Vykort från förr-2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tråden "Vykort från förr" låstes i juli 2023 vid 173 inlägg och någon fortsättning finns inte vad jag kan se, så dags för en sådan nu!
observera att "Julkort från förr" och "Påskkort från förr" har egna trådar.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-02-12 21:43 av Fornöga
Innan vi övergår till dåtid en liten glimt av hur det är att (försöka) skicka vykort i vår tid. Det är nämligen inte alltid lätt numer att hitta vykort att skicka till vänner som vill ha sådana, skriver Staffan Heimersson i ett kåseri i DN (ej läslåst f.n.) Han sökte efter vykort i London "men fann bara sin egen ålderdom."
" En jämnårig man bakom kassan i en kiosk tittade ömkande på mig: ”De finns knappt i Londons city längre”, sa han. ”Se till att hitta ett kort innan du köper frimärken!”---
Men Helmersson hittade en bokhandel:
" Och där stod han, den finnige ynglingen med glasögon. Det var just han som yttrade just de ord som fick mig att känna mig äldre än någonsin:
”Vykort? Är det sådana man skriver på och skickar i väg?”
Bokstavliga "vykort från förr" läser man om i media då och då- hälsningar från det förgångna som tagit lång tid på sig att nå en adressat. Som här till exempel.
Minns inte när jag skickade ett vykort senast, men så reser jag ju aldrig heller. Det har hänt att jag fått vykort på senare tid, och då har det varit sådana som skapats av egna foton i Postnords app, färdigfrankerade utan frimärken.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Lika illa här- jag skickar inga vykort längre, och det är inte ofta det droppar ner några från andra numera. Har sett att det går att skicka digital vykort som både förfärdigas och tas emot i mobilen, men det låter inte så personligt tycker jag- eller är det bara jag som är gammalmodig?
För egen del har jag aldrig samlat på vykort, däremot har jag sparat sådana jag själv fått. Sparade dem i album med fotofickor på den tiden jag var ambitiös, senare har de hamnat i kartonger.
Pdf-artikel om vykortssamlande. (2008.)
- Redigerat 2025-05-22 09:32 av Fornöga
#4: Det beror på vad man menar med personligt. De jag har fått har ofta visat personerna som skickat kortet på platsen där de befinner sig, med någon lokal byggnad bakom sig. Däremot är ju inte varken adressen eller hälsningen handskriven, så det är inte så personligt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Har inte heller samlat på vykort, men sparat dem jag fått. Vissa sitter i album, men de flesta ligger i en hög i en kasse. Har scannat de flesta (tror jag), så jag har dem digitalt också.
Tänkte se över lite vykort och publicera, men dom försvann nog i samband med en sortering under ett storstäd. Dyker dom upp igen så blir det en publicering
#4 Har sett semesterbilder på både Facebook och Instagram under sommaren Men det är ingen hälsning utan enbart jag/vi är i Smögen, och sedan några bilder på sevärdheter, och inget om hur folk mår, hur resan gått, eller det hänt något speciellt att berätta som man skrev på dom klassiska vykorten.
Brukade samla vykort från kyrkor i ungdomen när vi var ute och reste. Fanns vykort i vår lokala kyrka senast jag var inne i den, och en myntbox att stoppa in mynt i.. Fanns väl även nutida betalning i form av ett swishnummer.

#9 Kanske nämnde jag i föregående tråd att jag har rätt många pärmar med kyrkor som motiv, både exteriör och invändigt. Trots att jag inte är troende eller ens medlem i Svenska kyrkan är jag intresserad av våra kyrkor, som ju är en form av museum över bygden (och då räknar jag även in kyrkogårdarna). Samlade in många kort själv på den tiden jag åkte runt i landet, då var kyrkorna oftare olåsta än de är idag, när stölder blivit vanligare. Jag har även fått kort från andra samlare, och jag har också bytt till mig en del när jag var medlem i en idag nedlagd förening för kyrkokortssamlare. Betalning gjorde jag alltid på plats, fast inte sällan var korten gratis. (Bilden ovan är dock egentagen, eftersom jag är osäker på bildrättigheterna för vykorten.)
- Redigerat 2025-11-29 15:00 av Fornöga
#10 Men gamla vykort av kyrkor är fascinerande då dom har sett likadana ut sedan långt tillbaka. Och skiljer sig till utseende i många fall sett var i landet dom är belägna.
Så fina kort. 😊
Roligt att se så många gamla motiv. Samlar du på vykort?
#27: Egentligen inte, . . . men jag har fått "ärva" väldigt många.
#28: Så bra att du tagit hand om dem. Det är många som bara slänger dem.
#32: Fint hus. Synd att det inte kunde bevaras.
#35: Den har jag aldrig hört talas om, trots att jag bor i Helsingborg.
#41: Tror den låg någonstans mellan Kattarp, Fleninge eller upp mot Mölle. Bekanta till mina förfäder som ville visa sina hästar OCH sina två yngsta barn som sitter på trappan.
#42: Aha, då förstår jag. Såg att det bor en del Löwkvistare i trakten, så det kanske är ättlingar till dem på bilden.
#44: Roligt att cyklarna finns med. Förstår att pojkarna var stolta över dem.
Om du har Facebook så finns det en grupp som heter "Släkt i Kullabygden", där man kan lägga upp gamla foton/vykort från förr. De som är med där hade nog blivit glada att få se den här bilden. Även bilden från Kattarp station hade nog blivit uppskattad.
- Redigerat 2026-01-28 03:16 av Carmarino
Jag har tidigare varit med i facebook, och även lagt ut en del bilder i "Släkt i Kullabygden", men jag har slutat. Försöker att minska de s.k. sociala medier. Jag gillar inte deras algoritmer. En av killarna med cyklar är min farfar, född 1902.
#48: Trevligt. Har inte själv Facebook, just för att jag tycker sociala medier tar för mycket tid. Fast ibland har jag möjlighet att kolla i Släkt i Kullabygden, men jag blir utslängd efter ett tag.
Har ett foto på min morfar med sin cykel. Tror han var i 18-20-årsåldern och han föddes 1888. Han var väldigt stolt över cykeln och cyklade hela Kullabygden, och halva Bjärebygden, runt och pratade med folk. 😊
#51: Vilken rolig lastbil. 😊
#52: Som ett julkort. 🤶🎄
#56: Så roligt att se. Min kompis bodde bara några hundra meter därifrån, så vi gick ofta förbi gården när vi skulle till bussen. 😊
#64: Roligt att se oxar som dragdjur. Det verkar inte ha varit så vanligt i Skåne.
Jag önskar att jag visste hur man infogar en video, - i stället för att endast bifoga en länk.
Nåväl, här kommer ännu ett "Postcard"
Shocking Blue - Send Me A Postcard
https://www.youtube.com/watch?v=y-eWMYe-ss8&list=RDy-eWMYe-ss8&start_radio=1
- Redigerat 2026-02-02 03:18 av Carmarino
#67: Du bockar för "Infoga video" nedanför kommentarsrutan och klistrar in länken i rutan som då dyker upp.
OK Försöker en gång till
The Beatles - When I'm Sixty Four (Official Video)
Fungerade alltså inte. Inte denna gång heller.
Så jag lägger länken här
https://www.youtube.com/watch?v=wUDRIC5RSX4&list=RDwUDRIC5RSX4&start_radio=1
#70 Ett alternativ som du kan testa är det som jag använder.
Man kopierar länken fram till första &-tecknet, och efter att ha kryssat i rutan "infoga länk" länk klistrar man in strängen i URL-rutan.
Båda metoderna är användbara, och det är en smaksak vilken man använder.
- Redigerat 2026-02-02 23:10 av Fornöga
#70: Om det står "radio=1" sist i länken fungerar det inte.
Vad jag gör är att om jag ska länka till videon använder jag "Dela" och klickar sedan på "Kopiera". Då får man en kopia att klistra in i URL-rutan.
Vill man däremot bara länka till en video kopierar man länken överst på sidan. Det har alltid fungerat för mig.
#74 Nummer tre från vänster övre raden.
#76: Den som ser svartast ut är mannen längst till höger i övre raden. Finns det några bekanta släktdrag där?
Tycker att många av dom ser "svarta" ut. Jag har försökt att gissa, vem det är, i många årtionden, men misslyckats. Och jag har ingen att fråga.
#76 Nej, jag har förstås inget bevis, men eftersom det inte finns något facit så spånar jag vidare. Uppenbarligen är man på ett fartyg, och då gissar jag att det fanns kolare ombord. Därmed faller blicken på mannen med "knackis" längst ned t.h. Ingen annan än kolaren lär bära en sådan huvudbonad, och han var väl i regel sotigast i besättningen.
#79: Försökte ljusa upp bilden lite för att se vem som var "svartast" av dem. Det gick inte jättebra, men det verkar som om de två längst till höger i bägge raderna var de som var mörkast i ansiktet.
#74-79: Nu vill jag inte gå i polemik, men på de få foton av gamla fartygsbesättningar jag sett, är det kaptenen som bär "knackisen".
Vet inte om det var kutym, eller om det bara "råkat" vara så.
?
Bifogad bild visar besättningen på fregatten "Familjen", förevigad i Sydney 1894.
I mellersta raden ser vi kapten Ivar Öberg, i stort skägg - och den rundkulliga hatten.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#81 OK, då litar jag på dig (även om ingen av personerna på bilden (#74) ser särskilt "kaptensmässig" ut). 😉
#82: Nej, lita inte på mig…🙂 Det var bara en tanke som dök upp, baserad på mikroskopisk empiri…😮
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#89: Att döma av nummerskyltarna verkar det vara i stockholmstrakten.
#91: Undrar om den finns kvar? Det är ju nästan bara industrier och köpcentrum fär numera.
Gården finns inte kvar. Den låg på andra sidan motorvägen från IKEA räknat. Var nog en tid "motorgård" innan den revs för vägens skull.
#93: Aha, då var det som jag misstänkte. Fast motorgården fanns väl kvar rätt länge vill jag minnas?
Vet inte hur länge motorgården fanns.
#98: Jo, i #53: 😊
Dags för ny tråd. Vill du göra den själv?
- Redigerat 2026-02-12 20:06 av Carmarino
Nä, du får gärna göra det. Jag klarar ju inte ens att lägga in en video på rätt sätt. ;)
- Redigerat 2026-02-12 20:13 av svenake
Vi fortsätter i nästa tråd.
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1633194/vykort-fran-forr-3