Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketttv
Läst 511 ggr
[GIKmio]
2

En smak på livet

Kan smak och dryck väcka nostalgi och minnen från förr? Visst kan det.. Erik Haag och Lotta Lundgren bjuder in några kändisar på " experiment" Så här långt så har skådespelerskan och sångerskan Marianne Mörck och artisten Danny Saucedo bjudits in till detta program. Ett program som bjuder på maträtter dom åt som barn blandat med lite allvar och även skratt. Sänds på TV4 och redan sända program gå att se i efterhand.

• Redigerat 2026-02-25 17:51 av Fornöga
Carmarino
1

Kan inte komma på så många smak- och dryckminnen faktiskt, men det måste ju finnas en del. Det skulle möjligen vara filmjölk med socker och kanel. Det brukade jag äta på somrarna. Det var inga fasta mattider under dagen då, utan vi åt frukost på morgonen och mat på kvällen. Däremellan fick vi något ur kylen eller skafferiet. Då blev det oftast fil, och ibland blev det även skånska pepparkakor med smör och ost till filmjölken.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
1

Risotto. En gång i veckan i skolan. Åtminstone varannan. Jag älskade det som barn. Men länge sedan jag åt det.

[GIKmio]
2

Danny Saucedo fick nog som många andra svensk husmanskost som barn. Men med en mamma från Bolivia och en pappa från Polen så fick han även smaka på köket från både Sydamerika och Östeuropa.

[Göstage]
2

Lapskojs var min favoriträtt i barnbespisningen. Har inte ätit den sedan dess, så det var över 60 år sedan, men den är fortfarande i tacksamt minne bevarad.

(Tvåa på mattoppen från skolan kommer fläskpannkaka.)

Röran på mos och nötkött som passar lika bra nu som då
  • Redigerat 2021-09-08 20:00 av [Göstage]
Tarotstollan
0

Vi fick aldrig lapskojs i skolan, har faktiskt aldrig ätit det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1

#4: Ja, lapskojs kommer jag också ihåg. Minns dock inte att vi fick det i skolan, men min mor lagade det lite då och då. Det var gott.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
0

Grynkorv är inget att skoja om (även om vissa gjort det), men vem tar sig tid att tillaga sådan idag, undrar Bitte Assarmo på DGS.

Mat hör inte bara ihop med människans överlevnad utan också med kultur och traditioner. Och även om mattraditioner gärna flyter samman så finns det ändå vissa specifika maträtter som förknippas med särskilda landskap. Värmlandskorv med Värmland (förstås), ostkaka med Småland, pitepalt med Norrland och grynkorv med Västergötland. Listan kan göras lång. Även om jag växte…
  • Redigerat 2021-09-09 09:17 av [Göstage]
Carmarino
1

#7: Har aldrig smakat grynkorv. Det fanns ingen sådan att få i Skåne när jag växte upp, och jag tror inte det går att få tag i någon nu heller. Åtminstone har jag aldrig sett någon i kyldiskarna i affärerna här. Däremot tyckte jag Povel Ramels Grynkorv var otroligt rolig. 😊

[Göstage]
0

Grynkorv har inte heller jag smakat, men att den har sina vänner är uppenbart. (Även jag gillade Povels version.)

Sällskapet Grynkorvens Vänner har som syfte att med alla till buds stående, ehuru dock lagliga, medel vårda, bevara och utveckla Grynkorvstraditionen såväl vad gäller tillverkning som regelbundet intagande.
  • Redigerat 2021-09-09 12:32 av [Göstage]
[GIKmio]
0

Jag är lite imponerad över att deltagarna i tv-serien En smak på livet minns alla maträtter dom åt förr så väl. I mitt hem serverades så många maträtter att dom är svåra att komma ihåg 😊 Jag minns mest maten från skolbespisningen. Mattanterna var stränga och ogillade när man kastade mat men gjorde god köttfärssås. Och det blev för mycket av det goda för den lilla magen ibland. Och morsans hemgjorda fläskpannkaka var kanon .

[Göstage]
0

Mitt kanske tydligaste matminne från barndomen är inte en smak, utan en lukt. På Annadagen den 9 december lade min mor lutfisken i blöt, och den odören kändes i huset hela vägen fram till jul. Ännu idag kan jag dra mig till minnes den lukten, som inte var angenäm, men den utgör ett barndomsminne som bitit sig fast.

Den äldsta noteringen om svenska lutfisktraditioner är från Linköping och biskop Hans Brask (1464 – 1538), som enligt historien festade på lutfisk med mandel, russin och ärtor under fastan. På den tiden kunde man läsa att om man ville bereda torkade fiskar, som gädda, gös, brax, lake och sik till människoföda, låter man dem ligga i stark lut i två dagar, och en dag i rent vatten, så de blir mjuka igen, och sedan kokas fisken med tillsats av salt smör. Nuförtiden är tidsgränserna litet annorlunda
Carmarino
0

#10: Kommer inte heller ihåg särskilt många maträtter som serverades hemma. Vi fick ju lagad mat varje dag, och vad jag minns så var den god, men jag kan inte minnas vad vi åt - mer än potatismos och köttbullar och makrill-låda. 😊

Carmarino
1

#11: Min mor lade också lutfisken i blöt på Annadagen, men inte inne i lägenheten. Ett år lade hon den på balkongen, men det året var det väldigt kallt så vattnet hade frusit när hon skulle byta det. Sedan fick baljan stå i utrymmet utanför dörren mellan vår och grannens lägenheter. Därför minns jag inte lukten av luten särskilt väl. Däremot minns jag hur gott det var med lutfisk på julafton. 😋

[GIKmio]
1

Morsan lade lutfisken i blöt i källaren. Vi bodde i radhus och hade en egen källare med pannrum. Maten på julbordet har följt mig genom alla år sedan barnsben. Förutom en rätt. Lutfisken 😉

Carmarino
2

#14: Lutfisk är som surströmming; antingen tycker man om det eller så avskyr man det. Håller med om att lutfisk inte luktar särskilt gott och det smakar inte mycket utan tillbehören, d.v.s. såsen och potatisen. Kombinationen lutfisk, potatis och massor med sås är däremot jättegod.

[Göstage]
1

tlf2.jpg

Matnostalgi tycks vara inne: även kändiskockarna gick i barndom igår.😏

Carmarino
0

#16: Vältajmat i tablån. 👍

Fornöga
0

#4 ff Många använde den konserverade "Salta biten" som en beståndsdel i lapskojs, men den har jag inte sett på flera år. Någon som påträffat den konserven i hyllorna nyligen? Har sett att företaget Annerstedts sålde denna (och andra köttkonserver) till framåt 2015, men sedan försvinner spåren.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
1

#18: Den verkar inte finnas längre, men man kan göra egen.

https://www.koket.se/salta-biten

Kokt rimmad oxbringa med impotatis. Förr i världen en mycket uppskattad söndagsrätt. Oxbringa kokar du dagen före och värmer på vid servering.
Fornöga
0

#19 Rimmad oxbringa (inte den konserverade) och rotmos är en rätt som finns med positiva förtecken i smakminnet sedan barndomen. Det måste vara decennier sedan jag åt den rätten senast. 😲

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
1

#20: Tror inte jag har ätit den sedan jag var barn. Min mor lagade ofta lapskojs. Det var en favorit hemma hos oss.

Bo§e
2

Mållasoppa
Min mormor brukade ibland traktera oss med soppa på målla, som hon plockat längs tomtens utkanter.
Såvitt jag minns tillreddes den på samma sätt som spenatsoppa, och den var jättegod.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[Hayabusa-0001]
2

#20 Ohh!!! Det är gott! Serveras med ”rabbemos” och senap.
Serveras lokalt på restaurang lite då och då.

Rabbemos = rotmos

Carmarino
0

#22: Det har jag aldrig smakat. Fast vi åt inte så mycket soppa när jag var barn. Kanske därför jag fortfarande inte är särskilt förtjust i det.

Fornöga
1

#23 Skånsk senap, förmodar jag? 😊

Carmarino
1

#23: Kommer inte ihåg om vi åt det när jag var barn, men det är mycket möjligt. Vad jag minns hörde inte rabbemos till mina favoriter då, men jag lärde mig äta det när jag blev äldre.

Bo§e
2

Svagdricka var en vanlig måltidsdryck förr.
Vi hade ofta en sådan här kagge i skafferiet.

https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/622144/images/2008/img_3771_15787877.jpg

God, tyckte jag…🙂
Det var förmodligen min första kontakt med något kolsyrat.
Den hade en litet mustigare smak än den "svagdricka" som ibland kan dyka upp i petflaskor numera. Smaken är snarlik, men den den nya "retro-svagdrickan" är litet blaskigare, tycker jag…..eller så sviker mitt minne efter så många år…
Eller så stämmer det…😬 🙂

• Redigerat 2024-06-28 13:49 av Bo§e
GikMio
1

#27 Praktiserade ett halvår i tonåren på en arbetsplats där man bjöd på svagdricka till lunchen. Länge sedan jag drack det, men det var populärt hos mig och många andra.

GikMio
2

Köpte en säck potatis till midsommar, och massa potatis kvar. Tänkte ett tag köpa hackkorv idag med rödbetor igen. Riktig sommarmat. Uppväxt med det och det är jättegott. Det är värmländsk specialitet som många liknar vid pölsa. Jag brukar inte steka sönder hackkorven som skärs som falukorv så det blir en sörja dock. Mycket peppar och andra kryddor, och andra aptitliga ingredienser som bara värmlänningar vet 😏🙂

Bo§e
2

#29: Jag måste erkänna att jag inte vet så mycket om hackkorv, men det låter gott…!

Pölsa: Vi har alltid gillat den "norrlandspölsa" som brukar säljas i "plastkorv", men de senaste åren har den ena butiken efter den andra (i vår kommun) fasat ut den, och nu finns den ingenstans…! Saknar den….

Jo, norrlandspölsa finns förstås på burk fortfarande, men den är inte alls lika god, och har en bismak av "burk"….så den väljer vi bort…

Dock har vi (eller rättare sagt min sambo) tillverkat egen pölsa från scratch, och den har smakat gott.
Men kräver en hel del jobb….

• Redigerat 2024-06-28 15:11 av Bo§e
GikMio
1

#30 När man slaktar gris. Efter själva avrättningen så tömde man djuret på blodet som rann ner i ett stort kärl. Det tog man till vara på för att göra blodpudding och blodpalt. Hackkorv är det som blev kvar efter själva styckningen. Man tog och tar tillvara på allt. Ingen i min släkt hade stora gårdar med grisar fastän dom bodde på landsbygden, men närvarade vid slakt ibland.

Carmarino
1

#27: Första gången jag smakade svagdricka var hemma hos min dåvarande pojkvän. Jag var 16 år och bara van vid att dricka mjölk, så det var en stor omställning att lära mig dricka svagdricka. De drack det till varje måltid, så jag lärde mig småningom att till och med tycka om det. Tror dock inte jag skulle göra det idag. Kolsyrade drycker är ingen favorit för mig.

GikMio
3

#30 #31 Imorgon blir det hackkorv här. Har lite att göra imorgon förmiddag så jag funderar på att koka potatisen nu ikväll så det är bara att värma till morgondagens lunch. Hackkorven går snabbt att steka upp. Måste inhandla en burk rödbetor också. Det är ett måste, och eventuellt ett stekt ägg eller två .

GikMio
2

Är dags snart för Gammelvala i Brunskog.Ett utomhusmuseum under en veckas tid hur arbete och hantverk sköttes förr i tiden. Gammelvala i Brunskog utanför Arvika betyder den gamla världen. Serveras nävgröt med fläsk för besökarna. Tänkte ordna denna värmländska maträtt åt mig själv till veckan. Skrädmjöl ihop med fett från smält margarin, och stekt fläsk till det med lingonsylt. Mumsigt

Denna kommentar har tagits bort.
Torparmor
3

Lapskojs fick vi i skolan och någon enstaka gång hemma, det var en av mina favoriter. Bruna bönor med fläsk fick vi i skolan, vår lärarinna sa att hon älskade bruna bönor så då åt vi också upp, minns aldrig att det serverades hemma. Däremot pölsa som köptes i bit som man stekte tillsammans med kokt potatis och åt med rödbetor. På lördagarna kunde vi få chokladsoppa med ostsmörgås i skolan, den gillade jag fast det var socker i den (drack aldrig choklad med socker i).

Köttsoppa med klimp och blåbärssoppa med mandelklimp var gott, liksom nyponsoppa med grädde och mandelbiskvier. På vintersöndagarna kunde mamma varva äppelmos med skorpsmulor och hade i ugnen, jag tog mycket hemgjord vaniljsås till. Under en period hade vi tillgång till kaniner och stekta med god sås blev det kalasmat.

Mamma lagade god mat hon hade arbetat som kokerska och var uppväxt på ett lantbruk där man tog vara på det mesta.

Stekt korngrynskaka med fläsk och lingon fick vi ofta och fläsk med löksås och skalpotatis var vanligt. Rotmos med fläskkorv, värmlandskorv eller fläsklägg och pepparrotsgädda minns jag också

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2024-07-13 01:55 av Torparmor
Carmarino
2

#36: Nyponsoppa med grädde och mandelbiskvier minns jag också. Brukade få det hos en kompis och hennes mamma "ritade" figurer i soppan genom att hälla grädden i en tunn stråle ner i soppan. Tyckte det var så spännande att se vad det blev.

GikMio
1

#36 Morsan var också kokerska. Hon lagade underbart god mat. Mycket potatis med kotletter och brunsås samt massa fiskrätter. Sådan mat jag inte äter idag.

Torparmor
1

#38 Varför äter du ingen sån mat idag?

GikMio
0

#39 Äter tyvärr för mycket skräpmat och lättare tillagat numera.

Bo§e
1

Jag är inte säker på hur det förhåller sig i hela landet, men den "halvstora" korven som en gång kallades frukostkorv har jag inte sett på väldigt länge…

Utfasad och glömd…?

Torparmor
3

#41 är det en sån här du menar? https://www.dabas.com/productsheet/07321573537896

Under en skolperiod när jag hade för kort lunchrast för att åka hem och äta och vi inte fick skolmat så livnärde jag mig på en kall frukostkorv, en tekaka och en mugg mjölk. Allt fanns att köpa i små butiker nära skolan

• Redigerat 2024-07-14 09:35 av Torparmor
Fornöga
1

Korvfloran är riklig! 😉

Korv har avnjutits på svenska matbord sedan medeltiden. Här är 9 klassiker du bör ha koll på. Vilka saknar du i listan?
  • Redigerat 2024-07-14 09:55 av Fornöga
Fornöga
1

Är korven skräpmat? Nja, inte all sorts korv, hävdade näringsfysiologen Fredrik Paulún 2016.

Korv är något som många köttätare uppskattar. Tyvärr pekas det ofta ut som hälsovådligt. Men korv behöver inte vara så onyttigt så länge du väljer rätt.
Bo§e
1

#42: Ja, den liknar den frukostkorv som jag menade.
Svårt att avgöra storleken, men den är snarlik.
Har inte sett någon frukostkorv i butikerna på åratal…

Fornöga
1

#41 ff Kanske har den smugit sig in i charkdisken under annat namn?

Frukostkorv tjock Bamsegrill. Kärt barn har många namn; frukostkorv, lunchkorv eller Chicago hot dog. En klassisk korv av hög kvalité stoppad i naturtarm. Servera den som en lyxig korv med bröd, eller lunchkorv med tillbehör. Alla korvar från Johan i Hallen och Bergfalk härstammar från 1916 års grundrecept, och tillverkas på samma sätt nu som då med kött och kryddor-inget annat! Det tillsätts inga konstiga bindemedel, rök-essencer eller onödiga tillsatser. Vissa av korvarna röks med al- och bokspån för att tillsätta en lätt rund röksmak, och alla korvar har det där perfekta "knäcket" när man biter av. Goda korvar helt enkelt, skapade med hantverk och omtanke! Klassificeringen Easy innebär bra och enkla varor till rätt pris. Trygga varor som alltid finns på lager.
  • Redigerat 2024-07-14 16:42 av Fornöga
Bo§e
1

#46: Ja, eller så har namnet hi-jackats och nu står för någon helt annan charkvara….?
"Frukostkorvarna" som visas i länken är litet för långsmala för att passa in i de klassiska kriterierna….

En ny generation personal, har kanske inte någon koppling till originalprodukten, i avsaknad av historiska referenser…?

Fornöga
1

#47 Kan vara så, eller också att "korv till frukost" inte passar in med nutida matvanor- om man inte äter engelsk frukost då…😏

Great Britain is a historic sausage eating country, with more than 400 different kinds of sausage produced nationally, we even raise special kinds of pigs to produce the right kind of pork for sausages.
Bo§e
1

#48: Ja, namnet kan leda i fel riktning, om man inte är förtrogen med historiken…..

Tillhörande en äldre generation, har jag aldrig tolkat namnet bokstavligt (dvs förknippat det med just frukost).
För mig har namnet enbart beskrivit en viss sorts korv, med allmänt användningsområde.

Bo§e
1

Fläskkorv verkar har bytt namn till "köttkorv".
Varför…?

Produkten är såvitt jag förstår, densamma, och ser precis likadan ut, och smakar precis på samma sätt.

För övrigt känner jag vissa "pleonasm-vibbar" inför ordet köttkorv….

• Redigerat 2024-07-15 14:39 av Bo§e
Torparmor
1

#50 Benämningar urholkas när deras ursprung försvinner.

Äkta fläskkorv innehåller bara magert fläskkött medan äkta köttkorv innehåller 1 del fläskkött och 2 delar oxkött och kryddpeppar. I min mors recept fanns kanel med i fläskkorven. Övriga ingredienser är annars rätt lika

• Redigerat 2024-07-16 11:00 av Torparmor
Fornöga
1

2026 Eftersom den här tråden inte varit i bruk på länge och trådserien "Maträtter från förr" mer livaktigt avhandlar ungefär samma ämne kan vi väl sätta 🅿 här och fortsätta där?

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer