Maträtter från förr #6
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dags att bege sig vidare i en ny tråd i sökande efter föda från förr, senast höll vi till här.
I trådarna diskuteras det mesta från fläsk, fågel och fisk samt pilsner och primörer, allt med intentionen att söka rätternas historia och utforska vår egen erfarenhet av dem från barndom och uppväxt.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Något som vi åt väldigt ofta på somrarna var filmjölk med socker och kanel. Till det blev det en eller två skånepepparkakor med ost. Det var så gott - och på den tiden var de mycket större.
https://www.mathem.se/se/products/6180-thulins-skanepepparkakor-thulins-pepparkakor/
Skulle kanske testa att baka dem själv. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 I mitt barndomshem var det filbunke (eller "fillebonke" som vi sa) som stod högt i kurs, främst för att far i huset älskade den rätten, och den skulle vara hemlagad förstås.
Ett tag sedan jag åt Skånepepparkakor- jag trodde att de inte såldes längre, men de finns ju kvar, om än i mindre format. "Risk" för att jag köper en förpackning idag. 😉
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2025-12-01 09:23 av Fornöga
#1: Filmjölk med socker och kanel förekommer ofta här hemma. Det är inte många dagar sedan jag åt det…👍
Ja, visst har man "smygkrympt" skånepepparkakorna….!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#2: "Fillebunk" kallade min mor det. Kan dock inte minnas att jag åt det någon gång. Skånsk pepparkaka har jag ätit lite då och då, men det har oftast varit utan filmjölken. Numera äter jag mest grekisk yoghurt. 😊
Något min mor talade lyriskt om var kalvdans. Det tror jag aldrig jag har ätit, för redan när jag var barn var det inte helt lätt att få tag i råmjölk.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-12-01 11:20 av Carmarino
#3: Tror pepparkakorna var åtminstone en centimeter större i diameter förr - om inte mer. Tycker de ser så ynkliga ut numera. Fast de smakar åtminstone likadant som förr. Alltid något. 😊
#5 Tji tjocka pepparkakor i butiken idag, får nöja mig med de tunna. 🤷♂️
- Redigerat 2025-12-01 11:24 av Fornöga
#6: Så synd. Har visserligen inte kollat på länge, men det brukar finnas i affärerna här. Fast det är ju i Skåne förstås. 😊
#7 Det var inte så länge sedan jag såg dem i affären- de kan vara tillfälligt slut, eller också var de bara skymda av andra förpackningar.
#8: Hos oss har dessa pepparkakor flyttats runt, och periodvis hamnat på mindre logiska platser i affären.
Det verkar som om man har haft svårt att kategorisera produkten, eller så har den blivit "hemlös", till förmån för allt nytt och flashigt som måste få plats….?
Ett tag stod skånepepparkakorna intill ströbrödet…!
#8: #9: Ja, de kan vara lite svåra att hitta har jag också märkt. De brukar åtminstone stå på brödavdelningen, så letar man igenom alla hyllorna där hittar man dem förhoppningsvis till slut. 😊
Jag har alltid uppskattat Gyllenhammars Gyllenmust. En produkt som funnits sedan "tidernas begynnelse".
En kopp varm, lugnande Gyllenmust till nattmackan är vanligen en säker metod att återställa kroppen till "sömn-mode"…
Nu har dock tillgången på denna välling blivit litet skakig, och för närvarande finns den inte i någon av traktens livsmedelshallar, trots att ICA säger sig ha den i sitt sortiment.
Har vi här ännu en rödlistad art…?
#11 Ja, den verkar ha utgått ur sortimentet (svaret baserat på sökresultat på nätet).
#12: Dock verkar ICA fortfarande sälja den, men kanske inte rikstäckande…?
#13 Man kanske säljer ut lagret?
#14: Ja, det är möjligt.
Har fortfarande kvar litet av det "förråd" som jag köpte för något år sedan.
Sedan får jag väl försöka navigera mig fram till något motsvarande….om det nu finns…
#13: Kollade vårt lokala ICA Maxi och där verkar bara havregrynen finnas, inte Gyllenmusten.
Vet inte om denna varit med tidigare, men i så fall blir det en liten repetition. 😁
https://www.news55.se/livsstil/mat-dryck/minns-du-klassikerna-nu-gor-70-och-80-talets-mat-comeback/
Kom att tänka på julkorv. Är det något ni brukar äta till jul? Tror att vi hade det på julbordet, men jag är osäker på om mor gjorde den själv eller om den köptes färdig. Den är inget måste för mig, men jag äter den om den serveras. Föredrar dock prinskorv. 😊
#18 Oj, nu blir jag lite sentimental när jag kommer att tänka på den Värmlandskorv som min mor stoppade varje jul, för mig är den oöverträffad! Tröstar mig med med färdig kött- eller fläskkorv, men det blir inte alls det samma. Prinskorv platsar på jultallriken, stekt sådan då.
#19: Värmlandskorven ser ut att påminna en del om julkorven/fläskkorven, men kan tänka mig att det är något speciellt med hemgjord efter eget recept. Ja, prinskorven ska vara stekt. Den är godast så - även om jag mycket väl kan äta den rå också. 😊
#18: Nej, någon särskild julkorvtradition förekom inte hos oss, vare sig hemgjord- eller färdig. Andra korvar kunde förekomma, däribland prinskorv.
Vårt julbord var ganska förenklat, och innehöll bara "huvudattraktionerna", ganska långt från det gamla fulladdade "bondejulbordet".
Dock gillar jag fläskkorv/julkorv, om det bjuds…
Vi hade väl inte något överdåd heller direkt, men något som alltid förekom var mors hemgjorda sylta. Hon gjorde den oval och den låg i press ett antal dagar. Den var inte direkt något favorit för mig, men jag brukade äta någon skiva åtminstone. Mor däremot älskade den så för henne gjorde det inget om vi andra inte åt den. Då blev det mer kvar till henne. 😁
Mathistorikern Richard Tellström spår att Janssons frestelse inom tre år kan gå förbi skinkan som julbordets prioritet ett. Gäller dock inte mitt julbord. 😉
- Redigerat 2025-12-14 21:18 av Fornöga
#23: Inte mitt heller. Föredrar vanlig potatisgratäng.
#6 ff Angående de skånska pepparkakornas frånvaro i butiken så hade jag turen att träffa på en brödutkörare på plats idag, och han berättade att det var något krångel i produktions- eller leveransledet, men att de skall återkomma i hyllorna under januari.
#25: Såg ett test av pepparkakor för några dagar sedan. Där hade de tagit med de skånska pepparkakorna av någon anledning, trots att det är en helt annan sorts pepparkaka än de vanliga små. 😁
#23 ff Tellström byter fot om skinka vs Jansson? 😉
#27: Det är nog för att han sa att Jansson skulle ta över. Då började folk stödköpa skinka. 😁
#28 👍😁
Idag blir det risgröt till frukost. Äter sällan den rätten. min mage tycker att den är jobbig, men är det juldagsmorgon så är det…😏
#30: Risgrynsgröt är den enda gröt jag tycker om, men jag äter den i princip bara på julafton. Köpte en färdig "korv", som jag delade med tomten. Tyvärr var riset lite underkokt. Tycker inte om när det är en hård kärna i mitten på riskornen.
#31 Tomten ser rätt nöjd ut 😊, medan bocken är mer outgrundlig. 😶
Dagens start blev en julskinksmörgås till frukostkaffet.
Tryckte i mig två skinkmackor till gröten och kaffet- kan ha varit en för mycket…😏
Av misstag köpte jag "sockerfri" julmust, men all oro skingrades, då smaken i stort sett var identisk med den "vanliga".
Mer hälsosamt..? Vet ej. Då och då varnas det även för de artificiella sötningsmedlen…..
- Redigerat 2025-12-25 11:10 av Bo§e
#35 Jag köper alltid den med vita korken (sockerfi), men liksom du är jag tveksam om vitsen med det…
- Redigerat 2025-12-25 11:18 av Fornöga
#32: Han är inte riktigt lika outgrundlig när man ser honom från ett annat håll. 😊
Om inte "om" varit kanske svenska folket högtidligen intagit Biff Stroganoff som festmåltid i morgon…
"– Skålandet i champagne var vid sekelskiftet 1900 en begränsad borgerlig tradition och blev allmänt först under 1900-talets senare hälft. Annat som en gång var festligt ter sig i dag ganska vardagligt. Den svenske krögaren Tore Wretman föreslog så sent som 1970 biff stroganoff med ris och sallad som nyårsmeny", berättade intendenten på Nordiska Museet Lena Kättström Höök 2018 i samband med presentationen av boken "Gott nytt år! Drakar, eldar och champagne".
- Redigerat 2025-12-30 18:32 av Fornöga
#38: Det låter ju gott. Själv ska jag laga kyckling med ris och gräddsås. Till det dricker jag ett glas vitt - d.v.s. mjölk. 😁
#39 Här blir det det vanliga nyårskäket: "lyxburgare" (kallar det mest så för att lura smaklökarna) samt potatisterrin. Till efterrätt blir det champagneglass i kupa.
#35: För min egna del så går "artificiella sötningsmedel" bort direkt. Är inte rädd varken för vanligt strösocker (sockerbetssocker) eller fruktsocker, även om jag föredrar det sistnämnda.
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
Lättlagat och gott, då som nu:
Kalvsylta med kokt potatis och rödbetor.
Det blev dagens middagsmål…👍
I dagarna bär det av för den årliga slädkaravanen bakom häst mellan Älvdalen och Röros i Norge, och i år satsar man på traditionell mat från lokala matproducenter. Bland annat skall man äta Gustavskorv på knäckebrödet- lite okänsligt kan man kanske tycka, med hästkorv i de trogna dragarnas närvaro.
Klara, som vi tidigare besökt i inredningstråden, vill inte bara bo som på fyrtiotalet- hon ser även gärna "rätter från förr" på matbordet. 🍽
Jag saknar gammaldags SVAGDRICKA. Det fanns många olika lokala bryggerier som gjorde en egen god variant, förr.
Det man kan köpa idag smakar mer som en maltdryck med tillsatt kolsyra. Någon enstaka variant har bottensats, som det ska vara. Tomelilla bryggaren tex.
Senast har jag använt Kopparbergs svagdricka för att tillverka egen glögg enl, AndersPåLandets recept.
Dagens färdigrätter i frysen hade en föregångare. Har inget minne att jag köpt någon sådan här konservmat, som verkar lika lite aptitlig som sina efterföljare. Producenten har väl helt gått över till barnmat numera?
- Redigerat 2026-02-17 09:21 av Fornöga
#47: Kan inte minnas att jag ens sett sådana burkar. 😊
#47: Jag minns dem, om än diffust. Det försöket blev nog inte så långlivat.
Jag kan t.o.m. ha provat någon enstaka gång, men kan inte minnas att det gav "mersmak".
Som "nödproviant" må det få godkänt, men inte som kulinarisk höjdpunkt…🙂
#47 för tankarna till en annan färdigprodukt som inte riktigt "lyfte". Nämligen färdigkokt potatis med dill, som konserv.
Som jag minns, hade den en främmande bismak, och möjligen också en avvikande konsistens, som fjärmade produkten från en autentisk "potatisupplevelse"…
Har provat, av nyfikenhet, men det blev ingen repris…😏
- Redigerat 2026-02-17 10:14 av Bo§e
#50: Brukade köpa den här på 90-talet, fast jag har inte för mig att det var ICA Basic utan ICA:s vanliga sortiment. Den hade en liten bismak, men efter att ha sköljt potatisen så försvann den nästan helt. Det var enbart potatis, så ingen dill. Både jag och min dåvarande katt tyckte den var väldigt god. Vi åt den direkt ur burken. 😁
Den finns även i tärnad form.
- Redigerat 2026-02-17 10:28 av Carmarino
#51: Glasburk kanske fungerar bättre…?
#52: Ja, det är möjligt. Metall ger nog en lite annan smak.
Kanske har vi redan i någon tidigare tråd dragit oss till minnes de här nostalgiska rätterna från förr, men i så fall dukar vi fram dem på nytt nu.
- Redigerat 2026-02-18 09:27 av Fornöga
#54: Det var längesedan jag gjorde gratinerad falukorv. Gott, men jag föredrar den stekt med makaroner till. 😊
Flygande Jacob äter jag lite då och då, men jag lagar den inte själv. Kör med Dafgårds färdiga. Bra att ha i frysen att ta till när jag inte orkar laga middag själv.
Fylld paprika har jag aldrig ätit och kommer aldrig att äta. Kan inte äta paprika utan att bli väldigt sjuk, så den står jag över.
Hawaii-kassler har jag inte ätit på länge, men det är rätt gott.
Varma mackor brukade min bror göra i våffeljärnet. Det var så gott med ost och skinka. 😋
After Eight-päron har jag gjort ibland, men det är nog några år sedan. Har ett par små askar After Eight, så det kanske är dags att köpa en burk päron också. 😁
Räkcocktail är också jättegott, men har inte ätit det på många år. Har aldrig gjort det själv, men äter det gärna på restaurang.
Hajkbanan fanns inte på tiden jag var scout, så det har jag aldrig smakat. Vi körde mest med pinnbröd.
Kladdkaka är ingen direkt favorit, men jag brukar ändå ha en förpackning i frysen. ICA brukar dela ut deras kladdkaka när man fyller år, och eftersom jag inte äter en hel kaka själv så blir den oftast liggande kvar i frysen. Får se nästa vecka om det blir en ny även i år. 😉
Flintastek har jag nog aldrig ätit. Själv grillar jag inte och de få gånger min bror har grillat så har det varit andra sorters kött.
Wok och tacopaj har jag inte heller ätit någon gång. Är inte så förtjust i asiatisk mat och tacofredag har jag aldrig varit med om. Blev förvisso bjuden på taco hos en kompis en gång, men jag tror inte det var en fredag.
#54: Gratinerad falukorv har jag gjort, men det ligger långt tillbaka i tiden. Helt ok, som jag minns, men "falukorv" är inte alltid falukorv, och däri ligger "biljetten" till att det skall bli lyckat…
Kladdkaka är inget som jag suktar efter, men precis som nämns i #55, dyker den ibland upp som "gåva" hos vår lokala handlare.
Jag minns att kladdkakan, när den "peakade", retade min "konservativa" nerv, då den, arm i arm med morotskakan, hade en tendens att tränga undan många av våra "klassiska" bakverk från kaféernas utbud….🙂
För övrigt har nog inget av ovanstående gjort något djupare avtryck, eller påverkat mitt/vårt matlagande….
Jag tycker att det är svårt att hitta falukorv, som smakar som den gjorde förr. Efter mycket sökande har jag hittat en bra ersättning, men den får inte heta "falukorv".
Det finns något som heter "Kung Ingels korv" som är nästan som förr, - men det är alltså en kalkon-korv. Rekommenderas.
#57: Håller med dig. Att hitta en klassisk falukorv, innebär ett kryssande mellan olika "wannabes".
Skillnaden märks redan i stekpannan, tycker jag….
#57: Brukar köpa Scans falukorv, men inte heller den smakar riktigt likadant som förr - eller också är det mina smaklökar som har förändrats. Tycker det är gott att äta en skiva rå falukorv ibland, men de var godare förr.
#59: Ja, vi har också landat i att Scan falukorv är "mest genuin", och köper bara den numera.
Ja, visst är det gott med en korvsmörgås…🙂
- Redigerat 2026-02-18 15:57 av Bo§e
#55 ff Ugnstekt falukorv med olika sorters fyllning älskar jag, men jag har inte lagat den på egen hand. Instämmer med er som saknar "riktig" falukorv.
Varma mackor har jag gjort ibland i min smörgåsgrill, men det var ett tag sedan senast. Kanske dags att smörja järnet igen?
Hawaiikassler och Flygande Jacob hör också till kategorin favoriter som det var länge sedan jag åt.
#61: Blev nu påmind om att det är väldigt länge sedan, men jag brukar laga till varma mackor i ugn.
Oftast ganska enkla, med smör, champinjoner och ost. Väldigt goda…👍
#61: Har aldrig köpt någon smörgåsgrill, eftersom jag såg att det gick lika bra med ett våffeljärn. Dock fungerade inte mitt våffeljärn så bra. Det var väl inte instekt ordentligt, för allting - inklusive våffelsmet - fastnade hela tiden. Så det har inte blivit så många varma mackor för mig.
Nu har jag dock fått ärva min mors väl instekta våffeljärn, så kanske skulle jag testa igen. Har både skinka och ost hemma. Däremot har jag inget passande bröd. Köper aldrig rostbröd men jag kanske skulle köpa en paket och testa. Synd bara att de är så stora. Får se om det finns lite mindre förpackningar också.
Min mor brukade laga till vad hon kallade "köttsmörgåsar", i stekpannan.
Köttfärs, sammanstekt med en limpskiva, ungefär som en "ensidig" hamburgare, men med köttfärs och bröd i "symbios".
De var väldigt goda, och jag har senare försökt mig på detta, men har inte lyckats hitta rätt teknik, för att få dessa barndomsdelikatesser att återuppstå, så som de var…..
Och nu finns ingen kvar att fråga….
#64: Har för mig att jag har sett någon på Instagram göra sådana, men jag minns inte vem och inte hur de gjorde.
Renskav kanske inte kvalificerar sig som "mat från förr", men för vår del är det nu väldigt länge sedan.
Denna jättegoda (och lättlagade) "ren-kebab" var förr vanlig, och låg väl synlig i frysdiskarna, men efter Tjernobylincidenten försvann den helt/delvis från scenen, åtminstone under en period, och jag är inte säker på att den gjort någon fullständig comeback efter detta uppehåll.
Renskav förefaller idag ha blivit litet bortglömd, jämfört med de "gyllene" åren…
Måste komma ihåg att titta efter renskav nästa gång…eller snart….🙂
- Redigerat 2026-02-19 16:39 av Bo§e
#66 Såg faktiskt renskav i frysdisken senast i måndags i butiken där jag brukar handla så det går att få tag på. (Jag har dock själv aldrig smakat rätten.)
- Redigerat 2026-02-19 18:28 av Fornöga
#67: Ja, antagligen finns renskavet, men utan sin forna framskjutna placering. Måste komma ihåg att titta.
En god rätt som jag rekommenderar.
Ett vandringsskämt som spreds efter 860426 lydde:
"Om du inte hittar renskavet i butiken, be att de släcker ljuset, så ser du det kontaminerade livsmedlet lysa"
🙂
- Redigerat 2026-02-19 18:55 av Bo§e
#66: Har för mig att jag ätit det någon gång för länge sedan, men jag har inte själv lagat det. Vill minnas att jag tyckte det var rätt gott.
Brödpuddingen sägs ha anor ända sedan 1700-talet, men någon sådan har aldrig hamnat på min tallrik. Här är ett recept om någon vill pröva på rätten.
#70: Inte min tallrik heller vad jag kan minnas. Vid några tillfällen kan det ha förekommit fattiga riddare, men annars inget med tillagat bröd vad jag kan minnas.
#70: Vi provade faktiskt detta, för några år sedan.
Inte så himlastormande märkvärdigt, men det var gott.
Vi bytte vaniljsåsen mot turkisk yoghurt, vill jag minnas.🙂
Idag är det Husmanskostens dag.
#73 Ett gott initiativ! 👍
En sådan här dag är det väl inte mer än rätt att husmanskostens överstepräst får komma till tals? 😉
#74: Isterband har jag nog aldrig ätit. Har inget minne av det i alla fall.
Möjligen kan jag ha smakat det när jag följde med en kompis till hennes morföräldrar. Det var på vintern och jag blev bjuden på ett riktigt småländskt gille, där det dukades upp ett bord rikligt fyllt med småländska delikatesser. Det enda jag kommer ihåg är dock att jag åt ostkaka - och att hennes mormor tyckte det var så roligt med "en flicka som åt ordentligt och inte bara satt och petade i maten". 😁
En annan kompis, vars fars släkt också kom från Småland, brukade göra egna isterband till jul. Det hörde till på deras julbord.
#76 Isterband var det inte så länge sedan jag åt. Stuvad potatis hör förstås till, och gärna rödbetor också.
#78 Värdigt Husmanskostens dag! 👍
#79: Ja, och ändå tror jag inte de på restaurangen var medvetna om vilken dag det var. De serverar ofta färsrätter på torsdagarna, och som tur är har jag ofta ärende i den stan dessa dagar. 😋
Här blir det en sen middag, och om den kvalificerar sig som husmanskost, överlåter jag till er andra.
Det blir strax:
Inlagd sill + kokt potatis + omelett.
🙂
#81: Det kan nog räknas som husmanskost. 😊
#82: Det tycker jag också. Även om rätten sällan nämns i de sammanhangen, kan vi väl åtminstone kalla den "traditionell"..🙂
#83: Definitivt. 😊
Himmel och pannkaka: här går Sveriges plättgräns.
#85: För mig är plättar de små som man gräddar i en plättlagg. Pannkakor är de stora som gräddas i stekpanna. Fast smeten är väl samma har jag för mig.
#86 Samma här, men så befinner vi ju oss söder om plättgränsen också. 😊
#86: Samma här. Formatet bestämmer namnet. 🙂
I går blev det isterband, stuvad potatis och rödbetor…👍
Minns någon långfilen ?
En gång tillhörande butikernas standardsortiment, har den under senare decennier, fört en allt mer tynande tillvaro, särskilt i landets södra delar.
Har inte ätit långfil på väldigt många år, men jag gillade den. Kan inte säga att jag "jagat runt" efter långfil, men om den funnits tillgänglig, hade jag köpt den.
Nu tycks den ha försvunnit även i norr, åtminstone från de ledande producenterna.
Ett kunskapsgap verkar ha uppstått.
Vet den yngre generationen vad långfil är…?
- Redigerat 2026-03-18 15:17 av Bo§e
#90 Jag känner ju till namnet, men jag tror inte att jag smakat den någon gång. Tydligen så säljer Norrmejerier produkten fortfarande.
#91: Den var (som jag minns) inte fullt så "sur" som filmjölk, och konsistensen avspeglade tydligt dess namn, då den verkligen var "lång" och "töjbar" på ett sätt som den var ensam om…🙂
#92 "Den går t.o.m. att klippa med sax", som det står i produktbeskrivningen ovan. 😊
#91: Det är samma för mig. Kan inte minnas att jag har smakat det någon gång. Vi hade bara den vanliga filen, som serverades med socker och kanel. Plus en skånsk pepparkaka med smör och ost på. Till det ett glas skummjölk. 😊
#94: Apropå skånsk pepparkaka, gjorde jag ett fynd i går, och hittade den, överraskande, i en affär som jag mycket sällan besöker…!
Här har den för övrigt försvunnit från alla större butiker.
Jag köpte två paket…🙂
#95: Här nere tror jag de flesta butikerna säljer den. Fast jag har inte kollat alla, så jag är inte säker. Har köpt en förpackning ibland. De är goda men drabbade av krympflation, så de är avsevärt mindre än förr.
#96: De jag hittade i går var nästan "normalstora", och dessutom fräscha och inte så torra.
Kanske en konspirationsteori, men kan det vara så att de krymper i samband med torkningen, om de får ligga länge på butikshyllan…? (Och att jag hade tur i går…?)
🙂
#97: Tror inte diametern krymper då, bara tjockleken.
#94 Filbunke åts flitigt i mitt barndomshem, främst för att far i huset älskade den rätten.
#94 ff Har spanat förgäves i min stambutik efter skånepepparkakorna. Brödutköraren sa i julas att de skulle komma efter nyår, men tji verkar det med den saken.
Dags att duka upp för nästa sittning!
🍽😋