Noice
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Noice var en svensk punk-/rockgrupp som bildades 1977. Kan inte påstå att de hörde till mina favoriter, men jag kände till dem åtminstone.
I kväll visar SVT1 en dokumentär om dem kl. 21.00-22.00. Programmet finns även att se på SVT Play: https://www.svtplay.se/video/27986319/noice
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2020-09-24 16:00 av Carmarino
Ett av flera band/artister som fick sitt genombrott i TV-programmet "Måndagsbörsen".
Lite "by the way" - trummisen (som presenteras som Klasén) är pappa till den i Sverige kände hockeyspelare Linus Klasen (uttalas med långt a). Linus är f.ö. Sverigeaktuell eftersom han inför denna säsong (20/21) återvänder till SHL och spel med Luleå.
#1: Ja, klippet i #0 kommer därifrån. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Japp 😏
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Med ett härligt VHS-blurr, Noice på Gröna Lund 1980. Presenterade av Clabbe, så klart. "En natt i Tunnelbanan" är kanske deras mest kända låt. Lite punkigare "appearance" & stil.
Noice var väl inget favoritband, men jag gillade Punk (och gör fortfarande).
PS 1980…40 år sedan. Jösses.
Det är en grupp som man minns från barndomen att dom var kända, men inte så mycket mer. Ungefär samma som Gyllene Tider.
#6: För min del så minns jag Gyllene Tider mycket mer än Noice, men så är jag ju inte hårdrockare/punkare heller. 😊
#7 Dom dök ju upp i tidningen OKEJ som många andra på den tiden. Det gick inte inte att missa att dom existerade.
#8: Jag läste inte OKEJ så ofta. Det var bara om de skrev om någon artist jag gillade. Fast visst läste jag om Noice då också. Visste ju att de existerade, men lyssnade inte på deras musik.
Nästan det enda jag minns om dem är när min kompis berättade att en av killarna i gruppen hade handlat av henne när hon jobbade på färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. 😊
Noice var populära när Filmen G kom. Jag minns inte om dom var med i den filmen. Filmen skulle dokumentera Sverige under den tidigare delen av 80-talet. Däremot så var Olle Ljungström med och sjöng hundarna brinner.
#10: Hittar inget på Wikipedia om att de var med i filmen, men musiken kanske spelades vid något tillfälle. Har inte sett hela filmen, men jag såg kanske halva en sen kväll i England när jag studerade där.
Det var lite kul att se en svensk film, textad på engelska, men jag minns att jag tyckte den var rätt tråkig så jag gick och lade mig istället. Skulle upp tidigt dagen efter och filmen visades någon gång runt midnatt.
#11 Det är evigheter sedan jag såg den filmen. Men en tanke dök upp att dom kanske medverkat eftersom det var under deras storhetstid. Förutom Olle Ljungström så var även Magnus Uggla med. Så en del av dåtidens populära artister fanns med.
#12: Ja, Magnus Uggla kommer jag ihåg. 🙂
Jag köpte deras första skiva och lyssnade ett tag på den men den försvann rätt fort ifrån min lyssnartopp.
Kommer mest ihåg hur tragiskt det var runt bandmedlemmarna och nu är ju 2 av dem borta sen många år.
Peo Thyrén skrev ju senare en bok om deras liv och hur han har det numera:
https://www.bokus.com/bok/9789178351206/fran-noice-till-nu-du-lever-bara-en-gang/
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!