Vykort från förr-3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ny tråd. Här kan ni visa era gamla vykort.
Observera att "Julkort från förr" och "Påskkort från förr" har egna trådar.
Förra tråden finns här:
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1614841/vykort-fran-forr-2
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-03-17 16:34 av Carmarino
- Redigerat 2026-03-26 19:27 av Fornöga
#6: Fina gamla byggnader.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Roligt att se vykort från Kanada.
#6 och #8: Litet kuriosa: Butiken precis bakom hästdroskan (Sofia Hulth Pappershandel) har jag minnen från. Den togs senare över av min farfars syster, som drev den ända in på 60-talet, Affären hette då Sofia Hulths Eftr. Längst in, bakom pappersvaror och tapeter, fanns en välsorterad leksaksavdelning…🙂
1961 eller -62, tillbringade jag också en dag där, som "hjälpreda", som en insats i Operation Dagsverke, som då var ganska nyinstiftat….
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#10 "Världen är liten", som det heter. 😉
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#10: Operation Dagsverke kommer jag ihåg. Min bror var ute på det några år, men när jag hade blivit tillräckligt gammal så var det tydligen avskaffat på vår skola. Jag var i alla fall aldrig med om det.
#13, 14: Fina bilder. Glyptoteket besökte jag någon gång under 80-talet….
#13: Där var jag på en skolresa på gymnasiet. Har ett vagt minne av att jag kan ha besökt det någon gång senare också, men jag kan minnas fel.
#19: Och en fin dansbana fanns det också. 😊
#21: Där har jag aldrig varit. När vi tog färjan så var det till Helsingør. 😊
#24: Fina gamla stationsbyggnader. Tyvärr är väl många av dem rivna nu. Tur de finns kvar på vykort.
#27: Intressant. Undrar var i Viken fotot är taget. Fast det är ju nästan 120 år sedan, så inte konstigt att jag inte känner igen gården.
"27 #28 Blev lite nyfiken på den där luren, och hittade det nedanstående på nätet, där lurblåsningen uppges vara en tradition sedan 1700-talet.
(Kanske ett ämne för trådserien Skånsk nostalgi?)
- Redigerat 2026-02-21 11:54 av Fornöga
#30: Bra spanat! 👍
Ännu ett nedslag bland vykorten.
Här en vy från Våmb, med den gamla 1100-talskyrkan i bakgrunden, och "Våmb-bäcken" (eller "våmmabäcken" 🙂) i förgrunden.
Fotot är gammalt, men inte långt från kyrkan byggdes sedan skolan, där jag gick mina småskoleår.
- Redigerat 2026-02-21 15:53 av Bo§e
Skövde igen. En vy längs Hertig Johans Gata, i folkmun kallad "Ströget", och som sträckte sig ned mot järnvägsstationen.
Här fanns Juhlins flotta konditori, med vissa vinrättigheter (ovanligt då), krogen "Zum Dicken Fritz", samt det tjusiga Hotell Billingen, m.m.
Längs detta stråk gick också raggarkaravanerna, långt innan ordet "cruising" var uppfunnet…
🙂
Eslövs Bangård Nedgång till tundlarne
Kortet är stämplat 14/5 1920 och visar hur svårt det var att få tag i mat även efter första världskriget.
" Med tack för all vänlighet under vårt besök i Mölle vill jag härmed påminna om vänliga löftet att skaffa oss mjölk från gården. Vi behöva första tiden 2 och sedan 3 liter dagligen. Hälsningar Högaktningsfullt E."
Jag undrar hur mina släktingar kunde skaffa mjölk, eftersom dom inte hade någon gård?
#40: De kanske kände någon som hade en gård med mjölköverskott att sälja?
#40 #41 Min far, född 1908, berättade att han som barn fick gå till fots från samhället till en bondgård fyra kilometer ut på landet för att hämta mjölk.
#45: De har nog köpt på sig lite vykort när de varit på semester. Praktiskt att ha hemma när man behöver skicka vykort till någon. 😊
Jag har en del liknande vykort i ett skåp någonstans förpackade i kartonger. Jag har fått dem av min syster en gång, som hade ropat in dem på en skolauktion. Korten var sorterade per landskap. Vid tillfälle skall jag plocka fram dem och lägga ut några här.
#48: Det fick vi titta på när vi var där på skolresa på mellanstadiet. (Vi hälsade även på jätten Finn - som är väldigt liten för att vara en jätte. 😊)
#50: Ja, visst är det järnvägsstationen…🙂
Vilken härlig tråd med fantastiskt fina gamla vykorts bilder vilka skatter ni har helt underbart att se 👍😎
#59: Ja, flera av mina vykort här ovan (utom de riktigt gamla, förstås), har jag själv skickat, och sedan "ärvt" dem tillbaks…🙂
#61: "Råkade"? 😁
#63: Roligt att de skriver det i en bisats på slutet. Man kan ju tycka att det borde ha varit "huvudnyheten". 😁
#64: Ja, det har du rätt i.
#69: Väldigt ovanligt. Har nog aldrig sett ett liknande vykort förr.
Digitalt Museum på nätet har en stor samling av intressanta artiklar. Som den här om gamla vykort.
#72: Helvetia kommer jag ihåg från när jag - under en mycket kort tid - samlade frimärken. 😊

Med detta vykort följer en fråga: var befinner vi oss?
Om, mot förmodan, inget rätt svar inkommit före trådslutet ger jag det då. (Det är tillåtet att gissa hur många gånger som helst. 😉)
#76: Mårbacka?
#78 Den satte du direkt! Javisst, det är Selmas sovrum på ett gammalt vykort som hamnat bland nyare kort i skrivbordslådan. Du har just vunnit en resa till Helsingborg, grattis! 😁
#80: Tyckte jag kunde ana Selma på fotot ovanför soffan/sängen, så jag gissade. 😊
Tack för vinsten. Resan gick bra och jag är redan framme. 😁
#80: Jag fuskade, tryckte "goole lens" och fick svaret där, - så jag är diskvalificerad.
#82: Jag gav upp tidigt, och gjorde samma sak, och diskvalificerade därmed mig själv…🙂
#82: och #83: Så långt tänkte inte jag. Min hjärna gjorde däremot kopplingen Fornöga - Värmland - Selma = Mårbacka. 😁
#81 Jag anade att fotot kunde bli en ledtråd, men det var nog för att jag redan visste svaret- det var ju ingen särskilt tydlig bild.
#82 #83 Ni får dela på en 🥈 för er ärlighet. (Själv lärde jag mig att det finns något som heter Google Lens.)
- Redigerat 2026-03-02 21:16 av Fornöga
#86: Nej, det var ingen tydlig bild, men jag tyckte det såg ut att kunna vara Selma, så jag chansade. 😊
#78: 👍
#90: Från den gamla goda tiden när svenska flaggans färger var omvända. 😉
#92: Den verkar ligga i Lerum, så den är kanske sorterad på Göteborg?
#93: Tycker att det står Gunnebo vid datumet, men jag är inte säker, - och jag vet inte om det finns en Stamsjö där?
#94: Jo, det kan nog stämma. Hittade ett inlägg på Instagram där det står "Jag startade vid Gunnebo Park, passerade Stensjöns badplats, Gunnebo Slott…".
#94 & #96: Gunnebo Slott och Trädgårdar är en sevärdhet inom Mölndals Kommun, dvs inte alltför långt från Lerum.
Kortet kanske skrevs i Gunnebo under en resa till Göteborg med omnejd…?

Postalt obehandlat interiörkort från Gunnebo slott.
Vad som sagts av Gunnebo ovan stämmer- slottet ligger vid Stensjön, medan Stamsjön alltså ligger i Lerum.
- Redigerat 2026-03-04 08:29 av Fornöga
Dags att bläddra vidare i vykortshögen.