Vykort från förr- 12
Dags så att kupera leken och lägga nya gamla kort på lådan. Här var vi senast.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-05-26 23:44 av Fornöga
#1: Mäktig fors.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
"Vykort – Sociala medier 100 år före Facebook" är rubriken på en artikel av Sundsvalls museum och Mittuniversitetet på Digitalt museum.
Artikelingress: "Vykortet lanserades i Sverige mot slutet av 1800-talet. Rekordåret 1903 sändes 43 miljoner vykort i Sverige. Alla medborgare tycks ha deltagit i det som ibland kallades för vykortsraseriet. Vykortets framgång kan förklaras med väl fungerande postförsändelser, den fototekniska utvecklingen, den framväxande konsumtionskulturen och att alla medborgare var skrivkunniga. Tiden mellan 1900–1920 kallas för vykortets gyllene tidsålder då det skickades 200–300 miljarder vykort i Europa."---
- Redigerat 2026-05-19 11:36 av Fornöga
#8: Ska det inte vara Skurup? Sturup ligger lite längre norrut. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#18: Sorry Självklart ska det vara SKURUP. Du har alldeles rätt! Det kommer fler vykort på Skurup också!
#19: Lätt hänt. Namnen är så lika. 😊
#12 #21 #25 Man behövde knappast slåss om p-platserna i Skurup på den tiden. 😊
#26: Cyklarna kommer enkelt fram till mataffären. Barn kan leka ute på gatorna.
#35 Ett och annat (av alla) Skurupsvykort verkar ha hittat ut till nätförsäljning.
- Redigerat 2026-05-21 09:12 av Fornöga
#37: Jodå, ser flera av de jag har. Bara kul.
#54 Ett sådant har även jag "på lager", poststämplat 1980.
#55: Har rätt många vykort från Tärnaby; tre på Stenmark från 1982 och ett på honom, Stig Strand och Bengt Fjällberg från 1983. Fick dem när jag var medlem i Fjällvindens supporterklubb. 😊

Många märkliga vykort har jag fått i mina dagar, flera av dem från en rolig kvinnlig bekant, som skickade hälsningar på alla möjliga och omöjliga vykort. Det här, skickat från en skogsvandring, är ju egentligen inget vykort, men det fungerade som ett sådant och innehöll mer information på textsidan än de flesta vykort brukar ha.
"Man tager vad man haver"sa Kajsa Warg, skickade en kartongbit som vykort. 😊
P.S Häng med på vykortsresan!
- Redigerat 2026-05-24 10:11 av Fornöga
#63: Mycket fint och innovativt. Ett sånt vykort vill alla ha.
Nordkapp, kort från 1977 resp. 1984.
Inte långt från Honningsvåg… 😉
- Redigerat 2026-05-25 09:32 av Fornöga
#79: Trevlig bild. Med tanke på att det är ca 5,5 km mellan Väsby och Ingelsträde hade det kanske varit billigare att cykla dit och lämna kortet. 😉
#80: Jodå, helt rätt. Men mottagaren bodde långt bort. Ända i Kattarp. :)
#81: Oj då, så långt bort! Det är ju 1,3 mil dit. 😊
#85: I så fall bör fotot vara taget i juni 1922, för Åke Lennart föddes 9 maj 1922.

#95 Skärmmössans märke.