Lek: Vykortsresan- var befinner vi oss?
Dags för en ny lek. En frågeställare lägger ut ett vykort, och sedan är det upp till deltagarna att gissa vilken ort det är. Det är tillåtet att gissa på orten eller ställa frågor, men man får bara en chans innan man måste släppa in annan deltagare, sedan är det fritt att gissa eller ställa fråga igen. Frågeställaren kan välja att ge ett rakt svar på frågor, svara delvis eller avstå helt. Uppstår det stiltje kan frågeställaren lägga ut ledtrådar för att hålla igång leken.
Ingen ny omgång får starta innan rätt svar kommit på den pågående. Den som listat ut orten är regerande Stormästare och väljer mellan att själv lägga ut nästa gåta eller låta någon annan sköta det.
Vissa uppgifter kan gå att lösa med hjälp av Google i ord eller bild, men det är förstås roligare för alla att avstå från sådana hjälpmedel.
Korten bör vara äldre än 2005 av rättighetsskäl.
Observera att tråden "Vykort från förr" löper vidare som vanligt.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-05-26 20:48 av Fornöga
Ingen som törs gissa? Okej, här kommer en första ledtråd: härifrån utgår för många en kappkörning över tre och en halv mil .
- Redigerat 2026-05-23 16:06 av Fornöga
Gissning Narvik
#3 God början! Finns ett visst samband mellan ortnamnen, fast inte direkt lättfunnet. Avståndet mellan Narvik och orten på korten är några landsvägsmil längre än mellan Stockholm och Umeå. (Ledtråd 2.)
- Redigerat 2026-05-23 16:46 av Fornöga
Jag tänkte direkt på kopparleden, men den är något längre och ingen kapptävling. Så jag får fundera lite till
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Är det en ort på Grönland?
#6 Det kan jag svara ett rakt "nej" på.
När vi kommit igång "på allvar" håller vi lite mer på regeln att släppa in någon annan innan vi svarar/frågar igen. 😉
Okej, jag skall vara snäll- här är ledtråd tre: stadens kanske störste son har hågkommits med staty både hemma och utomlands, trots att han bara blev sju år gammal.
Lysekil
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9 Lysekil är det inte.
Tromsö
#11 Du har kommit några mil närmare rätt svar sedan föregående förslag.
Ledtråd 4: Orten har något gemensamt med Skagen.
Skien
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#14 Nej, det är fel, och avståndsmässigt avlägset. Rätt däremot och vad de flesta räknat ut är att vi befinner oss i Norge.
- Redigerat 2026-05-24 08:38 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ledtråd 5 är en musikalisk sådan, vi tar hjälp av Herb Alpert and The Tijuana Brass.
Kan inte så mycket om Norge så det är rätt tomt på idéer i mitt huvud för tillfället. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nordkap ?
#18 Nordkap är inte rätt, men för första gången bränns det. 😉
Kirkenes
#20 Nej, där hamnade vi en bit bort igen.
- Redigerat 2026-05-24 17:18 av Fornöga
Hammerfest ?
#22 Nej, inte den heller, men nu är vi åter på rätt kust.
Vi tar en musikalisk ledtråd igen, så löser ni det. (Ledtråd 6.)
Fyll i de saknade bokstäverna och du är vår första Stormästare.
¤¤nn¤n¤¤¤¤¤
En bokstav till:
¤¤nn¤n¤s¤¤¤
- Redigerat 2026-05-24 20:41 av Fornöga
Brønnøysund
#27 Nej, där kom det ingen ny bokstav på rätt plats.
Aj då - måste virrat till det.
#29 Kämpa på bara!
Dags för påfyllning!
¤¤nn¤n¤s¤å¤
Hånningsvåg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#32 Och vi har en stormästare, för visst är det Honningsvåg (att andra bokstaven var fel låtsas vi inte om). Grattis Sven-Åke!
#33 Ledtrådarna:
Ledtråd 1 (#2): "Kappkörningen" - de sista milen till Nordkapp.
Ledtråd 2 (#3): Likheten mellan ortnamnen Narvik och Honningsvåg är att "våg"
betyder "vik" på fornnorska. Mellan Narvik är det 674 km, mellan Stockholm och Umeå 635.
Ledtråd 3 (#8): Hjältehunden Bamse som står staty i Skottland (med en kopia på hemmaplan) var född i Honningsvåg.
Ledtråd 4 (#13): Skagen är Danmarks nordligaste stad, Honningsvåg Norges.
Ledtråd 5 (#16): "A taste of Honey", association till "Honning".
Ledtråd 6 (#24) "Än brinner var våg", ännu en association ("våg").
Ovan är vykorten i verkligt skick. (De var manipulerade för att försvåra bildsökning. 😉)
- Redigerat 2026-05-24 22:05 av Fornöga
Aha, Ok tack, Då måste jag lägga ut ett lämpligt vykort, helst ett som man inte kan använda Google lens på. Hmm Måste fundera. . . .
#36 Knepigt! Utgår från att det är orten och inte vattendraget du avser? Jag hugger till med Harmånger, bara för att komma igång.
Ort. Finns fynd från bronsåldern.
Två platser nämns, - orden kan få dej att tänka på något som har med "ekonomi" att göra.
Jag har en ny gissning men får invänta någon annan platssökande först. 😉
- Redigerat 2026-05-25 09:50 av Fornöga
En vild gissning på Bankeryd.
#41 Föregående svar låter som en fullträff. Jag stannar i Småland, men testar
Elmtaryd/Agunnaryd, med IKEA Bank i baktanke apropå ekonomi.
- Redigerat 2026-05-25 10:00 av Fornöga
Ligger inte i någon av Smålands små länder. Kan säjas vara förort till större ort.
Kassmyra
#39 #43 Ekonomi- varför inte Flottsund utanför Uppsala, där Sparbankseken står?
Har ett väldigt lokalt parti, - som ensamt är större än, S,M,SD tillsammans.
Lidingö?
#48: Det måste ju bara vara rätt!
#49 Vi får se vad domaren säger när han dyker upp ur vykortshögen. 😉
#51 Tackar! Jag tror vi som deltagit har koll på länkarna. Då kör väl jag nästa sträcka, men det blir nog inte start förrän senare idag.
#53 Ingen ledtråd ännu, men som kuriosa kan nämnas att när denna rätt anspråkslösa bro planerades väckte det en lokal debatt som var som en Öresundsbrodebatt i liten skala. 😏
- Redigerat 2026-05-25 16:24 av Fornöga
Bro över Dalälven någonstans? ?
#55 Alltid en början, men svaret är nej.
Då tar vi den första ledtråden: idag en slumrande idyll, men en gång var orten hemvist för en industri med efterfrågade produkter både inom landet och för export. Varorna lastades på fartyg eller forslades med häst och vagn till en närbelägen ort där de lastades på järnväg. Lastbilstrafik kom igång först på senare år.
Kan det ligga i Värmland?
#57 Frågan är lite allmän, jag är öppen för förslag på platser både här och där. ☺
#58: Ok då försöker jag med Liljedal som hade ett glasbruk då det begav sig.
#59 Jag får väl överse med att du inte inväntade någon annan svarande, för vet du vad: det är rätt! Jag hade tänkt nämna att här stod bandyns vagga (importerat av skotska glasblåsare), här gjordes vad som sägs vara förlagan till Absolut Vodkaflaskan och här föddes Sven-Ingvars sista levande medlem från originaluppställningen (Ingvar Karlsson), men nu slapp jag det. Innan bron byggdes gick det en färja över sundet, och den månade många ortsbor om av olika skäl.
Liljedal är alltså rätt svar, skickligt! Fast som admin på Värmland iFokus är du väl lite jävig? 😉
Härmed är du den tredje sittande stormästaren och kan besluta om du vill lägga ut ett eget kort eller överlåta frågandet till annan.
Korten ovan är sända 2002 resp. 1999.
- Redigerat 2026-05-25 17:40 av Fornöga
Aj, aj jag blev för ivrig 🙁 men jag ska skärpa mig.
Mycket fint vykort över flasktillverkningen som om jag inte har fel flyttades söderut.
Jag lämnar gärna över frågandet till ngn annan hugad person.
Ber återigen om ursäkt!
#61 Ingen fara- vi har ju nyss börjat! Ja, då lämnar vi uppstarten av nästa frågeobjekt öppen, Sven-Åke kan få första tjing, annars kan jag eller någon annan frivillig ta vid.
Jag lämnar det gärna vidare till nästa.
Jag har fuskat, - så därför svarar jag inte.
Spännande! Jag tycker att jag känner igen kyrkan, medan torgmiljön nog har sanerats. Jag hugger till med Uddevalla och Kungstorget, så är man igång i alla fall…
Strålande - helt korrekt och torget pryds av Karl den tionde Gustaf.
Det var länge sedan jag var där men det ska finnas torghandel där nästan alla dagar i veckan.
Mer spännande är bilparken på bilden - vykortet är daterat 1960-tal.
- Redigerat 2026-05-25 22:49 av Pyttelite
Oj, den chansningen gick hem- det kan jag tacka kyrkan för! 😊 Jag har inte varit så mycket i Uddevalla, men jag har gjort några repmöten där. Ja, det var en intressant bild, inte minst bilarna!
Jaha, då är Stormästarställningen Fornöga 2, svenåke och Pyttelite 1,

Det här kortet har jag förvanskat riktigt kraftigt, det hade nog varit för lätt annars, och kanske är det fortfarande. Vad jag vill veta varifrån bilden är tagen och då med platsens hela benämning.
- Redigerat 2026-05-25 22:57 av Fornöga
Järvsö Klack ?
Nej, där är vi inte. Kan väl nämna att vi rör oss i en kulturbygd rik på historia, vi får se hur mycket vi hinner komma in på det innan ni löst gåtan. 😊
Ledtråd 1: på den här platsen hade man en nyckelperson bak ryggen.
#72: Kan vi vara på Ombergs Hjässa?

Bara att konstatera att vi är få deltagare men på hugget: visst är vi på Ombergs hjässa, och ledtråden om nyckelpersonen skulle jag nog ha sparat till senare, för jag förmodar att du tog det på att Ellen Keys Strand ligger på andra sidan Omberg, ner mot Vättern.
Hade tänkt lägga in lite text om stenåldersfolket i vassarna vid bergets fot på andra sidan, om munkarna vid Alvastra, närheten till Rökstenen och inte minst om fåglarna vid Tåkern, som är den sjö som syns i bakgrunden på det oförvanskade kortet, Tyvärr gör inte kopieringen kortet full rättvisa, men jag kan lova att det är en hänförande utsikt från Hjässan, som jag tagit mig upp till några gånger, bland annat 2001 då det här kortet poststämplades.
Lite roligt var att när jag provkörde min egenskapade bild i Google lens så föreslog den att den var en oljemålning av några landskapsmålare från 1800-talet, och att det kunde vara något som såldes på kvalitetsauktioner.😉
Jaha, då får vi se vart nästa resa bär!
- Redigerat 2026-05-26 08:39 av Fornöga
Bra idé.
Printa ut den, förstorad och sälj den på kvalitetsauktion. Glöm inte att signera bilden.
#75 Jag skulle nog bli anmäld för plagiat…😊
Min nästa gissning hade nog blivit Delsbostämman med spelning av nyckelharpa?
Det är väldigt länge sedan jag var uppe på Omberg.
Eftersom jag är så urusel på geografi så har jag inte en aning om var fotona kan komma ifrån. Därför är jag en rätt passiv deltagare i tråden, men jag läser allt. 😊
#74: Ja, där förstörde man stämningen igen — jag hade faktiskt en annan kandidat först, men landade till slut i Omberg.
Jag tyckte att jag skymtade Tåkern i fjärran. Bilden var dessutom så väl kamouflerad att jag först trodde att den kunde vara tagen någon gång på 1920-talet.
Jag mindes inte heller att det var gräs på taket senast jag var där. Området är oerhört intressant ur botaniskt perspektiv, inte minst eftersom det finns många reliktväxter där.
Sedan har vi förstås den historiskt rika bygden, med slott, kloster och andra kulturhistoriska byggnader.
Det är verkligen ett område som lämpar sig väldigt väl för turism och utflykter.
#77 #79 Roligt att ni också varit på Hjässan! Såg på nätet att det tillkommit ett utsiktstorn sedan jag var där sista gången.
#78 Förhoppningsvis skall ledtrådarna kunna kompensera det som man inte kan utläsa av bilderna. Ge inte upp!
När jag var där kan jag inte komma ihåg att det fanns några byggnader över huvud taget. Men minnet kan vara fel.
Gör en uppstart med Lysvik (som jag redan vet är fel).
Sjötofta ?
Inte helt fel tänkt av er - lite mer kött på benen.
Jag är liten men full av liv, med sjö och skog där människor trivs. Här spelas fotboll på högsta nivå, och tågen genom byn brukar gå. Förr kom folk hit för luft så ren, idag för natur och lugn igen. Vilken ort är jag?
Då säger jag Vittsjö.
#86: Då säger jag grattis!
#87 Jag högg på fotbollen, och när jag kollade en bild på kyrkan så anade jag att det stämde. Jag har i övrigt ingen kännedom om Vittsjö.
#80: Hitintills har ledtrådarna varit minst lika kryptiska för mig som bilderna. 😁
#88: Vägen mellan Markaryd och Hässleholm går genom Vittsjö - både bil och järnväg.
Dessutom har det varit en känd kurort det finns lite historia oxå Gustaf II Adolf höll på att drunkna i ett slag på 1600-talet.
#90 Alltid lär man sig något!

#78 #89 Utom tävlan: vad heter orten? Bara Carmarino får svara! 😉
(Kort postämplat 1984).
- Redigerat 2026-05-26 18:55 av Fornöga
#92: DEN klarar jag i alla fall. Det är ju Helsingborg. 😂
#93: Då är det din tur nästa gång 😀
#93 Där ser du! 😉
#94 Ja, det är inte mer än rätt! 😉
Då har vi avverkat vår provtråd, och vi kan väl ge den en andra chans här?
(Bryter redan här så slipper vi dela nästa gåta mellan två trådar.)