"Världens bästa låt"?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På tidskriften Rolling Stones lista över världens 500 bästa låtar toppade tidigare (2004) Bob Dylans "Like a rolling stone", men i en reviderad version av listan är den nu nedpetad till en fjärdeplats. Toppar gör Aretha Franklins version av "Respect".
(Jag föredrog Otis Reddings inspelning av den låten, men tycker inte heller att hans version skulle vara listetta.)
Aretha Franklin: "Respect" (1967)
Public Enemy: "Fight the power" (1989)
Sam Cooke: "A change is gonna come" (1964)
Bob Dylan: "Like a rolling stone" (1965)
Nirvana: "Smells like teen spirit" (1991)
- Redigerat 2021-09-16 12:02 av [Göstage]
#0: Kan inte säga att någon av de 10 första hör till dem som är på min "världens-bästa"-lista. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2 "A Change is gonna come" skulle jag väl kunna tänka mig bland de fem.
En het kandidat på en topplacering för min del är "A song for you" av och med Leon Russell.
Här finns en hel del att plöja igenom (om artikeln inte blir betalspärrad…)
#4: Kollade igenom de första och de sista 50 som hastigast och det är flera jag inte ens har hört tror jag. Sedan är det en del av de 50 nedersta som jag skulle sätta mycket högre upp på listan. Har dock rätt svårt att rangordna låtar eftersom vilken låt jag gillar bäst ofta beror på vilket humör jag är på, så det varierar en del. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2021-09-16 15:46 av Carmarino
Nirvana. Suverän👍 Resten kan kvitta. Beatles Strawberry Fields Forever kom väl top-10 också? Den funkar också.. Soft men inte så smörigt ändå 😊👍 Det gillar en rocker.
En låt som jag saknar bland de 500, har kikat igenom alla.
Och en till, Bad moon rising.
- Redigerat 2021-09-25 06:59 av kamera0710
#7: Håller med på bägge.
Det är svårt att välja ut låtar. Bättre att välja ut låtar på en lista i olika musikgenrer istället. Mycket är överskattat. Det är samma med listor på filmer.
Ja, musiksmaken skiljer sig väldigt mycket från person till person, så det är omöjligt att få en "rättvis" lista.
Den här tycker jag är en av världens bästa sånger. Men det är jag kanske rätt ensam om, även om den brukar vara med när urval görs av Sven-Ingvars bästa låtar.
#12 Chansen är kanske inte så stor att det hamnar på Rolling Stones topplista, men man kan ju gilla låten ändå!😊
40 år senare och lika bra.
#14: Den första versionen av den låten jag hörde var den danska Hvor skal vi sove i nat, med duon Laban.
https://youtu.be/_lSpqxq57Rk
Den andra versionen var den svenska Var ska vi sova i natt, med gruppen Perikles.
https://m.youtube.com/watch?v=SvISjeBJ6L8
Det dröjde rätt många år innan jag hörde det italienska originalet. Tycker alla är lika bra fortfarande. 😊
- Redigerat 2021-10-22 04:39 av Carmarino
#15:
Perikles låt har man hört en och annan gång.
#16: Var och tittade på Harpo Banana Band när de spelade i Höllviken en gång. Det var på ett dansställe och två dansband spelade under kvällen. Perikles var ett av dem. På den tiden var de bara kända i Skåne och det var några år innan de slog igenom med Var ska vi sova i natt. 😊
#17:
Den där Harpo har jag hört talas om tror jag 😁
#18: Annars kan du friska upp minnet snart. 😊 Han ska vara med i årets omgång av Så mycket bättre. Den startar 30 oktober, men han är bara med i de tre sista avsnitten. De sänds 4, 11 och 18 december.
https://www.tv4.se/artikel/2HGVpcOKrLywVB331E1nHr/sa-blir-sa-mycket-baettre-2021
Det är Harpo som ser ut som en Redneck i snickarbyxor, halmhatt och skägg. 😄
- Redigerat 2021-10-22 17:50 av Carmarino
#19:
😊
Riktigt fina låtar! Har även skrivit en egen lista ifall någon vill ha ännu mer inspiration :)
https://australienbackpacker.se/varldens-basta-latar/
Det är svårt att rangordna bästa låtarna. Det är stört omöjligt. Huvudsaken man har sin egen topp-10 oavsett musiksmak och tycke.. Nu i juletid minns jag att jag hörde denna låt under en jul på 80-talet. I mitt tycke en suverän låt med Status Quo även om inte andra tycker det. Sedan om den hamnar topp-10 hos mig personligen.. Nja
Jaså vad det topp-5.. Brukar väl vara topp-10 annars. Såg att jag varit inne och tomtat då ( högtiden till trots ) men förträngt det. Men Nirvana är bra 👍
#23 Det var mer än så- Billboard hade "Top(p) 500". (#0) 😊
#22 Under tonåren gjorde jag och en kamrat topplistor varje vecka. Det gjorde att jag idag har rätt många låtar från den tiden kvar i minnet, medan referensmaterialet tunnades ut med åren och vissa perioder har jag inte alls influerats av. Skulle jag "tvingas" att ta fram en absolut listetta skulle det nog bli en countrylåt framförd av en artist som så långt hade haft en helt annan repertoar. Fast placeringen beror nog lika mycket på nostalgiska minnen från den tiden som på själva låten.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Dancing on my own med Robyn- "världens bästa låt"? 🤔
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-09-19 08:14 av Fornöga
#25: Vet inte om jag håller med om det, även om den är bra. Men världens bästa, nja. 🤔
#26 Att objektivt lista bästa låtarna klarar väl knappt ens AI? 😉 Av de tio första på P3-listan (här är hela) så skulle nog låten på fjärde plats ligga överst- på min lista. (Men fristående från P3-listan finns min topp i #24.)
- Redigerat 2024-09-19 08:43 av Fornöga
En lista med "världens 300 bästa låtar" som inte har en enda Creedence-låt med, men flera ABBA-låtar, ger jag inte mycket för. Lägger in en av många som jag tycker platsar.
När det gäller Dion Warwick (hennes låt Walk on by är med på listan) skulle jag säga att den här är en av hennes bästa.
Skulle vi som skriver i denna tråd försöka enas om dom bästa låtarna någonsin skulle vi troligtvis ryka ihop 😊. Det är olika musiksmak, generation, näsa för detaljer inom musiken osv. Det där med att rangordna musik är som att rangordna idrottare ( man har börjat jämföra 56:orna med 99:orna såg jag på instagram).. Alla är goda för sin tid 🙂
#30 Ja, vi kanske ska slåss om saken! 😊
#29 Där är vi överens i alla fall. Den spelades mycket på radio när jag började skolan ( 1981 eller 1982)
#31 Vi kan anordna en festival på ett öppet fält så får folk göra upp vilken låt som är bäst 😊
#28: Håller med. Creedence borde ha med minst 2-3 låtar på listan.
Kristin Lundell i Expressen "kokar över" inför listan, men "Broder Daniel"- allvarligt? 🙄
Synth eller hårdrock, apropå att slåss om saken!😊
Endast en låt med Bob Dylan- "Like a rolling stone" på plats 30…😣
- Redigerat 2024-09-20 21:09 av Fornöga
#25 ff P300 fortsätter att väcka kommentarer, Aftonbladets popskribent Markus Larsson kallar den för "en lokalpatriotisk buskis". 😏
Det var länge sedan jag lyssnade på P3. Att utse ”världens bästa låt” är meningslöst eftersom det finns ett otal personliga preferenser med i ekvationen. För att inte tala om humör och sinnesstämning.
#38 Nej, P3 är inte heller min likör, och listor får man förstås ta för vad det är, men många tyckare i media verkar väldigt engagerade - det finns väl en del prestige inblandat.
Med detta sagt drar jag mig till minnes sajten Topplistor iFokus, som försvann i samband med att sajten gjordes om. Jag får väl erkänna att jag gärna röstade där, både om musik och annat. 😳🙂
#0: Tidningen heter ROLLING STONE men det visste du säkert. :-)
Jag vet inte hur ofta de uppdaterar den där TOP 500 men jag vill minnas att de uppdaterar den var 3:e eller var 5:e år. En minst lika intressant lista är över de 500 bästa gitarristerna. Eller är det de 100 bästa gitarristerna. Även den listan är RS som genom framröstning fått fram. Vill minnas att Jimi Hendrix toppat många år. Men även han har möjligtvis trillat ner.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2024-09-30 19:48 av Öland 4ever (oland4ever.com)
#40 Ja, "Stone" är ju försett med ett genitiv-s i det här fallet. 🤷♂️
- Redigerat 2024-09-30 20:15 av Fornöga
#39: Den finns ju kvar, och det går fortfarande att skapa topplistor på alla sajter (finns att välja när man skapar en ny tråd), men jag för mig att de inte funkar lika bra som tidigare.
#42 Ja, jag har samma intryck. Listorna var ju ganska "heta" på sin tid och dåvarande form.