Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 106 ggr
Fornöga
2

År 2000 i backspegeln

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För 25 år sedan inträdde vi ett nytt årtusende enligt vår tideräkning. Idag är det historia och tillräckligt länge sedan för att ge nostalgins ärgade färg. Låt oss ta en titt över axeln på vad som skedde det året!

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2025-05-23 14:06 av Fornöga
Fornöga
2

Tänker man på millennieskiftet så är det förstås omöjligt att gå förbi den fruktan över vad som skulle hända med all datorstyrd teknik som fanns- väntade världens undergång? 😮

Flygplan som störtar, havererade kärnkraftverk och hushållsmaskiner som plötsligt dör. Det var några av farhågorna när den befarade millenniebuggen spred oro i samhället för 20 år sedan. Men vad var det som hände egentligen?
  • Redigerat 2025-05-23 13:27 av Fornöga
Fornöga
1

"Y2K" var ett mantra som var allmänt då, men minns vi idag vad det betydde?

Kommer datorn att stanna? Kärnkraftverk att explodera?
Fornöga
1

Men det hände förstås annat detta år- som att Öresundsförbindelsen stod klar, vilket stadfästes den 1 juli genom invigningen av Öresundsbron.

Fornöga
1

#3 Den under lång tid omdiskuterade bron är inte längre ifrågasatt, 2024 var ett rekordår för Öresundsförbindelsen (där även färjeförbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör ingår) med i genomsnitt 105 212 enkelresor per dygn med bil, buss, tåg och båt.

Källa.

Det samlade antalet personresor med bil och tåg över Öresundsbron och med färja mellan Helsingborg och Helsingör ökade under 2024 med sex procent till i genomsnitt 105 212 enkelresor per dygn. Det …
Fornöga
1

Året innan hade Charlotte Nilsson vunnit ESC med "Take me to your heaven" vilket innebar att finalen år 2000 hölls i Globen. Och det blev en ny nordisk seger, nu genom "Fly on the Wings of Love" med Olsen Brothers.

Musikåret 2000.

• Redigerat 2025-05-23 14:15 av Fornöga
Carmarino
1

Ja, millennieskiftet var speciellt. Särskilt för oss som jobbade som PC- och IT-tekniker. Det var mycket som skulle uppgraderas. Hösten 1999 körde jag halva södra Sverige runt - var även uppe i Östergötland en sväng - och bytte datorer i Telias butiker, för att inte riskera att de kraschade. Det var också då jag köpte simkortet med mitt mobilnummer, flera månader innan jag köpte min första mobil. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Bo§e
2

Många, som i millenium-yran döpte långsiktiga projekt som företag, varumärken m.m. till namn som innehöll "2000", eller på annat sätt var kopplade till millenieskiftet, ångrade snart sina namnval, då den grå vardagen återkom oväntat snabbt, och festen var över…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
2

#6 Ja, det var mycket med det tekniska det årsskiftet. Själv lyckades jag ta mig bort från beredskapen på mitt jobb och firade millennieskiftet i Värmland och slapp på köpet de värsta fyrverkerierna- de lär ha varit intensiva det nyåret. 😏

Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#8: Årets julklapp från företaget jag jobbade på var två champagneglas där det står 2000 i foten.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2025-05-23 14:55 av Carmarino
Fornöga
1

#7 Men Millenniumölen fortlever!

#9 Snygga! De åker fram varje nyår, eller? 😉

• Redigerat 2025-05-23 14:57 av Fornöga
Carmarino
1

#8: Jag hade beredskap på nyårsafton, men bara fram till klockan 22.00. Sedan började den kl. 07.00 igen, men inget hände. 😊

Fornöga
1

Skulle bankomaten fungera? Spänningen var "oliiidlig" (som Peter Harryson brukade uttrycka det).😉

Reportern Ulf Karlsson och Einar Frydén från Föreninssparbanken testar om det går att ta ut pengar från en Bankomat efter tolvslaget 1999-2000.
  • Redigerat 2025-05-24 15:17 av Fornöga
GikMio
2

Blev inget direkt Milleniumfirande för mig eftersom jag jag skulle träda i tjänst kl. 7 på nyårsdagen. Men jag är glad att jag kunde ta in känslan vid tolvslaget denna speciella nyårsnatt nykter. Personligen var det enbart bara positivt. Hade träffat en tjej, och ett arbete jag trivdes med. Var 25 år och ung på livet år 2000 🙂 Började intressera mig för att designa hemsidor på datorn på hobbynivå.