Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettmusik
Läst 289 ggr
Fornöga
2024-09-28 14:01
1

Dansbandsminnen

Fortsättning på den fyllda tråden "Dansbandseran- snart ett minne blott".

:

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-09-07 07:51 av Fornöga
Fornöga
2024-09-28 14:03
2

"Varje år som går utan att diskrimineringen av dansbandskulturen upphör innebär ett fortsatt svek mot alla oss som kämpar för musiken, dansen, kulturen, rörelsen, hälsan, inkluderingen och den sociala gemenskapen", skriver 23 dansband på Expressen debatt.

Varje år som går utan att diskrimineringen av dansbandskulturen upphör innebär ett fortsatt svek mot alla oss som kämpar för musiken, dansen, kulturen, rörelsen, hälsan, inkluderingen och den sociala gemenskapen, skriver 23 dansband.
Carmarino
2024-09-28 15:16
1

Straffbeskattning ja, men diskriminering vet jag inte om det är.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2024-09-28 15:38
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Per Fritzell och Sven-Ingvars orkester

Nu är jag ingen dansbandsfan, och jag är inte alls insatt i beskattningsfrågan, men jag tycker däremot att dansbanden ligger lite i mediaskugga, "diskrimineras" om man så vill, jämfört till exempel med rap. Förr i tiden såg man banden åtminstone i "Nygammalt" eller hos "Loket", men numera ser man dem sällan till dem i media, varken i de stora tidningarna eller på TV.

• Redigerat 2024-09-28 15:42 av Fornöga
Carmarino
2024-09-28 16:17
2

#3: Ja, det finns inga sådana program kvar längre. Mer än möjligen Bingolotto och i viss mån Allsång på Skansen. Inte för att jag heller är något dansbandsfan, men jag lyssnar hellre på det än på rap.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bo§e
2024-09-28 16:29
1

"Mediaskugga" och "diskriminering" är starka ord.

Är det inte bara så att "dans till dansband" håller på att krympa, från lukrativ industri till subkultur….?

Dansbandskultens "kärnutövare" minskar helt enkelt i antal, pga åldrande och bortfall, med följden att denna tidigare breda företeelse gradvis håller på att förvandlas till en smal nisch.

Är de kraftfulla genmälena i själva verket bara ett uttryck för….sorg…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-09-28 16:36 av Bo§e
Fornöga
2024-09-28 16:42
3

#5 Tja, kalla det sorg om du vill. Jag ser det som en "folkrörelse", där folk reser långt för en danskväll med levande musik, idag precis som för trettio år sedan. Jag hoppas att det sker på lika villkor för artisterna.

Och nog anser jag att det är mediaskugga. Det enda man ser om dansband i media idag verkar handla om Olle Jönssons hälsa…🙄

Bo§e
2024-09-28 16:53
2

#6: Jo, visst är det fortfarande en folkrörelse, även om den av naturliga orsaker krymper i volym.

Jag tycker heller inte att allt som skrivs på ämnet i medierna, är särskilt begåvat.
Många "unga" journalister har helt enkelt inte det perspektiv som krävs för att kunna tackla den här berättelsen.

Jag vet inte om dansbandsrörelsen är mogen för kulturmoms riktigt än, men jag tror att den stunden kommer. Och det känns väl ok….

kamera0710
2024-09-29 06:35
2

När det gäller den högre momssatsen för danskvällar håller jag med bandens företrädare till 100 procent. Riktigt märkligt, ändå har det förblivit så år efter år.

[Hayabusa-0001]
2024-09-29 11:49
2

Helt död verkar genre inte vara.

Bo§e
2024-09-29 19:27
1

#9: Nej, inte död, men på resa från masskultur till subkultur.
Och när en folklig företeelse blir tillräckligt smal, är det dags att avgöra om den skall skyddas som "nationellt arv", eller inte.
Och där är vi inte riktigt än.

Dock tycker jag att folkparksdöden är sorglig att bevittna….

• Redigerat 2024-09-29 19:36 av Bo§e
[Hayabusa-0001]
2024-09-29 22:27
1

#10 Förändringar är konstant…

Fornöga
2024-10-02 08:50
1

Olle Jönsson lär vara full av dansbandsminnen efter över femtio år i branschen, och han delar med sig av dem i en nyutkommen bok som han producerat tillsammans med journalisten Mats Olsson. Men han undviker att gå in på dispyterna i bandet Lasse Stefanz.

I boken ”Rösten speglar själen” berättar Olle Jönsson om sitt liv som sångare och trummis i dansbandet Lasse Stefanz. – Jag har inget problem med att de säger att jag är tjock eller har konstiga kläder. Bara det inte säger någonting om min sång, säger Olle Jönsson.
[Hayabusa-0001]
2024-10-04 21:34
2
Minskad alkoholkonsumtion, dejtingappar och en oro för framtiden. Det är några av anledningarna till att unga inte går på nattklubb i samma utsträckning som tidigare, menar Sébastien Tutenges, docent på Lunds universitet som forskar om nattliv. – De tänker mer på deras hälsa och framtid. Samt bekymrar sig för klimatförändringar och krig, säger han.
Fornöga
2024-10-06 14:08
2

Marcus Björk skrev i Smedjan i somras en krönika till stöd för dansbanden i deras kamp mot vad de upplever som straffskatt på sin verksamhet.

"Trots att så många partier lyft frågan, trots alla motioner och en kartläggande riksdagsrapport från Moderaterna 2013, har nästan ingenting förändrats för dansbanden. Ett faktum som helt säkert upplevs som nonchalant för alla tusentals människor i vårt land som uppskattar dansbandsmusiken.

Förmodligen ligger en del av det politiska motståndet i att det fortfarande finns en föreställning bland politiker om vad som är “fin- och fulkultur”, där dansband hamnar i den sistnämnda kategorin. Dansbandsbranschen är dock lika professionell som vilka andra kulturutövare, med många duktiga och rutinerade musiker. Framför allt är det inte upp till politiker att avgöra vad som är mer eller mindre önskvärda kulturyttringar genom att sätta olika skattesatser. Nu återstår det att se vilket parti som går i bräschen för den fria kulturen."

Varje år samlas nästan 100 000 besökare på den stora Dansbandsveckan i Malung. Politiken måste sluta straffbeskatta deras finkultur, skriver Marcus Björk.
Bo§e
2024-10-06 15:06
1

#14: Den här debatten är dömd att köra i diket var gång den lyfts.

Bättre vore, om staten lossar på slipsknuten en aning, och låter folk dansa till 6% moms.
Det vore ett billigt sätt för myndigheterna att bättra på sitt skamfilade rykte, och ta ett litet steg mot en gladare befolkning.
Det har Sverige råd med.

Den som sedan saknar grälet om fin- och fulkultur, får hitta en annan spelplan….

Jag lägger härmed detta tips i förslagslådan….🙂

Hur står det till med Sveriges lyckoindex…?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lyckoindex-styr-bhutan

Mer lycka och färre prylar åt folket – så tänker makthavarna i det lilla landet Bhutan i Himalaya. Som enda land i världen mäter Bhutan invånarnas lyckotillväxt i stället för den ekonomiska tillväxten. Korrespondenterna har åkt på en unik resa till bergslandet för att se hur det står till med lyckan där.
  • Redigerat 2024-10-06 15:48 av Bo§e
kamera0710
2025-07-26 08:52
2

Nyutkommen bok i ämnet. Har inte kikat i den, men kommer nog att beställa den.

https://www.bokus.com/bok/9789177035206/kramgoa-texter-hur-dansbanden-forandrade-sverige/

Köp Kramgoa texter : hur dansbanden förändrade Sverige av Björn Ranelid, Thomas Deutgen, Jan Jörnmark, Diana Thylin, Bert Karlsson. Skickas inom 2-3 vardagar. Fri frakt över 249 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
kamera0710
2025-09-07 05:55
1
Filip Mathisson och Hendric Laneus på Eringsboda Brunn slår klackarna i taket efter beskedet om att dansbandsmomsen ska sänkas från 25 till 6 procent.En ...
Fornöga
2025-09-07 06:51
1

#17 En fråga som också uppmärksammats i vad som nog tyvärr är en parallelltråd med likalydande innehåll. (För över inlägget till den öppna tråden.)

Tar på mig missen att ha skapat två fortsättningstrådar av en ursprunglig
och stänger denna tråd med hänvisning till den andra.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-09-07 07:50 av Fornöga
Inlägget är låst för nya kommentarer