Janne Schaffer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Janne Schaffer är en gitarrist som kanske är mest känd för sitt samarbete med ABBA och som medlem i Electric Banana Band. Han har dock gjort mycket annat också, bl.a. ett flertal egna skivor.
En annan sak som han är känd för är att han "spelar med tungan". Hans tunga lever sitt eget liv när han spelar, och om jag minns rätt så har han sagt att det inte är något han kan styra över.
Just nu, fram till den 16 juli, kan man se programmet "Jag mötte Janne Schaffer" på SVT Play. Det är gjort av den norske filmaren Jarle Eskedal, som är ett stort fan av Janne Schaffer sedan han hörde Jannes engelska skiva "Earmeal" från 1978. Titeln är en engelsk översättning av namnet på Jannes grupp "Hörselmat".
Programmet tar upp en del saker som var helt okända för mig, trots att jag ändå tycker att jag hört det mesta om honom. Bl.a. om när han träffade gruppen Toto i USA.
Det var i början av gruppens karriär och de höll precis på att spela in "Hold the Line". Introt till den låten "lånade" Janne till Ted Gärdestads melodifestivalvinnare "Satellit". Han trodde nämligen inte att någon i Europa skulle höra den låten, och att ingen därför skulle märka det. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hans samarbete med Björn J:son Lindh är bland mina bästa Schafferminnen.
#1 Ja, Björn J:son Lindh var en av originalmedlemmarna i Hörselmat, så de samarbetade länge. De andra två medlemmarna var trummisen Ola Brunkert och basisten Stefan Brolund. Nu är tyvärr bara Janne och Stefan kvar i livet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag minns när jag var 15 år (1977) då hade Janne Schaffer och trummisen Malando Gassama ett proekt på fritidsgården i Stenungsund och de var där ett tag och spelade med ungdomarna. Jag var bara en imponerad åskådare😉
Malando Gassama är tyvärr död sedan många år.
/Maria
Har för mig att Malando Gassama var med i en afrikansk grupp som åkte runt till skolorna och spelade tillsammans med eleverna på 1970-talet. De kom till vår skola också, och jag är nästan säker på att han var med där. Har dock inget minne av att det var några svenskar i gruppen, så Schaffer var säkerligen inte med då.
Gruppen gjorde dock ett bestående intryck på mig, för de var otroligt duktiga musiker.
Ja fantastiskt. Min första kille spelade med Schaffer den sommaren och han blev musiker på heltid som vuxen så jag gissar att det gjorde intryck.
/Maria