Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettertvradio
Läst 364 ggr
[GIKmio]
2020-05-02 17:13
0

Nostalgisk sitcom

Nostalgisk sitcom ( Situationskomedi ) finns det mycket av. Amerikanska serier vi minns är The Simpsons, Skål, Fresh Prince in Bel Air, Seinfeld, Våra värsta år, och Vänner. Exempel på nostalgisk svensk sitcom är Albert och Herbert, c/o Segemyhr, Rena rama Rolf, och Svensson Svensson. Själv för mig personligen är Våra värsta år den största favoriten. Seinfeld och Vänner ser jag på fortfarande via dvd-boxar. I mitt tycke är den svenska sitcomen en aning uttjatad numera då både säsonger och avsnitt var betydligt mindre gjorda än bland annat dom amerikanska.

Carmarino
2020-05-02 17:22
0

Brukade titta på Skål, Fresh Prince in Bel Air och Vänner. Av de svenska tittade jag på Albert och Herbert och Svensson Svensson. Även spin-off:en på Skål, nämligen Frasier, tittade jag på ibland.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-05-02 17:25
0

#1 Jag tog bara några exempel. Det finns så många fler 🙂

Carmarino
2020-05-02 17:28
0

#2 Ja, jag tittade säkert på fler, men jag kommer inte ihåg fler just nu. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-05-02 17:32
0

En sak som är typiskt sitcom är att handlingen är förlagd mestadels till en speciell plats. I många fall en lägenhet och där vardagsrummet spelar en stor roll..

Carmarino
2020-05-02 17:34
0

Ja, eller några olika platser, men en lägenhet eller ett hus brukar alltid finnas med. Fast i Skål var det, vad jag minns, ytterst få andra ställen än just baren.

[GIKmio]
2020-05-02 19:12
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0 En svensk sitcom jag tittade på under 90-talet och tyckte var rolig var Rena rama Rolf. Men den finns det avsnitt jag missat av genom åren och därför kul att knyta bekantskapen igen med den temperamentsfulla spårvagnsföraren Rolf Mjunstedt från Masthugget i Göteborg. Med Lasse Brandeby och Robert Gustafsson.

[GIKmio]
2020-05-08 21:42
2

Svensk sitcom från 90-talet, Pappas Flicka. I klippet Carl Kjellgren, Claes Malmberg och Katarina Ewerlöf. Carl Kjellgren som spelade den överbeskyddande pappan Frank är mest känd som dansbandstrummisen Tommy i Colin Nutleys film Black Jack från 1990. På grund av att han drabbades av Parkinsons sjukdom tvingades han att avsluta sin skådespelarkarriär .

[GIKmio]
2020-05-08 22:19
3

Ingen nostalgisk sitcom slår familjen Bundy i Våra värsta år 😂😂😂

Fornöga
2023-10-10 17:07
1

#0 Efter 25 år antyder Jerry Seinfeld en möjlig återkomst i någon form för komediserien som bar hans efternamn.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

25 år efter att det sista avsnittet av den amerikanska komediserien "Seinfeld" sändes antyder Jerry Seinfeld att någon form av fortsättning kan vara på gång,
  • Redigerat 2023-10-10 17:08 av Fornöga
Carmarino
2023-10-10 18:13
0

#9: Den brukade jag bara titta på väldigt sporadiskt. Vet inte varför jag aldrig fastnade för den.

Fornöga
2023-10-10 18:41
1

#10 Jag kom igång sent, men blev snart fast. Men en uppföljare? Njaa…🤔

Carmarino
2023-10-10 18:42
1

#11: Det blir sällan detsamma. Särskilt inte så långt efteråt.

Fornöga
2026-02-16 22:29
1

#0 The Simpsons lever i högönsklig välmåga- igår kunde det åttahundrade avsnittet ses i USA.

Däremot har några som gör deras röster fallit ifrån under resans gång. Dock ej Nancy…😊

Det 600:e avsnittet av tv-serien ”The Simpsons” visades i USA under söndagskvällen. Serien är nu en av de mest långlivade i amerikansk tv-historia.
  • Redigerat 2026-02-16 22:29 av Fornöga