Minnesboken #5
I den här tråden kan vi minnas de idoler vi har mist. Det är dock inget som hindrar att vi gör egna trådar för dem om vi känner att vi vill det.
Bild från Pixabay.
Den gamla tråden finns här:
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1608118/minnesboken-4
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-03-09 13:22 av Fornöga
Skådespelaren och musikern Björn Andrésen har avlidit, 70 år gammal.
Han är mest känd för rollen i den italienska filmen "Döden i Venedig", men har även varit med i andra filmer. Bl.a. spelade han ängel i Hans Alfredsons film "Den enfaldige mördaren".
https://www.svt.se/kultur/skadespelaren-och-musikern-bjorn-andresen-dod-blev-70-ar
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-10-27 04:21 av Carmarino
#1 Ett rätt tragiskt människoöde, kanske inte helt olikt Pia Degermarks, med en tidig exponering som de aldrig kunnat bära.. Såg dokumentären om hans liv på TV för några år sedan.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#2: Hann aldrig se dokumentären då, men förhoppningsvis visas den nu igen. SVT brukar ju återutsända gamla progam när någon avlider.
#1 Har inget nostalgiskt minne av honom eftersom jag inte kände till honom förrän han var med i deckarserien Hjerson för några år sedan. Men upptäckte nu att han var med i flera svenska filmklassiker från 80-talet.
#4: Tror inte att jag sett någon film med honom förutom Den enfaldige mördaren. Minns inte så mycket från den filmen, men änglarna minns jag.
#5: Hade fel när det gäller filmer han varit med i. Har ju även sett En kärlekshistoria, där han spelar kompis till en av huvudpersonerna i berättelsen. Den spelades in året innan Döden i Venedig, så han var inte så känd då.
#6 Han verkar ha gjort korta inhopp i en del filmer. I filmen morrhår och ärtor som nämnts i humortrådarna dyker han upp hastigt i en scen som pianist.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Prunella Scales har avlidit i en ålder av 93 år. Självklart minns "alla" henne i rollen som Sybil i "Pang i bygget", en del av oss minns kanske också serien på Kunskapskanalen där hon seglade på europeiska kanaler tillsammans med sin make. Hon hade då begynnande demens, vilket paret var befriande öppna med.
- Redigerat 2025-10-28 14:30 av Fornöga
#8 Ledsamt. Men var hon så gammal som 93 år? Hennes goda vän som hon spelade maka till i pang i bygget John Cleese fyllde endast 86 år igår.
#9 John Cleese var vid den tiden gift med Connie Booth, som ju spelade Polly i serien och som även skrev manuset tillsammans med Cleese. Hon är född 1940.
#8: Det var inte maken som hade begynnande demens, utan Prunella Scales själv. Hon var så pass dålig att jag inte trodde att hon skulle överleva sin man. Han verkade så frisk och kry.
#11 Tack, jag ser nu att jag råkade skriva "han", och då blev ju syftningen därefter. Ändrar! 👍
#12: 👍
#3: Jag trodde rätt. Dokumentären finns nu att se på SVT Play till 27 oktober 2027.
Ett fascinerande livsöde som inte liknar något annat. 15 år gammal blir Björn Andrésen stjärna över en natt i den världsberömde regissören Luchino Viscontis film "Döden i Venedig". Björns ansikte blir ikoniskt och Visconti utnämner Björn till Världens vackraste pojke, en formulering som har kommit att prägla resten av hans liv. En dokumentär om besatthet av skönhet, om begär, och om offer. Men också en berättelse om familjehemligheter, om att söka sanningen. Svensk dokumentär från 2021 av Kristina Lindström och Kristian Petri. Björn Andrésen gick bort i oktober 2025.
https://www.svtplay.se/video/edPk6w1/varldens-vackraste-pojke
Tv-producenten och programledaren Marianne Söderberg har avlidit efter en tids sjukdom.
Personligen kommer jag mest ihåg henne från serien Din släktsaga, som sändes på SVT i början av seklet.
#15 Kommer ihåg henne som presentatör av studentsången i Lund på första maj. Hon hade "en glimt i ögat" som jag gillade.
#16: Ja, det är nog många som minns henne därifrån. Trots alla program hon gjort verkar media i övriga landet inte vara särskilt intresserade av att rapportera om hennes död. Det är bara sydsvenska media som skriver om henne.
https://www.hd.se/familj/marianne-soderberg-dod/
(betalartikel tyvärr)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svts-marianne-soderberg-har-gatt-bort
- Redigerat 2025-10-29 13:30 av Carmarino
#17 Kan nog bero på att hon trots allt var 82 år och försvann ur rutan för ganska många år sedan. Idag när programledarna i många fall är "förbrukningsartiklar" som kommer och går bleknar nog många gamla TV-profiler från flydda tider lätt bort i mängden. 🤷♂️
Sedan var hon kanske mer välkänd lokalt, de flesta TV-distrikt har nog en del sådana Medarbetare.
#18: Det är mycket möjligt, fast många av hennes program sändes i hela landet.
Citat från artikeln i Helsingborgs Dagblad:
”Famna livet”, ”Drottning av Sverige”, ”I döda mästares sällskap” samt Lunds studentsångares konsert från 1987 finns att se på svtplay.se under öppet arkiv.
Famna livet likt en fager saga vävd av böljeslag och aftonglöd. Så skrev Agneta Ulfsäter-Troells mammas farmor Ebba Essén i sin dagbok en vårnatt år 1900. I den här väven, en familjesaga, är tiden varpen. Inslagen är fragment av drömmar och verklighet. Det som driver handlingen framåt är längtan, längtan att förverkliga drömmarna, att famna livet.
https://www.svtplay.se/famna-livet
SVT visar sex fristående avsnitt om Bernadotternas drottningar. Berättare är Agneta Ulfsäter-Troell.
Drottningarna är Louise, Victoria, Sophie, Lovisa, Joséphine och Désirée.
https://www.svtplay.se/drottning-av-sverige
Hans Pålsson spelar och spekulerar kring några av pianolitteraturens "klassiska pärlor" och deras upphovsmän. Varför överlever somliga verk generation efter generation och hur förändras musiken på vägen?
https://www.svtplay.se/i-doda-mastares-sallskap
Lunds Studentsångförening hälsar våren på universitetstrappan i Lund 1987.
https://www.svtplay.se/i-den-harliga-varsolens-glans
#19: Rosa Mannen har lagt ut några av programmen i serien Din släktsaga på YouTube.
https://www.youtube.com/results?search_query=Din+Sl%C3%A4ktsaga
#19 Hans Pålssons program minns jag också, men jag kom inte ihåg att Marianne Söderberg var med i dem.
Ted Ström har avlidit efter en lång tids sjukdom, 80 år gammal.
https://www.svt.se/kultur/musikern-och-konstnaren-ted-strom-ar-dod-skrev-vintersaga
Min favorit av de olika versionerna av Vintersaga är den med Monica Törnell.
- Redigerat 2025-11-03 12:12 av Carmarino
#22 Nora har mist sin andra stora kulturbärare- Björn J:son Lindh var den förre (fast det var ju rätt länge sedan han gick bort),
- Redigerat 2025-11-03 15:03 av Fornöga
#23: Om man inte räknar Dagmar Lange/Maria Lang (som ju också har varit död rätt länge).
#24 Ja, jag filtrerade bort henne. (Bodde f.ö. i Nora en period och såg henne ibland, även om hon mest höll sig i Stockholm).
Karin Glenmark har avlidit, och även om hon inte synts till som artist på senare år känns det ändå lite chockartat. Hon blev 73 år.
- Redigerat 2025-11-04 13:10 av Fornöga
#26 Det första minnet som slår mig är hennes bragdartade inhopp 1984 i duetten med Tommy Körberg i "Endgame" (Chess) när Barbara Dickson blev sjuk bakom scenen.
#26: Ja, det är väldigt sorgligt. Hon var ju inte så gammal.
#27: Tror ingen som sett det kan glömma det ögonblicket. Helt fantastiskt.
Engelska skådespelaren Pauline Collins har avlidit i en ålder av 85 år. Många av oss veteraner minns henne nog inte minst från den populära TV-serien Herrskap och tjänstefolk på 1970-talet.
Det är många fina aktriser som fallit ifrån på kort tid i ö-riket: Patricia Routledge, Prunella Scales och nu då Pauline Collins. En smula "tröst" kan väl vara att de alla trots allt uppnådde en försvarlig ålder.
- Redigerat 2025-11-06 21:41 av Fornöga
#30: Har för mig att hon även spelade i en komediserie, men minns inte vad det hette. Såg aldrig Herrskap och tjänstefolk så jag minns henne inte därifrån. Kan ha sett henne i Shirley Valentine, men är inte helt säker.
#30 Ja, jag känner också igen henne från någon komediserie- de smilgroparna glömmer man inte! 😉 Hade för mig att det var i serien "Ombytta roller" (ej att förväxla med filmen med samma namn), men det var Penelope Smith (och Peter Bowles) som spelade i den.
Runo Sundberg, för åtminstone oss lite äldre ihågkommen som figuren "Lanthandlarn" i radio och som en bärande röst i "Skrot-Nisse" på TV har gått bort i den höga åldern av 96 år.
- Redigerat 2025-11-07 07:59 av Fornöga
#32: Penelope Keith heter hon. Det är en av mina absoluta favoriter. 😊
#33: Tror inte jag har hört Runo Sundberg någon gång. Lyssnade inte på Lanthandlarn och tittade aldrig på Skrot-Nisse.
#34 Det blev lite för många brittiska namn i ottan för en skrumpnande hjärna, tack för att du är observant! 😊👍
- Redigerat 2025-11-07 08:14 av Fornöga
#36: Ja, och samtliga börjar på P. 😊
#35 Då har du säkert inte hört honom, för han hade en genuin stämma som man lätt kommer ihåg. Det finns en hel del av både lanthandlarn och Skrot-Nisse på YouTube.
- Redigerat 2025-11-07 08:17 av Fornöga
#32: Komediserien hette Forever Green (hittar inte det svenska namnet) där hon och hennes make John Alderton spelade huvudrollerna.
- Redigerat 2025-11-07 08:20 av Carmarino
#39 Ja, nu föll den polletten ner även här! 😉
#40: Vet att jag tyckte den var bra, men minns inte mycket av vad den handlade om. 😁
#42 Inom parentes: John Alderton minns jag även från den likaså trivsamma men snart bortglömda serien "Vår nye magister".
#42: Ja, den har jag ett vagt minne av att ha sett. Konstigt nog minns jag honom väldigt väl, men jag minns inte vad jag har sett honom i - förutom Forever Green då.
#44: Den här?
Tror inte jag har hört den någon gång faktiskt.
#33 Runo Sundberg tillsammans med bland annat Jarl Borssén och Mats Ljung är västgötahumorns old grand men. Det var Skövde, Skultörp och Skara. För mig ihågkommen som rösten till Skrot-Nisse och som äldre man i Bengt Bratts Hem till byn där han levde ensam i ett torp tillsammans med katten.
#45 Den är vacker. Finns inte många klipp på Youtube..
#46 Mindes inte att han varit med i Hem till byn.
#45 Släpptes 1993. Ska ha legat elva veckor på Svensktoppen.. Låten ska även gjorts av den svensk-rumänska artisten Dana Dragomir instrumentalt. Det var väl hon som spelade panflöjt till Mio min Mio?
#49: Det står att Dana Dragomir spelar på Karins platta, så hon har nog inte gjort en egen version. Men jag har inte kollat, så det är möjligt att hon gjort det.
#33 ff Robert Gustafsson har alltid sett upp till Runo Sundberg och kommer att sakna honom.
Göran Ringbom från gruppen "Di sma unda jårdi" som 1985 fick en efter svenska mått megahit med låten "Snabbköpskassörskan" har gått bort i en ålder av 81 år.
Journalisten och programledaren Jonas Hallberg har avlidit efter en tids sjukdom, 80 år gammal.
Brukar höra honom ibland på fredagarna, när P4 Plus repriserar gamla Metropol-sändningar. Där är Hallberg med i Spanarna ibland.
https://www.expressen.se/noje/jonas-hallberg-ar-dod-blev-80-ar/
- Redigerat 2025-11-22 12:26 av Carmarino
#53 Jag minns honom framförallt från Måndagsbörsen. Jag upplevde att han hade en lite lätt ironisk och "bakåtlutad" stil, men att han samtidigt framstod som vänligt nyfiken.
#54: Ja, jag minns honom också från Måndagsbörsen. Den ironiska stilen hade han även i Spanarna.
#54 ff Verkar som att de som stod honom nära bekräftar den ironiska ådran hos honom, liksom vänligheten.
Sedan har vi det här med åttioåringar, som vi skrev om i gratulationstråden igår- han nådde den gränsen, men inte mer…😞
#56: Han skulle fyllt 81 om drygt två veckor.
#54 ff Apropå Hallberg och Måndagsbörsen: i en sändning 1981 var en ung Leif G W Persson gäst, och det var kanske där som han kvalade in som återkommande bollplank i TV om kriminalitet. Men den brottslighet som det pratades om då skilde sig en del från sådana som GW senare i livet skulle sitta och avhandla i TV…
#58: En klassiker. 😊
Jimmy Cliff har avlidit i en ålder av 81 år, rapporterar Aftonbladet.
"Cliff var en av världens mest framgångsrika reggaeartister och ligger bakom låtar som ”The harder they come” och ”Many rivers to cross”. Han gjorde också en populär cover av Johnnys Nashs ”I can see clearly now”, påminner tidningen.
- Redigerat 2025-11-24 13:08 av Fornöga
#60: En av de få reggaeartister jag känner till. Många bra låtar från honom.
#61 Ja, på något sätt känns det som att han avslutar en epok- åtminstone känner inte jag på rak arm till några arvtagare till honom och de reggaeartister som föregick honom.
Jill Freud var väl inte en så känd skådespelerska bland oss icke cineaster, hon medverkade dock bland annat i "Love actuality". Men när hon vid 98 års ålder sällade sig till övriga äldre engelska aktrister som gått bort gjorde hon det med en sorti värdig en skådespelerska. Expressen citerar dottern:
"Min vackra 98-åriga mamma har tagit sin sista applåd. Efter en kärleksfull kväll, där vi visste att hon var på väg att lämna oss, omgiven av barn, barnbarn och pizza, sade hon åt oss alla att dra åt helvete så att hon kunde gå och lägga sig. Och sedan vaknade hon aldrig igen. Hennes sista ord var ’Jag älskar er’”, skriver Emma Freud."---
- Redigerat 2025-11-25 11:21 av Fornöga
#53: Om några minuter börjar en repris av Metropol på P4 Plus. Där medverkar Jonas Hallberg som en av de tre spanarna. Programmet finns kvar för efterlyssning i 30 dagar.
#64 👍
#65: De håller på nu. 😊
Steve Cropper som väl många av oss känner som en stor musiker och kompositör ("Sittin´ on the dock of the bay" bland annat) har avlidit i en ålder av 84 år.
- Redigerat 2025-12-04 07:16 av Fornöga
#67: Känner inte till namnet och har inte sett Blues Brothers, men "Sittin´ on the dock of the bay" har jag hört.
#68 Det är så länge sedan jag hörde hans namn att jag nästan förträngt honom, men på den tiden han ingick i Booker T and the MG:s hade han ett gott rykte som musiker.
- Redigerat 2025-12-04 10:07 av Fornöga
Raul Malo, sångare i The Mavericks har dött i en ålder av 60 år. Inget stort namn i Sverige men jag har gillat det jag hört med gruppen och faktiskt lagt ut några låtar med dem på iFokus. Det har varit övervikt till +80 i den här tråden på sistone, men här har vi en som hade en del kvar att ge.
#70: Har inte hört så mycket av dem, men tycker de är rätt bra.
Den av många av oss omtyckte skådespelaren Helge Skoog har avlidit i en ålder av 87 år.
#72: Tråkigt, men kanske inte så oväntat med tanke på hans ålder och att han var sjuk. Minns honom mest som Ture Sventon.
En tråkig nyhet: Chris Rea som vi har en del låtar av i våra trådar, inte minst "Driving home for Christmas" i dessa dagar, har avlidit i en ålder av 74 år.
#74: Sorgligt. 😢
#75 Ja, verkligen! Och slumpen ville att det skulle ske när hans paradnummer spelas "överallt" så här års. 🤔
Expressen påminner om femtio välkända personer som lämnat jordelivet det gångna året, många av dem sådana som vi redan omnämnt i tråden. 🕯
Skådespelaren, stilikonen och djurrättsförkämpen Brigitte Bardot har avlidit i en ålder av 91 år.
- Redigerat 2025-12-28 11:09 av Fornöga
#78: Då låg det kanske lite i ryktena om att hon var sjuk i alla fall. 🤔
Låtarna Harley Davidson och Bonnie and Clyde spelas lite då och då på P4 Plus. Många saker kan sägas om BB, men att hon har en bra sångröst är enligt mig inte en av dem. Det är på gränsen till att jag stänger av ljudet när de spelas.
#79: Och den andra.
#79 Vad gäller sångrösten så kan man väl sträcka sig så långt att den var "personlig", man hörde att det var hon, ungefär som med Lee Marvin- inga jämförelser i övrigt…😏
#81: Lee Marvin pratar ju mest, men han pratar åtminstone inte falskt. 😊
Hans Wiktorsson, för många av oss väl mest känd som Kurt Olssons/Lasse Brandebys kompanjon Arne, har avlidit i en ålder av 75 år. Wiktorsson skadades svårt i en spårvagnsolycka 1989 och blev sjukpensionär till följd av det. Wiktorsson var bland annat medlem av Nationalteatern innan rollen som Arne.
#83: Ändå otroligt att han levde så länge efter olyckan. Han blev ju väldigt svårt skadad.
Skådespelaren Catherine O’Hara är död, 71 år gammal.
I Sverige är hon nog mest känd som Kevins mamma i de två första filmerna av Ensam hemma/Home alone.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Bx3q89/skadespelaren-catherine-ohara-dod
Skådespelaren Henric Holmberg har avlidit i en ålder av 80 år.
#86: Kommer ihåg honom från någon roll, men jag minns inte vilken. Det kan ha varit Sven Klangs kvintett men jag är inte säker.
#87 Ja, det är väl från den jag också minns honom, sedan har han "skymtat" här och där i flera filmer.
Duvall sjöng själv i sin roll som countrysångaren Mac Sledge i "På nåd och onåd".
Skådespelaren Robert Duvall har somnat in, 95 år gammal.
"Robert Duvall är bland annat känd för sin roll som familjejuristen Tom Hagen i ”Gudfadern” och som Captain Willard i ”Apocalypse now”. Han har nominerats till Oscarsgalan sju gånger och 1984 tilldelades han priset för bästa manliga huvudroll i filmen ”På nåd och onåd”, påminner Aftonbladet.
- Redigerat 2026-02-16 20:02 av Fornöga
#89: Känner igen namnet och utseendet, och har sett en del av filmerna han medverkat i. Ändå är han rätt anonym för mig. Kan inte minnas någon av hans roller faktiskt.
#91 Advokaten i Gudfadern är den roll jag kommer att minnas honom för.
#91: Gudfadern hör till dem jag inte sett.
Birgitta Andersson har avlidit, 92 år gammal.
På något sätt kändes det som om hon var odödlig. Alltid lika ungdomlig, så att hon var 92 år gammal är lite svårt att förstå. Men hon har ju varit med länge.
"Teskedsgumman" hör till de adventskalendrar som kommer högst upp på min favoritlista, men hon har gjort mycket annat bra. Brukade även titta på "Från A till Ö – en resa orden runt", trots att det var ett barnprogram. Däremot fastnade jag aldrig för "Trolltider" och Jönssonligan-filmerna har jag aldrig sett.
- Redigerat 2026-02-23 16:43 av Carmarino
Även Gladiolusen är minnesvärd.
#93 Kan bara instämma- även om hon inte synts i offentligheten på senare år så har hon på något vis alltid "funnits där". Tur att media sammanfattar allt minnesvärt hon har gjort, för det skulle man inte klara själv. 😏
- Redigerat 2026-02-27 23:08 av Fornöga
Hitmakaren och artisten Neil Sedaka har avlidit i en ålder av 86 år.
- Redigerat 2026-02-27 23:13 av Fornöga
#96: Tråkigt. Han gjorde många bra låtar och han har ju förekommit rätt flitigt här på Nostalgi.
Country Joe McDonald har avlidit i en ålder av 84 år.
- Redigerat 2026-03-08 23:05 av Fornöga
#98: Trodde faktiskt han var död redan. 😳
Vi fortsätter i nästa tråd.
➡️