Brevvänner
Någon som hade brevvänner förr i tiden? Man hittade kontaktannonser i veckotidningar och serietidningar. En del sökte även låtsastvilling. En brevvän som var född samma datum.
Jag läste sporttidningen Buster och där kunde man brevväxla med andra sportintresserade i hela landet.
Jo, det hade jag.
Dels en tjej från Medelpad som hade varit med i samma luciatåg som jag ett år, men så brevväxlade jag även med 2 av mina kusiner.
Söka brevvänner via kontaktannonser gjorde jag dock aldrig.
Tyckte däremot att det var roligt att läsa dem. 😊
Brevvänner hade jag på 70 och 80 talet. Provade aldrig att svara på serietidningarnas kontaktannonser men läste dom gjorde nog dom flesta av oss.
Hade flera stycken. Genom skolan fick jag en brevvän i England och en i Thailand. Än idag har jag ingen aning om ifall den thailändska brevvännen var en kille eller tjej. 😄 Den i England var en tjej.
Sedan brevväxlade jag med en kompis som flyttat till Göteborg och en annan kompis som bodde någon mil bort. När jag studerade i Stockholm så brevväxlade jag med en kompis här i stan. Vi skrev till varandra flera gånger i veckan, ibland med vändande post. Har kvar en del av breven och planerar att läsa igenom dem någon dag. Det blir förmodligen rätt kul - och förmodligen även rätt pinsamt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
När jag gick i sexan så fick alla i klassen en brevvän i USA. Jag fick adressen till en kille som hette Bacon i efternamn och bodde i Fort Worth, Texas. Det stannade upp efter några brevväxlingar.
Hade massor över hela världen, när det var som mest så hade jag säkert över 50 stycken.
Numera är det endast en handfull människor som jag skrivit till i många år.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
En del skickade även tuggummi och suddgummi till sina brevvänner som i sin tur skickade vidare. Och skapade så kallade grupper och kedjebrev..