Musik

Melodifestivalen/ESC

2019-01-29 20:08 #0 av: GIKmio

Till helgen startar årets Melodifestivalen och om några veckor ska man utse Sveriges bidrag till Eurovision Song Contest som går av stapeln i Israel i maj.

TV-spektaklet varje år då rullgardinen åker ned eller persiennerna stängs så grannen inte kan se att man tittar. Melodifestivalen som ingen tittar på men där alla ändå är insatta.. Och drar mångmiljonpublik. Melodifestivalen väcker nostalgi hos mig då jag såg tävlingen varje år som ung. På den tiden var det enbart en finalkväll med 10-12 bidrag. Idag är det utdraget med fyra deltävlingar, och andra och tredje och fjärde chansen Skrattar innan det blir en finalkväll där Sveriges bidrag till Eurovision Song Contest utses.. Därför nöjer jag med att avstå alla deltävlingar och liknande och se den stora finalkvällen numera. 1986 var året då praktiskt taget alla bidrag kunde ha vunnit. Men på den tiden påverkades resultatet enbart av jurygrupper i flera svenska städer och svenska folket kunde inte påverka. En ung tjej från Vetlanda i Småland var en av dom största favoriterna bland svenska folket. Men hon vann inte.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-01-29 20:31 #1 av: Jbgs

Hej ! Tycker att Melodifestivalen va bättre förr, då va det riktiga klassiker som fastnade / riktiga slager... men men kan va jag som börjar bli gammal med 🙄

Anmäl
2019-01-29 20:41 #2 av: GIKmio

#1 Håller med. Det var riktiga schlagers som fastnade i huvudet och sitter kvar ännu. Idag är det all form av musik som man glömt hur låten gick efter någon vecka. Därför var det kul när Linda Bengtzing deltog under några år. Hon var en artist som inte släppte den gamla hederliga schlagern bland all hip hop och rap.. Men eftersom svenska folket numera påverkar så röstade man inte på henne utan på den nyare moderna musiken. 

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-01-29 20:43 #3 av: Jbgs

# 2 hade tänkt nämna linda bengtzing, hon va nog den sista som hade en riktig slager ! Nä det va bättre förr ! Iallafall när det gäller slager 😁

Anmäl
2019-01-29 20:47 #4 av: GIKmio

En av mina stora favoriter som väcker en enorm nostalgi.. Har för mig att den blev rejält utskälld när den vann Melodifestivalen. Men när den vann Eurovision Song Contest i Luxemburg tystades många så kallade expertmunnar Tyst Jag var tio år 1984 och var medlem i Herreys fan club och fick dras autografer hemskickade direkt ned i brevlådan. Men samma höst tyckte jag dom  var töntiga och började lyssna på Wasp och Mötley Crue istället..

Anmäl
2019-01-29 21:18 #5 av: ludgopelle

Jag tycker det är synd att dom nu har slutat med den levande orkestern.
Det blir inte samma sak utan den.

Anmäl
2019-01-29 21:35 #6 av: GIKmio

#5 Förr i tiden så presenterades dirigenten och det var näst intill heligt.. Men om levande orkester fortsatt.. Vilken dirigent kan eller vill dirigera en låt av Nano och Mendez? Det är ju inte schlager.. Eller som Ulf Dageby påpekade 1975: Doin´ the omoralisk Schlagerfestival Skrattar

Anmäl
2019-01-29 21:55 #7 av: Caeli

Håller med om att musiken var bättre förr! Tycker även att upplägget med final direkt var bättre, de här utdragna tävlingarna blir tyvärr väldigt tjatiga så jag undviker helst alltihop nuförtiden...🤭💤

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2019-01-29 22:09 #8 av: Tarotstollan

Ja, det är jobbigt med alla deltävlingar men ändå så sitter jag där och slötittar...vecka efter vecka!SkämtarSkrattar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2019-01-30 01:46 #9 av: VoxBauers

#8 Precis!

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2019-01-30 11:32 #10 av: Carmarino

Kan inte heller låta bli att titta även på deltävlingarna, men jag tycker det är väldigt tjatigt och alldeles för mycket. Önskar att de kunde gå tillbaka till bara en kväll, som det var förr.

Tror att anledningen till att vi tycker att låtarna var bättre förr är för att de flesta dåliga låtarna var redan bortsorterade då. Finalen numera innehåller oftast en hel del bra låtar, även om det förekommer riktiga bottennapp. Fast det gjorde det ju förr i tiden också. Skämtar

En sak som jag förmodligen är ensam om, det är att jag tycker det är så extremt irriterande och tjatigt med det ständiga "NU KÖR VI!" Hörde på en "reklamsnutt" för Så ska det låta att Sarah Dawn Finer tydligen har börjat använda det där också. Ytterligare en anledning för mig att inte titta på det programmet. Skrattar

#4 Den låten är en av mina favoriter också, även om jag inte var med i deras fan club. Köpte skivan, och ytterligare två av deras skivor.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-01-30 22:40 #11 av: Tarotstollan

Har också ett par av Herreys skivor har inte lyssnat på dem mer än bara ett fåtal gånger då jag köpte dem.

Anmäl
2019-01-31 23:22 #12 av: GIKmio

Linda Bengtzing och Markoolio i en parodi och även en hyllning till den gamla hederliga schlagern i Melodifestivalen..

Anmäl
2019-02-01 11:09 #13 av: GIKmio

Visst minns ni väl dagen efter melodifestivalen när när ni stod i kön på ICA eller Konsum och såg Aftonbladets och Expressens löpsedel i tidningsstället? Fel låt vann

Anmäl
2019-02-01 14:55 #14 av: Carmarino

#11 Det är samma här. Lyssnade nog på den första skivan några gånger, men på de två andra är det inte många låtar jag kommer ihåg.

#13 Ja, det var väl en standardrubrik de flesta åren förr i tiden. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-02-02 00:48 #15 av: GIKmio

En skäggprydd Lasse Holm tillsammans med Kikki Danielsson i Melodifestivalen 1980. En låt som vann många av svenska folkets röster. Men juryn skickade Tomas Ledin till Haag. Nederländerna stod som värd trots att Israel vunnit på hemmaplan året tidigare. Israel hade helt enkelt inte råd att arrangera ESC två år på raken.

Anmäl
2019-02-02 10:54 #16 av: Ghosthunter

Jösses...nej, melodifestivalen dissar jag fullständigt!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2019-02-07 19:41 #17 av: GIKmio

#16 Efter några 7.2:or och ett paket Level så sitter du nog där du också Skrattar Jag ska se finalkvällen.. Lite nyfiken är man ju vilket som blir Sveriges bidrag. Sedan är det ju som i fornstora dagar då man låtsas att inga deltävlingar eller andra chanser förekommit. 

Anmäl
2019-02-07 21:20 #18 av: Ghosthunter

#17 Nej, då sover jag😁

Anmäl
2019-02-07 23:28 #19 av: GIKmio

Redan på 80-talet så hade Melodifestivalen en tittartopp som bara Kalle Anka på julafton kunde matcha... Och ingen tittade. Märkligt.  Style 1986  

Anmäl
2019-02-07 23:43 #20 av: VoxBauers

#19 Skrattar

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2019-02-08 00:07 #21 av: Tarotstollan

Jag tittade!Vinkar

Anmäl
2019-02-08 05:58 #22 av: VoxBauers

#21 Aha, det var dig de räknade så många gånger!

Anmäl
2019-02-08 08:42 #23 av: GIKmio

Melodifestivalen var riktigt stort när jag var barn Glad Det känns som att det tilltalade fler på den tiden. Men allt har sin tid. Förmodligen är det fortfarande det hos barnen. Det är det som är roligt med nostalgi..Dagens melodifestivalen och artister kommer att väcka nostalgi hos många om 20-30 år.

Anmäl
2019-02-08 21:02 #24 av: Ghosthunter

Jag måste nog erkänna att jag gillade det som barn också och brukade ofta se det också. På den goa tiden då det bara var en svensk final och sedan europeisk!

Anmäl
2019-02-09 12:38 #25 av: eskils

#24  Tittade också som barn på den goa tiden när det handlade om sång&musik med en riktig orkester. Nu verkar det mest bestå av kändishysteri,  skrik och en massa ljustekniska effekter. Mindre njutbart.Nörd

Anmäl
2019-02-09 14:15 #26 av: GIKmio

#25 Precis. Som Idol fast i större format.

Anmäl
2019-05-05 17:42 #27 av: Carmarino

Kom att tänka på 2004 års vinnare, Ruslana från Ukraina med Wild Dances. Den platsar nog bland mina topp 5 favoriter. Är djupt imponerad över att hon fortfarande kan sjunga efter det "vilda dansandet". Dessutom tycker jag om låten. Glad

https://sv.wikipedia.org/wiki/Wild_Dances_(s%C3%A5ng)

Anmäl
2019-05-05 17:50 #28 av: Carmarino

En annan favoritlåt är 2007 års vinnare, Marija Šerifović från Serbien med Molitva. Gillar särskilt att hon inte föll för trycket att sjunga på engelska. Förstår inte ett ord av vad de sjunger, men låten är lika bra för det.

Anmäl
2019-05-06 19:16 #29 av: Tant Grön

Håller inte alls med om att det var bättre låtar förr. Tycker faktiskt det är mycket bättre låtar nu. Speciellt dom svenska. Under 80 -talet och framåt såg jag inte melodifestivalen på TV. Schlagerfestivalen kallades den då och jag gillade inte schlager. Nu har jag börjat följa den igen sedan ungefär år 2010.

Anmäl
2019-05-16 23:27 #30 av: GIKmio

Perfekt nummer. Vilken dansuppvisning och vilka kläder. Från den gamla goda tiden då man bedömde låten och sången i ESC. 1982 tog 17-åriga Nicole från Saarbrücken i dåvarande Västtyskland Europa med storm och en av dom bästa vinnarna genom tiderna. Låten skrevs senare om på svenska där Stefan Borsch fick en hit med en En Liten Fågel..

Anmäl
2019-05-16 23:46 #31 av: GIKmio

#30 När Eurovision Song Contest firade 60 år härom året så dök en en betydligt äldre Nicole upp igen.

Anmäl
2019-05-17 00:10 #32 av: GIKmio

Inlägget döps härmed från enbart Melodifestivalen till Melodifestivalen/ESC eftersom Melodifestivalen är den svenska uttagningen och ESC ( Eurovision Song Contest ) är den europeiska finalen där den svenska vinnaren deltar. Kul att ni uppmärksammat även ESC. Alla har rätt att tycka vad man vill om Melodifestivalen och ESC så säg vad  ni  tycker eller publicera era egna favoriter genom årenGlad

Anmäl
2019-05-17 00:27 #33 av: GIKmio

2006 var ett historiskt år i ESC. Var det möjligt att hårdrocken skulle kunna vinna? Och att Finland skulle vinna efter alla sistaplatser? Ja, det var det..Nu snuddar jag lite över det 15-åriga nostalgistrecket. Hallelujah Skrattar Lordi från finska Rovaniemi är den tyngsta vinnaren genom tiderna.

Anmäl
2019-05-18 16:55 #34 av: Carmarino

#33 Fast Lordi börjar ju faktiskt höra till nostalgiklassen, så det är klart att de platsar. Tummen upp

Är ingen hårdrockare själv, men den här låten tyckte jag var en värdig vinnare faktiskt.

Anmäl
2019-05-19 01:49 #35 av: GIKmio

1979 vann Milk and Honey på hemmaplan i Jerusalem. Israels andra raka seger. Hallelujah moment redan då.. En melodi som det nynnades på lite varstans. Även här i Sverige.

Anmäl
2019-05-19 02:11 #36 av: Tarotstollan

#30. Kommer ihåg att jag sa till mamma "att nu kommer vinnaren" när introt började på Nicoles låt innan hon tagit en ton. "Det kan du väl inte veta" sa mamma, men jag hade rätt!Tummen upp
#33. Jag gillade Lordi, kul de vann! De flesta såg ju bara kostymerna och lyssnade inte på sången. Det var bra att de ruskade runt lite i världens musikvärld!Skrattar

Anmäl
2019-05-19 07:11 #37 av: Ghosthunter

#35 Helt otrolig vinjett på den tiden...haha😁

Anmäl
2019-05-19 20:01 #38 av: Carmarino

#35 Gala Atari var ju med i lördags och sjöng låten i mellanakten. Den här gången var det dock tillsammans med Måns Zelmerlöv, Conchita Wurst, Verka Serduchka och Eleni Foureira. Hon ser nästan likadan ut nu som hon gjorde då.

Anmäl
2019-05-20 19:39 #39 av: GIKmio

Lite fascinerande att ESC arrangerats i Israel 1979, 1999 och 2019 Glad Så nu dröjer det tjugo år till.. 

Anmäl
2019-05-24 02:23 #40 av: GIKmio

#30 1:45 in i klippet börjar Nicole sjunga något som låter som holländska Funderar Det finns en motsättning mellan tyskar och holländare. Vilket var tydligt i VM-finalen 1974 i fotboll mellan Västtyskland och Holland  då Willem van Hanegem spottade tyskarna rakt i ansiktet och unnade vilket landslag i världen som helst VM-titeln framför Västtyskland. Det lär ha med andra världskriget att göra då stora delar av van Hanegems släkt dog i dom tyska koncentrationslägren.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.