrecksrandigt, med fiollåda….
400.000:- är väl ungefär i nivå med någon av de billigare elbilarna idag…?
Ford Popular
Ofta förväxlad med den gamla Anglia, var även denna en "ståplats för fyra"…
Detta exemplar är tillverkat 1957, vilket kan tyckas sent för en så ålderdomlig design.
Dock tror jag inte att de importerades till Sverige längre, vid den tiden…
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ford_Popular#/media/Fil:Ford_Popular_1172cc_Mfd_1957.JPG
Dessa engelska Fordar levererades ofta i färgen "battleship grey"….🙂
https://www.car.info/sv-se/image/ford-popular-front-side-1-769601?spottype=
- Redigerat 2024-05-20 12:29 av Bo§e
Tjolöholm Classic Motor 2024 gick av stapeln den gångna veckan. Tidigare har det hela avhållits en helg men med kringarrangemang är det nu utökat till en vecka, och snart lär YouTube och motortidningar fyllas med material från årets evenemang.
Har vi fått med dessa i vår garagevandring bland svensktillverkade åk?
Some Ford Anglia never die, they just go faster..😉
Troll
En norsk bil…? Jodå, den har existerat, men det blev bara 5 exemplar, 1956.
Under huven satt en 2-cylindrig 2-taktsmotor…
https://pro.bbcdn.io/9d/9dc73ecd-f8ea-4ca2-9a61-1e73bbc7bcca?rule=news-large
- Redigerat 2024-05-22 20:17 av Bo§e
#70 Inte var den vacker.
Var kan man hitta Kar de Mummas Rolls-Royce och Verner von Heidenstams Chrysler Imperial? Jo, de finns på Motala Motormuseum, men där finns mer att grotta ner sig i för nostalgikern.
.
Panhard Dyna
Fortsätter kavalkaden med bilar som dök upp här under efterkrigstidens bilboom.
Panhard "Dyna" var en fransk bil, tillverkad 1948-54.
Framhjulsdriven och med 2 cylindrig boxermotor, inte olikt Citroen 2CV.
Grillen är karakteristisk, och "ansiktet" lätt att memorera…
Jag såg nog några "Dynor" som grabb…
https://www.lanemotormuseum.org/wp-content/uploads/2015/02/panhard_dyna_z_1954web1a-f78.jpg
https://www.lanemotormuseum.org/wp-content/uploads/2015/02/panhard_dyna_z_1954web2a.jpg
https://newsdanciennes.com/content/uploads/2022/11/Panhard-Dyna-X.jpg
- Redigerat 2024-05-24 21:17 av Bo§e
Stoltheterna rullas ut i garagen för att visas upp på bilträffar landet runt under sommaren.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/veteranbilsrally-med-kungliga-anor
Den 6 juni, är det inte en högtidsdag av något slag? Jovisst, det är ju Motorhistoriska dagen!
Ferrari 250 GT SWB California Spider ute på marknaden till en rund summa pengar. Det rör sig om det exemplar som Ferrari hade som utställningsobjekt på Internationella bilsalongen i Genève 1960.
- Redigerat 2024-06-07 09:53 av Fornöga
#78: Riktigt snygg, tycker jag…!
#80: I mitt tycke den finaste T-Birden….👍🏼
#81 Den såg ut att vara i ett väldigt fint skick.
#40: Apropå Opel Rekord…
https://news55.se/livsstil/historia/opels-rekord-blev-en-storsaljare/

Den här deltar inte i rallyt. (Egen bild.)
Rallyveteraner, såväl fordon som förare, visar upp sig i Royal rally of Scandinavia, och i en kartläsarstol hittar vi en gammal förbundskapten i ishockey.
- Redigerat 2024-06-15 10:51 av Fornöga
Ännu en koll i backspegeln.
#87 Bildkvaliteten är imponerande.
MG Magnette var ett stilfullt åkdon, som medgav en "avvägt" ståndsmässig transport, dock i en annan budgetklass än Bentley och Rolls Royce .
https://www.mgcc.co.uk/owninganmg/wp-content/uploads/sites/59/2020/04/Magnette-1024x681.jpg
Peugeot 403 Cabriolet känner vi igen från deckarserien Columbo.
- Redigerat 2024-06-29 11:55 av Fornöga
Bilträffarna rullar vidare runt om i landet så här års till fromma inte bara för besökare och utställare- även besöksnäringen är belåten.
Bilden i #92 är tagen idag, 6/7, på Valhall Park. Dessvärre regnade evenemanget bort, får man nog säga. Tråkigt nog.
#94 ff Synd när det blir så- det ser ut att vara lite tunnsått med besökare. Men bilarna är fina i alla väder! 👍
- Redigerat 2024-07-06 15:21 av Fornöga
#96 Det var väldigt få besökare, knappt några alls. Många bilar lämnade redan efter 2 timmar, men jag förstår dem.
#97😞
- Redigerat 2024-07-06 15:39 av Fornöga
Dags att dra vidare!