Vykort från förr- 11
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De gamla vykorten fortsätter att droppa in- här gäller ingen varannandagsutdelning!
Föregående tråd återfinns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-05-19 03:14 av Carmarino
- Redigerat 2026-05-19 00:53 av Fornöga
When in Europe
Don't miss Skurup ! ? ! ;)
Otroligt vad Skurup är (var) väldokumenterat på vykort! 😮 Klart man blir lite nyfiken på orten, och då är det så lyckligt att det finns ett färskt reportage på Sveriges Radio.
https://www.sverigesradio.se/artikel/reportern-forklarar-det-har-ar-skurup
#7: Har lyckats missa det hela mitt liv. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har själv endast passerat på järnväg, men jag får nog stanna och köpa en glass i sommar. Möjligen på väg till Helsingborgs Slottspark?
Men jag har många vykort kvar av Skurup. Jag tyckte det var lite exotiskt med ett vykort på "Köttbesiktningsbyrån" !
#11: Skurup ligger långt ifrån Helsingborg, så kommer du inte söderifrån blir det en rejäl omväg.
Är det Sofiero slottspark du menar? Undvik den då den 21-22 maj. Då äter Nato-höjdarna lunch där. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vykort spelbara på grammofon- gissningsvis ett sällan utforskat specialområde.
#48: Inte lätt när du har så många att välja mellan.
#62: Undrar vilken flygare det var? Kanske Oscar Ask eller Enoch Thulin?
#66 "År 1913 blev flygaren och ballongfararen Oscar Asbrink den förste att genomföra en spektakulär flyguppvisning i Teckomatorp. Den 17 augusti 1913 landade han på orten med sitt flygplan under en uppmärksammad flygturné genom Skåne, vilket drog stor publik och blev en historisk händelse", svarar Google AI med referens till Svensk Flyghistorisk Förening.
#67: Spännande. Den informationen hittade inte jag när jag sökte. 👍
#67: Tack för den informationen som var ny för mej.
Tännforsen, Jämtland. Kort avsänt 1991.
Trollstigen, Norge. Kort postade 1986 resp. 1995.
#82: Ett riktigt plockepinn - och tydligen väldigt välanvänt. 😊
Teide, Teneriffa 19801 resp. 2002 (?).
1/ Beklagar smuts på kortet.
- Redigerat 2026-05-18 15:17 av Fornöga
Teneriffa, Puerto De La Cruz. Avs. 1980 resp.1998.

Tromsö, avsänt 1971.
Kortets text:
"Tromsö, midsommarafton-71. Sänder en midsommarhälsning från Tromsö högt upp i Nordnorge. Bor en liten hytte med en mindre flod utanför dörren. Det forsande vattnet är kristallklart och femgradigt- lagom till groggen. Runt hytten är det höga fjäll med mycket snö och många vattenfall. Jag tycker att ni ska åka hit istället för till Norrland på er semester. Här finns varken mygg eller knott. Hälsn. X."
- Redigerat 2026-05-18 15:46 av Fornöga
#93: Vilken fantastisk telefon. 😊