Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterövrigtprathörnan
Läst 804 ggr
Fornöga
1

Nostalgie Café- 3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Då är det dags att förlägga vårt caféhäng med tillhörande allmänna småprat till annan tråd och plats och då faller valet på 50-talets London, när kaffebarer var något nytt och exklusivt. Den föregående tråden finns här.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-05-22 16:56 av Fornöga
Carmarino
1

#0: Trevligt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

En pratstund med gamla stammisar eller kanske göra nya bekantskaper- vem vet vad som kan ske på ett kafé? 😉

Carmarino
2

I'm back! 👍😊

Fick den nya routern idag, och efter en del strul (svårt att hitta instruktioner hur man skulle göra) så lyckades jag till slut få igång det. Så skönt att kunna använda datorn igen. 🙃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#3 Se där- välkommen tillbaka! 😊

Carmarino
2

#4: Tack. 😊

Det ska även bli skönt att kunna kolla på SVT Play och YouTube igen. Har visserligen ett par program inspelade som jag inte har hunnit titta på, men det tog mig de här tre kvällarna utan nätverk att titta på ett av dem - som var 50 minuter långt. Somnade hela tiden, så jag hann bara se ungefär en tredjedels program varje kväll. 😁

• Redigerat 2024-12-07 16:11 av Carmarino
Fornöga
1

#5 Streamingsmöjligheten är en välsignelse för oss som brukar somna framför rutan. Igår somnade jag under "Grantchester", så jag får återuppta tittandet av avsnittet när jag är utvilad…🥱

Fornöga
1

Uje Brandelius, aktuell med sin show "Våra minst älskade julsånger", avslöjar i denna fyraminutersintervju vilken han tycker är den mest uttjatade julsången.

Varje advent räknar Expressen Kulturs Kristin Lundell ner till jul med en känd kulturprofil. Den andra advent möter hon Uje Brandelius, aktuell med sin show Våra minst älskade julsånger.
  • Redigerat 2024-12-08 09:45 av Fornöga
Carmarino
1

#6: Ja, förr brukade jag alltid spela in program jag tittade på, så att jag kunde fortsätta titta även om jag somnade mitt i. 😴😊

Fornöga
1

Skorna som Judy Garland bar i filmen Trollkaren från Oz förekom i rubrikerna för några år sedan när FBI spårade dem efter att de hade stulits på ett museum för några decennier sedan. Nu är skorna åter aktuella, efter att ha sålts på auktion för ett pris motsvarande 306 miljoner kronor.

Källa.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Fornöga
2

Som vanligt så här års är det massor av (amerikanska) julbelysningsshower på YouTube, men man behöver bara titta på några av dem för att se att samma hus återkommer i flera av "showerna" (AI?), och att det är olika företag som erbjuder att hjälpa hugade spekulanter att sätta upp shower- mot betalning förstås…

Nytt sedan några år är drönarshower på himlavalvet. (Kanske kommer de att ersätta större fyrverkerier till nyår så småningom?) Det kinesiska drönarspelet ovan är tydligen kontrollerat av "Guiness World Records" och då får man anta att det är äkta. Och tydligen styrdes hela drönarflottan från en enda laptop…😮

Bo§e
2

#10: Ofattbart…! 🤯

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
2

Chokladtomtar

I de "bättre" caféernas fönster, kunde det vid jultid dyka upp chokladtomtar, vissa små och anspråkslösa, men stundom kunde man få se magnifika, stora exemplar, som väckte både godissug och beundran i lika delar…
Här kunde konditorerna briljera med sin skicklighet, beträffande egen design, dekoration m.m.

Många tomtar var klädda i färgad aluminiumfolie, men ibland kunde det dyka upp riktiga mästerverk i "naturellt" utförande.

Traditionellt gjöts chokladtomtarna i metallformar, i en teknik som gjorde dem ihåliga.

I modern produktion tillämpas en liknande teknik, men idag är formarna vanligtvis av plast.

• Redigerat 2024-12-15 12:44 av Bo§e
Fornöga
2

Bara fyra jullåtar har toppat Svensktoppen sedan starten 1962, och ingen har gått direkt in på förstaplatsen förrän nu, när Björnzone gick direkt till topps med sin "A Christmas Song".

Efter 62 år händer det - en jullåt går rakt in på Svensktoppens förstaplats; ”A Christmas Song” med Björnzone.
Carmarino
1

#13: Och den är ju inte ens bra. 😖😁
För att vara en grupp med så många kända namn så sjunger de rätt dåligt. Det låter som ett gäng amatörer på karaoke.

Fornöga
1

#14 Ja, det är nog kändisfaktorn som gett utdelning. 🤷‍♂️ Jag såg inte mello, men tror mig ha läst att konstellationen förekom i någon paus där

Carmarino
1

#15: Jo, det stämmer. Såg inte heller Mellon, men har sett inslaget på SVT Play. Var väl ingen höjdare det heller, men bättre än julsången åtminstone.

Fornöga
1

Butterick`s är sedan urminnes tider, eller åtminstone se´n 1903, synonymt med partyprylar och skämtattiraljer, inte minst bland de yngre: oräkneliga är nog de skolungar som köpt pruttkuddar och klipulver i deras butiker under årens lopp. Men nu är partystämningen låg i affärskedjan och konkursen kan vara snubblande nära.

Länk.

Butterick's tvingas ansöka om företagsrekonstruktion. I ansökan redogör partyjätten för faktorerna som lett fram till krisen. En av dem är orden från tidigare statsministern Stefan Löfven som blev ”förödande” för Butterick's.
Carmarino
1

#17: Det fanns en Butterick's här i stan, men den lades ner i början av mars i år. Besökte den en eller två gånger, men vad jag minns köpte jag inget.

Fornöga
1

#7 "Feliz Navidad" eller "The little drummer boy"- kampen är hård bland kritikerna om titeln "sämsta jullåten".

Inspelningen här ovan är värd att nomineras i klassen "värsta tolkning". 😏

Under december månad sätter DN Kultur betyg på julkodade verk och fenomen. I dag skriver Matilda Källén om jullåten ”The little drummer boy”.
  • Redigerat 2024-12-19 09:19 av Fornöga
Fornöga
1

#13 ff De på Spotify tio mest spelade svenska nyinspelade jullåtarna presenteras här.

Julmusiken domineras av klassiker med Wham, Mariah Carey och Triad.<br/>Men det är Björnzone som har gjort årets största nya svenska jullåt, visar färsk statistik från Spotify.
Fornöga
1

#10 Apropå "julpynt".. 😮.

Ett flygplan, med tillhörande radiotorn, lyser färgglatt på taket. Tomtar i ledslinge-fallskärmar är på väg ned i trädgården – som är helt belamrad med både ege
Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21: Jag nöjer mig med lite färre ljus. 😁

Fornöga
1

#22 Duger bra!👍

Bo§e
1

#22: Den var väldigt fin….👍🎅

Carmarino
1

#23: och #24: Tack. Den såg inte mycket ut för världen innan den var klädd, men än så länge har jag aldrig haft en gran som inte blivit fin när den blivit försedd med ljusslinga och pyntad. 🎄😊

Bo§e
1

#25: Inte ens en medioker gran skall underskattas.
Väl hemma och klädd, visar den sin rätta karaktär…🎄

Carmarino
2

#26: Ja, och min gran är medvetet vald för sitt utseende. Måste nämligen ha en gran som är gles och inte så yvig, för annars får den inte plats och det går inte att ha levande ljus i den utan att grenarna ovanför tar fyr.

Fornöga
2

(Nio år gammalt klipp)

Håller cafékulturen på att förändras? När cafélivet trendade för rätt många år sedan (kanske inspirerat av TV-serien "Vänner" med de caféhängande kompisarna) så verkar det nu som om caféerna alltmer blivit kontorslokaler eller skolarbetsrum, med gäster sittande i timtal med sin laptop utan större konsumtion av serveringens utbud. Det är i och för sig ingen ny företeelse, men medan besökarna med laptop återkommit efter pandemin så verkar det som om kompisgängen inte kommit tillbaka i samma utsträckning som förr. Nu ser man väletablerade hängställen tvingas stänga (artikel med betallås) på grund av minskade intäkter.

Jag passerar själv ett café några gånger om dagen ibland, och det verkar vara samma personer som sitter där dagligen med sin laptop. En rak fråga då: är det okej att sitta i timtal på café och bara beställa "en slät"?

Espresso house har stängt sitt första kafé i Göteborg. Anledningen är ett minskande gästantal. Nu tar en ny hyresgäst över lokalerna.
Bo§e
2

#28: Stadskärnans roll som samlingsplats för människor håller på att försvagas.
Den omfattande butiksdöden är ett annat tecken på det.

En annan faktor som påverkar caféverksamheten, är den kraftigt krympande biografkulturen, som förr hade ett närmast symbiotiskt och välsynkroniserat förhållande till caféernas tillgänglighet. Ett win-win.
Biobesök var traditionellt kopplat till cafébesök, före eller efter föreställningarna.

Dessutom hade många äldre caféer en biroll som brödbutik, vilket är en sällsynthet bland dagens pop-up-caféer.

Pandemin slog förvisso hårt, men jag tror inte att vi bör överdriva dess roll i denna utveckling, som jag uppfattar som betydligt äldre än så.
Vi såg detta komma, långt tidigare…

Stadskärnor håller gradvis på att förlora sin ställning som mötesplats.

• Redigerat 2025-01-11 12:37 av Bo§e
Carmarino
1

#28: I senaste ICA Kuriren finns en krönika om just det. Krönikören Johan Croneman skriver under rubriken "Dags att införa P-skiva på kaféerna". Väldigt läsvärd. Tänker inte de som sitter där en hel dag, och bara köper en kopp kaffe, på att kaféerna inte är någon välgörenhetsinrättning utan de behöver få in pengar för att kunna hålla öppet? Det verkar inte så.

Carmarino
1

#22: Granen är nu utkastad. Den verkar ha varit förhållandevis nyhuggen när jag köpte den, för den barrade inte särskilt mycket. Bilden visar vad som hade trillat av efter att jag hade tryckt ner den i en sopsäck - en rätt omild behandling. Innan dess var det bara knappt en handfull barr som hade ramlat av när jag tog bort pyntet.

Fornöga
1

#29 Ja, kanske är det en kulturändring på gång av större format än bara caféhäng.

#30 Inte ofta man har samma uppfattning som Croneman numera…😉 Instämmer även med dig om långtidsparkerarna.

#31 Ändå hade den råkat ut för en vurpa, så det blev "ett fall framåt" till slut. 😊

Bo§e
2

#30: Mitt perspektiv är att detta sköttes på ett hyfsat funktionellt och snyggt sätt förr i världen, med hjälp av oskrivna lagar.

Det rådde något slags tyst överenskommelse som sällan/aldrig ens behövde nämnas.

I ungdomen hängde vi ofta på "fiket", men vi kände "instinktivt" när den magiska gränsen började närma sig, och då kunde vi välja att spendera litet mer pengar, eller gå därifrån.
Jag minns inte ett enda tillfälle då vi behövde "påminnas" av personalen..

Men, tänker jag också, dagens irritation över "långsittarna" som bara köper en slät kopp, skulle också kunna bero på de modernare caféernas mer "renodlade" affärsidé, som huvudsakligen bygger på en stor mängd korta kundbesök, och däremellan - ingenting,
Inte sällan ackompanjerat av ett ganska mediokert utbud tillbehör.

Förr såg det annorlunda ut.
Medan vi (ungdomar) "hängde" vid något bord, kunde personalen ägna sig åt att sälja limpor, frallor, kakor och tårtor till inkommande butikskunder.
Så ser inte dagen caféscen ut.

Idag verkar många caféer vara något slags "lean machine", där man skalat bort en del av av de traditionella möjligheterna till omsättning och flexibilitet.
Kanske pga att man helt enkelt saknar kunskap om historien, eller att man tittat litet för djupt i skriften från någon trendig marknadsföringsguru…?

• Redigerat 2025-01-11 14:55 av Bo§e
Fornöga
1

#33 Tänkvärt!

Carmarino
1

#32: Ja, jag trodde att den hade slutat dricka vatten efter vurpan, men det verkar som om den hämtade sig tillräckligt för att sörpla i sig tillräckligt åtminstone. 🎄🤶🏻

Fornöga
2

Rätt ställe att bli insnöad på. 😉

29 personer har räddats efter att ha varit insnöade på en brittisk pub i fem dagar. De insnöade passade på att ta vara på tiden med sång och dans.
Bo§e
2

#36: Ja, jag kan tänka mig sämre ställen att bli isolerad på…🙂

Bo§e
2

En doft….

I "Det Gamla Sverige" fanns förvisso olika sorters caféer, med varierande atmosfär och målgrupper.

Nu fokuserar jag dock på caféer av den aningen mer anspråkslösa sorten, ofta de inrättningar som låg något kvarter bortom själva centrum, och som kunde hålla öppet en stund efter biografernas sena föreställning.
Atmosfären var väl inrökt, men välkomnande.

En ganska sliten korkmatta, bord med perstorpsskiva, stol- och soffsitsar av galon i någon enhetlig bjärt färg, samt tavlor, inte sällan hötorgskonst, men ändock tavlor på väggarna.
Pelargonior i några fönster (äkta, inte plast).
Ett ställ eller bord med tidningar av synnerligen varierande ålder.
Jukebox var inte ovanligt.
Dessutom en välförsedd glasdisk med bakverk.

Här fanns doften .
En mix av kaffe och tobaksrök, både färsk och "aged", kanske spetsad med ett uns skurmedel, och med ett inslag av något obestämt bröd.
Allt sammansmält till en enda, speciell doft, som borde få ett eget namn.
Den sitter djupt i mitt doftminne…🙂

Om David Lynch varit uppväxt i Sverige, hade han varit rätt man att gestalta den här miljön…

• Redigerat 2025-01-18 17:04 av Bo§e
Carmarino
2

#38: Härligt minne. Jag var inte så ofta på café när jag var yngre, för det fanns inte något i byn där jag bodde. Dessutom hade vi oftast inte råd med det. Det fanns dock rikligt med hembakat fikabröd hemma. 😊

Fornöga
2

#38 #39 Jag hängde en del på café i tonåren, dock kanske inte fullt så sunkiga som beskrivningen ovan. Däremot påminner den beskrivningen mig om en del arbetarcafeer som jag besökt senare i livet. Att slinka in i ottan och få sig en kopp nykokt kaffe och till det en nybakad brödskiva med falukorv (eller pannbiff) och stekt ägg var en kulinarisk njutning. 🤤

Bo§e
1

#40: Cafékategorin som jag försökte beskriva i #38, bedömer jag inte som särskilt "sunkig", men där rådde en alldeles särskild estetik, som troligen aldrig tänkts ut av någon, men som bara uppstått, och etablerats…
En bit av vårt "gamla" Sverige, som t.o.m. skapat doftminnen…🙂

Jukeboxarna kunde ha varierande utbud, och som ungdomar, kunde vi ibland växla café, beroende på vad vi ville höra…

Vid tiden för de mest hektiska motsättningarna mellan "mods" och "sunar", fick vi ibland göra en förhandskoll, innan vi besökte ett visst café, så att inte "fel" gäng redan satt där.🙂

• Redigerat 2025-01-18 20:28 av Bo§e
Fornöga
2

#41 Jukeboxminnen har jag några stycken. Ett är att när jag övningskörde så brukade vi som hade tid för körning samlas på ett fik där jag minns att jag varje gång, även inför uppkörningen, valde "River deep mountain high" med Ike och Tina Turner, som var ny nu då.

Långt tidigare (bör ha varit 1959) minns jag att vi, mina föräldrar och jag, gjorde uppehåll vid ett café utanför Mellerud. Till min glädje såg jag att de hade en jukebox, och jag spelade "I need your love tonight" med Elvis två gånger på raken. Kommer ihåg att en långtradarchaffis blängde uppgivet på mig när jag spelade låten andra gången- han hade inte tagit steget in i rockåldern…😊

Köpte sedan låten på EP. Den kan ligga i källaren. men troligen har jag givit bort den.

I Need Your Love Tonight - New Stereo MixMaster Take 18Written by Sid Wayne, Rix ReichnerRecorded at RCA Studio B, Nashville, TennesseeJune 10, 1958Created p...
Bo§e
2

#42: Något år innan din tidiga Elvis-EP, fick jag också mina första egna skivor.
Det var Little Gerhards "Rockin Ghost"-EP, och en EP med Paul Anka, med "Diana", "Tell Me That You Love Me", m.fl….🙂

Senare kunde det bli caféhäng, och ett par jukeboxlåtar som ibland kunde få oss att byta till "det andra" caféet, var "Him or Me - What's It Gonna Be" med Paul Revere & The Raiders, och C.C. Rider/Jenny take a Ride med Mitch Ryder & the Detroit Wheels…🙂

Charted at #25 on UK Singles chart in November 1957. The other side of this single is "I Love You, Baby" which charted at #97 on the Hot 100 in the US and #3...
  • Redigerat 2025-01-18 23:02 av Bo§e
Fornöga
2

#43 Little Gerhards "Rockin´ Ghost ingick även i min skivsamling, men Paul Ankas bidrag bestod av "What you´ve done to me".

Det som (senare) fick oss att variera cafébesöken var valet mellan den ena serveringens krämbullar och den andras kanelbullar. Den som för dagen pläderade bäst fick med sig övriga skaran.

Bo§e
2

Korgen

Om man ville ha en kaffestund på något annat ställe, kunde man få en kaffekanna, koppar och alla tillbehör i en korg, som vanligen var gjord i metallförstärkt plywood.

Den mest vanliga korgen hade runda gavlar , men ibland kunde den vara rektangulär .

• Redigerat 2025-01-19 09:50 av Bo§e
Fornöga
2

#45 Låter mysigt! En sådan service hade nog inte de fik som vi hängde på. 😏

Bo§e
2

#46: Ett annat minne av dessa korgar är även ett tågminne:

När man reste med rälsbussen Orsa - Östersund, vilket var en ganska lång, sömnig och gungande vildmarksresa, stannade ekipaget regelmässigt vid en liten station i ödemarken (kan ha varit Röjan), och en man steg in i vagnen, alltid fällande samma replik:
"Skall det vara kaffe i Hackås?"
Varvid kaffesugna passagerare räckte upp handen, och mannen antecknade och gick av tåget, som for vidare.

Väl i Hackås stannade tåget, och varmt kaffe bars in i just dessa plywoodkorgar, och delades ut till passagerarna, som också betalade.
Tåget rullade därefter vidare mot Östersund.

Exakt samma rutin tillämpades, år efter år, och fungerade som ett urverk.
Detta tilldrog sig långt före den trådlösa telefonin.

🙂

• Redigerat 2025-01-19 10:41 av Bo§e
Fornöga
2

#47 Kul! 😊

Carmarino
2

#47: Det skulle behövas nu också. Fast med tanke på hur ofta tågen är försenade så kanske kaffet hade hunnit kallna innan man nådde Hackås. 😁

Bo§e
2

#49: Ja, ett sådant upplägg kräver en viss punktlighet, vilket uppenbarligen var ett hanterbart problem, trots den "analoga stenåldern"…eller tack vare…?😮

• Redigerat 2025-01-19 13:49 av Bo§e
Fornöga
2

#47 I Nattavaara tycks man vara vana med tåg som inte går som de ska, enligt den här artikeln (uppdaterad för på dagen åtta år sedan). Påminner om ett visst kaffemärkes reklam om oväntade besök…😉

När 150 av SJ:s resenärer blev strandsatta i skogen utanför Nattavaara ställde byn upp. – Vi dukade upp rejält med fika och ordnade med allt åt dem berättar en av byborna.
  • Redigerat 2025-01-19 14:52 av Fornöga
Fornöga
2

Brännvalls café i Överkalix är till salu, och ortsborna hoppas på fortsatt drift.

I det gula huset på Storgatan har man kunnat köpa bakelser och kaffe i nära 100 år. Nu är ortens landmärke till salu, men inte helt utan kravlista. – Mest naturliga scenariot, säger ansvarig mäklare.
Bo§e
2

Underbart…! Jag hoppas verkligen att caféet får fortleva, och att nästa ägare förstår vad han(hon har köpt.

Carmarino
2

#52: Hoppas också att de hittar rätt köpare, så att det kan vara kvar oförstört.

Fornöga
1

Estland och Tommy Cash bidrar med Espresso Macchiato i årets ESC.

Bytte video eftersom den du länkade till inte är tillgänglig längre.

• Redigerat 2025-02-18 14:45 av Carmarino
  • Redigerat 2025-02-18 12:09 av Fornöga
Fornöga
1

#17 ff Verkar som att Buttericks trots allt får leva vidare.

Buttericks kommer fortsätta sälja festprylar. Den anrika kedjan räddas från konkurs. ”Festen är inte slut”, jublar festbutiken i ett pressmeddelande.
Carmarino
1

#56: Trevligt. Inte för att jag har varit någon särskilt flitig kund där, men det är många som har tyckt om den.

Fornöga
1

Kanske skulle det här passa lika bra under "Nostalgi blandat med nutid" eller i "I backspegeln: Sport och Nostalgi", för fenomenet med idrottsstjärnor som försöker sig på musikbranschen har många år på nacken, möjligen framkallat genom en blandning av personlig hybris och lycksökare som vill utnyttja deras framgångar. Snoddas, Ingo, Nacka, Pernilla Wiberg och Kenny Bräck är några av de stora namn som spelat in skivor och rest i parkerna och/eller framträtt i radio och TV. Däremot tror jag inte att Zlatan försökt sig på musikbranschen. (Ännu…)

Nu har Armand Duplantis sällat sig till skaran av Grammykandidater(nåja…), och jag blev faktiskt lite överraskad när jag hörde låten (länk)- hade jag inte vetat vem det är så hade jag nog gillat inspelningen ändå. Den får tre stavar av fem möjliga av mig.

Nu kan man lyssna på den, stavhopparstjärnan Armand Duplantis första låt som har släppts.
  • Redigerat 2025-02-28 09:04 av Fornöga
Carmarino
1

#58: Visst har Zlatan gjort det, även om man knappast kan kalla det sång, snarare deklamation. (Reklam för Volvo.)

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/OnaByb/mest-spelade-nationalsangen

Zlatan Ibrahimovic har skördat framgång efter framgång på fotbollsplanen. Nu har han även nått en milstolpe – i musikbranschen. Han har fått en guldskiva för si
  • Redigerat 2025-02-28 09:58 av Carmarino
Fornöga
1

#59 😊

GikMio
1

#58 Pia Sundhage och Mats Wilander var två idrottare som faktiskt hade någon form av musikalitet inom sig. Sundhage brukade sjunga för landslagstjejerna när hon var amerikansk förbundskapten. Det påminner om gamle Åby Ericsson.

Carmarino
1

#58: För att inte tala om De ä bar å åk med Alpina Skidlandslaget. 😊

GikMio
1

Nej, nu tycker jag vi dricker ur kaffet. Så ses vi i Berga by i Sälen söndag morgon. SVT sänder som vanligt givetvis från en av årets stora idrottsevenemang. Första gången jag såg Vasaloppet så var det nog 1981 eller 1982.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/vasaloppet-2025-tv-tider-segrare-och-rekord

Vasaloppet 2025 avgörs söndagen den 2 mars. Det blir det 101:a loppet i ordningen. I vår guide hittar du all info du behöver veta inför Vasaloppet. Se också Vasaloppets liverapport här.
Fornöga
1

#58 ff Grabben hinner med en del annat också, mellan (skiv)varven…😉

Armand Duplantis har gjort det igen. På stavhoppsgalan i Frankrike putsade han sitt eget världsrekord. Den nya rekordhöjden lyder 6,27 meter. – Jag känner mig rätt jävla bra, säger Mondo i segerintervjun.
  • Redigerat 2025-02-28 23:17 av Fornöga
GikMio
2

Såg ett kul inlägg på sociala medier häromdan. Om du får en länk om att Håkan Hellström sjunger så öppna inte den! Det är Håkan Hellström som sjunger 😁

#64 Mondo är bra. Vi är många som upplevde magin i OS i Paris när han tog guld. Men nöjde sig inte med det utan gav en riktig show för att utöka sitt världsrekord. Och publiken stannade kvar på arenan och hans konkurrenter som klappade händer och heja fram honom.

Carmarino
1

#64: Han kanske fick extra energi av skivinspelningen, så det var därför det blev världsrekord. 😁

Fornöga
1

Den 4 februari är det fettisdagen, och med anledning av det finns en semmelquiz i GP. Jag fick ihop 6 av 10 rätt och skäms inte nämnvärt över det.

Varje år dyker nya kreativa tolkningar upp inför fettisdagen: chokladbolls-semla, croissant-semla, semmelgröt. Testa dina kunskaper i genren.
Carmarino
1

#67: Fick också 6 rätt, och skäms inte heller över det. 😊

Bo§e
1

#67: Fick 7 rätt, men kan inte säga att det berodde på skicklighet….🙂

Fornöga
1

#63 Här blir det något/några inlägg idag om Vasaloppet.

Fornöga
1

Fettisdagsspaning: även om semlan kan vara ett arv från antiken (källa) så inspirerar den fortfarande till en strid ström av varianter, som här: https://alltommat.expressen.se/artiklar/sveriges-roligaste-semlor-med-en-udda-twist/

Sveriges godaste semlor med en twist
  • Redigerat 2025-03-04 08:42 av Fornöga
Carmarino
1

#71: Åt en räksemla igår. Det blir nog den enda semla jag äter i år.

Fornöga
1

#72 Bortsett från att jag inte räkor så ser den faktiskt god ut! 😏

Fornöga
1

#71 ff Klämde en semla framför TV:n när de svenska skidtjejerna tog guld och brons, trots hundväder i Trondheim.

semla.jpg

Fornöga
1

Varför Halloweenfigurer när det finns fettisdagsgubbar? 😊

I Alfta lever en lokal fettisdagstradition som inte ändrats mycket på hundra år. – Den har varit så här ända sedan jag var liten och jag har gått den, det var ett tag sedan, säger Caroline Strandell, Skogsbackens förskola.
Carmarino
1

#73: Ja, den var väldigt god. Det var inte jättemycket räkor i den, utan rätt lagom. Plus att jag ju fick dela med mig till katten. 😸

Carmarino
1

#75: Allt för att barnen ska få gå runt och tigga godis. 😁

Fornöga
1

#76 #77 Katter och barn kan konsten att tigga. 😉

Carmarino
0

#78: Ja, verkligen. 😊

Fornöga
1

Idag uppmärksammar vi- fösståss- att det är den Fössta tossdan i mass.

• Redigerat 2025-03-06 09:45 av Fornöga
Carmarino
1

#80: Det har knappast gått att undgå om man har konto på Instagram. 😁
Inget jag kommer att fira dock. Är inte jätteförtjust i massipantåta. 😊

Fornöga
1

#81 Kan möjligen sträcka mig till att fira med en bäss framför TV:n ikväll. 😊

Carmarino
1

#82: Det blir definitivt ingen bäss för mig, varken i kväll eller någon annan kväll. Håller mig till te. 😊

Fornöga
1

#83 Får se om jag blir tösstig. 😉

GikMio
2

Svenska kultfilmen Strul från 1988 som Björn Skifs och Bengt Palmers skapade fick en nyversion. En riktig replikfilm, men känd bland annat genom Magnus Nilsson som Gränges med "kycklingsången", och östgötska replikerna: Om vi döda'rn får vi ett h-vete att bli av med liket alltså, och vad f-n blir det någon andra vers eller? Inte sett nymodigheten, men Filip Berg som axlar Skifs mantel är bra som komiker.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/a/8qELGW/strul-recension-lyckad-nyversion-av-en-svensk-80-talsklassiker

FILMRECENSION. Filip Berg axlar Björn Skifs gamla roll i Netflix nyinspelning av 80-talsklassikern ”Strul”. En film man inte visste att man faktiskt gärna ville
Fornöga
1

Norska journalisten Vilde gör en grundlig test av olika väckarklockor i prisklassen 79 kronor till över 4000. Hon konstaterar att en hund i kombination med en klocka är den kanske bästa metoden för en effektiv väckning. (Möjligen har även kattägare gjort samma erfarenhet…)

Länk.

Vi har testet de beste - og verste vekkerklokkene på markedet. Hvilken som gir deg den kjipeste morgenen, finner du på Tek.no
Fornöga
1

#80 ff Apropå färskt ämne: Fössta tossdan i mass har utnämnts till svenskt immateriellt kulturarv.

Fössta tossdan i mass är en av sex nya traditioner som nu har tagit sig in på den svenska förteckningen av immateriella kulturarv som är en del av Sveriges arbete med Unesco.
Carmarino
1

#87: Kul. 👍😊

Fornöga
1

De tio bästa filmerna någonsin- åtminstone enligt IMDb:s poängsättning. Samtliga har uppnått "nostalgiålder".

Källa.

Världens bästa filmer – i en och samma lista.
Carmarino
0

#89: Har bara sett en av de tio. 😳

Fornöga
0

#90 Jag ser mig inte som någon cineast, men jag kan, lätt förvånad, konstatera att jag sett de åtta första på listan. Jag är dock inte kapabel att ta ut någon egen lista, men några filmer som jag saknar på listan och nog skulle ha med på en egen är Papillon, Rain man, Amadeus och Blåsningen.

• Redigerat 2025-04-06 15:14 av Fornöga
Carmarino
1

#91: Inte illa. För min del är jag inte heller särskilt intresserad av film, men det händer ibland att det finns någon jag vill se. Dock inte så många av de som är med i listan. Det är väl i princip bara den jag har sett (Forrest Gump) som jag ville se. Tyckte den var väldigt bra, så jag förstår att den hamnat på listan.

Fornöga
1

När kaffepriset rasar i höjden kanske en och annan sneglar på substitut och surrogat för den omhuldade drycken? SVT har botaniserat bland gamla metoder och presenterar dem här. För min del fortsätter jag att dricka min dagliga kopp till frukosten- kanske med lite större andakt än tillförne. 😉

Kaffepriserna har stigit de senaste året men nu väntas ännu högre prishöjningar – det pratas om 20 kronor per paket. Kommer det få oss att dricka betydligt mindre kaffe? – Svaret är nog ”sannolikt inte”. Kaffet är en social dryck, och en kopp kaffe kostar inte så mycket om man gör den hemma, runt 1,50 kronor. Det är fortfarande ett lågt pris för en dryck som ger stor gemenskap, säger Richard Tellström, forskare och måltidshistoriker.
Fornöga
1

Syrenen kom till vårt land på 1600-talet och uppges först ha omnämnts i skrift av Olof Rudbeck 1696. Många av oss har nog minnen av syrener redan från barndomen, saft och kakor i syrenbersån- känns det inte lite "Astrid Lindgrenskt"? Och många är det som njuter av väldoften perioden mellan hägg och syren.

Men syrenens vara eller inte vara i Norden är inte fullt så självklar som vi kanske kan tro; norska naturvårdsverket vill förbjuda den, och i Sverige är syrenen klassad som "främmande art", om än inte föremål för förbudsplaner, bland annat på grund av EU-regler.

Källa.

Ingen skolavslutning utan doft av syren. Men i Norge kan växten förbjudas. Och i Sverige klassas den som främmande art.
Fornöga
1

Anna Gullberg ställer i Expressen den berättigade frågan om programmet PSL "varför SVT i 16 års tid lagt licenspengar och skattemedel på något som ingen tittar på? Kan det vara för att en hög andel av de 200 som faktiskt såg det sista avsnittet är inflytelserika i branschen och debatten?"---

" Mångårige musikprofilen Per Sinding Larsen var besviken när SVT efter 16 år lade ner hans program ”PSL”. ”Ett kontraproduktivt beslut eftersom public service strävar hårt efter att nå nya målgrupper” sade han till TT.

Det visar sig att den nya målgruppen bestod av:

0,00002 procent av svenskarna, plus ABBA:s Benny Andersson, som fick utrymme att protestera på DN:s kultursida.

Nu avslöjar SVT:s programbeställare Anna Luuk Priiske att det sista PSL-avsnittet sågs av 200 personer, en målgrupp så liten att alla som tittar får plats på Riche Fenix en stökig kväll, eller hopträngda i 4:ans buss från Odenplan i rusningstrafiken."---

Det känns befriande att vi är flera som tycker att Sinding Larsen passerat bästföre-datum med råge. All heder åt Kaj Kindvall, som slutade i tid!

Fornöga
1

Iron Maiden ber sina fans att vid konertbesök under bandets kommande turné lägga undan sina mobilkameror och uppleva konserten på plats i ögonblicket istället för med sina små skärmar.

"Besattheten av telefonen har gått så överstyr att den har blivit onödigt distraherande, särskilt för bandet", skriver bandets manager Rod Smallwood, som lägger till att det inte är kul för metallegendarerna att se ut över ett hav av mobiler och kameror", källa Billboard/TV4.

Nyheter från TV4: Iron Maiden ber fansen lägga undan telefonerna
  • Redigerat 2025-05-21 14:36 av Fornöga
Bo§e
2

Glassdrinkar tillhör sannerligen inte mina vardagsrutiner, och var för mig en närmast okänd företeelse för ca 64 år sedan, när en "riktig" glassbar plötsligt öppnades i vår lilla stad, som för övrigt var ganska cafétät.
I mån av tillgängliga ekonomiska medel, testade jag utbudet, och snart fastnade jag för en glassdrink, som säkert hade ett tjusigt namn (som jag glömt), men som var komponerad enligt följande:

Ett stort högt glas fylldes delvis med sockerdricka.
Därtill några isbitar och bitar av vaniljglass, tills glaset var fullt.
På toppen en snygg kupol av vispgrädde, plus ett kexrån högst upp.
Tillbehör: ett eller två sugrör.

Detta blev min favorit, och jag gjorde den t.o.m. hemma några gånger…..🙂 Dock utan "rätt" sorts glas, får tilläggas…

• Redigerat 2025-05-22 16:27 av Bo§e
Fornöga
1

#97 Ice cream Float kanske? 🍨

Glass och läsk som skummande serveras i ett högt glas, det är Ice Cream Float. Minns du denna glass och läsk frestelse? Här får du recept, tips och historia! Festligt på varma sommardagar Här får
  • Redigerat 2025-05-22 16:36 av Fornöga
Bo§e
0

#98: Nja, i så fall kanske Ice Cream Soda, som ett övergripande namn….
På den punkten är minnet suddigt….

Dock minns jag det kraftiga skummandet när glassen kom i kontakt med sockerdrickan…🙂

Fornöga
0

#99 Skumt…😏

Fornöga
0

Another cup of Coffee? Välkommen till nästa tråd!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.