Göteborgsnostalgi #3
Egen bild och bearbetning.
Ny tråd för alla göteborgsnostalgiker och likasinnade, den föregående tråden har vi här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-05-01 09:02 av Fornöga
Visst var det något visst med de gamla neonskyltarna?
#1 Alla ställena är klassiska för mig.
/Maria
Renoveringsraseriet utsåg Sveriges vackraste neonskylt 20 december 2022. Liseberg kom på åttonde plats. 😊
https://renoveringsraseriet.se/sveriges-vackraste-ljusskylt-utsedd/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2025-03-10 15:45 av Carmarino
#3 (OT:) Holgers konditori i Säffle-det var svågerns stamfik, och jag har köpt kaffebröd där några gånger. ☕
#4: Det verkar mysigt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Den klassiska korvkiosken på Mariaplan med dess omhuldade neonskylt har fått en fågelholkskopia. Kanske kan man snart beställa en "korv med mes"där? 😉
#6 Jag tror inte det är en neonskylt.
Kul med fågelholken🙂
/Maria
#7 Nej, det blev nog lite hastigt formulerat. Det är ju en upplyst skylt, bevis har vi här. Tack för upplysningen! 😊
#9 Gôtt mos. 🌭
Egen bild.
Ångaren Bohuslän- ett kärt inslag i Göteborgs maritima panorama.
- Redigerat 2025-04-02 10:57 av Fornöga
Trevligt! När är bilden tagen?
#12 Juli 2019. Någonstans i mina gömmor har jag gamla diabilder från en utfärd med ångfartyget långt tidigare. Jag hade en bekant som var volontär ombord, så jag fick en guidning från maskin till brygga. "Någon gång" skall jag leta rätt även på de bilderna.
Man tror knappt 😉 att det är sant, men Knapp-Carlsson (omnämnd i tidigare tråd) lever vidare. Låslåst artikel.
- Redigerat 2025-04-18 14:28 av Fornöga
Bara de inte byter de underbara könumren😀
/Maria
#15 Den nya ägaren är ju en trotjänare, så det är nog lugnt. 😊
Jag hoppas det.
/Maria
#14: Härligt. Läste en artikel om butiken i en veckotidning för ett par veckor sedan. Verkar vara ett trevligt ställe.
Jag älskade att följa med mamma dit. Tog även med sonen dit när han var liten och arvet går vidare då min svärdotter är så duktig i sömnad.
/Maria
#18 Den har varit på tapeten här också, i en tidigare tråd. 😉
#20: Ja, jag har ett vagt minne av det. 😊
#21 Vådan med korta trådar, men vi tar en repris! 😉
#6 ff "Korv kiosk" värdig segrare i sin klass i fågelholks-SM. 👍
#23 Såklart 😉
/Maria
Idag är det åter dags för Chalmerscortègen, ett kärt vårtecken för göteborgarna sedan 1909.
#25 Så många gånger man stått där och frusit och viftat med sin majvippa 🙂
/Maria
#26 Blir det så även idag?
#27 Inte jag men sonen och hans familj😄
/Maria
#28 Traditionen består. 😊
#29 Jepp🙂
/Maria
En annan göteborgsk valborgsaktivitet: Malmska valen på Naturhistoriska museet har öppet hus denna dag årligen (samt på valdagen vart fjärde år).
Jag har själv inte klivit in i valens innanmäte, däremot har jag kikat in i den på den tiden den alltid stod öppen. Jag minns att det luktade pyton…
- Redigerat 2025-04-30 17:45 av Fornöga
Idag är det åter dags för den traditionella megaloppisen i Majorna. Hoppas att det kulna vädret inte förtar köp- och säljglädjen!
#32 Där har man varit några gånger😃
/Maria
Såväl Göteborgs stads museer som Riksarkivet i Göteborg står i begrepp att flytta sparade föremål och dokumentationer från nuvarande lagringsutrymmen till nya lokaler, och det krävs rejäla förberedelser- det är inte bara att stuva in sakerna i flyttbilarna och dra iväg, förstår man av GP:s reportage. En miljon föremål och åtskilliga hyllmil handlingar om stadens och stadsbornas historia- allt skall med!
- Redigerat 2025-05-31 10:23 av Fornöga
Kristallsalongen med tillhörande spegellabyrint har varit en populär attraktion på Liseberg och dessutom den äldsta, den tillkom 1962. Men i höst skall den bort och ge plats för någon annan attraktion, som Liseberg avvaktar med att presentera.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror inte detta har varit med tidigare …
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Skulle kunna vara drömmen för en rubriksättare: "Häcken återupplivar Röva". (Låst artikel i GP.)
#37: 😄
"Årets Göteborgare" är en hedersutnämning (ej att förväxla med "Årets Kal & Ada") som delats ut sedan 1994, då Leif "Loket" Olsson förärades detta epitet, och den senaste i raden var Ina Lundström. Nu är det dags igen, och GP ber om nomineringsförslag från läsarna.
#40 Intressant! Trots att jag bara bor 20 minuters bussresa från Järntorget har jag inte varit där sedan före pandemin, så Hotell Draken som färdigställdes 2023 har jag inte sett. Det blir kanske till att sätta sig på bussen och ta en sväng åt det hållet när andan faller på…😏
#41: Jag har heller inte besökt den ”nya” draken men tycker att det är trevligt att man behållit lite av den gamla karaktären.
Så tråkigt när de ärofulla biograferna fått lägga ner och lokalerna slaktas och används till något annat.
Det var en trevlig genomgång av Järntorget men vad blev det av Trappan sen?
#42 Menar du restaurangen eller själva trappan?
Lite vädernostalgi: för 30 år sedan igår drabbades Göteborg av Den Stora Snöstormen som vi som var med då aldrig lär glömma. Jag själv skulle till jobbet och blev upphämtad av en kollega och på resan till arbetsplatsen delade vi körbana med skidåkare och vandrare som övergivit sina bilar, vilka snabbt förvandlades till snöhögar som blev stående kvar i flera dygn. Väl framme på jobbet möttes vi av skiftarbetande arbetskamrater som inte tog sig hem utan blev kvar på jobbet. Och än idag påminner vi gamlingar varandra om novembersnöstormen 1995.
Haga förekommer tidigare i trådarna, men en färsk artikel i GP är värd att uppmärksamma.
Saneringen av stadsdelen Haga på sjuttiotalet rev ju bokstavligen upp stora sår, och stor oförsoning rådde mellan bevarare och förnyare. Idag kan man höra nostalgiska minnen berättas utan tidigare bitterhet av sådana som växte upp i det dåtida Haga, och nu kan man medge att även om Haga hade sin speciella charm så rådde det faktiskt en hel del misär i stadsdelen på den tiden. Fast alla har inte lyckats frigöra sig från romantisering av den gamla stadsdelen med dass på gårdarna och mögellukt i kåkarna (jag minns det själv från besök "här och där").
- Redigerat 2025-11-21 16:31 av Fornöga
Morsan och farsan hade affär i Haga innan jag började skolan.
Så mycket jag lekt på gatorna där.
/Maria
En bok om Haga före saneringen som jag har i bokhyllan och kan rekommendera är "Haga i närbild" av Jean Barjac från 1982 med fina bilder från stadsdelen. Även om det är lite av en partsinlaga för rivningsmotståndarna så är det en värdefull dokumentation.
Jag har vänner som var husockupanter där när det begav sig.🙂
/Maria
#48 Och jag har vänner som bar ut dem. 😉
#43: Tänkte på Trappan nu när allt ska byggas om - byggnadsminnet alltså.
- Redigerat 2025-11-24 18:49 av Pyttelite
NÄSTA BRUNNSPARKEN
#51 Eftersom vi nyss lämnat Järntorget: förr hade Järntorget ett dåligt rykte som hemvist för spritlangare bland annat. Senare har väl Brunnsparken övertagit den rollen, där det handlats med tyngre stoff än brännvin och platsen har setts som en av de mest otrygga områdena i Göteborg. Nu försöker kommun göra något åt det genom ombyggnationer bland annat, men man har nog en bit kvar…🤔
(Tåget i ingressen i inlägget ovan befinner sig inte i Brunnsparken utan på Gustav Adolfs Torg, vilket kanske framgår när man tittar på klippet).
#52: Ja, med tanke på att man pratar om Brunnsparken är det många vyer som inte är därifrån i klippet.
Toalettnedgångarna minns jag och även att det fanns en och annan pissoar men det var nog på drottningtorget och/eller grönsakstorget.
- Redigerat 2025-11-24 20:52 av Pyttelite
Besökte toaletten ofta där när sonen var liten. Där var så kliniskt rent och vacker intedning.
Sista gången jag såg ett av de gamla handfaten låg det uppe på en stor grushög där en grävskopa höll på med demoleringen.
/Maria
#54: Här en ritning över underjorden och ett kåseri;
Landshövdingehusen är en välkänd Göteborgssymbol, och nu skildras deras 150-åriga historia i staden med en utställning på Göteborgs stadsmuseum.
https://www.sverigesradio.se/artikel/alskade-och-omstridda-husen-som-ar-en-symbol-for-goteborg
https://goteborgsstadsmuseum.se/utstallningar/landshovdingehus-150-ar/
När nostalgi blir nyheter - gamla spårvagnar som nya - minus snöret …
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.
Läs mer här:
Julgranen på Gustav Adolfs Torg
Fartygsmuseet Maritiman i Göta älv blir en iögonfallande attraktion fattigare när M/S Fryken skickas till upphuggning.
#59: Så jättetråkigt - de är ju vårt kulturarv som skrotas.
#60 Ja, det är trist, och Maritiman kommer inte att kännas lika komplett. 🤷♂️
#61: Nej och det är inte första fartyget man tagit bort - snart finns det inget kvar.
#62 Ja, fyrskeppet Fladen försvann ju som vi noterat i tidigare tråd, så nu är det väl bara jagaren och ubåten kvar som kan tänkas dra några besökare. 🙄
#59 ff Sista resan.
#44 Snöoväder i Göteborgstrakten har fått vissa att ta sig till jobb och annat på skidor, precis som skedde vid novembersnöstormen för trettio år sedan.
Kals Åden, ett "götebosskt" ordensällskap instiftat 1969 som ägnade sig åt diskussioner om göteborgiana har lagts ner på grund av sviktande medlemsrekrytering och brist på kandidater till styrelseplatserna. Mest omtalat har sällskapet blivit i samband med utnämningen av årets Kal å Ada. (Den traditionen upphörde dock redan 2021.)
#66 Historier om "Kal och Ada" har ju svenska folket matats med under årens lopp, men fanns de i verkligheten? Ja, det här paret från Hisingen påstås ha varit urtyperna för detta strävsamma par.
#67 Okej, en Kal å Ada-historia då- men bara en!
Kal och Ada grälar. Ada utropar:
-Där ser en hur du håller dina löften- när vi gifte oss lôva du å älska mej i nöd och lust!
Kal rycker på axlarna och utbrister:
-Dä fattar du la att ja inte kunde börja argumentera mä prästen inför allt fölket i körka!
(Källa: "Göteborgshumor i världsklass" av Sture Hegerfors.)
"Månadens fyr" i GP är Böttö- en inte lika välkänd fyrplats som Vinga men "nästan", och ett populärt bildobjekt för färjeresenärer på väg ut ur eller in i Göteborgs hamninlopp.
Kanske har denna spelfilm presenterats tidigare?
HAGA LEVER
Tillbringade mycket tid i Haga då mamma och pappa hade affär där när jag var liten.
/Maria
#71 Det finns förvisso en del om Haga i trådarna, speciellt i tvåan, men den filmen finns inte tidigare vad jag kan se.
#73: Det är svårt att få överblick men filmen är ett tidsklipp och känns som från en annan värld och väl värd att titta igenom.
#74 Även om jag nog redan gjort det kan jag i sammanhanget rekommendera boken "Haga i närbild" från 1982 av Jean Barjac, en liknande tidsresa i ord och bild (fantastiska svartvita foton!) till ett Haga av igår.
#76 Malmska valen har jag varit inne i. Den har öppnats vid speciella tillfällen, bland annat på valdagen - förstås! Vet dock inte om det senare har skett vid de senaste valdagarna. Att man inte haft servering inne i den på närmare hundra år är däremot ett faktum.
#77: Jag var också inne i valen. Som jag minns, blev det bara en kort vända, fram- och tillbaks. Kan inte säkert ange året, men en "killgissning" pekar mot 1960-61…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#78 Vi kanske var där samtidigt, för det var nog ungefär då jag också var inne i valen och vände. 😏
En tidsresa i Göteborg på vykort från 1900-talets början till åttiotalet. (21 min.)
#69 Fyrplatser i Göteborg och dess närhet är nostalgi för många, och John Broviks presentation i GP av månadens fyr är som alltid läsvärd- den här gången är det Knippelholmen som står i centrum.
I en Göteborgsnostalgisk tråd, vore det ett helgerån att glömma musikanten Ronnie Hartley, som i 50 år bidrog till den trevliga stämningen på Liseberg…👍
#82 Ja, honom minns man ju, och jag hade f.ö. en arbetskamrat som spelade i hans orkester.
Apropå Göteborgsnostalgi: jag är inte på Facebook, men sajten "Det gamla Göteborg" kan man åtminstone se delar av utan att vara medlem och den som finns på FB kan förstås registrera sig för att se materialet i sin helhet.
- Redigerat 2026-04-16 16:29 av Fornöga
#84: Jag är heller ingen "facebookare", men leds ändå dit ibland, som resultat av olika sökningar.
Ronnie Hartley's Orkester, med gästartist Anna-Lena Löfgren, 1987.
#0 Sjömanshustrun/kvinna vid havet som syns på sin pelare i TS har fått sig en vårlig dusch.
https://www.sverigesradio.se/artikel/sjomanshustrun-rengjord-for-forsta-gangen-pa-90-ar
#86 Såg att det finns ytterligare några YT-inspelningar med Hartley och andra artister.
- Redigerat 2026-04-17 16:44 av Fornöga
Min pappa skröt alltid att han suttit på sjömanshustruns axlar.
Det var när den stod på marken😉
/Maria
#25 ff Som vanligt så här års drar vi en lans för Chalmerscortegen på Valborg, ett traditionellt vårtecken för göteborgarna sedan 1909.
#89: Även i Lund firas Valborg, eller "siste april", dels med picknick m.m. i Stadsparken och dels med körsång, tal till våren och valborgsbål. Förhoppningsvis blir det den kända magnoliablomningen i Lundagård lagom tills dess.
https://lund.se/uppleva-och-gora/vad-hander-i-lunds-kommun/valborg-och-siste-april
Diskussionen om vad som skall hända med ostindiefararen Götheborg kan vara på väg att få en lösning i form av uppförandet av ett upplevelsecenter i asiatisk stil kring ostindiefararen där Stena idag har sin Danmarksterminal vid Masthuggskajen.
https://www.dn.se/ekonomi/kina-vill-ha-ostindiefararen-nu-far-skeppet-topplage-i-goteborg/ (Ej läslåst f.n.)
- Redigerat 2026-04-28 11:11 av Fornöga
#91: Varför i all världen skulle den vara i Kina? Den är ju svensk. 🤔
#92 Tidigare ägaren bjöd ut fartyget till olika intressenter, både inom och utom landet. Skönt att hon blev kvar, och att det tycks bli en permanent lösning.
Orginalet Ostindiefararen gjorde ju resor till Kina men visst är det skönt att den får vara kvar här.
/Maria
#94: Ja, men den byggdes väl i Sverige? Och seglade under svensk flagg?
#95 Ja såklart.
/Maria