Nostalgi - Övrigt

Flanellograf

2018-09-26 10:59 #0 av: MonicaLagerquist

Kommer ni ihåg flanellografen?

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-09-26 11:48 #1 av: Dioramabyggare

Ja... jag minns hur otäckt det känndes att råka röra vid det där lite sträva "tyget"...

Anmäl
2018-09-26 12:24 #2 av: Carmarino

Ja, den kommer jag ihåg. Har en egen till och med. Tummen upp

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-26 15:21 #3 av: MonicaLagerquist

Nu när jag surfade på flanellograf så jag att det finns massor att köpa även nu. Jag trodde att det var ett passerat stadium.

Anmäl
2018-09-26 16:20 #4 av: Maria

Jag älskade dessa "filttavlor" men jag ska erkänna att jag inte visste att de kallades flanellograf.

/Maria

Anmäl
2018-09-26 17:38 #5 av: GIKmio

Vi hade ingen sådan i skolundervisningen som jag kan minnas. Däremot den gamla gröna tavlan då vi fnissade när lärarens krita gick av Skrattar Whiteboardtavlan kom in ganska tidigt. Enda gången vi skulle häfta upp lappar av något slag på någon tavla så var det med hjälp av häftmassa..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-27 03:11 #6 av: Tarotstollan

Jag har för mig att de luktade lite speciellt också, lite sött?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-09-27 12:22 #7 av: Carmarino

Ett speciellt minne jag har när det gäller flanellografen var när vi hade avslutning i småskolan (tror jag, eller också var det föräldradag). Det var i alla fall fullt av föräldrar i skolsalen, och vi skulle visa vad vi kunde.

På flanellografen skulle vi sätta upp bilder av pengar, och de andra eleverna fick veta av fröken hur mycket pengar de skulle sätta upp (har jag för mig). När det var min tur fick jag veta att eftersom jag var så duktig på att räkna (det var då det Skämtar) så fick jag själv välja vilka pengar jag skulle sätta upp.

Problemet var bara att jag glömde att räkna när jag satte upp dem, så jag visste inte hur mycket det var. Pinsamt, men jag lyckades nog dölja det rätt bra, för på den tiden var jag ganska snabb på huvudräkning. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-27 12:27 #8 av: MonicaLagerquist

#7     Pinsamt.Tur att du fixade det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.