Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettermusiklåtar-om
Läst 300 ggr
Fornöga
2

Clowner och gycklare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag var barn tog mina föräldrar ofta med mig på cirkus. Jag tyckte att det var spännande med alla djuren (man visste ju inte bättre då), och trollkarlarna, lindansarna och akrobaterna älskade jag också att titta på. Men det var något som skrämde mig, och det var clownerna. De var från den berömda clownfamiljen Cavallini, och den som skrämde mig mest var "Gigi", som gjorde rollen som "Weissclown"- en vitkalkad hårdsminkad översittare som körde med sin partner (hans svåger i "verkliga livet" vet jag nu), men sens moral var att det var den senare som alltid fick rätt.

Jag skall inte påstå att jag fick clownfobi, men jag har faktiskt alltid haft svårt för maskerade och hårdsminkade personer, och jag anar att det är ett "arv" från cirkusbesöken. Med tiden har jag förstås kunnat konstatera att clowner är populära som skrämselobjekt i filmer och böcker, så jag är ju inte ensam om att vara misstänksam mot dessa yrkesutövare. För en del år sedan var ett kärt ämne på sociala medier personer som klädde ut sig till clowner och skrämde folk på kvällarna. (Fast i jämförelse med de som sedan kom, gängskyttarna, så var skrämselclownerna rätt bleka.)

Numera är ju inte minst sjukhusclowner populära, men hade jag legat på sjukhus som barn och det hade kommit in en clown i salen hade jag nog dragit täcket över huvudet.

Fast egentligen: lättar man på masken så är det väl oss själva det handlar om mest hela tiden? 🤡

Nog om detta- det finns mycket musik om clowner, så varför inte en egen tråd om dem? Och om någon vill berätta sina egna minnen av clowner så finns det nog plats även för det.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Fornöga
1

Italien är ju ofta nämnt som något av clownkonstens ursprung, så då kan väl Il Pagliaccio med Cesare Cremonini passa här?

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2025-08-07 17:39 av Fornöga
Fornöga
1

En klassiker: "Death of a clown" med Kinks (Dave Davies).

Carmarino
1

Tycker inte heller om clowner, även om jag bara har sett dem på tv. Som barn tyckte jag mest synd om dem, och så särskilt roliga var de inte.

När jag jobbade på lasarettet här i stan under några år hände det lite då och då att jag stötte på cirkusclownerna, bl.a. i hissen och matsalen. Värst var i hissen, för där kom de väldigt nära. Inte så att jag är rädd för dem, men jag tycker de är obehagliga.

Därför tycker jag inte heller om den här låten. Skulle någon försöka få på mig en röd näsa hade jag nog bett dem vänligt men bestämt att flyga och fara.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2

En svensk clownlåt från den svenska Melodifestivalen 1969. Hej Clown med Jan Malmsjö, text och musik Lasse Berghagen och Benny Andersson.

#3 Det finns bättre sätt att skaffa sig en röd näsa. Jag har försökt…😉

Carmarino
0

#4: Den skaver förmodligen inte lika mycket heller. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Herveaux
2

Blackmore's Night - Fool's Gold

Tycker den här låten är så fin, som många andra av Blackmore's skapelser.

// Harley

• Redigerat 2025-08-07 19:38 av Herveaux
Bo§e
1

#4: Bernt Dahlbäck gjorde en begåvad travesti av Malmsjös låt, med titeln "Jag Minns"…🙂
Låten fanns med på ett av Dahlbäcks album.

Den verkar dock inte finnas på Youtube, möjligen av copyright- eller något annat skäl….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Herveaux
2

Poets of the Fall - Requiem for My Harlequin

Då jag också tycker clowner är rätt så obehagliga för tätt inpå så håller jag mig till mina narrar och gycklare.

Det här var en låt jag snavade över nu ikväll. Jag gillar den. …inte bara för att jag heter Harlequin. 😏

// Harley

OberonsMatte
2

Jag har aldrig varit på cirkus och har aldrig gillat clowner, jag tycker helt enkelt inte att de är roliga. "Tisdagskul med Clownen Manne på teckenspråk" tittade jag såklart på ändå när jag var barn - i brist på roligare underhållning.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2025-08-07 20:19 av OberonsMatte
OberonsMatte
2

När David Bowie dök upp som "pierrot"-clown i "Ashes To Ashes" 1980 visade han att även clowner kan ha stil. Jag tyckte att han var SÅ snygg i den där clowndräkten. 😅

Sajtvärd Katter iFokus

Carmarino
1

Dyrehavsbakken (Bakken) i Danmark har en lång tradition med Pierrot/Pjerrot. Har bara varit där en gång och kan inte minnas att jag såg honom då.

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Pjerrot

Fornöga
1

Kul med alla infallsvinklar och uppslag, och mer kan nog komma! Intressant att fler tycker att clowner kan vara obehagliga- såg en blänkare om att Novus gjorde en undersökning för snart tio år sedan där fler tyckte att clowner är "läskiga" än de som tyckte att de är roliga. Och det var de yngre, som växt upp med Stephen Kings skräckfigur i clownmask och liknande, som kände störst olust inför figurerna.

• Redigerat 2025-08-08 07:43 av Fornöga
Fornöga
1

Nils Poppe spelade ju ofta clowner och gycklare, hans roll i Bergmans "Sjunde inseglet" är en klassiker. Här är han i rollen som "Pajas" i ett TV-program från 1964. Texten skrevs av Tage Danielsson och Hasse Alfredson.

Fornöga
1

"En clown i mina kläder" är en låt av Dan Hylander som Totta Näslund spelade in 1995.

GikMio
1

Min första erfarenhet av cirkus och clowner är för 45 år sedan. Och enda gången jag besökt i verkligheten. Visades annars mycket på tv förr. Cirkus Scala tror jag den hette. Mycket clowneri, och minns även en man som jonglerade med tallrikar. Och en clown som kom in och försökte förstöra hans nummer. Det tyckte vi barn var roligt 😊

Fornöga
1

#15 Apropå cirkus på TV så var "Sigges Cirkus" ett program som en del äldre kanske minns från sin egen och TV:ns barndom. Programledare var Sigge Fürst som clownen Sigge.

• Redigerat 2025-08-08 09:27 av Fornöga
Carmarino
0

#16: Det var före min tid, så den har jag inget minne av. Fast Sigge brukade ju vara trevlig så hans clown var nog inte så skrämmande.

Fornöga
1

Stephen Sondheims musikal "A little night music" från 1973 bygger på Ingmar Bergmans film "Sommarnattens leende". Numret "Send in the clowns" blev väl musikalens mest ihågkomna inslag. Dame Judi Dench framförde den lysande.

#17 Jag minns inte så mycket från Sigges cirkus mer än Sigges Fürst tyska brytning i rollen som clownen Sigge, men signaturen fastnade. 😊

Fornöga
1

Ika Nord i "Ika i rutan" var väl något slags "TV-clown" i slutet av 80-talet. Själv var för länge sedan för gammal för barnprogram vid det laget, men jag måste erkänna att jag kände mig provocerad av figuren. Nu långt senare säger Ika själv att hon vet att hon skrämde en del yngre tittare, men många gillade henne uppenbarligen.

• Redigerat 2025-08-08 11:22 av Fornöga
Bo§e
2

#0: Jag kan inte minnas att jag, som barn, upplevde clowner som direkt skrämmande, men jag minns att jag inte var hejdlöst road av dem. utan med viss måtta.
I den mån som jag skattade åt deras upptåg, berodde det sannolikt på den "meta-komik" som uppstod. Dvs det komiska i att någon faktiskt har ansett att det är komiskt….
Jag tror att mycket scenisk komik är uppbyggd på just det konceptet. Att vi inte alltid skrattar åt själva "skämtet", utan åt det faktum att någon haft mage att producera det…🙂

GikMio
2

Spanjoren Josep Andreu Lasserre (1896-1983) mer känd som Charlie Rivel bör vara en av dom mest kända clownerna.

Fornöga
1

#20 Mycket av det barn gillar med clownnummer är väl överraskningsmotoriken: som när clownen går in i en lyktstolpe gång på gång men helt plötsligt undviker den, ungefär som när James i Grevinnan och betjänten går runt isbjörnshuvudet efter att ha tidigare ideligen ha snubblat på det.

#21 Absolut!

Bo§e
1

En litet "OT" reflektion är att man, under livets gång, har mött en och annan "weissclown" i vardagslivet…😬🙂

Fornöga
1

#4 Ännu en låt från Lasse Berghagen med clownmotiv: "Han är en clown" från 1975.

Provided to YouTube by Universal Music GroupHan är en clown · Lars BerghagenMusik vi minns... / Lasse Berghagen℗ 1974 Universal Music ABReleased on: 2002-01-...
Carmarino
1

#19: Tyckte inte om henne som katten Findus heller. Därför såg jag aldrig adventskalendern om Pettson och Findus.

Carmarino
1

Det enda minne jag har från en clownföreställning (på tv) var där en clown -minns inte vem - hade som paradnummer att han i slutet av föreställningen blev mindre och mindre. Så när han slutligen gick ut ur manegen såg det ut som om han inte hade några ben alls.

GikMio
1

#26 Har du träffat Eva Rydberg någon gång? Hon är clown. Såg nog henne i något program som barn sminkad. Annars var det mest i farser och buskisar.

Carmarino
1

#27: Nej, det har jag lyckats undgå, trots att hon bor inte så långt härifrån. Tycker inte om henne. Jag gjorde det tidigare, när hon sjöng om bofinken Knut och showade med Östen Warnerbring, men nu tycker jag inte hon är rolig längre. Hon har bara ett fåtal miner och dem använder hon ständigt, så det blir rätt tjatigt i längden.

GikMio
1

#28 Min mor tyckte inte heller om henne. Däremot satt mina föräldrar klistrade när far och söner Bronett var på tv.

Fornöga
2

#29 Apropå Bronett så läste jag en intervju med Henry nyligen. (Länk.) Han var rätt öppenhjärtig om svårigheterna för han och hans bror att driva Cirkus Scott vidare efter sin tidigt bortgångne far.

Cirkuslegenden Henry Bronett växte upp med clowner och elefanter på mytomspunna Cirkus Scott. Cirkusen hade funnits i familjen Bronett i generationer…
Fornöga
1

"Oh mein papa" skrevs ursprungligen för en schweizisk operett 1939, men blev mer allmänt spelad i tidigt 1950-tal när operetten filmatiserades i USA. Här är en senare inspelning med Lys Assia (1924-2018), känd inte minst som den första vinnaren av ESC 1956.

Fornöga
1

"Tears Of A Clown" skriven av Hank Cosby, Smokey Robinson och Stevie Wonder och utgiven med Smokey Robinson & The Miracles 1967 blev en stor hit, men först in på sjuttiotalet.

• Redigerat 2025-08-09 07:41 av Fornöga
Fornöga
1

Neil Sedaka har använt clownen som motiv i några sånger.

The King of clowns

Cathy´s clown

Clown time

Fornöga
2

Clovve, Sveriges kanske mest kända, eller åtminstone mest synliga, clown fyller 60 i år.

Källa.

GB-pajasen, GB-clownen, GB-gubben, GB-Göran, Elof och Clovve. Kärt barn har som bekant många namn. Och knappast finns det väl någon svensk varumärkesmaskot som är mer folkkär än GB:s egen clown? I drygt 45 år har den godmodige och rundlagde lustigkurren varit ett självklart inslag på Sveriges gator och torg, allestädes närvarande utanför så gott som
Carmarino
1

#34: Det är nog den enda clown jag inte har något emot. 😁

Fornöga
1

#35 🍨🤡👍