Raggare
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En riktigt sevärd film från 1973, men den handlar förståss om 1962, men ändå, SE DEN!!!!!
Det är en kultklassiker. Många känner nog mest till den som Sista natten med gänget.
Denna har vi såklart på dvd. Uppväxt med en mamma (o en pappa) som älskar 50-talet. Ja, mostrar och morbror med i en liten stad med många raggare som blöjraggare.
Själv är jag det inte, men gillar Gänget & Jag och denna film. Nostalgi helt klart!
Håller med om att den är en riktig klassiker.
/Maria
Verkligen! Regisserad av Georg Lucas, skådespelare som Harrison Ford, Ron Howard och Richard Dreyfuss.
Harrison Ford's första medelstora roll, eller?
#5 Skulle tro det.
Raggarbil har man åkt på Avenyn i Göteborg😉
/Maria
#7 Den som inte kört/åkt Raggarbil har missat mycket😉
Ja, det är något speciellt haha.
/Maria
2024 Raggaren Robban på kollisionskurs med Folklistetopparna.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
DVD’n har jag…en klassiker.
Jag minns en svensk film som hette "Susanne" och handlade om raggare. Den var var det varningstecken för, eftersom den ansågs ha så realistiska olycksscener. En del av det var nog marknadsföring, förmodar jag- jag såg filmen utan att behöva blunda. 😖😉 Kultfakta: Susanne Ulfsäter som spelade den kvinnliga huvudrollen gifte sig med filmkritikern Nils-Petter Sundgren, men någon fortsatt filmkarriär blev det inte.
Något år tidigare kom filmen "Raggare" med en ung Christina Schollin i en huvudroll. En annan större roll spelades av Hans Wahlgren, med vilken hon ju numera är gift med sedan många år. Filmen regisserades av Olle Hellbom, som vi annars känner för älskade barnfilmer. "Raggare" har visats på TV flera gånger.
#11 #12 Skivan har jag, och filmen har jag inspelad. Någonstans…
- Redigerat 2024-05-02 16:58 av Fornöga
En annons i lokala tidningen, september 1977. Punkbandet från London (!) The Stranglers skulle spela på Klöva Hallar.
Klöva Hallar är en slags bygdegård som låg utanför Klippan i Skåne.
Nå, vad har det med raggare att göra?
Jo, raggare ogillade punkare, av någon okänd anledning.
Evenemanget började som ett vanligt disco utan några problem eller stök, men när bandet skulle gå på scen så anlände ett antal raggare som stormade scenen och kaos utbröt. Polis kom, men det var så dags givetvis…
I oktober samma år brann stället ner.
Jodå, jag var där…dock inte som raggare.
- Redigerat 2024-05-02 17:16 av [Hayabusa-0001]
#13 Ytterligare två år senare kom filmen "Raggargänget" i regi av den utskällde Ragnar Frisk, men med (senare) karaktärsskådespelare som Ernst-Hugo Järegård och Jan-Olof Strandberg i stjärnrollerna. Detta blandat med kända popidoler på typiskt Friskmanér, och filmen fick som så många andra av hans filmer epitetet "kalkon".
Apropå American Graffity- borde inte rollkaraktärerna mera definieras som "motorburen ungdom" än som egentliga raggare? "Raggare" var väl ett låt vara USA-influerat men dock nordiskt påfund med förgreningar på kontinenten?
#17 Filmen i sig handlar nog mer om ungdomar i USA och den tidsanda som växte fram efter WW2.
Å andra sidan förekommer ju ”The Pharaohs” i filmen 😉
Raggarkulturen i Sverige har vissa beröringspunkter, men lever nog sitt eget liv och skiljer sig på en rad punkter.
Men även den har ju ändrats från sitt ursprung, gissar jag.
Eftersom jag inte brukar följa melodifestivalen så gick den här "raggarlåten" från 2023 mina öron förbi, men tydligen tog den sig till semi. Hedersomnämnande till den som identifierar bilmodellen! 😉
- Redigerat 2024-05-03 09:32 av Fornöga
#19 ’59 Cadillac…eller, nä.
- Redigerat 2024-05-03 09:38 av [Hayabusa-0001]
#20 Ser ut som ett stiliserad rovfågelhuvud ovanför en sköld, och jag tror inte att det är en Cadillacgrill. Måste tillägga att jag inte har svaret, och efter att ha googlat igenom ett antal bilder på kylaremblem på örnar, hökar och falkar så är jag fortfarande lika ovetande. 🙄
- Redigerat 2024-05-03 10:22 av Fornöga
#21 Vissa bitar påminner om ’59 Cadillac, men jag gissar att det till stora delar är ett ”hitte-på-bygge”.
#22 Din gissning ligger nog nära till hands. Kan vara en Cadillacgrill med ett "hittepåmärke".
En gång raggare alltid raggare? Seniorraggarna strålar samman i småländska Torne.
"– Jag har varit med sedan 1970-talet. På den tiden var det antingen raggargänget eller pingstkyrkan att välja på", säger en av dem.
(Ej betalartikel i nuläget.)
- Redigerat 2024-05-04 10:23 av Fornöga
Kan tillägga att ”Klippanraggarna” (se #14-15) bestod av bla Keith Cederholm och hans 2 äldre bröder. Flera medlemmar var även från Helsingborg.
Ett tämligen stökigt gäng och Cederholm är känd/ökänd från det så kallade raggarmordet, där även Jan Guillou spelade en viss roll. Inte i mordet i sig, men efterspelet.
”I Podcast-serien Spår har programledarna tagit nya grepp på det så kallade "Raggarmordet" från 1979. Ett fall som skrevs in i svensk kriminalhistoria av flera anledningar. Kanske framförallt efter att Jan Guillou fått Keith Cederholm friad från misstankarna om att ha varit med om att bränna ner raggargården Granbacken i Malmö och mordet på Bo Göransson.”
#13 Filmen Raggare! finns på TV4 Play.
Här i Värmland finns en del klassiska raggarställen. Kil är nog den första ort man hörde talas om när dom prata raggarkultur.
En välkänd raggarprofil är den fiktive Rotebergsraggarn, bakom vilken mångsysslaren Stefan Daagarson döljer sig. Förutom att uppträda som Rr har han bland annat varit förläggare för tunga namn som Sonja Åkesson och Sandro-Key Åberg. Han driver även en konstgård i Bollnäs, men här är han alltså Rotebergsraggaren, presenterad av självaste Loffe Carlsson.
Och den här kärran är kanske mer lättidentifierad än #19?😉
- Redigerat 2024-05-04 13:50 av Fornöga
Jag har aldrig åkt i en klassisk raggarbil, men suttit i baksätet på en stillastående under en cruising jag besökte då bilarna stod stilla för att folk skulle få ta en närmare titt.
#32 Du får vänta till dess du blir pensionär! 😉 (Fast ännu har jag själv inte fått någon åktur, fast jag varit pensionär ett bra tag nu.)
#33 Du får bege dig till Tibro eller om det var Tidaholm. Det ska också vara ett raggarställe 😊 Då blir det kanske åka av.
#36: Man kan ju tycka att de boendes rätt till lugn och ro väger tyngre än raggarnas behov av att "bränna däck" och föra oväsen där.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ