Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettsport
Läst 882 ggr
Fornöga
2025-06-03 18:32
1

I backspegeln: sport och nostalgi #3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Stamklättringsmästerskap- en i våra dagar försummad sport.

Fortsättning på tråden där det diskuteras sportminnen på alla nivåer, även personliga insatser och olika former av utrustning. Kör hårt!

Föregående tråd.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-07-27 13:25 av Fornöga
Carmarino
2025-06-03 18:35
1

Har nog inte så många sportminnen kvar som jag inte redan berättat om i de tidigare trådarna. Men jag kanske kommer på något så småningom. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2025-06-03 18:46
1

#1 Inga vattenskidor stående i garderoben eller spikdojor i hallen? 😊

GikMio
2025-06-03 19:10
1

#2Vattenskidor minns jag som barn i Holmtjärn i Borgvik. Tror det hette så. Hade vattenskidoruppvisning för allmänheten..Titta på och prova på och även slalom i slalombacken , men svårt att locka intresse när ishockey, och tidigare bandy varit så stora i bygden..Fotbollen fick ett uppsving, men nu nerför, men kanske ishockeyn är på väg upp. Fanns en Strand med intilliggande Stenmark 😁

• Redigerat 2025-06-03 19:35 av GikMio
Carmarino
2025-06-03 19:42
1

#2: Nej, ingetdera. Det enda jag har i garderoben i sportväg är ett par skridskor - använda en enda gång för närmare 25 år sedan. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2025-06-03 19:44
1

#3: Slalom är inget för mig. Provade att åka utför en gång, i en backe som var 5-10 meter hög. Även där fick jag svindel. 😱😄

GikMio
2025-06-03 19:54
2

#5 Provade på slalom som barn på 80-talet på Sunne Ski Center. I amatörbacken. Det var ungefär i klass med Stig Helmer i Sällskapsresan där han ombads böja på knäna 😊 Annars åkte jag pulka i den lokala skidbacken under friluftsdagar. Men det var nederst i branten, men gick fort måste jag säga. Dom som åkte slalom startade från toppen och åkte vid sidan av där det fanns liftar.

Carmarino
2025-06-04 02:10
0

#6: Pulka åkte jag också, men bara i låga, långa backar. Man fick upp hastigheten rätt bra ändå. 😊

Fornöga
2025-06-04 07:55
1

Givna medlemmar i familjens "fordonspark" var en vuxen- och en barnsparkstötting, eller "spark" som man sade till vardags. Tror inte de är så allmänna numera ens i de mellansvenska trakter jag tillbringade barndomen. I Göteborgstrakten har jag aldrig sett någon under de snart sextio år som jag bott här.

Länk.

Till en början användes den för att frakta tunga saker, men efterhand blev den ett självklart redskap för att ta sig fram vintertid. Efter andra...
  • Redigerat 2025-06-04 07:55 av Fornöga
Carmarino
2025-06-04 09:21
1

#8: Ja, sparkstöttingar hade vi också, men det är länge sedan det gick att åka på dem här. Det är ytterst sällan det är "spark-före" numera.

Fornöga
2025-06-04 17:19
1

#9 Hjulsparken kan vara räddningen! 😉

Kan en åretrunt-spark på hjul rädda den blågula vinterklassikern? Det hoppas Eljan Bertilsson som driver Vansbro sparkfabrik, Sveriges enda tillverkare av sparkstöttingar i trä. – Vi har haft fyra år med gröna jular nu. Det är tufft för försäljningen, säger han.
Carmarino
2025-06-04 21:02
1

#10: Ja, det är nog det enda som skulle funka här. Bra dock om hjulen gick att tacav om det mot förmodan skulle bli sparkföre några timmar. 😁

Fornöga
2025-06-04 21:57
1

Jodå, det går att köpa hjulsatser- och motor går också att hänga på, om man är rallylysten. 😊

Fornöga
2025-06-06 13:49
1

Ovan visas några riktiga idrottsprofiler- äsch, stryk det där med "idrott" förresten. Den ädla sporten ostrullning vid Cooper´s Hill i Gloucester omnämndes första gången i skrift 1826, men traditionen påstås ha sexhundraåriga anor. Det sägs ursprungligen ha varit resterna av en hednisk rit där man rullade brinnande ris nedför slänten för att initiera ett nytt år, men numera rullar man en 3-4 kilo tung Double Gloucester-ost utför sluttningen, och den som rusar ikapp osten utför den 180 meter långa sluttningen och fångar den får ett kontantpris. Andra får ben- och armbrott och andra blessyrer som minne.

Källa.

Bland tittarkommentarerna:

"This year's cheese roll is proudly sponsored by the Gloucester Orthopedic Surgeon Association"

och

"No cheese was hurt in the making of this video….."

Vilken är den konstigaste sporten som du känner till? Jag slår vad om ostrullar, och de här är ännu konstigare! Människor har ägnat sig åt sport sedan tidernas begynnelse. Den äldsta sporten i världen är brottning, som går tillbaka 20.000 år i tiden. Den härstammar från en naturlig instinkt, en instinkt som är särskilt utbredd […]
  • Redigerat 2025-06-06 13:50 av Fornöga
Carmarino
2025-06-06 15:35
1

#13: Att döma av personerna på bilden är det bara män som tävlar. Undrar varför…? 😁

Fornöga
2025-06-06 15:38
1

#14 Bilden bedrar ändå lite för det var flera heat enligt videon, även en damklass och tjejerna verkade lika mycket "daredevils". 😮😉

Carmarino
2025-06-06 15:39
0

#15: 👍😊

GikMio
2025-06-07 13:40
2

The Royal Shrovetide football match har långa anor tillbaka i lilla staden Ashbourne, Derbyshire i England. En tradition långt tillbaka där hela staden ställer upp, och förflytta en boll till en speciell punkt. Nostalgi bland många i England som Vasaloppet här i Sverige. Det mesta tillåts förutom att gömma bollen under jackan, i en väska, eller i ryggsäcken, förlägga tävlingen på en helig plats som en kyrkogård, eller ta livet av varandra. Snacka om udda sport 😊

https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Shrovetide_Football

Fornöga
2025-06-07 13:48
2

#17 Dessa tokiga engelsmän- det här måste man ju bara kolla…😁

GikMio
2025-06-07 13:59
2

#18 Ja dom är tokiga och roliga 😊 Inte bara på film och tv-serier.

GikMio
2025-06-07 15:25
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En dokumentär om Formel 1. Den tuffaste av den tuffaste motorsporter. Det är tävlingar i och runt stora världsmetropoler men 1973 och 1978 arrangerades det i lilla Anderstorp i Småland. En svensk storhetstid med Joakim Bonnier , Ronnie Peterson, Gunnar Nilsson och Reine Wisell. Stockholmaren Jocke Bonnier och närkingen från Örebro Ronnie Peterson dog "motordöden"
samt skåningen från Helsingborg Gunnar Nilsson som avled i sviterna av cancer under 70-talet. Endast Wisell från Motala i Östergötland gick bort i nutid.

Carmarino
2025-06-07 15:52
1

#20: Min kompis bodde i närheten av Gunnar Nilsson och liftade hem med honom en gång. Han körde som om han var på racerbanan även privat. 😁

GikMio
2025-06-07 16:05
3

#21 Min mor tyckte Gunnar Nilsson var så söt, med det mörka krulliga håret när han poserade tillsammans med Ronnie Peterson på bilder. Men han diagnostiserades med testikelcancer, och tappade allt hår på grund av behandlingen. Så han poserade med Ronnie som var ett stöd på bilder flintskallig och med solglasögon. Men Ronnie Peterson dog tragiskt i sviterna efter en krasch på Monzabanan utanför Milano i september 1978.. Gunnar Nilsson gick bort en månad senare.. Lite bröderna Lejonhjärta över den historien..

Carmarino
2025-06-07 18:37
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#22: Kom på att jag faktiskt har fotograferat Gunnar Nilssons gravsten en gång för länge sedan. Så här såg den ut 2004. Han är begravd på Pålsjö kyrkogård i Helsingborg.

Fornöga
2025-06-08 10:47
1

Tvära kast…

#18 Finnarna är kanske Nordens motsvarighet till engelsmännen när det gäller udda idrott, "träskboll" t.ex., som man började spela i Finland har nu med förtjusning anammats av andra nationer under namnet "swamp soccer". Planskötarna får förbereda planerna lite motsatt från vad man normalt gör…

Kanske inget ämne för nostalgi, mer än som en påminnelse om barndomens lervällingslekar- få saker lockade väl mer än att hoppa i vårens första vattenpöl på byvägen? Visste ni förresten att "geggamoja" finns i Svenska Akademiens ordlista?😉

• Redigerat 2025-06-08 10:54 av Fornöga
Fornöga
2025-06-10 08:22
2

För hundra år sedan idag föddes Lennart Bergelin, själv en bra tennisspelare som spelade 88 DC-matcher för Sverige, men mera ihågkommen som DC-kapten och tränare för Björn Borg under hans lysande karriär. Lennart Bergelin gick bort 2008.

• Redigerat 2025-06-10 08:22 av Fornöga
Carmarino
2025-06-10 10:50
2

#25: Såg honom ofta i Båstad på 70-talet. Han var ju rätt lång, så han syntes över mängden. 😊

Fornöga
2025-06-10 11:26
1

#26 Jag har också bara sett honom i Båstad. "Labbe" var lite impulsivt "tokrolig", och bevingade är väl de två engelska (?) uttryck som återges på Wikipedia:

"The bottom is nådd!" och "Excuse me, do you have what we in Sweden call a skiftnyckel?"

• Redigerat 2025-06-10 11:27 av Fornöga
GikMio
2025-06-10 15:21
2

#25 Två andra kända från sportvärlden var också födda 10 juni journalisterna Bengt Bedrup ( som skulle fyllt 97 år ), och Åke Strömmer ( som skulle fyllt 89 år ) Bedrup var mycket att träna i och framför tv. Ledde annan underhållning också, och även "TV-laget" i fotboll. Åke Strömmer var mycket radio, och mestadels längdskidåkning. Dök väl upp också i TV i vissa sammanhang.

Fornöga
2025-06-10 16:13
2

Bosse Parnevik, 87, är väl för dagens unga mest känd som farfar till Peg, men han var ju en institution i svenskt nöjesliv på sin tid. I yngre dagar var han en duktig idrottsman, han deltog i ungdomens riksmästerskap i friidrott samma år som Monica Zetterlund, han från Munkfors och hon från Hagfors och båda var häcklöpare. Senare spelade Bosse P. golf (hans son blev ju heller inte så pjåkig😉) och han imiterade gärna Ingemar Johansson, Bengt Bedrup med flera idrottskändisar.

Här föreställer han sig hur det skulle vara med Beppe Wolgers som hockeyreferent.

Och det är Åke Strömmer som är programledare. (#28)

• Redigerat 2025-06-10 16:14 av Fornöga
Carmarino
2025-06-10 17:53
1

#29: Sonen såg jag på Rya golfklubb när han var i början av karriären. Då var det sonen till en annan legendar, Sven Tumba, som var den mest kände av dem, nämligen Tommie "Pigge" Tumba. Bägge två var med i tävlingen. Minns inte hur det gick för dem, men har för mig att ingen av dem kom på pallplats.

Var inte, och har aldrig varit, det minsta intresserad av golf, men hade en chef som var mycket engagerad i Rya golfklubb. Eftersom jag var sekreterare och duktig på att skriva maskin, släpades min ordbehandlare ner till kanslibaracken vid golfbanan. Där satt jag och skrev resultatlistor hela dagarna.
.
Hade en liten transistorradio med mig så jag kunde höra hur det gick på de olika hålen. Så när rundan var slut hade jag resultatlistorna klara och utskrivna när journalisterna "stormade" kansliet. Vill minnas att de fjäskade rätt mycket för mig, för att få listorna före de andra. 😁

Fornöga
2025-06-10 18:05
1

#30 Intressant! 😊 (Tumba juniors karriär tog ju slut på ett trist sätt, men han är tydligen engagerad inom golfen fortfarande.)

Carmarino
2025-06-10 18:13
1

#31: Ja, han försvann rätt snabbt tyvärr. Men Parnevik Jr blev ju desto mer framgångsrik. Hade aldrig kommit ihåg någon av dem om det inte hade varit för deras fäder.

Det fanns ju många andra golfspelare där, och rätt många av dem var ganska kända, men jag minns inte namnet på en enda av dem. Så intresserad av golf var jag. 😁

Fornöga
2025-06-10 18:18
1

#32 Jag var heller inte särskilt golfbiten, ofta kollade jag sändningarna mest för att höra Göran Zackrissons referat, ungefär som jag såg på cykel för att höra Roberto Vacchi berätta om slott och kyrkor längs tävlingssträckorna. 😊

GikMio
2025-06-10 19:05
2

#30 Tumba ja.. Hade många strängar och namn på sin lyra 😁 Sven, Johansson, Tumba,
Stockholsförort, Djuyrgåårdare, Ishockeyspelare, Svensk mästare, världsmästare, Fotbollsspelare, golfspelare, vattenskidåkare, gymnastikdirektör, spexare.. Skapligt CV, men måste tagit tagit tid att skriva ned det via hans eller en tragglig skrivmaskin och färgbandet tog slut 🤣

GikMio
2025-06-10 19:15
2

Golf var en sport jag inte gillade från början. Men började gilla den sporten under 1990-talet. Kom hela tiden svenska förmågor.. En jag speciellt minns var Greg Norman från Australien. En riktig Crocodile Dundee..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Greg_Norman

Carmarino
2025-06-10 20:25
2

#33: Björn Skifs har gjort en väldigt rolig sketch om en golfare, där kommentatorn låter som Göran Zackrisson. Tyvärr verkar den inte finnas någonstans. Tänker på den varje gång jag hör Green Green Grass of Home. 😁

Carmarino
2025-06-10 20:26
0

#34: Var det inte han som vann SM i både ishockey och fotboll samma år?

GikMio
2025-06-10 20:31
1

#37 Jo 1959.

Fornöga
2025-06-10 20:48
1

#36 Ja, när du säger det så minns jag den. Men i brist på det inslaget tar vi en "äkta Zackrissonare". 😊

GikMio
2025-06-10 20:53
2

#39 Bollen är av den kvalitite så antingen rullar den i hålet eller inte 😁

Carmarino
2025-06-10 20:53
1

#39: Han var väldigt speciell. 😊

GikMio
2025-06-10 21:32
2

#41 Göran Z var allmänbildad och kunnig på området. Och kunnig och djup med djupa och eftertänkta tankar inom golfsporten 😏 Blev lite "förundrad" när jag såg han intervjuade Stenmark och Strand på 70-talet första gången i en slalombacke långt senare på tv. En publik som står i en brant lång backe med tävling av alpinatleter med en kobjällra och lockar på kor. Kanske där det slog slint? 😁🤣

Fornöga
2025-06-10 21:51
2

#33 ff I Göteborgs jubileumsskrift (100 år) 2002 presenteras Göran Zackrisson så här: "Zachrisson är halvvägs mot en fil kand i statistik. Studierna påbörjades för 37 år sedan."

Jag tror inte han hann avsluta studierna, men statistik hade han inga problem med. 😊

Fornöga
2025-06-13 09:18
1

I Vätternrundan som körs i helgen tar över 20.000 deltagare sig i mål, till skillnad från premiäråret 1966, då 334 tappra klarade hela sträckan. En av dem var Stig från Fagersanna, och sedan dess har han startat i alla rundorna- han cyklade sträckan även det år då loppet var inställt på grund av pandemin. Och, jodå, han står på startlinjen även i år och han har samma jeans på sig som han alltid burit på rundan. 😊

På en cykel från 1937, iförd jeans, träskor, färgglad mössa och med bandspelaren i cykelkorgen – så tar sig Stig Johansson runt Vättern på lördag.<br/>På samma sätt som under alla de 59 tidigare åren han kört cykelloppet.<br/>På köpet har han blivit en legendar, porträtterad i Netflix-filmen "Ute och cyklar".
Carmarino
2025-06-13 11:35
1

#44: Det finns alltid en sådan person i varje lopp… 😉

GikMio
2025-06-13 13:05
2

En av sommarens stora höjdpunkter är nog damernas Europamästerskap i fotboll. Det första Europamästerskapet skedde 1984, och precis som på herrsidan i begynnelsen var det knockoutomgångar. Finalen mellan Sverige och England spelades i bäst av två finaler. Då målskillnaden var 1-1 till slut fick det avgöras via straffar på en gräsplan i Luton som inte tillhör dom bästa genom åren.. Men Sverige tog den första stora titeln. Då EM spelades samma år som herrarnas 1984 så flyttades nästa EM till udda årtal för att inte krocka. 1987 eller om det var 1989

Fornöga
2025-06-13 21:06
1

#44 Om Stig, 80 är rundans Stålfarfar så kan man nog utse jämngamla Karen till Stålfarmor- hon avverkar sin trettionde Vätternrunda i år.

Under helgen är det dags för 80-åriga Karen Ljungman från Halmstad att hoppa upp på sadeln och cykla Vätternrundan för 30:e gången!Karen uppskattar att ...
Fornöga
2025-06-14 19:32
1

I morgon är det Bauhausgalan i friidrott på Stockholms stadion, och det finns förhoppningar att Armand Duplantis skall slå nytt världsrekord i stavhopp. 1987 hette evenemanget DN-galan och gick av stapeln den 30 juni. Då var det en annan svensk som satte världsrekord, nämligen Patrik Sjöberg i höjdhopp med 2,42.

Just nu ligger årsbästa i grenen i Sverige på 25 cm lägre med Fredrik Delryds 2,17. All heder åt honom, men han lär aldrig komma upp på höjder i närheten av Sjöbergs, Delryd fyller snart 30. Större hopp (!) kan vi väl sätta till Stefan Holms son Melwin, som hoppat 2,15. Melwin är 21 (Sjöberg var 22 när han satte det dåvarande världsrekordet) och tre år yngre än Melwin är Liam Belo da Silva, som klarat 2,09. Kanske någon av dem kan komma upp åtminstone på höjder runt 2,30 om några år, men till världsrekordet är det långt…

Patrik Sjöberg är för evigt förknippad med Stockholms Stadion i och med hans rekord på 2.42.
  • Redigerat 2025-06-14 19:47 av Fornöga
Carmarino
2025-06-14 20:21
1

Sverige har fått en ny stavhoppsstjärna - men namnet är allt annat än okänt.<br/>Johanna Duplantis satte nytt personligt rekord med ett hopp på 4,39 vid de amerikanska collegemästerskapen i Eugene.
Fornöga
2025-06-15 19:30
1

#48 Visst gjorde han det- för första gången sedan Patrik Sjöberg för 38 år sedan blev det ett svenskt världsrekord på Stadion när Armand Duplantis infriade förhoppningarna och gled över 6,28. (Att Andreas Almgren strax efter satte nytt Europarekord på 5000 meter "av bara farten" gör det här till ett av de mest minnesrika kapitlen i stadions historia.)

Mondo Duplantis, 25, nådde en ny milstolpe. Nu har han slagit världsrekordet i stavhopp på svensk mark.
  • Redigerat 2025-06-15 19:41 av Fornöga
Fornöga
2025-06-21 10:23
1

Tvillingsystrarna Kallur skapade under sin idrottskarriär intresse även bland måttligt idrottsintresserade. Idag är de framgångsrika företagare, och följer bara till viss del med i det som sker på friidrottsarenorna.

Länk.

Under en tid låg de bara på soffan och käkade bullar. Nu omsätter systrarna Kallur mångmiljonbelopp och har lämnat friidrotten och offentligheten bakom sig. – Jag är glad över att få göra något som inte är kopplat till mitt gamla liv, säger Sanna Kallur.
  • Redigerat 2025-06-21 10:27 av Fornöga
GikMio
2025-06-25 13:13
1

Olympiastadion i Aten 22 augusti 2004. Sverige tar två OS-guld inom loppet av 45 minuter i form av Christian Olsson och Stefan Holm. Carolina Kluft tar dessutom guld i sjukamp i samma veva. En guldkväll att minnas inom friidrotten där vi vant oss vid OS-medaljer till USA i parti och minut under sändningarna.

https://www.svt.se/sport/friidrott/20-ar-sedan-stefan-holm-och-christian-olsson-tog-os-guld-for-sverige-samma-kvall

Den 22 augusti 2004 är en dag som för alltid är inskriven i den svenska idrottshistorien. Då, inom loppet av bara 45 minuter, tog Sverige två OS-guld på friidrottsarenan. Se i klippet här ovanför hur det såg ut när Stefan Holm och Christian Olsson tog OS-guld i Aten.
Fornöga
2025-06-26 09:22
1

För 66 år sedan idag amerikansk tid, i morgon svensk tid: "1959 – Svenske boxaren Ingemar Johansson blir världsmästare i tungviktsboxning genom att besegra amerikanen Floyd Patterson på teknisk knockout två minuter och tre sekunder in i tredje ronden vid en boxningsmatch på Yankee Stadium i New York (på grund av tidsskillnaden mellan USA och Sverige äger matchen rum tidigt på morgonen den 27 juni enligt svensk tid). Över tre miljoner svenskar lyssnar till Lars-Henrik Ottossons referat av matchen i radio via Radio Luxembourg eftersom Sveriges Radio av moraliska skäl inte vill sända en proffsboxningsmatch. Johansson, som går under smeknamnet ”Ingo”, blir Sveriges hittills (2025) ende världsmästare i tungviktsboxning." (Wikipedia)

Minns att jag blev väckt av mina föräldrar i god tid före matchen, de själva hade varit uppe och lyssnat på Pekka Langer, som pratade och spelade skivor på Radio Luxembourg som uppvärmning. Det blev varmkorv och sockerdricka som frukost för min del.

På dagen efter matchen samlades kvarterets killar hemma hos en granne som hade boxhandskar och sandsäck, och där blev vi alla "Ingo" som genom ett trollslag. 😉

1959 var svenska folket förväntansfullt när Ingemar Johansson fick chansen att möta Floyd Patterson i en VM-match. Inför 30 0000 åskådare klev Ingemar ...
  • Redigerat 2025-06-26 09:27 av Fornöga
Fornöga
2025-06-26 09:40
1

#53 "Det finns bara en Ingemar Johansson", dokumentär (97 min.) av Tom Alandh från 2009 kan ses på SVT Play till den 13 januari nästa år.

Det var som en novell i Rekord-Magasinet: Stensättargrabben från Göteborg som blev världsmästare i tungviktsboxning, en midsommarnatt 1959 som svenska folket aldrig glömmer. Den korta raka högern - made in Sweden - gjorde "Ingo" till världens mest kände svensk.
  • Redigerat 2025-06-26 09:41 av Fornöga
GikMio
2025-06-26 16:13
1

#53 Det där har man hört talats om. Det var väl en liknande " vaka" som månlandningen tio år senare. Det var ju radio på den tiden mestadels precis som fotbolls-VM som spelades i Sverige året innan. Min far var lite över 20 år då och fann boxningen där och då. Han följde det i varje OS sedan genom åren.

GikMio
2025-06-26 16:18
1

#55 Klockan 03:47 svensk tid blev Ingo världsmästare.. Sen kväll i New York..

Fornöga
2025-06-26 16:43
2

#53 ff Intressant var och är hur monopolradion då behandlade frågan om vad som var lämpligt att sända. På nätet finns en en bibba på många sidor från Göteborgs universitet av Peter Dahlén från 1999. Den heter "Från Vasaloppet till Sportextra" och handlar om sportradions tillkomst och framväxt. Skriften kan laddas ner (pdf) och verkar läsvärd.

Om Ingomatcherna skriver Dahlén:
"Beroende på det enorma intresset och den likaledes enorma succén för Radio Luxemburg-referatet kom juli månad 1959 att bli rannsakningens tid för Sveriges Radio. Radiochefen fick inför styrelsen redogöra för radioledningens synpunkter på de problem som hade uppstått i samband med VM-matchen i boxning. Styrelseordföranden fick redogöra för arbetsutskottets behandling av frågan."---

"Vis av erfarenheten beslutade man sig på Sveriges Radio för att trots allt direktsända returmötet mellan Johansson och Patterson natten till den 21 juni året därpå, 1960 – något som kom att utveckla sig till en match i matchen om lyssnarna mellan Philips och Sveriges Radio. Till skillnad från 1959 års match ordnade Sveriges Radio denna gång också en »nattvaka« med lätta underhållningsinslag under programtiteln Vi väntar på Johansson, med Sigge Fürst som programvärd och förutom önskeskivor och nyheter inkluderande inslag som »Skansennatt« med Folke Olhagen, »Knep och knåp« med Gösta Knutsson, »Almanacka i soluppgången« med Maud Reuterswärd, »Skivor till nattkaffet« med Bertil Perrolf och »tipshörna« med »Glokar Well«. Vakan pågick från kl. 22.30 till dess Rustan Älvebys direktreferat tog sin början omkring kl.03.30."---

• Redigerat 2025-06-26 16:50 av Fornöga
GikMio
2025-06-26 17:08
1

Det här med att kolla sport i ottan från Nordamerika minns jag med nostalgisk värme. Dels fotbolls-VM i USA 1994, men även den klassiska Canada Cup ( 1976, 1981, 1984, 1987, och 1991) Dök upp 1996 med namnet World Cup, och har spelats några gånger sedan dess. Dom bästa landslagen i världen, och tillgång till dom bästa spelarna. Satte klockan på ringning klockan två eller tre. Turneringen 1991 gick jag på gymnasiet och kollade Tre Kronor innan det var dags att göra sig i ordning för att resa till stan och studier. Klipp från 1984.

Fornöga
2025-06-26 17:47
2

#58 Apropå direktsändningar, nu skall jag faktiskt citera mig själv från något jag skrev för tio år sedan på annat håll på iFokus.

"Den glider in i måål, den glider in i m-å-å-å-å-l!" Colorado Springs, USA 1962, Kanada möter Sverige och vid ställningen 4-3 till Sverige tar Kanada ut målvakten. Trettioåtta sekunder senare hamnar pucken hos Nisse Nilsson, som behärskat skyfflar in trissan i den tomma kanadensiska kassen. Sverige blir världsmästare, och avslutningsmatchen mellan USA och Kanada gäller bara kampen om silvermedaljen (öststaterna bojkottade mästerskapet).

Vi var många som satt klistrade vid radioapparaterna den natten och lyssnade på Lennart Hylands klassiska referat, och även många som tillkommit senare känner ju också till det bevingade uttrycket. Lite kul är att man efteråt lade ljudet på filmade matchbilder och visade på TV, och efter det blev förvånansvärt många övertygade om att de sett målet i direktsändning på TV."

Ett av de mest klassiska referaten alla tider stod Lennart Hyland för. "Den glider in i mål", har blivit odödligt när Nisse Nilsson gjorde 5-3 målet mot Kana...
  • Redigerat 2025-06-26 17:49 av Fornöga
GikMio
2025-06-26 17:56
1

#59 Det har jag också växt upp med genom åren. Visades mycket på tv i samband med aktuella VM långt innan Youtube. Men det är en klassiker då det tog lång tid (25 år) innan det blev guld igen.

Fornöga
2025-06-29 07:42
2

På dagens datum för 67 år sedan spelades VM-finalen i fotboll på Råsunda, där Brasilien besegrade Sverige med 5-2 i ett mästerskap där Pelé, då ännu inte 18 år fyllda, tog fotbollsvärlden med storm.

All the goals from the famous Final at the 1958 FIFA World Cup Sweden™, including a brace from Vava and a super double by a teenage Pele.Subscribe to FIFA on...
  • Redigerat 2025-06-29 07:42 av Fornöga
GikMio
2025-06-30 15:59
1

#61 Hade några DVD från Sportbladet tidigare som följde med om man köpte Aftonbladet för typ 60-70 kr. På den tiden DVD ofta följde med kvällstidningar. Hade DVD:n om VM 1958. Var främst klipp från matcherna, men även arkivmaterial vid sidan av spelet. Det var rejäl fotbollsfeber i landet då.

Fornöga
2025-06-30 16:19
1

#62 Ja, då var det stort intresse trots att det inte fanns TV i så många stugor vid den tiden. Fast sedan finns det ju de som envist hävdar att det aldrig spelades något VM här…🙄

GikMio
2025-06-30 16:27
1

#63 Jag såg den första gången den sändes på tv 😊

• Redigerat 2025-06-30 16:28 av GikMio
Carmarino
2025-06-30 16:30
1

#63: Min bror har berättat att far köpte vår första tv till VM 1958. Det var ju inte så många som hade tv då så lägenheten fylldes av alla fars fotbollskamrater för att titta på matcherna.

Undrar hur mycket de såg, för teven var nog bara 14-15 tum misstänker jag. Möjligen kanske den var så mycket som 17-18 tum, men det är tveksamt. Fast det var ju bättre än inget. 😊

Carmarino
2025-06-30 16:30
1

#64: Det gjorde jag också vill jag minnas. 😊

Fornöga
2025-06-30 16:39
1

#65 Min äldste bror bodde i samma hus som en TV-handlare och hade köpt en 14"-apparat av honom. Såg några matcher där, men det var nästan lika mycket avbrott som det var bild. Min far och en svåger såg någon gruppspelsmatch på Ullevi, minns inte vilken.

GikMio
2025-06-30 17:33
1

#67 Att stå och trängas framför en tv-handlares skyltfönster har jag för mig fanns med på den DVD jag nämnde tidigare.

GikMio
2025-06-30 19:24
1

En av tidernas mest dramatiska och omtalade finaler någonsin. OS-finalen i basket i Munchen 1972 mellan USA och Sovjet. USA hade innan finalen inte missat guldet sedan 1936. En globalt populär sport, men inte i Sverige.

Fornöga
2025-06-30 20:31
2

Duplantis satte ju nyligen nytt världsrekord på Stockholms stadion. För femtio år sedan, den 1 juli 1975, var det Anders Gärderud som bjöd publiken på ett svenskt världsrekord när han vann 3000 meter hinder och satte sitt andra världsrekord på distansen inom loppet av en vecka.

Ett år senare krönte han sin karriär med OS-guld och ännu ett världsrekord. Hans tid då, 8,08,2, är fortfarande en mycket hållbar tid.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/xRmlxp/1-juli-1975-kvallen-da-garderud-stoppade-klockan

https://www.svtplay.se/video/KMdyg5X/hards-historier/garderuds-livs-basta-lopp (Kan ses till den 17 juli 2027.)

Arkivbilderna från fotbolls-VM 1974 har extrem nostalgifaktor. Men de är skoningslösa. Så långsamt det gick. Sådana obevekliga skutt i alltings utveckling bekym
Fornöga
2025-07-02 08:49
1

Gun Beskow Björkenlind deltog i sitt första Vansbrosim var 1989, då var hon 53 år. Den här veckan ställer hon upp i fyra delgrenar, och nästa år är tanken att hon skall fira sina nittio år genom att åter stå på startlinjen.

Vansbrosimmet firar i år 75-årsjubileum. Evenemanget är sedan en del av klassikerloppen i Sverige, och i likhet med bland annat Vasaloppet har man numera ett antal olika lopp att välja mellan.

Länk.

Äldst i Vansbrosimningen • Siktar på fyra lopp under veckan
  • Redigerat 2025-07-02 08:51 av Fornöga
Carmarino
2025-07-02 11:15
1

#71: Krutgumma. 👍😊

Fornöga
2025-07-02 11:54
1

#71 Apropå simning: Arne Borgs aktiva tid ligger så långt tillbaka att ingen nu levande person upplevt den, men han nämns fortfarande bland våra sportlegendarer, och även på torra land var han en dåtida kändis med ett stort mått av humor. Borg var konkurrent men god vän med Johnny Weismüller, som väl numera är mest känd som huvudrollsinnehavare av de tidiga Tarzanfilmerna.

Länk.

Arne Borg efter segern på 1500 m vid olympiaden i Amsterdam 1928. Arne Borg och hans tvillingbror Åke Borg föddes den 18/8 1901 i Sankt...
GikMio
2025-07-04 14:07
1

#46 Fotbolls-EM för damer är igång, och i afton spelar svenskorna sin premiär. 1973 är ett år att minnas inom svensk damfotboll. 25 augusti spelade Sverige sin första landskamp. 0-0 mot Finland i Mariehamn på Åland, och samma år blev Öxabäck första officiella svenska mästare. Öxabäck, Jitex, Gideonsberg, Wä, Malmö FF är lag som man tidigt hörde talats om..Även lilla Mallbacken från Värmland var med tidigt i yttersta eliten precis som lilla Vittsjö från Skåne är idag.

https://popularhistoria.se/vardagsliv/sport/forsta-svenska-landskampen-i-damfotboll

Sveriges första officiella damlandskamp i fotboll spelades den 25 augusti 1973. På Mariehamns IP på Åland mötte man Finland i en match som slutade 0–0.
Fornöga
2025-07-05 09:48
1

Idag för fyrtiofem år sedan vann Björn Borg finalen i Wimbledon för femte året i rad och blev den förste som lyckats ta hem titeln fem gånger på raken. Roger Federer har senare kopierat bravaden (och dessutom vunnit ytterligare två gånger, dock sedan hans raka segersvit brutits).

Värst alla kategorier är dock Martina Navratilova i damklassen med sex raka (1982-1987).

GikMio
2025-07-05 10:13
2

#75 Det har gjorts filmer, dokumentärer, och skrivits böcker genom åren. Borg (2017) svenska skådespelaren Sverrir Gudnason är näst intill porträttlik Björn Borg i den filmen. Personligen har jag inget minne av den matchen. Var sex år då, men sett klipp i efterhand

https://www.svt.se/kultur/filmrecension-borg

Final i Wimbledon, den 5 juli 1980. Ikonen Björn Borg mot den oregerlige jänkaren John McEnroe. Förväntningar dallrar i luften. Ska kungen falla? Kommer den unge uppkomlingen kunna styra sitt globalt hånade humör?
  • Redigerat 2025-07-05 10:18 av GikMio
Fornöga
2025-07-05 11:17
1

Man blir nästan smärtsamt påmind om tidens gång vid konstaterandet att Björn Borg och Stenmark ur den berömda årgång-56 fyller sjuttio år 2026. För mig känns det "som igår" när de slog stoppbollar på tennisplanen respektive rättade till skidglasögonen i skidbackens startbox. Thomas Wassberg från samma årgång känns det på något sätt lättare att acceptera åldern på, han var lite gammelmansknarrig redan som ung. 😉

De två andra berömda stjärnorna ur den årgången Linda Haglund och Frank Andersson har ju tyvärr redan lämnat vår gemensamma arena.

GikMio
2025-07-05 11:34
1

#77 Ja, Wassberg 😁 Han ville först dela guldmedaljen med finländaren Juha Mieto då han vann under sekunden i OS i Lake Placid 1980 Samma år nekade han ta emot pris ( bragdguldet eller Jerringpriset) då vännen och skidkollegan Sven-Åke Lundbäck inte fick det tidigare. En missuppfattad personlighet. Bakom vresligheten, butterheten döljer sig en varm, fin och snäll människa.

GikMio
2025-07-05 11:59
1

#78 Mina föräldrar var på Skinnarspelsloppet i Malung i Dalarna på 70-talet. Där deltog både Wassberg och Mieto. Juha Mieto var en riktig jätte i skidspåret. Vet inte om dom odlat dom klassiska skäggen redan då 🤔

Fornöga
2025-07-05 12:15
2

Här är en intervju med Wassberg inför 60-årsdagen. Den skulle nog kunna vara gjord så här snart tio år senare.

(Fast den där "åk själv"-kommentaren var det väl Arthur Häggblad som fällde som svar till landshövdingen 1938.)

Blunda en sekund och tänk på Thomas Wassberg. Dyker det upp bilder av istappar, skägg och guldmedaljer? Bra. Då kan vi lägga det åt sidan och koncentrera oss på
Fornöga
2025-07-16 11:52
1

Han har ju gjort en del annat också, den gode Holm!

Många nu eller tidigare aktiva idrottsstjärnor har spelat in skivor, och nu är det dags för Stefan Holm att göra ett inhopp i branschen.

Den före detta höjdhopparen Stefan Holm släpper en popsingel tillsammans med Jessica Eriksson, rapporterar <a id="5n1PypXoA9kmMsqm" href="https://www.nwt.se/2025/07/15/stefan-holm-och-jessica-eriksson-debuterar-som-latskrivare-med-ett-sista-hopp-0ba99/">NWT</a>.
GikMio
2025-07-16 18:19
1

Det är 13 år sedan "bragden i Berlin" till hösten så det är garanterat sport från förr. Jag såg inte matchen på tv, men lyssnade däremot på radion. Jag tillhör nog dom som slutade lyssna eller titta när tyskarna gjorde 4-0, och gjorde annat istället. Det är sånt där man kan se om och om igen. En klassiker.

Fornöga
2025-07-25 23:20
1

Den 26 juli fyller travikonen Stig H. Johansson 80 år, Tyvärr kan han inte vara på plats när när det samma dag körs ett V75-lopp till hans ära på travbanan Hagmyren där hans karriär en gång började. I samband med Elitloppet i maj berättade hans familj att Stig H. drabbats av Alzheimers sjukdom och att han inte har möjlighet att göra några fler offentliga framträdanden. Förhoppningsvis kan han ta del av alla hyllningar i TV-sändningen från banan istället.

Länk.

För en månad sedan kom beskedet att travlegendaren Stig H Johansson drabbats av alzheimer. Nu berättar hans fru Karin om stödet – och ikonens 80-årsdag på lörda
GikMio
2025-07-26 02:05
0

#84 En av dom första jag hörde talats om inom travet. Dessutom förde han ihop trav med ishockey som alltid varit en av dom sporter som legat mig varmast om hjärtat då han är svärfar till Charles Berglund.

Fornöga
2025-07-26 08:35
1

#85 Här får du lite mer material till den släktforskningen. 😊

Det fanns ett liv utanför ishockeyn. Emil Berglund säger att han kände sig klar. Att det fanns andra vägar att gå i livet.
GikMio
2025-07-26 10:21
1

#86 Då har jag något att göra i helgen 😊

Det gick inte att undvika trav eftersom det var Tipsextra varje lördag. Och inget internet och mobiltelefon som gjorde man kopplade bort allt annat, utan man satt framför tv, och snappade upp namn på kuskar, tränare och hästar.

Fornöga
2025-07-26 10:27
1

#87 Travet har mycket att tacka Lars-Gunnar Björklund för i genomslaget i Tipsextra. Och, för att återkomma till släktanknytningarna, att han var gift med en syster till den fryntlige travtränaren Erik Berglöf kan ha haft viss betydelse i det sammanhanget. 😉

• Redigerat 2025-07-26 10:41 av Fornöga
GikMio
2025-07-26 10:49
1

#88 Vem är "professorn" släkt med då? 😊 Det är säkert runt 20 år sedan när jag besökte diverse spelhörnor för att ladda min mobil, och gubbarna lämnade in tipset och samlades framför en tv för att prata trav och ta in professorns skarpa analyser.

Fornöga
2025-07-26 10:50
1

Helt i skuggan av andra stora idrottsevenemang har den hundraförsta upplagan av Gutaspelen avhållits på Stangmalmen på södra Gotland. Under fem dagar har det korats mästare i de traditionella idrotterna varpa, pärk, gutnisk femkamp, stanggstörtningg (stångstörtning) samt gutniska lekar.

Källa.

28 I juli månad varje år äger Stångaspelen rum, ett evenemang som startade för 100 år sedan, 1924. Spelen består av de traditionella idrotterna varpa, pärk, gutnisk femkamp, stanggstörtningg (stångstörtning), Tossing the caber samt gutniska lekar. Detta är årets höjdpunkt för de gutniska idrottsutövarna, som kämpar under hela fem dagar på den legendariska arenan Stangmalmen på södra Gotland påhejade av gotlänningar och besökare.
Fornöga
2025-07-26 11:05
1

#90 Storevenemangen på Gotland följer slag i slag: Kubb-VM 2025 spelas 31/7--2/8 i Rone. Det har hävdats att kubb är ett gotländskt spel med anor från vikingatiden, men det verkar inte finnas några belägg för det. Det finns omnämnt i skrift i Sverige och Norge ("kilkasting") i mitten av 1800-talet, men det påpekas samtidigt att spelet har ålderdomlig historia. (Källa Wikipedia).

• Redigerat 2025-07-26 11:11 av Fornöga
GikMio
2025-07-26 11:13
1

Det fanns en tid då svensk rally innehöll namn som Björn Waldegård, Stig Blomqvist, Sören Nilsson, Mats Jonsson, och Kenneth Eriksson. Eriksson vann VM-rallyt på Nya Zeeland 1997. Sedan tog det stopp. Väntan på en ny svensk segrare tog 28 år fram till förra helgen då Oliver Solberg var först i Estland.

Fornöga
2025-07-26 11:25
1

#92 Min tidiga ungdoms rallyfavoriter var Erik "Carlsson på taket" och Tom Trana.

GikMio
2025-07-26 11:41
1

#93 Namnet Carlsson på taket kom efter en vurpa. Från en tid då folk gick under något öknamn.

Fornöga
2025-07-26 11:54
1

#94 Det lär ha varit "Mr Bilradion" C-G Hammarlund (tillika rallyförare) som vitsade till det smeknamnet 1956, förstås med en anspelning på Astrid Lindgrens sagofigur som såg dagens ljus i boken "Lillebror och Karlsson på taket" 1955.

Källa.

Rallylegenden Erik Carlsson har avlidit. Han blev 86 år och var en flitig ambassadör för märket Saab under hela sitt liv.
  • Redigerat 2025-07-26 11:57 av Fornöga
GikMio
2025-07-26 14:05
1

En satsning på orienteringssändningar i tv har gjorts i nutiden. Annat var det förr i tiden både med sändningar och tekniken. Här ett klipp från Sportspegeln 1963.

GikMio
2025-07-27 10:44
1

Ara Abrahamian blev diskvalificerad för osportsligt uppträdande vid medaljutdelningen under OS i Peking 2008, men stor besvikelse över ett brons då han var där för att vinna guld. Idag får vi hoppas han får presenter och tar emot dom. Han fyller nämligen 50 år.

Fornöga
2025-07-27 10:59
1

#96 Orientering är tack vare tekniken med grafiska positionsangivelser på kartan plus skickliga löpande fotografer en bra TV-sport idag, till skillnad mot dåtida viskande reportrar gömda i skogen. Hör till mina favoritsporter på TV, tillsammans med curling och skidskytte, som också är illustrativa.

(Bandyn däremot lär förbli ett sorgebarn till dess man lyckas hitta en teknik som markerar bollposition.).

Fornöga
2025-07-27 13:25
1

Nästa vända här.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer