I backspegeln: sport och nostalgi #4
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Då går vi in på fjärde varvet- föregående resa finns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-10-23 08:51 av Fornöga
Vi har nämnt blåvitt tidigare i trådarna. Men det är ett stycke svensk fotbollshistoria då ett gäng goa gubbar tog fotbollseuropa med storm första gången 1982. Glenn Hysen, Glenn Strömberg, Glenn Holm och Glenn Schiller. Det har genom åren skapat "I Göteborg heter alla Glenn, och till jul sjunger alla göteborgare Glenns över sjö och strand".
#1: Många Glenn blir det. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Ja fyra, eller missa jag nån 😊
#3: Vem vet hur många Glenn det var. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Hardy Åström, född 1951, var den första svenska målvakten som vaktade kassen en hel match i NHL. Nu i seniortillvaron, jobbar han som hästfotograf.
"Det är rätt märkligt att jag hamnade här. Jag kunde ju knappt skilja på fram eller bak på en häst", säger han i en låst intervju i Travronden.
#5 Honom har jag träffat i verkligheten i samband med en match med före detta Tre Kronor-spelare, och han stod och skrev autografer.
Året är 1968, och Sverige ska möta Rhodesia ( nuvarande Zimbabwe) i Davies Cup i Båstad. Utanför tennisstadion finns 600 demonstranter för att demonstrera mot matchen. Men på plats finns även demonstranter som vill stoppa den till varje pris. Båstadskravallerna på P3 Dokumentär.
Tore Cervin är en av 70-talsikonerna i Malmö FF där han spelade allsvenskt i klubben mellan 1972 och 1980. Fyra landskamper blev det också. Spelarkarriären fortsatte med ett proffsår i Toronto, ett år i Limhamn, och efter ett sabbatsår med en säsong i Helsingborg där han tackade för sig och lade fotbollsskorna på hyllan 1985. Samma år 1985 syntes han i tv i rollen som " Lillen" i Åshöjdens BK. Idag 2 augusti fyller han 75 år.
Göteborgs idrottsmuseum är en av Göteborgs mest underskattade kulturskatter och förtjänar en bättre plats än kaserngården på Kvibergs gamla regementsområde. "Varför inte vid Heden eller Nya Ullevi?", undrar Mathias Bred på ledarplats i GP.
Sarah Sjöström EM 2008. Året efter vann hon sin första guldmedalj i VM.
För första gången på 39 år har Sverige lämnat ett Sim-VM utan en enda medalj. Annat var det på Sarahs tid…😉
- Redigerat 2025-08-03 11:09 av Fornöga
Ove Kindvall har gått bort 82 år. Han slog genom i början av 60-talet i IFK Norrköping där han var med och vann SM-guld. Det blev den klubb han skulle förknippas mest med förutom fem år i nederländska Feyenoord och två år i IFK Göteborg i slutet av karriären. Kindvall deltog i VM i Mexiko 1970 och VM i dåvarande Västtyskland 1974.
https://www.svt.se/sport/fotboll/svenska-fotbollsikonen-ove-kindvall-dod
#10 Och efter den aktiva karriären var han bisittare i fotbollssändningarna på SVT, jag minns honom som en av de bättre i jämförelse.
#11 Ja, han var med i VM i Spanien 1982 har jag sett i någon gammal VM-krönika. Det var Hegerfors, Hansson, Oldsberg, och han.
Världens äldsta landskamp i friidrott, Finnkampen, avgörs i år (den 22-24 augusti) för hundrade gången och efter mångårig svensk dominans blev det finska segrar på såväl herr- som damsidan ifjol.
The tallest man on Earth och Moonica Mac har tillsammans med ett antal aktiva spelat in kampanjlåten "Ni har oss i ryggen" som väl åtminstone inledningsvis mer låter som en vaggvisa än en kampsång, men den tar sig mot slutet.
- Redigerat 2025-08-06 08:43 av Fornöga
Att minnas och läsa om gamla tider är perfekt i form av äldre sportlitteratur. Var på en loppis i förrgår och fick tag i två OS-böcker ( 1980 och 1984) för endast 10 kr/styck. Gjorde dock en fadäs att jag åkte hem med tanken att jag nu har samtliga böcker mellan 1948 och 1984. Upptäckte att jag saknar 1952, och den fanns på loppisen om jag kommit på det då 😊
Kjell-Erik Ståhl, Sveriges främste maratonlöpare genom tiderna, har gått bort i en ålder av 79 år. Ståhl var unik på många sätt, till exempel att han parallellt med sitt tävlande var civilingenjör med chefstjänst på Televerket/Telia- detta i en tid då elitidrottare började gå över till proffs- eller smygproffskarriärer. Redan som 28-åring var han chef för 650 anställda, senare blev det 2500.
#14 Hoppas de har den kvar!
- Redigerat 2025-08-08 14:52 av Fornöga
Den brittiska fotbollsdomaren Ken Aston utvecklade systemet med gult och rött kort inom fotbollen. I VM 1974 i mötet Västtyskland-Chile blev chilenaren Carlos Caszely historisk som den första fotbollsspelaren att få rött kort och bli utvisad i en mästerskapsmatch.
Gårdagens finalmatch i den stora bordtennisturneringen Europe Smash mellan Truls Möregårdh och en kinesiske världsettan Lin Shidong (4-3 till Truls) lär framtida sportnostalgiker minnas på samma sätt som vi idag minns J-O Waldners klassiska matcher. Vi fick se en mängd sagolika dueller, inte minst den som avgjorde matchen.
#13: Ordningen återställd- svensk vinst på såväl herr- som damsidan i finnkampen.
#17: En helt otrolig matchboll. Nej, jag såg inte matchen, men den sista bollen visas överallt på nätet. 😊
Fotbolls-EM 2004 i Portugal. Dansken Jon Dahl Tomasson gör två mål mot Sverige. Undrar om det fanns i hans tankar då att 20 år senare vara svensk förbundskapten. Troligen inte. Tillsammans med EM 1992, ett mästerskap Sverige kunde gått hela vägen med Henke Larsson, Allbäck, Ljungberg, och en ung Zlatan. Men det tog slut i straffdrama mot Nederländerna redan i kvartsfinalen.
SR berättar i en dokumentär den märkliga historien om när baddräktskungen Panos sponsrade Ljungskile IF på nittiotalet.
Det dyker upp en och annan sportdokumentär på SVT Play. Jag har sett Plex som handlar om Sven "Plex" Pettersson (1926-2011). Han brann för skidsport, orientering och friidrott, och var inte så mycket för boll och puck. Om en folkkär personlighet och om det han förmodligen älskade mest i sportväg- Vasaloppet.
#20: Kommer ihåg skriverierna om det. De var svåra att undvika. 😊
#21: Det finns rätt många sportdokumentärer på SVT Play.
Idag sticker hockeytalanger till NHL innan dom ens är torra bakom öronen. Annat var det med Kjell Samuelsson från småländska Tingsryd. Han värvades till Leksand som 25-åring 1983. Efter två år i dalaklubben debuterade han i NHL som 27-åring, och det blev ändå många år som aktiv i världens bästa hockeyliga. Den 198 cm och 107 kg tunga backen går under epitetet Big Kjell. Vi är många som minns Big Kjell som den stora orörliga som till en början hade problem med större hockeyrinken i Europa som han inte var van med, men som hittade tillbaka till och var med och ledde Sverige till VM-guld i Finland 1991. Ledaregenskaper som senare ledde in honom på tränarspåret.
Assar Rönnlund föddes 3 september 1935 och skulle idag ha fyllt 90 år. Kunde titulera sig både världsmästare och olympisk mästare när han lade ned karriären, och blev expertkommentator ihop med Åke Strömmer i Radiosporten. Flertalet svenska mästerskap och en Vasaloppsseger hade han även på sitt CV. Assar Rönnlund gick bort 2011.
#25 Jag anser mig som ganska kunnig av Vasaloppets historia, men har ofta förväxlat Assar Rönnlund med Sven-Åke Lundbäck och backarna strax innan Oxberg. Det var där Lundbäck lade in rycket 1981, och som ledde fram till segern i Mora. Platsen fick en ny skylt härom året.
Kan bero på att Assar Rönnlund är ihågkommen från en scen från OS-stafetten 1964. Och den berömda ladan. Många väntade sig se Eero Mäntyranta, men när kameran fångade in ladan så dök Rönnlund upp först i blickfånget då finländaren stumnat, och det blev svenskt guld till slut.
#26 Ladan bör vara självskriven i en svensk idrottskanon. .😊
#26 ff Assars uppdykande bakom ladan var en exceptionellt spännande upplösning av det loppet, samtidigt var det ett faktum på den tiden att stora delar av loppen inte var kamerabevakade. Det fanns några fasta stationer, men däremellan var det tomt- inga följande snöskoters, drönarna var inte påtänkta ännu, inga sändare på de aktiva och det fanns inte ens mobiltelefoner. I bästa fall kunde ställningen rapporteras från någon kommunikationsradiostation efter spåret. Det förhöjde förstås spänningen, men idag skulle knappast tittarna nöja sig med liknande tomma fält.
#28 Du tog orden ur min mun då jag tänkt ta upp detta. I den tidigare nämnda dokumentären om Plex så fick han ta hjälp av funktionärer och andra längs spåret i sin undran om " han borde vara här nu" och "det kan ha hänt något". Men även sporter som orientering och golf var svåra att sända förr. Få kameror och viskande kommentatorer.
- Redigerat 2025-09-05 15:52 av GikMio
Ishockey 1960. Någon form av journalfilm med musik i bakgrunden, och närgångna bilder på publiken. Som var vanligt på den tiden. Jag hade Sportbladets DVD om fotbolls-VM 1958, och Arne Hegerfors som var speaker i filmen och kommenterade dom olika klippen påpekade att " Även det målet fick vi inte se. Det verkade vara viktigare att visa publiken".
Forna förbundskaptenen i fotboll Georg Ericsson ( 1919-2002 ) gäst hos Hagge 1979. För dom flesta mest känd som Åby, men hos andra som Jojje, eller enbart Georg. Från en tid med en urtrist studiodekor, men då alla förstod sig på fotboll och hade en närmare relation till spelarna. Och en stor idrottsledare tar sig ton musikaliskt.
#31 Georg Ericson var ju en rätt etablerad musiker, bland annat var han kapellmästare för Tjaddenrevyerna på sin tid.
#32 Han underhöll pojkarna med musik under landslagssamlingar och under mästerskap. Bland annat gjordes "Vi är svenska fotbollsgrabbar " inför Världsmästerskapet i Västtyskland 1974. Åby var själv nykterist, men en öl kan pojkarna väl vara välförtjänta av men inte på matchdagen 🙂 Hade äran att se denna farbrorn från Norrköping live några år innan han gick bort tillsammans med delar av VM-laget 1974.
#33 Han leddes med hjälp av assistans in på idrottsparken i hemkommunen sommaren 1999 fram till mittplan där han skulle tacka av publikens hyllningar. Kunde man inte bortsett det från början. In på planen kom Ove Grahn, Ove Kindvall, Björn Nordqvist, Staffan Tapper, Benno Magnusson, Bosse Larsson mfl. Hyllningar kan bli för mycket för en gammal man…
Jag följer skådespelaren Per Ragnar i sociala medier. Förutom att stått på dom stora teaterscenerna har han även stått på allt från grusplaner till gräsplätter och trixat boll. När sport och i detta fall fotboll inte är på fullt allvar utan spex. Kommer då in på det nostalgiska TV-laget där han var verksam under flera år.. Lirarna byttes ut genom åren, men det var artister, skådespelare, programledare m.m som älskade fotboll och att roa en publik.
#35 Ja, TV-laget drog mycket publik och samlade in pengar till behjärtansvärda ändamål. Märkligt att tänka sig att en av lagets stora stjärnor under en tid var Refaat El-Sayed- han var oerhört populär innan "det där med doktorshatten" uppdagades.
TV-laget har tidvis "återuppstått" i nya former och med nya deltagare, men originalkonceptet upphörde nog trots allt vid sekelskiftet, nu finns det bara otaliga korta klipp på YouTube kvar som minner om populariteten.
Björn Borg- årets comeback?
Förutom en fenomenal tennisspelare var han för ett halvsekel sedan en ungflicksidol i nivå med de stora popstjärnorna och Wimbledonnoblessen förfasades över förflackningen…😏
- Redigerat 2025-09-21 10:26 av Fornöga
#37: Minns fortfarande bilden på honom i Wimbledon mitt bland en massa unga flickor som hade "invaderat" planen när han spelat färdigt. Tyvärr kan jag inte hitta den, så den verkar inte finnas på nätet.
En vecka senare spelade han i Båstad. Då såg jag honom sitta ensam på läktaren med Percy Rosberg (tror jag det var, men det kan ha varit Lennart Bergelin) innan matchen, så det fanns ingen publik i närheten. Den enda som vågade närma sig lite försynt var en av bollkallarna, som bad om en autograf.
Björn kunde knalla runt i Båstad någorlunda oantastat, även om det fanns några få som vågade fråga honom om de kunde få ta ett foto eller få en autograf. Han ställde upp med ett leende. Mötte honom - och många av övriga topprankade spelare - flera gånger i närheten av tennisstadion. Då var det inga kravallstaket eller avspärrningar, utan man kunde gå runt i princip överallt i byn vid tennisbanorna.
- Redigerat 2025-09-21 14:45 av Carmarino
#38 Tror jag skrivit på Sport iFokus skrivit om när jag lämnade in mina ytterkläder på krogen i Båstad utan att märka att det var en späd "Burken" som stod intill och pratade med damen i garderoben- polarna drev med mig för att jag inte märkte det.
Kände Percys brorsa mycket väl, bandylirare i Hammarby och en äkta söderkis som sin bror.
Det här lär svenska sportnostalgiker prata om de närmaste femtio åren…😊
- Redigerat 2025-09-21 16:31 av Fornöga
En av Bayern Munchens största och en av tysk fotbolls största Karl-Heinz Rummenigge fyller idag 25 september 70 år. EM-guld 1980 och VM-silver både 1982 och 1986 med Västtyskland.
#41 En stor profil på sin tid. (Jag trodde nog att han var lite äldre.)
5 oktober 1975 var det premiär för den nya högstaligan i ishockey som fick namnet Elitserien. Efter att genom åren hetat Division 1 och innehållit två serier norra och södra blev det nu en serie med tio lag. Skellefteå, Modo, Timrå, Brynäs, AIK, Djurgården, Södertälje, Leksand, Färjestad, och Frölunda ingick premiärsäsongen. Under 2010-talet bytte man namn till nuvarande SHL ( Svenska HockeyLigan ). I Wikipedia länken står bland annat att Benny Andersson Färjestads BK blev historisk som första målskytten genom tiderna. 50 år sedan snart. Och apropå namnbytet från Elitserien till SHL. Även ishallarna som senare blev arenor har bytt namn under dessa 50 år. Vissa arenor har bytt namn flera gånger. Idag är det endast Scandinavium i Göteborg kvar, och Hovet i Stockholm ( nämndes som Johanneshov eller Johanneshovs Isstadion, men kallades väl även "Hovet" i folkmun redan då )
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elitserien_i_ishockey_1975/1976
Klassiska fotbollsarenan San Siro i Milano som uppfördes 1926 kommer att rivas och ersättas av en ny. Många svenska fotbollsminnen är förknippade med arenan- genom Zlatan förstås, men även för "bragden på San Siro" 2017.
#44: Jag förknippar San Siro mest med Helsingborgs IF:s kvalmatch mot FC Inter den 23 augusti 2000. För några veckor sedan var det en intervju med "San Siro-Sven" (Andersson) i Helsingborgs Dagblad. Såvitt jag minns är han kvar i HIF, numera som målvaktstränare.
På den tiden han var målvakt brukade jag ibland se honom på ICA Maxi. Det hände att jag höll på att krocka med hans kundvagn, för han höll rätt hög hastighet genom affären. Brukade dock hinna se honom i tid, för han är rätt lång så man lägger märke till honom.
#45 Ser man på: inte bara Olympia som är klassisk arena för Helsingborgarna! 😊
Apropå målvakter och Helsingborg så får man förstås inte glömma "Rio-Kalle"- även i utlandet är han ihågkommen.
#46: Han står staty utanför Olympia, så jag ser honom lite då och då. 😊
J-O fyller 60 år idag. Behövs ingen större presentation. OS-guldet 1992 i Barcelona var stort..
- Redigerat 2025-10-03 13:29 av GikMio
Fotboll var roligare förr, åtminstone vid sidan av planen. Idag när "alla" ledare låter som de fått diplomatutbildning på UD saknar man personligheter som "Liston" Söderberg och Peter Antoine, som var spontana, på gott och ont.
En annan kategori var sidlinjesfilosoferna som hade en förmåga att ständigt snubbla på begrepp och bevingade ord. I viss särklass stod nog Rolf Zetterlund, en klasspelare på planen (Guldbollen 1980) och framgångsrik tränare- men så var det här med analyserna…
"Det finns inga järnvägar till framgångar"- här finns en del av Roffes tokroliga uttalanden samlade.
- Redigerat 2025-10-04 14:24 av Fornöga
"Vi gratulerar", nej, Zlatan, 44, gratulerar- sig själv…🙄
Johanneshovs isstadion, numera bara Hovet, invigdes i november 1955 och är förknippad med en hel del svensk idrottshistoria, men även med framträdanden av svenska och utländska artister (som Beatles sista framträdande i Sverige 1964 och ABBA:s sista arenaframträdande i Sverige den 20 oktober 1979). Hovet har hotats av rivning under senare år, men nu verkar de planerna ha skrinlagts.
#51 Får mig att tänka på gamla nostalgiska klassikern TV-pucken som jag tittade mycket på som barn och upp i ungdomen. Vill minnas jag sett något klipp från turneringen på Johanneshovs isstadion långt tillbaka (70-talet). Några blev hockeystjärnor, andra rätt hyfsade, andra lade av, och en del blev stjärnor i andra sporter. Annars var det ofta ishallar i mindre städer, och en hel del spelare fostrade i dom små föreningarna presenterade i TV:s line-up. Årets upplaga spelar slutspel i Kalmar 30 oktober-2 november. Och numera har även tjejerna sin turnering.
https://www.svt.se/sport/ishockey/tv-pucken-2025-spelprogram-och-tv-tider
#52 Dom visade/visar klipp emellanåt från förr om åren i sändningen. Speedwayföraren Tony Rickardsson spelade en gång i tiden för Dalarna, fotbollsspelaren Jesper Blomqvist för Västerbotten, och så var del väl också Blomqvists lagkamrat från VM 1994, Pontus Kåmark som spelade för Västmanland. Sedan finns det dom som gjorde succe i NHL, vann VM och OS. Men gnager nog hos vissa "att dom aldrig fick spela TV-pucken"
#52: Om jag inte minns helt fel så var det i TV-pucken en av killarna från den lokala ishockeyklubben i byn där jag växte upp, spelade i skånelaget något år. För det fanns väl inte fler turneringar för unga ishockeyspelare då? Det var stort för oss och vi satt klistrade framför teven när han spelade. 😊
- Redigerat 2025-10-08 16:25 av Carmarino
#54 Ja, det var extra kul när man gick på högstadiet, och någon kille man kanske inte kände, men visste vem det var deltog i Värmlands lag. Nu var det oftast bara en eller två härifrån varje år, men ändå. Första gången TV-pucken spelades var 1959, så dom är runt 80 år nu 😊
#54 Då minns du kanske den gamla månskensrinken? På 60-talet var det vanligt och fanns på dom flesta orter. Från städer till små byar. Det var inte så lätt stundtals. Hörde en historia från 50- eller 60-talet där ett lag inväntade motståndarna. Och när dom anläde vräkte snön ner. Funktionärerna skottade för glatta livet, vilket till slut inte var så glatt för att hitta fram isen.. Och där satt spelarna och väntade ( tror inte heller omklädningsrummen var i toppslag ) Publiken var härdade på den tiden fastän snön nådde dom upp till knäna till slut 😊 På många ställen fanns inte sargrink utan snövallen fick agera sarg och riktigt lyxigt om det fanns bra ljus
#56 I Värmland finns fyra kommuner som än idag inte har en ishall, och därmed inte heller något hockeylag. Degerfors lever på fotbollen som förr i tiden, och idag på högsta elit ( hoppas det fortsätter 2026 ), men hade hockeylag en gång i tiden, Årjäng hade laget Nordmarkens HC, och det stod en hel del i tidningarna förr om att bygga en ishall, Torsby hade hockey förr på månskenskensrink, och Storfors vet jag inte om dom ens utövat hockey. Bordtennis gäller där som i Ärtemark nere i Dalsland. Men förr reste man till grannbyarna, om man ville se hockey.
#57 Så Säffle har hall numera? Karl-Johan Sundqvist i FBK kom ju från Säffleklubben Rasten, men på den tiden hade de uterink, och klubben blev väl nedlagd senare i brist på hall har jag för mig.
#58 Säfflehockeyn startade upp 1986. Då bildades Säffle HC. Utan vare sig lag eller ishall. 1988 invigdes Somashallen, och Säffle HC gick in i seriespel. Tror det var division 4 Värmland på den tiden. Idag håller dom till i det som kallas Hockeytrean Värmland, och är den lägsta serien. Somashallen ligger i Säffles södra utkanter där det finns gator med "rymdtema" i närheten.
#58 Karl-Johan Sundqvist är nog den största från Säffle hockeymässigt. Men han lade av ett år för tidigt och fanns inte med när Färjestad vann sitt första SM-guld 1981. På tal om mindre föreningar jag varit inne på tidigare. Men nog många som åkte upp till Karlstad från Säffle för att se Sundqvist.
#55: Vi kände den här killen. Han var tillsammans med en kompis till mig. 😊
#56: Månskensrink har jag inte hört talas om, men det var inget tak över isbanan då. Det kom nog inte upp förrän jag flyttat därifrån, möjligen något/några år tidigare.
Så nog fick det skottas om det snöade. Sarg hade vi däremot och även belysning, så vi behövde inte förlita oss på månen. 😊
Innan sportsändningarna blev så frekventa på TV lyssnade jag mycket på Sportradions sändningar på SR, de förvaltar ju en gammal fin tradition med radiosport som liksom våra andra radioprogram har hundra år på nacken, ända sedan Jerrings första referat av Vasaloppet.
Under många år har jag inte lyssnat alls på radiosporten,, trots att de har bättre bevakning av sportevenemang än någonsin. Men nu kanalbantar jag mina TV-kanaler, och har valt bort Viasat. Därmed missar jag Sveriges två kommande kvalmatcher till VM i fotboll på TV, liksom sändningarna från längdskidorna i vinter. (Trösten i det senare fallet är att det kommer ett OS, där andra kanaler än Viasat står för sändningarna.)
Hur som helst blir det väl till att återknyta bekantskapen med radiosporten. 😏
- Redigerat 2025-10-09 19:24 av Fornöga
#63 Jag lyssnade mycket på Radiosporten i ungdomen. Främst torsdagskvällarna med full omgång
från Elitserien i ishockey. Läste att nya programledaren för Robinson Martin Järborg har förflutet från Radiosporten, och det har varit en skola för journalister och annat mediafolk som bytt till tv och ändrat inriktning på vad dom förmedlar genom åren. Och så dom som inte finns längre: Rosenlundshallen i Jönköping, Rocklundahallen i Västerås, Toyotahallen i Örebro, Stångebro ishall i Linköping och Kempehallen i Örnsköldsvik 😊
Många minnen som sagt från radiosporten. Inte bara dom gamla ishallarna utan även dom gamla radiorösterna. Vissa har tystnat för gott av dom.
En del gamla klassiska sportradioreferat med sin tids kommentatorer och experter finns samlade på länken nedan.
- Redigerat 2025-10-09 22:41 av Fornöga
#64 (OT) Järborg är ju ett gammalt "radionamn"- Martins farfar Bo var en välkänd röst som utrikeskorrespondent på Sveriges Radio.
I morgon börjar Elitserien i bandy, ett tecken så gott som något på att vi går mot vinter. De första svenska mästarna på herrsidan korades 1907 och hette IFK Uppsala. I klippet nedan ser man, inklämt mellan Kreugers båt och Hammarby fotboll, en snutt med bandy för hundra år sedan. Fast det är nog mest allmänhetens åkning vi beskådar…😏
Har någon träffat på idrottare från förr i verkligheten? Alltså inte sett dom gå på andra sidan gatan i all hast, utan pratat med dom 😊. Kanske rentav kännt eller känner någon? När jag började gymnasiet för 35 år sedan så gick jag en termin på en skola innan jag hoppade av. Fanns en lärare vid namn Olle Boström som tävlade i bågskytte i Munchen-OS 1972 ( slutade på plats 27 ). Han var inte min lärare, men vi pratade mycket på grund av mitt intresse för idrott. Väldigt snäll man minns jag.. Hade även Raimo Pihl som lärare i idrott, som blev fyra och inte långt från medalj i tiokamp i Montreal-OS 1976.
#68 Ja, högsta serien i bandyn är het denna höst då Boltic är tillbaka.
- Redigerat 2025-10-10 15:04 av GikMio
#69 Jo, det kan man nog säga- min far var fyrfaldig svensk mästare och landslagsman i sin idrott, och runt om mig fanns det gott om elitidrottare. I lumpen och på repövningarna fanns det också en del bra idrottare bland annat en crossvärldsmästare som var mc-ordonnans.
På en arbetsplats där jag jobbade hade en allsvensk damfotbollsklubb bra input, så där fanns det flera bra spelare anställda, bland annat en av våra mest meriterade landslagstjejer.
Sedan möter man ju då och då personer som varit elitidrottare förr men som numera inte gör så stort väsen av det. Det är väl bara idrottare av typen Borg, Stenmark, Torbjörn Nilsson och Zlatan som får dignitet av levande legender- och så Hysén förstås. 😁
- Redigerat 2025-10-10 15:33 av Fornöga
#70 Anders Hedberg kom till den nordamerikanska proffsigan WHA 1974 och representerade Winnipeg Jets. Ligan som bedrevs under endast sju år lades ned, och var någon form av att utmana NHL. Hedborg debuterade i NHL 1978 och representerade New York Rangers fram till 1985 då lade ned karriären. Träffade honom i samband med en jippomatch här på 90-talet. Men han ville inte prata hockey, utan istället prata om bruken i trakten och deras existens och forna existens. Inte konstigt då han är från Husum och Örnsköldsvik i Ångermanland. Hockey är jag insatt i, men inte trä- och pappersindustrin 😊
#68: Tycker isen ser oroväckande svag ut, och det verkar inte vara så långt ifrån öppet vatten. 😱
#69: Tror inte det, men å andra sidan känner jag inte igen särskilt många idrottare, så kanske har jag pratat med någon utan att veta om det. 😁
#69 ff När Svenska Spel hårdlanserade butiksspel hade de några spelambassadörer som åkte runt i butikerna och muntrade upp personal och spelare. Stig Fredriksson talade jag med i något sammanhang, och Benno Magnusson vill jag minnas besökte en butik där jag brukade spela. Och en bekant lär ha sett Ralf Edström i någon "spelhåla" i Värmland vid den tiden.
Torbjörn Nilsson medverkade i ett trevligt projekt i teambuilding på ett företag där jag jobbade, så visst dyker det upp en del namn, men det var ju inga direkta bekantskaper utan bara sådana som skymtat förbi.
#63 (OT) I min kortsiktiga backspegel kan konstateras att det var skönt att slippa se kvalmatchen igår. 🙄 Fast Chistian Olsson i radio var en pärs- frågan är om han är intresserad av spelet eller om han bara vill prata- maken till svada är svår att finna, och jag fick stänga av då och då för att vila öronen…
Och, i historiskt ljus, var det länge sedan vi haft en förbundskapten som varit så impopulär. Visst brukar det klagas, men nu är det verkligen upprörda känslor.
#75 Olsson har hängt med länge, och förknippad med Radiosporten, och till viss del även Karlavagnen.
Jag såg andra halvlek. Det positiva var att stifta bekantskap med spelare man aldrig hört talats om tidigare 😏 I forna tider läste man upp den givna startelvan inklusive reservbänken i sömnen. Det var en stomme under några år som tillsammans utvecklades samtidigt som det togs in någon debutant då och då. Numera byts laget ut för varje landskamp eller kvalmatch
#76 Ja, Olsson fyller ju 60 nästa månad, och det är svårt att greppa- han låter i mina öron som en opolerad "rookie" fortfarande. Å andra sidan minns jag när han inledde sin karriär som segerintervjuare på Åbytravet, och det var inte igår precis…😏
Sportbladet konstateras efter det svenska fiaskot i VM-kvalet att Jon Dahl Tomasson kan bli "historisk" på ett för honom mindre smickrande sätt:
"Enligt olika källor till Sportbladet vill flera personer, både i Svenska Fotbollförbundets tjänstemannaorganisation och i förbundsstyrelsen, ge Jon Dahl Tomasson sparken omgående.
Det skulle vara första gången en svensk förbundskapten avskedas.
Tidigare har bara förbundskaptener inte fått fortsätta när de velat köra vidare när SvFF inte förlängde kontrakten med Olle Nordin 1990 och Erik Hamrén 2016.
Enligt uppgifterna vill sannolikt en majoritet av beslutsfattarna (förbundsstyrelsen) och ansvariga tjänstemän på SvFF-kansliet att JDT ska avskedas."---
#51 ff Apropå Hovet en kortis på SVT Play som kan ses till fram 14 oktober 2026. Introtext: "Kort ur arkivet. I VM 1970 tacklar UIf Sterner den tjeckiske målvakten Dzurilla när det bara är sekunder kvar av matchen. Det blir början på ett bråk som leder till att både bårbärare och psykiatriker kallas in."
- Redigerat 2025-10-14 13:11 av Fornöga
#78 (OT) "Utvisad". 😏
#80 Svensk förbundskapten togs vid efter VM 1962 i Chile. Här följer dom alla. Lennart Nyman, Orvar Bergmark, Georg Ericson, Lars "Laban" Arnesson, Olle Nordin, Nisse Andersson ( kort tid ), Tommy Svensson, Tommy Söderberg, Lars Lagerbäck, Erik Hamren, Janne Andersson och JDT.
Sommaren 1982. Världens största "sportlek" i det soliga Spanien, och Brasiliens VM-lag som charmade fotbollsvärlden, men enligt många hade en målvakt Valdir Peres som inte höll måttet. Leandro, Socrates, Eder, Oscar, Junior, och självaste Zico. Och så Falcao som idag fyller hela 72 år.
#81 Rai Souza Vieira de Oliveira fyllde 60 år i våras. I Brasilien har fotbollsspelare artistnamn. Rai är lillebror till numera avlidna brasilianska fotbollslegenden från 80-talet Socrates Brasileiro Sampaio de Souza Vieira de Oliveira. Rai vann VM-guld 1994 med Brasilien, något hans hans äldre bror Socrates aldrig lyckades med trots dom var stora favoriter till titeln i både VM 1982 och VM 1986.
#80 "En ny George Raynor" som förbundskapten vore inte det sämsta för vårt landslag nu…😏
#83 Du minns klassikern från Lars "Laban" Arnesson. Vill du se mål så gå på ishockey. Laban och Åby var väldigt populära bland spelarna, med skillnaden att Åby tog landslaget till tre raka VM, dock inget EM, och inget mästerskap under Labans tid. Lars"Laban"Arnesson föddes i bandymetropolen Sandviken 1936, och gick bort 2023. Lite forna bandykultur kring Erik Hamren också..
#84 Jo, nog minns man dem alltid! Apropå Hamrén och bandy så såg jag honom på läktaren på Heden när GAIS mötte Sandviken. (Tyvärr motarbetades GAIS hallförhoppningar av kommunen och de lade ju därför ner efter sitt korta besök i bandyns finrum.)
#85 Hamrén förknippas ändå lite med Ljusdal.. Och där gäller den historiska och nostalgiska hälsingebandyn, Ljusdal, Broberg från Söderhamn, Bollnäs och giganterna Edsbyn. Hamrén är ju även känd som svensk förbundskapten i fotboll då Sverige hämtade upp 0-4 mot Tyskland i början av andra halvlek och kvitterat till 4-4 när slutsignalen ljöd på Olympiastadion i Berlin. En nostalgisk sporthändelse redan nu från tidigt 2010-tal..
#86 Apropå bandy och apropå tränare: bolltrollaren Bernt "Bempa" Ericsson var nog en av de mest avspända inom det gebitet. Hörde av ett åsyna vittne att när han var spelande tränare i Slottsbron i ettan och laget kom in i halvtid med något eller några mål i baken lade han sig på spelarbänken, tände en cigarett och konstaterade "lugn, grabbar, vi tar dom i andra halvlek". Och det gjorde dom.😊
- Redigerat 2025-10-16 19:45 av Fornöga
#87 Bempa, dalmasen, bandyliraren. Han var lite tidig för Boltics storhetstid som vann 6-7 SM på raken och det första svenska VM-guldet i Sibirien 1981. Han spelade och var verksam i Slottsbrons IF i slutet av karriären. Tillsammans med Bengt "Pinnen" Ramström
Avd. "Säg hej till publiken": inte länge sedan Håkan Södergren sa tack och hej för sig i rutan , men inte oväntat poppar han nu upp i sändning igen. 😏
- Redigerat 2025-10-17 09:25 av Fornöga
#83 ff Potter ny förbundskapten för fotbollslandslaget? Nej, inte Harry och inte Beatrix, men kanske Graham.🤔
- Redigerat 2025-10-17 16:43 av Fornöga
"Fiasko" är ett begrepp som förekommit i samband med svensk landslagsfotboll tidigare. Johan Esk i DN utnämner partymästerskapet 1990 som "det roligaste" misslyckandet. 🙄
Ej läslåst initialt.
- Redigerat 2025-10-18 08:53 av Fornöga
#91 Landslaget hade nog kul. Men aning förlegat spelsystem, total oerfarenhet av mästerskapsspel ( förutom förbundskapten Nordin ), och kanske lite för mycket fokus på premiärmatchen mot Brasilien som man hade råd att torska. Anledningar till att Sverige hamnade på plats 21 av 24 landslag i VM 1990. Var en hel del party emellanåt fyra år senare också tillsammans med GES. Men hela den turneringen var ett party 😊
#91 ff "The days of wine and roses"…🙄
Första hejaklackslåten anno 1978.
Mjällby Allmänna Idrottsförening bildades 1939 när föreningarna Listers IF och Hälleviks IF i Hällevik på Listerlandet i Blekinge gick samman, och idag kan föreningen och dess anhängare i och utanför Hällevik (1500 invånare) i Sölvesborgs kommun fira allsvenskt guld. Storklubbar med betydligt större resurser kan bara se på, avundsjukt men kanske ändå även med viss beundran. Grattis Mjällby! 🏆
- Redigerat 2025-10-21 09:25 av Fornöga
#94: Alltid roligt när småklubbarna kan klå storfräsarna. 😊
#94 #95 Väcker nog minnen i Åtvidaberg. Det är senast ett lag från landsorten vunnit. Men då för drygt 50 år sedan var det lite annorlunda. Då hade lagen samma eller åtminstone liknande vilkor. Både på planen och ekonomiskt. Det gör Mjällbys bedrift enastående.
#96 Andra jämförelser man kan dra är kanske med norska Bodö/Glimt långt norut i Norge vars internationella framfart väckt uppmärksamhet utanför landets gränser- fast nu är väl klubben inte längre vad vi menar med småklubb…
En annan småklubbsjämförelse är när Östersund under den nu nye förbundskaptenen också firade internationella framgångar. Fast i Östersund var det ju inga problem med finansieringen, visade det sig snart…🙄
#95 Ja, Goliat vs David-perspektivet är ständigt levande, inte minst inom idrotten. 😊