Stephen King
Stephen King, född 1947 är en amerikansk författare som är mest känd inom skräckgenren. Han har även författat mängder av noveller. Flera av hans romaner har legat på bästsäljarlistor och har filmatiserats. Författarkarriären startade 1974 när romanen Carrie utkom. Efter det följde kända romaner som Varsel, Pestens tid, Eldfödd, Cujo, Christine, Jurtjyrkogården och Det. King är fortfarande aktiv i sitt skrivande och har även skrivit romaner under pseudonymen Richard Bachman. Mer finns att läsa på Wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stephen_King
Själv är jag uppvuxen med Kings böcker och filmerna som sedan kom.
I min ungdom pratade alla om Stephen King och man lånade hans böcker på biblioteket. Ingen pratade om Dean Koontz, en annan amerikansk författare i skräckgenren. Idag är Dean Koontz minst lika stor i mina ögon. Men är inte lika nostalgisk som Stephen King.
Är inget fan av varken Stephen King eller Dean Koontz, även om jag känner till dem bägge. Gillar nämligen inte "skräckisar" alls. Fast jag har för mig att jag faktiskt såg Carrie, men det var nog mest ett misstag för jag tror att jag satte på teven när filmen hade börjat, så jag var nog inte medveten om att det var en Stephen King-film. 😮🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Koontz som är något år äldre än King hade på 60-talet mer en dragning åt Science Fiction. Dom var samtida i samma genre från 70-och 80-talet och sedan framtida. Jag tror det var så att det var filmerna man inte fick se men hörde talas om som gjorde att jag drogs in i Stephen Kings romanvärld.
Älskar King. Har två hyllor fulla av hans böcker och har säkert hälften kvar att köpa in. Undrar hur många han hade mördat om han inte hade valt att skriva ned sina tankar, haha. Fantastisk författare, "Sömnlös" måste nog vara min absoluta favorit.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Christine är en film från 1983 i regi av John Carpenter baserad på Stephen Kings roman med samma namn om en Plymouth Fury från 1958 som ägaren blir mer och mer besatt av. Bilen som får namnet Christine är till början en riktig skrothög som reparerar sig självt och nattetid kör runt förarlös. Några bråkstakar slår sönder bilen. Och visar sig begå ett stort misstag..
#4 Han har skrivit många böcker. Jag har en del, men bara två från 2000-talet: Doktor Sömn och Den som finner. Har börjat läsa ytterligare en sentida roman Mr. Mercedes som jag lånat och som inte tillhör min egna samling.
The Shining är en film från 1980 i regi av Stanley Kubrick baserad på Stephen Kings roman Varsel om ett hotell som är besatt av onda krafter med Jack Nicholson och Shelley Duvall i huvudrollerna. Varning! Klippet innehåller en scen som är våldsam och kan verka skrämmande för vissa så jag råder och uppmanar känsliga personer att inte titta. Here´s Johnny 😮Vi andra ser vidare och minns denna kultfilm..
#7 Den filmen har jag sett vid flera tillfällen, senast vid julledigheten. Jack Nicholson är otroligt bra på att spela galning.😂 Min sambo samlar på skräckfilmer, hon har mängder.😊
#8 Jag har flertalet böcker men den enda film jag äger är Köplust (1993) i regi av Fraser C. Heston som är ytterligare en film baserad på en roman av Stephen King. Med Max von Sydow (1929-2020)
Kan inte se The Shining sedan jag läste om hur förstörd Shelley Duvall blev av Kubricks behandling. Fy fabian vilket ärkesvin!
Här kan man läsa om hur illa han behandlade Duvall.
#11 Han är mest känd för att regisserat Dr. Strangelove (1964), 2001- Ett rymdäventyr (1968), A Clockwork Orange (1971 ) Barry Lyndon (1975) och Full Metal Jacket (1987). The Shining var den enda film baserad av Stephen King han regisserade.
Äger och har läst massor av böcker av Stephen King och Dean Koontz. Måste säga att jag föredrar Koontz böcker mycket mer än Kings!
Koontz böcker slutar positivt och dessutom är det nästan alltid en hund med i historien som är viktig för huvudpersonen både som stöd och hjälp.
Det brukar vara en Golden Retriever, antagligen för att Koontz själv har sådana hundar.👍
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Cujo är en film från 1983 i regi av Lewis Teague baserad på Stephen Kings roman med samma namn om den snälla Cujo som utvecklar rabies efter att blivit attackerad av en fladdermus. Den snälla hunden förvandlas till en best som börjar ge sig på människorna omkring sig.
Det jag inte förstår är varför de ändrade slutet på filmen. I boken dör sonen - i filmen överlever han.
Filmen The Shinings handling skiljde sig från boken Varsel. Bland annat står det på The Shinings Wikipediasida: Stephen King har i senare intervjuer slagit fast att det är en "solid film", men att Kubricks version skiljer sig så mycket från romanen i ett par fundamentala element.
Jag menar alltså i Cujo nu - i filmen överlever sonen och i boken dör han.
#17 Nu när du säger det så. För oss som inte läst boken eller sett filmen på över 30 år så är det väl som #16 att regissören fick fria tyglar att ändra manuset till att avsluta historien på sitt eget sätt.
Eldfödd är en amerikansk film från 1984 i regi av Mark L. Lester baserad på Stephen Kings roman med samma namn om en man och en kvinna som medverkar i ett projekt som går ut på att se om man kan utveckla psykiska krafter med hjälp av en injektion. Dom får senare en dotter med kraften att framkalla eld. Dottern spelades av Drew Barrymore. Denna läste man om i tidningen OKEJ. Heather Locklear som spelade mamman blev ihop med Tommy Lee, trummisen i Mötley Crue senare. Jag har varken läst boken eller sett filmen.
#19. En film som jag verkligen tyckte var bra. Se den om du har möjlighet!
The Shining tyckte jag aldrig var bra, har nog sett den 3-4 ggr. Bästa scenen är när han är djupfryst i snön….😃
Jag har inte sett Cujo eller Christine, har dock böckerna.
Carrie tyckte jag inte var särskilt bra heller, tyckte synd om henne och gillade att hon fick sin hämnd.👍
#20 Jag får göra det 🙂 Finns mycket film att hitta på loppisen här. Jag ska se om den filmen finns. Men loppisen är stängd nu ett tag framöver..
Minns ni clownhysterin för några år sedan? Det var Stephen Kings roman Det (1986) som låg till grunden för den från filmen i regi av Andy Muschietti (2017). Går även under den engelska benämningen It.
Såg den på tv för några år sedan. Det var en serie har jag för mig och den var bra och otäck!👍
Alltså inte den senaste filmen som gjordes med någon Skarsgård som clownen, är det någon som sett den filmen?
#22 Jag började läsa King när jag var runt 10 år sedan fram till jag gick ur skolan åtminstone. Efter det så började jag finna andra författare, men följde ändå med i nyheten varje gång en ny bok kom. Sedan hade jag under ett bra tag bestämt mig för att läsa böckerna men aldrig se filmerna oavsett författare. Läste boken på 80-talet men har inte sett TV-serien och definitivt inte filmen från 2017 🙂 Men jag har läst några böcker på senare år som kommit nu under 2000-talet.
#22 Jag såg den på bio. Den var okej, men personligen föredrar jag originalet, just för att det är originalet. Skulle se nya Jurtjyrkogården men kunde inte i och med ändringarna de gjorde. Jag förstår varför, men det förstör upplevelsen för mig.
#24 Många romaner innehåller så mycket handling att det är svårt att få med allt i en långfilm. Mycket tas bort och ändras. Sedan så moderniseras även handlingen i dom nyare filmerna i takt med ju fler decennier som går. Ett exempel är Beck. Dom äldre fantasterna av Beck minns 60- och 70-talets polisromaner när man satt på polisstationen och skrev rapporter via en knagglig gammal skrivmaskin. Sedan dök Beck upp i en modern filmserie med en datavärld med internet, GPS och där poliserna pratade i hörsnäcka och med karaktärer som inte fanns med i romanerna.