Gamla journalfilmer och klipp
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som det står i ingressen: en tråd med gamla journalfilmer- tror inte att det har funnits någon sådan.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-07-11 19:43 av Fornöga
Resumé: detta hände 1946-1969. Bland annat. 😉
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-07-11 19:33 av Fornöga
Journalfilm från Solvalla anno 1945..
Journalfilm från SAAB, 1960
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Mamma var lik sin mamma…🙄
En riktigt gammal film om Thulinverken och Enoch Thulin
Tror inte det visades journalfilmer när jag var gammal nog att gå på bio. Minns bara att det var reklamfilmer. Det gällde att vara på plats i god tid, för dem ville man inte missa. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#6 Ja det var nog en av anledningarna till de korta filmerna
Fornöga - vet du hur länge journalerna visades på bio?
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#7 Enligt Wikipedia fasades de i takt med att TV tog över, och i slutet på sextiotalet var de ett avslutat kapitel.
Invigning av fotbollsstadion i Råsunda 1937. Bengalerna lyser- med sin frånvaro.
#8: Ja, ungefär så minns jag det. Journalfilmerna var nog borta någon gång före 1970….
Dessa filmer kunde variera i längd, troligen anpassat till huvudfilmens speltid, och för ett barn eller tonåring var innehållet sällan särskilt intressant. I synnerhet då man otåligt väntade på den film man köpt biljett till….
Journalfilmerna fyllde dock något slags samhällsfunktion i en värld utan tv……
#7 ff Det fanns inte bara SF-journalen, före vår tid kunde stockholmarna se rörliga nyheter i form av "Spegelbilder" på biografen Spegeln framgår det av inledningen av den här återblicken på trettiotalet.
#8 Då stämmer det att jag såg några journalfilmer i slutet 50-talet och början av 60-talet. Jag gick inte mycket på bio, var nog mindre än 10 gånger. Minns mest Nunnan med Audrey Hepburn och I hetaste laget med bla Marilyn Monroe, Jack Lemon och Tony Curtis
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2024-07-12 16:29 av Torparmor
#11: Nej visst, SF-journalen var inte allenarådande som "bonusrullar". Som jag minns, kunde även andra produktioner dyka upp.
Någon gång under resans gång (minns inte riktigt när), började man också visa trailers för kommande filmer, vilket inte förekom under de tidiga åren (dvs mina tidiga år…)
#13 Paramountjournalen är ett namn som poppar upp i sammanhanget.
Sedan var det ju vissa tv-handlare som hade en tv i skyltfönstret. Då samlades alla där och tittade. Hade de tur var det en tv-handlare som kopplat in en högtalare vid fönstret också. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#15 Det där med tv i skyltfönstret känner jag till. Det var vanligt under fotbolls-VM 1958. Folk som samlades för att se rörliga bilder istället för att lyssna på radio. TV var inte en självklarhet i dom svenska hemmen då.
#16: Fotbolls-VM 1958 minns jag.
Vi följde det via radion, men senare samma år skaffade vi vår första TV.
#16 #17 Såg VM-matcher på TV hos brorsan, som bodde granne med en radiohandlare och fått köpa en 14". Fast det var många avbrott i sändningarna…🙄
Apropå journalfilmer kan ju besökare på YouTube knappast undgå att stöta på gamla filmer från Pathé. Bröderna Pathé började i Frankrike, men företaget etablerade sig i andra länder, inte minst blev British Pathé ett begrepp.
Även om journalfilmerna inte längre produceras så lever namnet vidare inom- och TV-branschen.