Vykort från förr #16
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kort från 1983.
Utbudet av vykort i souvenirbutikerna har minskat på många håll i takt med att vi numera tar bilderna med mobilen och skickar direkt istället för att köpa vykort, kosta på frimärken och skicka det hela med snigelpost. Men vill man skicka vykort från Vancouver finns det åtminstone en butik med många motiv att välja mellan- se klippet!
Kavalkaden med vykort från fordomdags fortsätter, den föregående tråden har vi här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-06-24 22:08 av Fornöga
- Redigerat 2026-06-14 21:25 av Fornöga
#1 Vi tillfogar en länk om Kungliga Bibliotekets vykortssamling, Sveriges största offentliga sådan. Ny teknik kan förhoppningsvis innebära successivt utökad tillgänglighet på nätet.
- Redigerat 2026-06-14 21:27 av Fornöga
#5: Vacker byggnad. Varför byggs inga sådana nu längre?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Intressant fartyg! Lite mer information om det och omgivningen där den ligger.
- Redigerat 2026-06-15 12:44 av Fornöga
#8 (#5) Undrar om byggnaden finns kvar? Är det järnvägssyllar som ligger t.h?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5ne%E2%80%93Hallands_J%C3%A4rnv%C3%A4g
- Redigerat 2026-06-15 12:49 av Fornöga
#10: Vet inte om byggnaden finns kvar. Syllar tror jag att det är, ligger rätt nära järnvägen i Kattarp. Fast jag tror att både syllar och telefonstolpen är borta nu.
#10: Enligt AI revs byggnaden 2005.
Lite info om mejeriet:
https://www.hasslarp.com/Kattarps%20Mejeri.html
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#16: Intressant sida, med många bilder. Verkar inte vara uppdaterad sedan 2015.
#17: Nej, det finns kanske inte så mycket mer att tillägga.
#18: Det kan vi se utan kikare när vi befinner oss nere i centrum. 😊
#31 Undrar vad tjejen tänkte på där hon står vid skyltfönstret till juveleraren- drömde hon om en förlovningsring kanske? Ja, det får vi förstås aldrig veta. 😏
- Redigerat 2026-06-17 14:48 av Fornöga
#32: Jag kan fråga henne i morgon, för i morgon är det lövmarknaden i Karlskrona och ALLA är där!
#33: 👍😊
#33 Hon bör vara lätt att känna igen, för hon är väl sådär 140 år vid det här laget. 😉
#35 Min bror var fallskärmsjägare i Karlsborg, och jag var med våra föräldrar dit på en kompanidag- spännande för en tioåring att uppleva alla aktiviteter! Minns speciellt en detalj: vi gick en bit i den stora huvudtunneln under fästningen, från vilket det utgick en mängd mindre gångar, och det påstods att ingen hade kunskap om vart alla ledde. Min bror berättade en skröna om två flickor som för länge sedan kommit ifrån en grupp och gått vilse någonstans, och att de aldrig hade återfunnits. Sådant biter sig förstås i en tioårings medvetande, och jag fantiserade ibland om vad som hade hänt dem.
- Redigerat 2026-06-17 17:13 av Fornöga
#41: Ett vackert slott, med mycket spännande att titta på.
#42: Jag får väl åka dit också, när jag ändå ska besöka stadsparken i Helsingborg?
#43: Ja, det tycker jag. Tips: ska du gå ner i kasematterna, se till att ha en jacka eller tröja med dig. Även på den varmaste sommardag är det under 10 grader där nere. Åtminstone var det så när jag var där. Fast det är rätt länge sedan så de kanske har värmt upp dem nu. 😉
Kort från sent 80-tal och tidigt 90-tal.
#47"Glada Hudik"- ett flitigt utnyttjat epitet långt innan det blev synonymt med teatern med detta namn.
Pigan Stina och drängen Per i folklustspelet Värmlänningarna i Ransäter tar en svängom. Kortet stämplat 1959. 
Åtminstone lite midsomrigt.
- Redigerat 2026-06-19 12:31 av Fornöga
#70 Finns ganska mycket på nätet om den bilden och omständigheterna kring den. På Digitalt Museum kan man t.ex. läsa: "Sista hästspårvagnsturen den 10 februari 1905. Från vänster kapten Ernst Hjortzberg, trafikinspektör Carl Gundersen och förvaltare Bergstrand. Hästarna Drott och Vivi."
#80: Tydligen var "fästligheterna" för att välkomna det nygifta prinsparet Gustaf Adolf och Margaret/Margareta till Sverige efter giftermålet i England.
#83: Aha, - trodde att det hade med unionsupplösningen med Norge att göra?
#84: Den proklamerades visserligen av Norge den 7 juni, men föredrogs av en överväldigande majoritet i en norsk folkomröstning den 13 augusti och inte förrän den 26 oktober accepterades den av Sverige.
#87: ! ! Du har alldeles RÄTT! Kollade stämpeln, och man kan absolut läsa Mariannelund.
Jag tog fel, eftersom många kort, - och detta, är adresserade till samma person i Stockholm.
#89 Eller kanske är det Rådhuset där?
- Redigerat 2026-06-24 16:46 av Fornöga
#90: Ja, - du har rätt. Igen!