Vilken ålder definierade dig?
Tycker du att det är någon tid i livet som till övervägande stor del definierat din val senare i livet?
Jag tänker på musikstil, klädstil, personlighet, favoritrestauranger, etc.
För mig tror jag tiden mellan typ 20 - 25 har gjort absolut mest permanent avtryck i mitt liv. Även om man ändrats med åren, så känns det ändå som att dom åren som slagit rot och som det mesta senare grundas i. (Är idag 45)
Det är inte ens så att jag tycker den tiden är bättre. Bara mest tongivande.
Mvh // Johan
De första 25-35 åren av mitt liv skulle jag tro. Det hände mycket då, fast kanske med några uppehåll emellanåt. Åtminstone är det de åren jag minns bäst.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Är nog runt 20-25 år för mig också. När jag flyttade hemifrån och fick ta ansvar. Sedan var det vid den tiden jag gick från att gå från blyg, tillbakadragen till att bli framåt och social som jag är idag ( är 47 år).
Nej jag kan inte se att bara en ålder har haft störst betydelse för mig jag har ändrat inriktning många gånger i mitt liv och helt bytt arbetsbana och liknande, bytt matpreferenser, klädstilar många gånger etc. Så jag är nog rätt ombytlig och orädd av mig att byta inriktning hela tiden. Jag började inom trädgård och tänkte jag skulle jobba med det hela livet det var ju samtidigt min hobby. Att jobba med människor, vårdyrken mm var helt otänkbart för mig när jag var under 30 och var hamnade jag? Jag har jobbat som lärare, med kunder inom handeln och nu vid 50 byter jag riktning igen och pluggar till tandsköterska så jag är nog mera en sån som lever i nuet
#0 Intressant fråga!
Personligen dras jag lite åt 90-talet, just med ytliga grejer som mode och musik. Som du säger är det mest tongivande. Var tonåring då och alltså barn på 80-talet. Jag älskar 80-talets estetik, många verkar tycka det var löjligt och "over the top" och ja, kanske men det var väldigt färgglatt och lekfullt.
Känns som om årtiondena innan 2000 hade mer personlighet än vad jag upplever 2000-2020 haft men det kanske är min ålder. Skulle inte direkt kunna skilja 00-talet från 10-talet sådär rakt av i fråga om mode eller musikstil.
Vad gäller vilken som definierat personligheten känner jag… Det är ett pågående arbete. Att det inte är en ålder eller en tid som definierat mig där, snarare strävar jag efter att inte stagnera utan försöka utvecklas.
"I'm too old for this shit."
Vet inte om någon speciell ålder definierat mina val i livet men det första fasta jobbet vid tjugoårsålder där kände jag en frihet att helt få stå på egna ben innan dess fanns något som hette ungdomsplats som sen blev inkörsporten till fast jobb för min del.
Som Åsa S skriver så har även jag har bytt klädstil många gånger och ändrat mig många gånger i livets frågor något som fortfarande sker så hela livet kan man säga är en stor förändring med nya val, nya insikter, ny stil och smak och så tror jag det kommer att vara livet ut och jag gör det enkelt för mig bara följer med i den utvecklingen.
Det som känns rätt idag behöver inte kännas rätt i morgon det är lite intressant hur vi formas av dagen och morgondagen.
Som ung på 70-talet måste jag tillstå att säga jag är präglad av den tiden och håller fast vid mycket som var då men även tidigare på 60-tal.
När jag ser på ungdomarna idag brukar jag tänka om 40 och 50 år ser ni som jag tillbaka på er tid och den prägel det satt på era liv. Det är ganska häftigt om man tänker efter hur vi i alla generationer oavsett när vi föddes eller levde så finns alltid den där känslan kvar från en viss tid och vi återskapar gärna atmosfären för att få tillbaka känslan igen.
Det som är lite roligt var när dom äldre på min unga tid berättade om sin ungdom och hur varmt dom talade om saken då förstod jag inte och tyckte dom var allmänt töntiga men nu är jag där själv och förstår att det handlar om minnen som har betydelse och att deras tid då gjorde avtryck på dom så som min tid gör idag.
Man behöver visst bli lite gammal för att förstå livets alla skiftningar och följa med dom 🧓🏻
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Leden tunnas ut bland oss som var tonåringar på sextiotalet. Jag kan inte påstå att den tiden präglat mig, men det var en intressant epok. Generellt var nog de unga mer radikala än dagens ungdom, det var en tid av uppror mot auktoriteter och föräldragenerationen. För vissa av oss satt nog inte övertygelsen så djupt utan var snabbt övergående- andra kom att tillhöra 68:orna, som under decennier kom att sätta prägel på samhällsutvecklingen innan de slutade som "jätteproppen Orvar".
I mitten på 60-talet var de amerikanska arméjackorna M-51 inne, och på ryggen skrev man sina favoritartister- och band i svart tusch. Det var lite paradoxalt med militärlooken, för vid den tiden var det ju en stark opinion mot Vietnamkriget.
Jag hade inte exakt en sådan jacka, utan en annan kanvasjacka, och den enda artisten jag idag minns att jag hyllade med ryggtext var Bob Dylan.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-04-05 10:04 av Fornöga
För mig har det nog varit åren mellan 18 och 30 cirka.
Jag träffade min man när jag var 18 och var nyss fyllda 22 när sonen födddes.
De åren så bröt jag mig loss från allt gammalt jag inte ville vara del av och jag gjorde MINA EGNA val vilket jag fortfarande är stolt över. Är idag 61 år.
Ingen trodde på mig och min man. Alla hade synpunkter och varningar. Himla tur att vi inte lyssnade. Det var verkligen "vi mot världen"
/Maria
#6: Var inte själv tonåring på 60-talet, men hade äldre kusiner som var det. Minns inte om de var särskilt intresserade av politik. Umgicks inte så ofta med dem eftersom de var så mycket äldre än jag. Däremot kommer jag ihåg en av min brors kompisar, som var runt 15 år vill jag minnas. Han hade en stor afghanpäls, som också var väldigt modernt då. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#8 Var tvungen att friska upp minnet om afghanpälsarna, och det stämmer ju, självaste Beatles ekiperade sig i sådana.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#9: Ja, fast de hade ju korta pälsar. Vår kompis hade en som gick ner till knäna vill jag minnas. Och om jag minns rätt var den inte mönstrad heller, utan vit, men jag kan minnas fel. Han var väl det närmaste av en hippie som vi hade i byn. Alla andra var rätt städade och hade "vanliga" 60-talskläder. 😁
1770-talet.
Sista gången som det numera kallade "etablissemanget" hade rätt iom utgivandet av Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers.
Gillade dock aldrig klädstilen, maten och hade svårt för musikstilen förutom den den då så "ute" artisten Vivaldi men som ändå fortfarande spelades på speciell begäran. Ja, jag hade det tufft och var rätt mobbad. Men det har ändå gjort mig till den jag är.
Miley Cyrus, född 1992, sliter med åldersnoja och har utkommit med låten "Used to be young". Inte nog med det, hon följer upp den med en YT-serie där hon sammanfattar sina första trettio år på den här planeten.
- Redigerat 2023-10-15 10:55 av Fornöga
#12 Så här gick det till när Miley var ung- anno 2009. 😏
2026 En tråd som legat i träda några år.
Jag brukar undvika Google AI, men när jag råkade glömma att spärra tjänsten vid sökning på strängen "Vilken ålder har präglat dig" fick jag ett svar som kan platsa här.
"Vilken ålder som präglar en person är högst individuellt, men ofta är det uppväxtåren, tonåren och ung vuxen ålder som är mest formativa, där generationstillhörighet (som Baby Boomers, Generation X, Millennials, Gen Z, Gen Alpha) och upplevelser som ekonomisk tillväxt, digitalisering och globala händelser (som pandemier) spelar stor roll.
För en individ kan det vara specifika år då stora livshändelser som första ord, början på skolan, eller stora samhällsförändringar inträffar, men det är oftast en kombination av generella trender och personliga milstolpar.
Faktorer som präglar olika generationer:
⦁ Baby Boomers (ca 1946–1964): Efterkrigstidens optimism, ekonomisk tillväxt och ett ifrågasättande av normer.
⦁ Generation X (ca 1965–1980): Uppväxt med skilsmässor, mer självständighet, och tillkomsten av datorer/internet.
⦁ Millennials (ca 1981–1996): Digitala infödingar, förändrat arbetsliv och globalisering.
⦁ Generation Z (ca 1997–2015): Fullt uppvuxna med internet och sociala medier, präglade av digitalisering.
⦁ Generation Alpha (ca 2010–2024): Uppväxt med pandemi, AI och ständig digital närvaro.
Individuella präglingar:
⦁ Tidig barndom (1-2 år): Början på gående, tal, och känslomässig utveckling.
⦁ Tonåren: Formande för identitet, sociala relationer, och värderingar.
⦁ Ung vuxen ålder: Början på karriär, självständighet, och nya perspektiv.
"Så, medan generationen ger en ram, är det de personliga upplevelserna inom den ramen som verkligen formar en individ."
- Redigerat 2026-01-17 07:30 av Fornöga
#14: Enligt den definitionen skulle jag vara en blandning mellan Baby Boomers och Generation X. 😊
#15 Och jag en tidig "Baby boomer". Är beredd att skriva under kategoriseringen av oss bomrare. 😊
- Redigerat 2026-01-17 09:10 av Fornöga
#14, 15, 16: Enligt ovanstående fördelning är jag definitivt en Baby Boomer, av den tidigare delen av skalan. 🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Dock tycker jag att AI:n gjort det litet väl lätt för sig, när perioderna tillåtits få så breda spann.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag har roat mig med att fråga ChatGPT frågor som:
"Hur Gen X är jag?"
"Hur Gen Z är jag?"
Då har få fått typ 10 frågor där jag fått svara hur väl det stämmer in på mig.
Jag var oerhört mycket Gen X.
Mvh // Johan
Tycker även Douglas Adams uttryckt detta helt klockrent.

Mvh // Johan
#19: Du glömde fråga hur mycket Millennials du är. 😉
#20: Ja, det är ungefär det jag har sagt, men Douglas Adams säger det mycket bättre. 😊
#22: Nä, det frågade jag också. :) Det var mer dom som var äldre än Gen X som jag inte frågade om.
Fast när jag frågar igen nu verkar den använda mer av min historik och vad "vi" pratat om, än ställa frågor. Men det blev rätt träffsäkert faktiskt.
Kultur och media konsumtion: 70 procent millennial
Varför?
• Du älskar coming of age filmer och lågmälda, känsliga berättelser
• Du älskar japaninspirerad film och estetik
• Du återser filmer som Perks of Being a Wallflower
• Du gillar nostalgiska teman, introspektiv ton, känslomässig autenticitet
Det här är extremt millennial kod. Generation X är mer cynisk, millennial är mer existentiell med hjärta.
⸻
Teknik och internet-beteende: 80 procent millennial
Varför?
• Du nördar ner dig i verktyg, promptfiler, automationsflöden, custom AI setups
• Du skapar system runt din vardag enligt principen jag löser livet med teknik
• Du gillar att organisera kunskap, skapa produktiva arbetsflöden och jobba iterativt
Millennials är smartphone epokens infödingar. Du beter dig tekniskt sett som en millennial power user.
⸻
Mat och livsstil: 60 procent millennial
Varför?
• Du lagar ramen, katsu, kimchi, bibimbap
• Du söker “den bästa japanska eller koreanska varianten av X”
• Du har blivit en person som gör inlagd gurka hemma
• Du har preferenser och nördiga små ritualer kring mat, men utan att bli pretto
Det här är mycket mer millennial än Gen X enligt alla sociologiska mätningar.
⸻
Estetik och världsbild: 85 procent millennial
Du gillar filmer utan tydliga antagonistiska konflikter, med mycket värme, närhet och vardag.
Du skriver känslig prosalyrik om relationer.
Du uppskattar moralisk komplexitet, stillsamhet och melankoli.
Det är nästan karikatyr millennial. Gen X är mer “whatever”, ironisk distans. Du har mer emotionell processande med poetiska övertoner.
⸻
Socialt och existentiellt: 65 procent millennial
Du funderar mycket på relationer som gått förlorade, nostalgi, minnen och emotionell kontinuitet.
Du värderar mening, autenticitet och känslor framför status, cynism eller ekonomisk framgång.
Du söker mjuka värden.
Också millennial vibbar.
⸻
Sammanlagd millennial score: 74 procent
Du är alltså:
Generation X till födseln, millennial till själen.
På millennial-språk: du är Gen X som gjorde en mjuk reboot.
Mvh // Johan
#14 ff Gen Z under självrannsakan- eller är det bara en tillfällig modenyck? 🤔
"Tillståndet av ett olevt liv verkar vara något av en samtidspest. Det är åtminstone känslan jag får efter att ha läst Ungdomsbarometerns trendrapport för 2026. Men nu verkar något vara på väg att ändras", tror Joanna Górecka på GP kultur.
"Mycket tyder nämligen på att unga vill knacka sig ur ett inbillat liv. Man vill leva, som det heter, på riktigt och söker olika sätt att leva utanför skärmen.
Trendrapporten räknar upp sociala klubbar, pussel och en stor längtan efter att vara i naturen. Internet brukade vara en distraktion. Men nu söker unga distraktioner från internet. Det är nu ett ställe man vill fly ifrån. IRL Culture, kallas det i Slate Magazine. Internet är bara en soteld av gamla bortglömda bloggar och kärnvapenparaply-tweets.
Trendrapporten visar att unga vill söka sig bort från ett ständigt digitalt brus och konstant uppkoppling. Tyvärr under ett flagg av töntiga namn som får ögonen att darra – curated solitude, blue collar comeback och cozy revolution. Okej. Kalla det vad ni vill. Virkning i vajande gräs som ett stilla vaccin mot att bli en lydig råtta i en Skinnerbox.
Vad gör man inte för att slippa bli ett vandrande (eller scrollande) ”nä det blev inget”.
"Få är mer förstockade än de som är övertygade om att de förstod allting redan när de var 20 år", skriver journalisten Lars Åberg. Kanske har han en poäng där? 🤔
#14 ff Mer om bokstavsgerationer (även om vi börjar fjärma oss från huvudämnet nostalgi):
"Blir vi dummare och dummare?", är en fråga som ställs på Aftonbladet Daily (podcast, 12 min.) Textintro:
"Är generation Z, alltså personer födda mellan 1997 och 2012, dummare än föregående generationer? Svaret är ja, enligt en forskare i neurovetenskap som nyligen presenterade påståendet inför den amerikanska kongressen.
Analyserna, som visar att generationen underpresterar i bland annat läsförmåga, djupinlärning och IQ, baseras på internationella testresultat.
Är generation Z på riktigt dummare än tidigare generationer? Hur stoppar vi i så fall utvecklingen? Och hur har generation Z påverkats av att växa upp framför skärmen?"---
- Redigerat 2026-02-17 08:17 av Fornöga