Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 197 ggr
GikMio
1

Amerikansk Nostalgi #3

Amerikansk Nostalgi går vidare bland musik, film, tv och annat…

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-08-01 08:56 av Fornöga
GikMio
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

W.A.S.P från Los Angeles 1984. Övre raden från vänster i stillbilden i videon och skivomslaget Randy Piper gitarr och Chris Holmes gitarr. Nedre från vänster Blackie Lawless bas och sång och Tony Richard trummor. Nostalgi. Och tidningen Okej.

GikMio
1

Ett band även skapat i Los Angeles och samtida var Mötley Crue. Jag har levererat flera låtar, men inte vad jag vet dr. Feelgood. Så då
leverar jag den.

[trädkrona]
1

Bildades i Boston. 💚

GikMio
1

#3 Boston och Chicago är två amerikanska band som bildade sitt bandnamn efter hemstaden.

[trädkrona]
1

#4: Fantastiska band bägge två! 💙
Så sorgligt bara med det som hände Terry Kath. 😢 Sådan talang!

[trädkrona]
1

🥰🥰

GikMio
1

Chicago hade gjort mängder av hits. Men efter megahiten You're my Inspiration så hoppade Peter Cetera av bandet i mitten av 80-talet för en solokarriär där han satsade på nya hits, men sjöng även några av Chicagos mest kända låtar. .

[trädkrona]
1

Föredrar du Peter Cetera-eran? 🙂
Chicago för mig är de två första albumen. 😊

GikMio
1

#8 Jag gillar Chicagolåtarna med Cetera. Gillar även Glory of Love när han blev soloartist. Chicago har faktiskt en egen tråd på Nostalgi i iFokus.

GikMio
1

Amerikanska rutinerade farbröder i branschen sedan 1970. Aerosmith-Cryin 1993.

GikMio
1

Ronald Padvona född 1942 i Portsmouth, New Hampshire, död 2010 i Texas, Houston får äran att minnas tiden i barndomen då jag spelade denna låt så övervåningen höll på att rasa. Ronnie James Dio var i samma ålder som mina föräldrar

GikMio
1

#7 You're the Inspiration heter den. Och den var megastor för 40 år sedan..

GikMio
1

#12 För dom som av någon anledning missat denna låt som var riktigt stor på 80-talet…runt 83 eller 84 skulle jag gissa. Av Chicago från Chicago

[trädkrona]
1

#9:

Gick in och kikade och svarade, vad jag förmodar, ditt gamla konto där. ☺️

[trädkrona]
1

Är lite ledsen för att Dio gav upp ELF för Rainbow 😭, även om Rainbows första två skivor (där med) är riktigt bra!

En stor tröst i alla fall är att större delen av ELF är med och spelar på Rainbows första skiva. 🥰 Bara Ritchie som är den enda, tillika engelsman, utifrån.

GikMio
1

#15 Ronald Padavona. Liten man och stor sångröst. Dio var amerikan, men var mycket verksam i England. Sångare i både Rainbow och Black Sabbath.

• Redigerat 2024-06-29 14:03 av GikMio
[trädkrona]
1

Att Brian Wilson inte har fått Polarpriset ännu är för mig ett mysterium! 😵‍💫

Fornöga
1

SVT2 sänder ikväll den första delen av två i en dokumentär om Paul Simon och hans musik. Kan ses till 30 april 2028 på SVT Play. Efter programmet sänds Simon & Garfunkels konsert i Central Park 1981, följt av filmen Mandomsprovet, där ju Simon and Garfunkels musik bidrog till filmens framgång.

#17 Och nu är det försent…😞

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
1

#18: Såg konserten i Central Park när den visades på tv i början av 80-talet. Väldigt bra konsert. En kompis och jag skulle egentligen ha gått på Simon & Garfunkels spelning i Köpenhamn den 4 juni 1982, men just den dagen var det ett skoljubileum vi redan hade anmält oss till. Så tyvärr blev det inget konsert för oss. 😞

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#19 Ja, den första konserten i Central Park är en klassiker! (Kan ses på SVT Play till 2 augusti 2027). Synd att ni missade att se duon live i Köpenhamn…😞

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
1

#20: Ja, vi ångrade många gånger att vi inte struntade i jubileet och gick på konserten istället.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

Clifton Chenier föddes för hundra år sedan i år och avled 1987. Han var en av de stora inom den kreolska musikformen Zydeco som trakteras i Louisianas Cajundistrikt. Hans arv förs vidare av sonen C.J. Chenier, som övertog sin fars gamla band, men här är det senior som framför 'Zydeco sant pas sale'' i en inspelning från 1969.

Zydeco-- och cajunmusiken har det gemensamt att de förenar musiktraditioner från afrikanska och franska invandrare, men de anses vara separata genrer. Musikstilarna är dessutom svårkategoriserade- såväl jazzen, bluesen, folkmusiken och popen kan "göra anspråk" på dem.

• Redigerat 2025-11-26 11:26 av Fornöga