Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 696 ggr
[GIKmio]
0

Amerikansk Nostalgi #2

Vi fortsätter Amerikansk Nostalgi i ny fräsch tråd. Länk till första tråden..

https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1506437/amerikansk-nostalgi

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-08-01 09:08 av Fornöga
Carmarino
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En riktig favorit för mig: Any Dream Will Do med Donny Osmond, från musikalen Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2022-03-09 11:58 av Carmarino
Carmarino
0

En annan favorit, som inte finns på skiva utan är från tv-serien "Time Traveler" med Dale Midkiff and Kassie DePaiva är "Misty Mountain".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2022-03-09 11:57 av Carmarino
[GIKmio]
1

Cheers or Skål as we say here in Sweden.
Cheers sändes i USA mellan 1982-93 och har troligen visats på diverse tv-kanaler i Sverige genom åren .

Carmarino
0

#3: Den brukade jag titta på. Tycker den var bra.

[GIKmio]
0

#4 Jag följde aldrig serien. Men introt hörde jag. I mitt föräldrahem så följdes annars amerikanska serier i vardagsrummet som Dallas, Falcon Crest, Dynastin, Mash, Spanarna på Hill Street, Lilla huset på prärien, Nord och Syd ( den följde jag ) Våra värsta år ( den såg jag också 🤣)

[GIKmio]
0

#5 Ed O'Neill som Al Bundy i våra värsta år och Matt Leblanc som dom flesta minns som Joey i en annan amerikansk komediserie Friends när han vill bjuda ut dottern på dejt och Al Bundy inte är så glad på det 😁

Carmarino
0

#5: Såg också de serierna, även om jag nog inte såg varje avsnitt av Våra värsta år. Minns i alla fall inte avsnittet med Matt LeBlanc, men det beror nog mer på mitt dåliga minne än på att jag kanske inte såg det. 😄

[GIKmio]
1

David Hasselhoff i rollen som Michael Knight och hans avancerade och intelligenta bil.
Knight Rider var en stor succé i USA och här i Sverige för 35-40 år sedan. När jag hör introt så blir jag inte bara nostalgisk utan även ryser för den är så bra…

• Redigerat 2022-03-11 10:45 av [GIKmio]
[GIKmio]
1

#8 Det kom en nyinspelning 2008 med nya skådespelare. Den har jag inte sett.

Simon&Simon var en amerikansk tv-serie jag såg på 80-talet. Jag tror inte många minns den.

Carmarino
0

#8: Brukade titta på den. Tycker den var bra. Nyinspelningar däremot brukar sällan bli lika bra.

Carmarino
0

#9: Simon & Simon tror jag aldrig jag har hört talas om ens. 😊

Carmarino
1

En av mina favoritserier var Starsky & Hutch. Köpte till och med en likadan kofta som Starsky. Vet inte var den är nu, men jag tror jag slet ut den för jag hade den alltid på mig. Den var både varm och nästan vattentät - fast när den väl hade blivit blöt vägde den massor och det tog lång tid att torka den. 😊

Starsky

https://sv.wikipedia.org/wiki/Starsky_och_Hutch_(TV-serie)

[GIKmio]
0

#12 Starsky&Hutch minns jag. Även Spanarna på Hill Street ( som har en egen tråd på Nostalgi i fokus) Magnum med Tom Selleck icke att förglömma. En serie som jag följde på 90-talet var A-team. Amerikansk action varvat med en del humor.

Carmarino
0

#13: Såg både Spanarna på Hill Street och Magnum. A-team tittade jag bara på några gånger. Hann väl inte med alla olika deckarserier - eller också sändes den på en kanal jag inte hade. 😊

[GIKmio]
1

Dallas börjar snart! Oj är klockan så mycket redan då får jag gå in. Dallas börjar snart! Ja jag kommer.. men skynda dig då! Ja jag kommer säger jag ju! Nu fick jag med mig toalettrullen i all hast också.

Hur det kan han låtit i diverse stugor på 80-talet sett ur ett humoristiskt perspektiv.
Men att alla amerikanska serier som matades in i svensk tv blev så stora och minnesvärda var på grund av att det fanns inte så mycket annat att göra på kvällarna än att glo på tv, och tv-utbudet var inte mycket att skryta över heller.

Carmarino
1

#15: Nej, det fanns inte så mycket annat att titta på. Fast vi här nere i syd hade ju Danmarks enda tv-kanal också. Den tittade jag på en hel del. På den tiden hade den bättre program än svensk tv.

[GIKmio]
0

Något jag även minns är alla amerikanska talkshower. David Letterman, Rikki Lake, Jay Leno, Jerry Springer mfl. Det var väl i Jerry Springers show som folk åkte i luven på varandra och började slåss 🤔 På riktigt eller skådespel.. Underhållning i alla fall.

Carmarino
0

#17: Tittade lite på Letterman och Leno, men de andra två tyckte jag var för jobbiga så dem hoppade jag över. 🙂

[GIKmio]
1

Lagens Änglar ( L.A Law) hade premiär i USA 1986. Väcker många minnen bland svenska tv-tittare.

Carmarino
0

#19: Den har jag inget minne av att jag såg. Möjligen något enstaka avsnitt, men jag följde inte den.

[GIKmio]
0

#20 Introt är nostalgiskt 👍 Gick på SVT från början som alla andra serier. Har gått sedan på andra kanaler.

Carmarino
0

#21: Många bra skådespelare i den.

Carmarino
0

En av de bästa amerikanska serierna jag har sett är The West Wing. På svenska kallades den Vita huset. Det var många som önskade att det hade varit Bartlett som varit den riktiga presidenten. 🙂

[GIKmio]
0

#23 Den svenska titeln låter bekant. Minns även en amerikansk serie som hette Hotellet som många följde.

[GIKmio]
1

En amerikansk filmklassiker sänds just nu på SVT. Dirty Dancing med Patrick Swayze och Jennifer Grey..

Carmarino
0

#25: Den är bra. Såg att den även finns på SVT Play, för den som missade den igår. Vet dock inte hur länge den finns kvar där.

[GIKmio]
1

#26 Det var många som blev förälskade i Patrick Swayze i samband med den filmen. Han gick bort alldeles för tidigt i cancer tyvärr.

Carmarino
0

#27: Tror att programmet om honom finns kvar på SVT Play, men är inte helt säker.

[GIKmio]
1

Airwolf som startade i mitten av 80-talet. Härlig intromusik även där. Ytterligare en tv-serie från staterna som många svenskar minns eller blir ihågkomna av.

Carmarino
0

#29: Tittade nog inte så mycket på teve på 80-talet, för jag har inget minne av att jag såg Airwolf. 🙂

[GIKmio]
0

#30 Gick på TV3 för 30 år sedan. Det gick en annan amerikansk pooulär serie då också vid namn MacGyver. Mycket action…

Carmarino
0

#31: Vet inte om jag hade TV3 då. Tittade däremot på MacGyver, men jag har för mig att den gick på SVT.

[GIKmio]
0

#32 Ja, men den sändes under den tiden 😉

Carmarino
0

#33: Ja, men jag tror inte jag hade tillgång till mer än SVT och Danmark då. Så det var väl därför jag såg MacGyver, men inte Airwolf. 😊

[GIKmio]
1

Vincent Furnier alias Alice Cooper med Poison från 1989. Ni som gillade Alice Cooper på 70-talet får gärna lägga till dom hitsen från då. .

[GIKmio]
2

Blondie- The tide is high (1980)
En låt som lever kvar fortfarande känns det som.

Cojimar
0

#36 Den håller i alla väder.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[GIKmio]
1

P.M Dawn var en amerikansk hip hop och R&B grupp som fick en megahit 1991 med låten Set adrift on memory bliss. Om låten låter bekant för dom som kan sin musikaliska 80-tals historia så beror det på att P.M Dawn "samplat" låten True med det brittiska bandet Spandau Ballet.

• Redigerat 2022-05-25 15:35 av [GIKmio]
Carmarino
0

#36: Den håller än. 👍

Carmarino
0

#38: Känner igen P.M. Dawn, men känner inte igen låten (förutom den samplade delen).

[GIKmio]
2

The Spinners- Working my back to you. Härlig låt från tidigt 80-tal och lite Motownkänsla.

Carmarino
0

#41: Ja, den låter mer 60-tal än 80-tal.

[GIKmio]
1

Frankie Valli and the four season är förmodligen ihågkommen av den äldre publiken. Amerikanen Frankie Valli som har italienskt påbrå är bortåt 90 år idag och har en över 60 år lång karriär att se tillbaka på. Både som musikartist och skådespelare.

Carmarino
1

#43: Han startade sin karriär redan i början av 1950-talet, så han har hållit på ca 70 år. Många minns nog titelsången i filmen Grease, som han sjöng.

[GIKmio]
1

#44 Ja, men om man hållit på i 70 år så har man en över 60 år karriär att se tillbaka till 😊😁 Jag brukar se på olika topplistor på "tuben". Skriver ned låtar jag gillar eller minns och sedan googlar var dom kommer ifrån.

[GIKmio]
1

M.C Hammer. Jag vet inte om den publicerats tidigare. Rena partylåten på discon världen över för 30 år sedan. Idag vet jag inte 🤔 Men en kultlåt från 90-talet. Jag har mest nostalgiska minnen från 80- och 90-talet på grund av att jag är 48 år ung fortfarande 🤣

Carmarino
0

#46: Får ingen träff på den när jag söker på sajten, så den har vi nog missat. 😊

[GIKmio]
1

Aoersmith från 1974. Dom hade några hit i mitten av 70-talet, men sedan drog det igång igen i slutet av 80-talet och början av 90-talet

[GIKmio]
2

#48 Hello mr. Tyler, going down? Kvinnokarlen Steven Tyler är idag 74 år. Hans dotter Liv är i min ålder. Måste säga att dottern är snyggare än farsan 😎 Aerosmith från 1989..

[GIKmio]
1

David Lee Roth var mellan åren 1974-85 sångare i Van Halen. 1986 som soloartist sjöng han in Tobacco Road som var en cover på en låt från 1964.

[GIKmio]
1

#50 Van Halen har en egen tråd men powerballaden How do i know when it's Love med Sammy Hagar som sångare är ett måste inom amerikansk nostalgisk musik. En låt som man kan spela om och om igen. Även om den redan publicerats 🙂

[GIKmio]
1

Metallica med låten One från plattan And Justice from All. Jag fick aldrig se riktiga Metallica live med James Hetfield, Kirk Hammet, Lars Ulrich och Cliff Burton. På denna platta ersattes Cliff Burton som gick bort så tragiskt av Jason Newsted. Metallicas basist Cliff Burton (1962-86) omkom när turnebussen körde av vägen utanför Ljungby i Småland.

• Redigerat 2022-06-14 00:26 av [GIKmio]
[GIKmio]
1

Platsen där den världsberömda basisten Cliff Burton i amerikanska Metallica omkom finns i välbevarad i form av en sten i en dikessten utanför Ljungby i Småland. Några hundra meter från olycksplatsen finns en minnesplats lite avsides av vägen..

[GIKmio]
1

Riktig amerikansk nostalgi. Metallica med For whom the bells tolls och Cliff Burtons klassiska basslingor.

• Redigerat 2022-09-24 16:09 av Carmarino
[GIKmio]
1

Journey-Don't stop believin' (1981)

[GIKmio]
2

Huey Lewis & The News med The Power of Love från 1985 som var ledmotiv till filmen Tillbaka till Framtiden från samma år.

[GIKmio]
2

Alf var en amerikansk sitcom från andra hälften av 80-talet om utomjordingen från planeten Melmac som levde ihop med en helt vanlig familj i hemlighet som fick utstå vissa prövningar ,🙂

Carmarino
0

#57: Den var rolig. 😊

[GIKmio]
1

#58 Paul Fusco låter som en amerikansk hockeyspelare i New York Rangers på 80-talet. Men är en amerikansk dockspelare, röstskådespelare m.m. Mest känd från komediserien Alf.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Paul_Fusco

GikMio
1

Vi har noterat att Pat Benatar aldrig publicerats på sajten. Nu har hon det.

Pat Benatar-Love is a Battlefield (1983)

Fornöga
0

Dobie Gray hade väl sin största hit med The In Crowd. Men lyssna gärna på hans version av balladen Loving Arms - den duger bra även idag! (Han spelade in den 1973, det här är en senare upptagning.)

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2022-09-24 15:39 av Fornöga
Carmarino
0

#61: 👍

GikMio
1

Aretha Franklin-Respect (1967) The American Queen of Soul. Var väl Otis Redding? Det är lugnt. Han var också jänkare 🙂

GikMio
2

Cindy Lauper från New York fyller 70 år nästa sommar. Det innebär att hon var endast 30 år när denna 80-talsklassiker kom 1983..

GikMio
1

Ray Charles, född 1930 i Albany, Georgia, död 2004 i Beverly Hills, Kalifornien. Hans Hit the Road Jack har nog dom flesta förmodligen hört…

GikMio
2

Harry Belafonte. Född som Harold George Bellanfanti i New York 1927. Och han lever och är Still going strong. . Hans banana song är nostalgisk kult. .

Fornöga
1

TV-serien The Office gjorde stor succé när den började sändas på svensk television 2005, men jag hörde till skaran som missade den.

Skadan går nu att reparera när serien går att strömma hem och det finns mycket att "titta ikapp"! Den känns faktiskt helt tidsenlig fortfarande, om än den digitala kontorsutrustningen tagit ett steg framåt sedan dess.

Jag är också förtjust i 20-minutersformatet (reklamfritt), som gör det lätt att kolla in när man har paus från annat man sysslar med.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
1

#67: Den var väl engelsk från början, och sedan gjorde amerikanerna sin egen version av den. Vill minnas att det var Ricky Gervais som skapade den.

Fornöga
1

#68 Ja, Gervais omnämns i förtexten.

GikMio
1

Jag har faktiskt inte sett The Office, men den brukar nämnas ibland när det görs svenska tv-serier som någon form av förlaga.

Carmarino
0

#70: Har inte heller sett den. Vill minnas att jag såg det första avsnittet av den engelska varianten, men tyckte inte det var särskilt kul, så därför fortsatte jag inte titta.

Fornöga
0

#70 #71 Jag missade tåget i början och hade inga direkta förväntningar när jag väl började kolla efter alla dessa år, men nu är jag glad att jag gjorde det- gillar den rappa dialogen och karaktärerna. Just nu är det min favorit tillsammans med Antiques roadtrip. Inga likheter dem emellan, men perfekta program att ta till när man inte har något för sig.

GikMio
1

#72 Jag följde mängder av amerikansk sitcom på 90-talet och början av 2000-talet. Dom sändes sen eftermiddag, tidig kväll när jag kommit hem från jobbet och det var Våra värsta år, Fresh Prince in Bel Air, Räkna med bråk, Tummen mitt i handen, Huset fullt mfl.

GikMio
1

Jennifer Rush från New York. Den sångrösten leker man inte med.. En favorit i repris

GikMio
1

Det finns två amerikanska sångerskor från mitten av 80-talet som sticker ut. Jennifer Rush och Whitney Houston.. Whitney Houston -How will i know (1985)

• Redigerat 2022-11-01 02:43 av GikMio
GikMio
1

Bandet som har sitt eget inlägg på iFokus. För så bra är dom och får ett inlägg här på amerikansk nostalgi .. Chicago- If you leave me now (1976)

GikMio
1

Amerikansk nostalgi i form av Metallica med Sad but true.. James Hetfield, Kirk Hammet, Lars Ulrich och Jason Newsted

• Redigerat 2022-11-04 20:48 av GikMio
GikMio
2

The Bangles, eller bara Bangles om man så vill bildades i Los Angeles i början av 80-talet och släppte några stora hits i slutet av årtiondet. Bland annat Manic Monday..

GikMio
2

Creedance Clearwater Revival- Have you
ever seen the rain

GikMio
1

Starship- We built this city (1985)

GikMio
0

W.A.S.P Wild Child från 1985. Det negativt beryktade bandet från USA som idag är ett kristet band.

GikMio
0

Twisted Sister bildades i New York för 50 år sedan. Deras platta Stay Hungry från 1983 är kult med låtar som I wanna rock, We're not gonna take it, The price och Burn in hell. Men dom gjorde musik innan dom slog igenom.

GikMio
1

Glenn Medeiros-Nothing's gonna change my love for you (1987)

Lite av en one hit wonder. Men framgångsrik sådan.

Carmarino
0

#83: Den håller fortfarande. 👍

GikMio
1

Amerikanska Slayer bildades 1981 och anses tillsammans med Metallica, Anthrax och Megadeath som dom stora inom Trash Metal. Slayer ansågs en gång i tiden som det mest onda som funnits inom musiken. Den ondska som dom framförde via sina låtar var av vissa så korrekt beskrivet att man kunde tro att dom upplevt det i verkligheten.
Raining blood från 1986 är en av deras största hits ..

GikMio
1

KC and the Sunshine Band-Please dont go (1979)

GikMio
1

You're the winner med Earth, Wind and Fire var vinjettmusik till SVT:s Femettan på 80-talet. En av deras andra låtar In the Stone får mig att tänka på Peter Dalle och Johan Ulveson. Vinjettmusiken till Lorry.

GikMio
1

Madonna Louise Ciccone, född i Bay City, Michigan, USA 1958. Amerikansk artist med italienska rötter från fadern och kanadensisk-franska rötter från modern. Into the Groove (1985)

• Redigerat 2023-07-31 17:32 av GikMio
Carmarino
0

#88: Hon fyller 65 om drygt två veckor (16/8). 😊

• Redigerat 2023-07-31 20:45 av Carmarino
GikMio
1

Charles & Eddie var en amerikansk duo med inriktning på soul.. Låten Would i lie to you var enormt stor i början av 90-talet.

GikMio
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Populära amerikanska tv-serien som började 2010 och som sänds på TV6. Vad många inte vet att det är en nyare version av en tv-serie som sändes mellan 1968 och 1980.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hawaii_Five-0

Fornöga
1

#91 Har "i alla tider" blandat ihop serien med Miami Vice. Har inte följt någon av serierna mer än att jag kan tänkas ha råkat snubbla in på dem någon gång.

Carmarino
0

#91: Brukade titta på originalet. Kopian har jag aldrig sett.

GikMio
3

#92 Om du sett en amerikansk deckarserie med en vitklädd snut och inga strumpor så var Miami Vice 😎

Fornöga
1

En deckarserie jag minns från tonåren är Mannen från UNCLE, trots att jag retade mig på Robert Vaughns självgoda rollfigur Napoleon Solo. Däremot gjorde David McCallum en rätt rolig gestaltning av Illya Kuryakin.
Serien filmatiserades långt senare.

[Hayabusa-0001]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#95 Oh, ja! Minns att jag såg en film på bio också.
Hade även en Corgi Toys bil.

Fornöga
0

#96 Kul! 👍

Carmarino
2

#95: Ja, den brukade jag också titta på. Den var spännande.

GikMio
1

Joan Jett född 1958 i Philadelphia. I hate myself for loving you från mitten av 80-talet

GikMio
0

Dags för ny tråd.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-08-01 09:06 av Fornöga
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer