Disneys tecknade filmer
Vilken härlig nostalgitripp SVT Play erbjuder oss gamlingar. Eftersom jag alltid gillat de gamla serierna och filmerna njuter jag av att få se många av filmsnuttarna nu. Det är ju så lätt att bläddra förbi de nyaste och endast se de gamla godingarna:
Här är det första av många:
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Har alltid tyckt att de äldre disneyfilmerna har mer "själ" än de nyare. De nya känns som en löpande band-produkt där figurerna återanvänds gång på gång. Det är bara kläder, hudfärg och utrustning som växlar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2021-05-26 06:53 av Carmarino
Dom flesta av oss har nog någon form av relation till Disney. Jag och brorsan fick hem Kalle Anka i brevlådan en gång i veckan. Sedan dök det upp en ny pocketbok i handeln ofta. Jag minns ett program som hette Disneytajm på söndagmornarna där Lasse Åberg visade äldre och på den tiden lite nyare filmer.
Min bror och jag fick också en prenumeration på Kalle Anka under flera år. Vi satte in tidningarna i en ringpärm, så när det var regnigt väder på sommaren satt vi och läste om gamla tidningar. 😊
Disneytajm tittade jag på ibland. Vill minnas att de visade Scooby Doo också (även om det inte var en disneyfilm), och det var nog mest de filmerna jag var intresserad av.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3 Scooby Doo minns jag inte att jag såg där. Däremot visades Zorro. Jag vet inte om Zorro hade något med Disney att göra. Det var inte tecknad version..
#4: Nej, jag kan minnas fel när det gäller Scooby Doo.
Det är faktiskt en sak jag gillar med Disney+! Att man kan se massa gamla godingar när det kommer till Disney filmer!
Bästa är också att många av filmerna har bortklippta scener och bakom kulisser saker i små korta klipp man också kan titta på (intressant att få veta hur vissa filmer kom till och varför dem blev som de blev i slutänden).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4 Serien om Zorro som visades i Disneytajm spelades in mellan 1957 och 1959. Den var en Disneyproduktion. Guy Williams hette skådespelaren som gestaltade Zorro och Don Diego de la Vega.